liljan1975 skrev 2012-06-09 22:47:36 följande:
Jag och sambon funderar på att börja snart....! Jag har visat låga värden på mina progesterontest....! Och detta kombinerat med sambons vasektomi... Jag vet inte ens om jag orkar dra igång karusellen. Kanske ska vi nöja oss med hans barn... Men jag vill ha ett biologiskt...
Sedan kommer vi få bekosta behandlingarna själva även om jag har problem... Har sambon genomgått en vasektomi så spelar det ingen roll om jag har problem eller inte... Landstinget har gått med på att jag kan få ta alla tester osv. hos dem. Det sparar vi några tusenlappar på... Men de andra 60 000:- då....?
Mitt humör är ganska nere i bottnen just nu.... Huset ska renoveras och giftermålet blir inte billigt heller... Jag vill att vårt barn ska vara gratis.... Som "alla andras".... Känns som att vi är de enda med detta problemet.... Även om ni är många i denna tråden... :'(
Välkommen in till oss.
Varför har din sambo valt att göra en sterilisering?
För de e ju va vasetomi är.
Min kusins man har oxå gjort de.
När dom ville skaffa barn så fick dom betala ivf sj oxå då han hade valt att göra de,o de klassas som ett beslut som man måste vara säker på för att genomgå.
Min kusin va vansinnig för dom skulle få betala sj för hon hade ju inga egna barn,mn dom va benhårda på den delen.
Att han gjorde vasektomi va hans val även om han senare ångrat de.
De e väldigt svårt att få en läkare att gå med på finansierat ivf efter en sån sak.
Tycker de ändå e väldigt snällt av erat landsting att låta er göra alla utredningar osv genom dom för den delen är inte billig heller oftast.
På 60.000 klarar man oftast inte en ivf på om man har större problemen att bli gravida.
60,000 kr är ju oftast ett 3 packs försök.
Men sen tillkommer alla mediciner, frys kostnad, gravtest, ev ägglossningstester, resekostnader om kliniken inte ligger i samma stad, vitaminer, en del behöver akupunktur,zonterapi,massage oxå, många behöver dessutom prata av sej med en psykolog under resans gång o dom tar mellan 800-1500kr/timme beroende på vart man bor.
Jag är en av dom som har haft väldigt svårt att bli gravid, min man trodde 60,000 kr skulle räcka gott o väl o de räckte inte nånstans knappt.
Sen finns de dom som blir gravida på första försöket, eller får 3 gratis försök o sen blir gravida på första betalande, mn de e väldigt olika.
Å ALLA har inte rätt till 3 gratis förslk.
Alla län har oftast egna regler för de här o varje komun bestämmer sin del.
Gränsen mellan min komun o grannkomunen är stor.
I grannkomunen har dom 3 gratis försök medans min komun har 1 försök.
Sen finns de komuner som har 3 gratis försök o gratis frysförsök fram till graviditet påvisats.
Tyvärr e alla län o komuner olika, o reglerna för en vasektomi vet jag är väldigt hårda.
Vi gifte oss 2010 o la 117,000 kr på vårt bröllop (ingen bröllopsresa inräknad), sen köpte vi en gård som vi hållt på o renovera sen slutet av 2010.
Bara lite lister o sånt kvar invändigt sen e innedelen totalrenoverad från topp till tå.
Ska nu påbörja tilläggsisolera o byta bräforing utvändigt så de plockar ju på.
Min man byggde en stor terass som plcokade pengar nu oxå o nu denna kommande vecka så startar hundgårdsutökandet.Hundgården ska utökas med 50kvadratmeter så den e väl inte så billig.
Tyvärr har vi lärt oss genom åren att de spelar ingen roll hur orättvist man tycker de e att vissa får gratisförsök o andra inte.
Vi grävde ner oss väldigt mkt i att ingenting fungerade.
Tillslut efter alla års försökande,hormonbehandlingar,inseminationer o allt annat som testats o försökts med så sa vi att vi kör ett ivf paket.
Fungerar de så fungerar de, annars får vi antingen söka oss ner till Athen lr London för extra hjälp till ev ökad chans till graviditet lr välja adoptera.
Jag hade alla oddsen emot mej denna gången o jag hade gett upp helt.
Detta va min sista chans,mn när illamåendet kom o gravkänningarna kom så börja ja tro jag va skengravid för läkaren sa "Bära lr brista", att oddsen va emot mej för mkt o han va väldigt ärlig om att ja kunde ge upp mer lr mindre.
Men de blev ett pluss på stickan.
Nu är de bara att hoppas att de fortsätter visa pluss.
Så ge inte upp.
Pengar är inte lätt,o en ivf är dyrt.
Men ska ni genomgå de så rekomenderar jag er att inte välja ivf klinik efter vilken klinik som är billigast, utan efter vilken som har mest kunskap i allt.
Att lägga mer pengar på en ivf klinik kan vara värt de.
Ibland får inte pengarna vara de viktigaste.
Men jag vet av erfarenhet att pengar spelar in mkt oxå.
Sen finns de ju bruttoavdrag på ivf, vilket kan halvera kostnaden så de gör mkt för många.
Sen vet ja inte om de gäller för vaektomi tyvärr mn kanske värt att kolla upp de me era arbetsgivare iaf.
Ge inte upp..Tro mej, mirakel kan ske!