• Csillag

Ivf/FET Töserna 2012

HejsanSkrattande

Här samlas vi som kämpar få ett fint Plus

Vi är egentligen några stycken som startar upp den här tråden, Men bara en av oss kan ju stå
    som tråd startare och fick då färfrågan om jag ville starta upp en ny tråd.

Vi kämpar peppar stärker svarar på frågor och undringar o finns där för varandra.

Alla är välkomna in att följas åt mej oss.
    Vare sej du 
    ska står i kö till ivf
    ska påbörja/håller på med ditt första ivf
    eller är på andra tredje eller fjärde 
    eller håller på med FET.

Vi har alla olika historier varför vi hamnat i Ivf karusellen.
    Vissa är ofrivilligt barnlösa,Vissa sekundära och vissa kämpar för syskonförsök.

Bakomliggande moment varför de inte tar sej finns många.

Vi är ett glatt gäng här inne som kommit varandra närmre o peppat varandra nu sen redan slutet av 2011.
    Vi hoppas mer vill följas oss åt under denna resan.

Vi hoppas på många fina Plus
    och många finaGravid
    Sen få se ett liten
     Hjärta slå
    och snart en liten Baby 

SoligVälkomna in till oss.Solig

• Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012
  • Csillag
    Vixsie skrev 2012-06-11 13:59:56 följande:
    Ja vi gjorde ett ET först men den misslyckades så nu gjorde vi FET och TD är 23/6 men min mens ska böja om tre dagar så jag lär jo veta det tidigare .

Förlåt jag är rätt ny på det här :) Vårt Embryo va 6 dagar gammalt jätte fint . Hur länge försökte du innan du fick ett +? Föresten Grattis , Stort grattis :)

Hade du några känningar?
    gjorde du också FET ?

Det är alltid härligt vara på ett forum där man stöttar och peppar för det behövs verkligen när man går igenom en sådan sak, Mig påverkar barnlösheten oerhört hårt , hamnad ei deprisssion pga det . Vi har trots allt försökt 8 år på egen hand och det är inget fel på någon av oss enligt läkarna        
    Skönt att ni ändå lyckades på första FET.
    6 dagars embryo e ju kanon bra.
    Då håller vi tummarna på¨att de visar fint pluss!

Jag gjorde min insättning den 29/5 med 5 dagars blasto.
    Tjuvtestade den 2/6 då de visade ett pluss

Känningar har jag haft.
    Mn ändå ganska tur med denna graviditeten med känningar.

Magen växer så de knakar (har lätt för de när ja e gravid)
    Ökat 4.5 kg redan (gjort me dom andra oxå)
    Magen spänner o känns livmodern växer till sej just nu.
    Lite illamående, mn inte särskillt mkt faktist,vilket e skönt.Dom andra har jag haft sjuuuuukt mkt illamående med o kräkt i nästan 25v så e ganska glad att slippa de så länge de går hehe.
    Inga spända bröst alls,vilket oxå e skönt då ja haft de innan.
    Däremot äxer dom ju lika snabbt som dom gjorde sist.så jag lär väl se ut som Dolly Parton eller nått i slutet.

Men ändålänge tar ja en dag i taget.
    Min kropp gillar inte va gravid o stöter gärna ut mina bebisar.

Har 3 st missfall med enblingar i bakgrunden o
    3 stycken missfall med tvillingar
    så har ganska mkt odds emot mej.

hade en 10% chans att bli gravid o 12% högre MF risk än normalt.

Sen har mina gravtest hoppat lite fram o tillbaka, vissa visar psitivt o andra negativt.

Så nu funderas de om de kanske e ett utomhavandeskap lr ett MF som lurar bakom knutem tyvärr.

Så jag tar en dag i taget, ska på VUL nästa vecka (Dan innan midsommar) så då får vi se hur de ser ut.

Jag har ju en dotter 2001 med ppiller
    tvillingar 2006
    o bebis 2013

Blev utredd 2001 då de redan under graviditeten misstänktes problem o komplikationer så aug 2001 va ja färdigutredd o hormonstimulering startades upp.
    Tog ända till 2006 innan pojkarna föddes.Sen va de stilla igen tros hormoner inseminationer ivf.

Har vari många turer under åren så jag ahr hållt på nu i 11 år.
    Så man har både gått igenom en massa under åren o lärt sej massor under dessa åren oxå.

