• Csillag

Ivf/FET Töserna 2012

HejsanSkrattande

Här samlas vi som kämpar få ett fint Plus

Vi är egentligen några stycken som startar upp den här tråden, Men bara en av oss kan ju stå
    som tråd startare och fick då färfrågan om jag ville starta upp en ny tråd.

Vi kämpar peppar stärker svarar på frågor och undringar o finns där för varandra.

Alla är välkomna in att följas åt mej oss.
    Vare sej du 
    ska står i kö till ivf
    ska påbörja/håller på med ditt första ivf
    eller är på andra tredje eller fjärde 
    eller håller på med FET.

Vi har alla olika historier varför vi hamnat i Ivf karusellen.
    Vissa är ofrivilligt barnlösa,Vissa sekundära och vissa kämpar för syskonförsök.

Bakomliggande moment varför de inte tar sej finns många.

Vi är ett glatt gäng här inne som kommit varandra närmre o peppat varandra nu sen redan slutet av 2011.
    Vi hoppas mer vill följas oss åt under denna resan.

Vi hoppas på många fina Plus
    och många finaGravid
    Sen få se ett liten
     Hjärta slå
    och snart en liten Baby 

SoligVälkomna in till oss.Solig

• Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012
  • Csillag
    liljan1975 skrev 2012-06-10 14:23:59 följande:
    Han har barn sedan innan och ville inte ha fler med henne... Och han gjorde en vasektomi. Det är ett större ingrepp på en kvinna med. Så det mest givna var ett snitt i honom än att söva henne. Narkos är ändå alltid en risk.

När de skiljde sig så blev livet annorlunda när han träffade mig. Jag klargjorde från början att jag ville ha barn och han klargjorde att han inte ville ha barn. Vi sa att vi tyckte om varandra tillräckligt mycket för att stanna kvar och vi blundade lite för varandras "krav". Det slutade med att vi satte oss ner för att diskutera om vi skulle gå skiljda vägar eller inte. Det slutade med att vi sa att vi ska skaffa barn när jag känner mig redo. Han vet redan vad som väntar och kände sig redo direkt.

Jag vet att det är ett tag kvar tills jag känner mig redo. Men jag ville ändå kolla upp det för jag har känt att jag vill börja i tid och inte känna mig som värsta försökskaninen i ett laboratorium...

Det enda jag känner mig besviken på är hans tidigare relation... Men det är väl en del av sorgearbetet. Jag vet inte... Att huset kostar pengar, det hade kostat hur vi än hade gjort! Men det som är värst är att man ser alla som får göra sina bebisar genom en kärleksakt. Inte genom ett provrör! Eller de som råkar bli gravida...

Mitt liv omges av avundsjuka just nu...

Det verkar som om jag får ta fler tester och det verkade lite som att om mannen gör en vasovasektomi och hans simmare fungerar så kan jag få mitt bekostat om jag har problem...! Och det sparar vi 45 000:- på under de första tre försöken!

Jag har även läst om sprutor för att öka hormonet som håller kvar ägget och det skulle tas en gång i månaden osv. Och jag är väldigt tacksam att de reder ut mig ändå! Älskar min barnmorska! <3 Eftersom det inte står i några papper att min man har gjort en vasektomi och vem det är jag försöker med så kör de på! Och jag är evigt tacksam för det! <3 
    Jo jag vet att sterilisera kvinnan är ett större ingrepp, min syster gjorde de i Januari när hon fick sitt tredje barn.
    Hennes man väntar nu på att få göra de oxå då dom tycker att ska en sån sak göras så ska båda göra de.

Varför e du besviken på hans förra relation?

Sen känns de lite som att han just nu gått med på bebis för din skull,mn han egentligen inte vill ha fler barn o han är klar med bebis.

DU skrev att du klargjorde att du vill ha barn, o han klargjrode att han INTE ville ha barn.
    Sen pratatde ni om o gå isär o sen ändrade han sej.

Att skaffa barn måste verkligen vara fullhjärtat från bådas sidor, för annars fungerar inte ett förhållande i längden.

Missförstå mej inte för om ni BÅDA är säkra så är de ju bara roligt,mn i ditt inlägg skriver du både om va ni klargjorde i början,sen pratade gå skilda vägar o då ändrade han sej.
    Sen att du är besviken på hans tidigare relation.

Han har haft o levt ett liv innan ni träffades o de är nått man måste förstå o acceptera.
    Att han valt skaffa barn med henne,va ju hans val o nått han ville.

Hur ser du på barnen?I med du är så besviken på hans tidigare relation?
    Kan du ta dej an hans barn?

OM ni inte skulle lyckas bli gravida, ni har ju väldigt mkt odd emot er, kan du då släppa din besvikelse, o ta dej ann hans barn?

Jag hoppas du inte tror jag "dömmer" dej lr ja vill inte låta som en hemsk människa, utan jag frågar bara frågorna som jag tror många undrar o tänker efter ditt inlägg.

Vi finns här för att stötta o peppa, o vi vill ju att alla ska få en egen liten bebis.

TYVÄRR finns de många som får ge upp,välja antingen spermadonation,äggdonation,adoption osv.

Jag hoppas allt går bra o om ni ska göra ivf så välj en klinik med bästa erfarenheten,inte efter penga delen.

Lycka till.
  • Csillag
    MTLL skrev 2012-06-10 16:43:32 följande:
    Hoppar in här med :) Håller på med vårt första ivf, VUL nr 2 på tis, ÄP blir på tors/fre. Mannen ok, jag har blockerade äggledare. Sprutar Gonal-F och Orgalutran.
    Hejsan o välkommen in till oss.