Min man har inga problem utan de e jag som har problemen.

Jag har

Ingen egen ÄL
    Svår Endometrios
    Imunologisk sjukdom
    Amh värde 0.2

10% chans att lyckas bli gravid med ivf

Skadad livmoderetapp som inte stänger sej sj.

12% högre MF risk än normalt så jag har ca 30-35% chans till MF.

Min kropp är inte "bebisvänlig" utan ser allt som kommer in i mej som ett hot, så den stötrer ut allt den anser är ett hot.

Så jag har fått äta både imun nedsättande medicin o MF medicin för att äntligen lyckats efter alla år.

Jag gjorde både ET/FET denna gången.
    SKulle göra ET mn avbröts då alla mina ägg dog innan insättningen precis.
    Som tur hade jag ägg kvar i frysen så dom plockade upp de.

Detta ivf hade jag verkligen varenda odds emot mej o läkarna sa att vi kunde ge upp.
    När en läkare säger "Bära lr brista" så är de verklige inge bra o man såg hur då¨ligt läkarna mådde när dom skulle prata med oss.
    MEN med alla odds emot mej ännu en gång så lyckades jag.

Carlanderska e helt underbara.Helt klart värt varenda krona.Inte billigt,mn värt allt.

Turerna har INTE varit så roliga under åren,mn känns skönt att dom äntligen lyckades efter väääääääldans massa hormoner o all annan medicin som pumpades i mej detta försöket.

Skam den som ger sej!!

( Nu  hoppas ja bara att grodan vill stanna hos mej)

• liljan1975
    Csillag skrev 2012-06-11 19:20:11 följande:
    Jag frågade efter va du själv hade skrivit.
    Å jag sa aldrig nått om att du skulle va ett s,k troll som cirkulerar här inne.
    Jag frågade efter va du själv hade skrivit.

Å jag tycker de e bättre att man frågar än skaffar sej massa förutsatta meningar efter ett inlägg som kanske inte va menat som de lät.

Tycker bara de e positivt om du tar dej ann din sambos barn,tycker sj att de e en viktig bit om man lever ihop med nån som har barn sen innan.

Man måste kunan fråga utan att du anser man ifrågasätter dej.
    jag baserade mina frågor efter ditt inlägg som du skrev.

Å då jag vet lite innom ämnet vasektomi så skrev jag bara att jag tycker inte de e så konstigt att ni inte får de finansierat då din sambo faktist valde en sterilisering frivilligt.

Att de är mindre ingrepp på en man JA,mn de finns hur många kvinnor som gör de oxå.
    Min sambo klargjorde för dej att han inte ville ha fler barn,mn när ni pratade om at gå isär så ändrade han sej.
    Jag frågade bara efter hur du formulerat ditt inlägg.

Att man kanske inte tycker om ens sambos/mans ex har ju inte nån betydelse,å besviken på deras förhållande vet ja inte varför du är.
    Han har ju valt leva med dej,så exet tillhör förflutna

Att han hade barn visste du ju när ni träffades.
    Tycker bara de e skönt du tar dej ann hans barn o ser de bara positivt att du gärna skulle vilja ha dom mer boende hos er.

Hur vida ni anser om adoption,emryodonation,spermiedonation e ju upp till er.

Det finns några stycken här inne som går igenom detta som vi stöttar o peppar förfullt,som skulle göra allt för att lyckas bli gravida.

Ni kan tänka er fosterbarn o de e ju bra.
    Andra adopterar hellre för att på de sättet känna sej mer säkra på att barnet är deras
    Andra behöver en skjuss på vägen med ägg lr spermier av olika anledningar.

Om du tycker jag ifrågasatte ditt inlägg så ber ja faktist om ursäkt.
    jag ställde bara frågor efter va du själv hade skrivit.
    Å ditt inlägg lät precis som jag skrev de + att de låg en avunsjuka lr svartsjuka i bakgrunden till hans ex.

I ett forumk kan mkt missuppfattas,mn mkt hänger oxå på hur man skriverde.
    Sen kan man ha delade åsikter även i peppning o stöttnings forum.

Jag hoppas du lyckas bli gravid...även om ni kanske får betala de. 
    Där ligger inte någon form av svartsjuka alls.... Jag tycker bara det var orättvist att han gjorde en vasektomi och sedan gick hon och begärde skilsmässa två månader efter ingreppet.
  • Mandelmumsa

LnH: Nä, va tråkigt att testet var negativt! :( Hur går ni vidare nu?
    Haha, roligt att det är fler som nojar över att ägget ska tryckas ut! Första tanken när man ska göra nr 2 efteråt, är att det går ju inte, då kommer inte ägget fastna! Tills man kommer på att då skulle det inte mänskligheten ha överlevt, om man inte fick göra nr 2!
    Lite knepigt dock att ägget måste fästa i taket av livmodern! Hade känts mer optimistiskt om det skulle fästa nertill. Eller är det som vaccum inne i livmodern så att det inte finns något upp och ner?

• LnH
    Mandelmumsa skrev 2012-06-11 21:59:20 följande:
    LnH: Nä, va tråkigt att testet var negativt! :( Hur går ni vidare nu?
    Haha, roligt att det är fler som nojar över att ägget ska tryckas ut! Första tanken när man ska göra nr 2 efteråt, är att det går ju inte, då kommer inte ägget fastna! Tills man kommer på att då skulle det inte mänskligheten ha överlevt, om man inte fick göra nr 2!
    Lite knepigt dock att ägget måste fästa i taket av livmodern! Hade känts mer optimistiskt om det skulle fästa nertill. Eller är det som vaccum inne i livmodern så att det inte finns något upp och ner?
    ja vi har ett ägg i frysen så vi tar det och försöker med det men sen så har vi de försök som vi får av landstinget (så då är det tre försök kvar). Men känner att det tar sån tid och jag vill inte heller bli för gammal och har ju redan 2 små knoddar så det får bli frysförsöket och sedan ett försök via landstinget. Beror nog också lite på hur långa väntetider det är mellan försöken om vi försöker en eller alla tre gånger. Vill inte hinna bli 39 innan jag får barn heller..
  • Mandelmumsa

Vad skönt att ni har så många försök kvar! Och även att ni har två knoddar sen förut. Då vet ni att det funkar! :)

• joujou

Då var det bara jag som inte tänkt tanken att ägget kan ploppa ut. Hahhaha!!! Var det första Jan Holte sa till mig "ska du inte fråga om ägget åker ut om du hostar? Dom flesta frågar om det kan åka ut."

Gick in i v.7 idag!

• LnH
    Mandelmumsa skrev 2012-06-12 10:29:00 följande:
    Vad skönt att ni har så många försök kvar! Och även att ni har två knoddar sen förut. Då vet ni att det funkar! :)
    Det är bara mina barn, alltså det är inte min mans biologiska barn så han vill ha flera (eller rättare sagt han vill ha ett eget barn också). ska inte bli mer än 1 till :)

Njae det fungerar liksom inte, fick en infektion av min spiral och det gjorde så att den ena äggledaren är blockerad och den andra visade motstånd när de gjorde en spolning
    Men jag vet att det har fungerat i alla fall :D Pratade med kliniken just nu och de sa att jag inte hinner med ett FET innan de stänger såvida inte min ÄL kommer extremt tidigt denna gång. Annars så blir det nya tag i augusti. Men de sa också att det stod att min högra äggledare visade motstånd när de gjorde spolningen, enligt henne så behövde det inte alls betyda att båda mina äggledare var blockerade som den andra läkaren sa till mig. Hon menade på att eftersom det gör så ont när man spolar när en är blockerad så kan man ha fått kramp i den andra. Så det bådar ju gott. Så kanske lyckas själv under sommaren, är dock skeptisk. Men vem vet, sen vi började med IVF så har vi inte alls haft 6 så ofta och aldrig runt själva äl. Så man kanske ska försöka i sommar istället, hinner ju få ÄL 2 gånger innan vi kan göra nästa försök :) så nu ska jag minsann hålla på med mina försök med akupressur och massage :D
  • Odessa

Csillag: håller tummarna för att det kommer gå bra. Vad märkligt att det visar olika hela tiden!

Lnh: tråkigt att det inte gick vägen, akupunktur funkade jättebra för mig! Hoppas det funkar nästa gång!

Jag ska på nytt VUL idag, hoppas allt ser bra ut!

• Vixsie
    Csillag skrev 2012-06-11 19:44:19 följande:
    Skönt att ni ändå lyckades på första FET.
    6 dagars embryo e ju kanon bra.
    Då håller vi tummarna på¨att de visar fint pluss!

Jag gjorde min insättning den 29/5 med 5 dagars blasto.
    Tjuvtestade den 2/6 då de visade ett pluss

Känningar har jag haft.
    Mn ändå ganska tur med denna graviditeten med känningar.

Magen växer så de knakar (har lätt för de när ja e gravid)
    Ökat 4.5 kg redan (gjort me dom andra oxå)
    Magen spänner o känns livmodern växer till sej just nu.
    Lite illamående, mn inte särskillt mkt faktist,vilket e skönt.Dom andra har jag haft sjuuuuukt mkt illamående med o kräkt i nästan 25v så e ganska glad att slippa de så länge de går hehe.
    Inga spända bröst alls,vilket oxå e skönt då ja haft de innan.
    Däremot äxer dom ju lika snabbt som dom gjorde sist.så jag lär väl se ut som Dolly Parton eller nått i slutet.

Men ändålänge tar ja en dag i taget.
    Min kropp gillar inte va gravid o stöter gärna ut mina bebisar.

Har 3 st missfall med enblingar i bakgrunden o
    3 stycken missfall med tvillingar
    så har ganska mkt odds emot mej.

hade en 10% chans att bli gravid o 12% högre MF risk än normalt.

Sen har mina gravtest hoppat lite fram o tillbaka, vissa visar psitivt o andra negativt.

Så nu funderas de om de kanske e ett utomhavandeskap lr ett MF som lurar bakom knutem tyvärr.

Så jag tar en dag i taget, ska på VUL nästa vecka (Dan innan midsommar) så då får vi se hur de ser ut.

Jag har ju en dotter 2001 med ppiller
    tvillingar 2006
    o bebis 2013

Blev utredd 2001 då de redan under graviditeten misstänktes problem o komplikationer så aug 2001 va ja färdigutredd o hormonstimulering startades upp.
    Tog ända till 2006 innan pojkarna föddes.Sen va de stilla igen tros hormoner inseminationer ivf.

Har vari många turer under åren så jag ahr hållt på nu i 11 år.
    Så man har både gått igenom en massa under åren o lärt sej massor under dessa åren oxå.

Min man har inga problem utan de e jag som har problemen.

Jag har

Ingen egen ÄL
    Svår Endometrios
    Imunologisk sjukdom
    Amh värde 0.2

10% chans att lyckas bli gravid med ivf

Skadad livmoderetapp som inte stänger sej sj.

12% högre MF risk än normalt så jag har ca 30-35% chans till MF.

Min kropp är inte "bebisvänlig" utan ser allt som kommer in i mej som ett hot, så den stötrer ut allt den anser är ett hot.

Så jag har fått äta både imun nedsättande medicin o MF medicin för att äntligen lyckats efter alla år.

Jag gjorde både ET/FET denna gången.
    SKulle göra ET mn avbröts då alla mina ägg dog innan insättningen precis.
    Som tur hade jag ägg kvar i frysen så dom plockade upp de.

Detta ivf hade jag verkligen varenda odds emot mej o läkarna sa att vi kunde ge upp.
    När en läkare säger "Bära lr brista" så är de verklige inge bra o man såg hur då¨ligt läkarna mådde när dom skulle prata med oss.
    MEN med alla odds emot mej ännu en gång så lyckades jag.

Carlanderska e helt underbara.Helt klart värt varenda krona.Inte billigt,mn värt allt.

Turerna har INTE varit så roliga under åren,mn känns skönt att dom äntligen lyckades efter väääääääldans massa hormoner o all annan medicin som pumpades i mej detta försöket.

Skam den som ger sej!!

( Nu  hoppas ja bara att grodan vill stanna hos mej)

Jag håller verkligen tummarna för dig att allting är står rätt till och att du kommer få din efterlängtade bebis :)
  • LnH
    Odessa skrev 2012-06-12 11:52:48 följande:
    Csillag: håller tummarna för att det kommer gå bra. Vad märkligt att det visar olika hela tiden!

Lnh: tråkigt att det inte gick vägen, akupunktur funkade jättebra för mig! Hoppas det funkar nästa gång!

Jag ska på nytt VUL idag, hoppas allt ser bra ut!
    har du gjort ackupunktur?! Berätta snälla, hjälpte det? Hur ofta gjorde du detta? Mådde du bättre i allmänhet?!
Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012