Tyvärr möts vi ju under "tråkiga omständigheter" mn vi hoppas ju att vi alla ska ha en bebis 2013!!

Vart gör ni eran behandling?
  • Csillag
    Make your own kind of music skrev 2012-06-11 09:19:03 följande:

Usch, har haft en hemsk rethosta inatt och varit uppe två gånger och hostat så jag nästan kräkts.

Tror ni man kan hosta sönder äggblåsor? Dum fråga kanske men blir lite orolig.... Tar ju sista hormonsprutan idag så de är ju ett rätt många och stora just nu.

Nä de tror jag inte...låter ju lite konstigt om man skulle kunna de,mn ja förstår hur du tänker.

E ju samma efter ET/FET,
    Många vågar inte gå på toaletten efteråt för dom tror ägget ska trilla ut, vilket givetvis inte går.
  • Make your own kind of music

LnH skrev 2012-06-11 09:33:09 följande:
    Nej det tror jag inte att man kan göra...det känns som om de ligger väl inbäddade innuti.

Csillag skrev 2012-06-11 10:06:10 följande:
    Nä de tror jag inte...låter ju lite konstigt om man skulle kunna de,mn ja förstår hur du tänker.

E ju samma efter ET/FET,
    Många vågar inte gå på toaletten efteråt för dom tror ägget ska trilla ut, vilket givetvis inte går.
    Tack. Väldigt korkad fråga, I know. Skäms Blir så nojjig nu när det är så nära... rädd att minsta lilla ska gå fel.
  • Csillag
    Make your own kind of music skrev 2012-06-11 10:10:24 följande:
    Tack. Väldigt korkad fråga, I know. Skäms Blir så nojjig nu när det är så nära... rädd att minsta lilla ska gå fel.
    Haha vet du hur många gånger jag sj tänkt så, typ när man e förkyld o nyser
    "Shiiiiit trilla ägget ut nu"

Öhhh innerst inne vet man att de inte gör de,mn man nojjar ihjäl sej.

Första FET så sa Margaretha till mej att glöm nu inte gå på toa innan du åker hem för de e en lång resa hem.
    Å första tanken va verkliegn,men herre guu då trillar väl ägget ut.
    Men de gör de ju som sagt inte.
  • LnH
    Csillag skrev 2012-06-11 09:51:41 följande:
    Tyvärr kan mensen vara lite sen ibland efter misslyckat ET/FET.Har du dubbelkolalt med ett gravtest till??
    Min mens kommer som på beställning i normala fall, inte en timme sen ens,mn efter misslyckat FET så drog den iväg några dagar.Vid avbrutet ET så tog de 10 dagar innan den kom igång.
    Hoppas verkligen du ska hinna göra ditt FET innan sommaren gumman.
    Nej har inte kollat med ett test. Kanske ska göra det...men vill inte bli besviken som jag vet att jag kommer att bli. Ett litet hopp finns ju innan varje mens. Men försöker att kväva det. Tror att mensen är på väg. Pratade med SH och berättade att jag fått fullt utslag på ett äl test dag 13 och borde ha fått mens i lördags. Hon räknade och ansåg också att det borde jag ha fått. Hon sa att jag skulle testa med ett gravtest. MEN jag bävar för att göra det, blir ju så ledsen varje gång det är negativt. Och min mens har aldrig varit så här sen någon gång innan..men har mensvärk som bara den så den kommer väl.

Nej hinner inte med det, pratade med dem och de sa att har du inte fått den nu så hinner du inte med det. Sista veckan så städar de tydligen och descificerar inkubatorer etc. Och det är då jag (om mensen kommer) ska göra FET.

Usch, köpte ett gravtest men vågar inte ta det. Ifall det visar neg så vill jag bara gå hem och sova lite och inte alls vara på jobbet. Och jag har en massa saker jag ska göra...och om nu mensen kommer idag så vill jag ju inte slösa pengar på att använda testet utan spara det tills nästa FET
  • Make your own kind of music
    Csillag skrev 2012-06-11 10:21:52 följande:
    Haha vet du hur många gånger jag sj tänkt så, typ när man e förkyld o nyser
    "Shiiiiit trilla ägget ut nu"

Öhhh innerst inne vet man att de inte gör de,mn man nojjar ihjäl sej.

Första FET så sa Margaretha till mej att glöm nu inte gå på toa innan du åker hem för de e en lång resa hem.
    Å första tanken va verkliegn,men herre guu då trillar väl ägget ut.
    Men de gör de ju som sagt inte.

Haha... Skönt att det inte bara är jag som tänker så knasigt! Och jag har också tänkt så när jag fått tillbaka ett ägg. Särskilt när man ska gå och göra nr 2 och man sitter där och tar i för kung och fosterland. Nu klämde jag säkert ut det stackars embryot  Skrattande 
  • Csillag
    LnH skrev 2012-06-11 10:29:04 följande:
    Nej har inte kollat med ett test. Kanske ska göra det...men vill inte bli besviken som jag vet att jag kommer att bli. Ett litet hopp finns ju innan varje mens. Men försöker att kväva det. Tror att mensen är på väg. Pratade med SH och berättade att jag fått fullt utslag på ett äl test dag 13 och borde ha fått mens i lördags. Hon räknade och ansåg också att det borde jag ha fått. Hon sa att jag skulle testa med ett gravtest. MEN jag bävar för att göra det, blir ju så ledsen varje gång det är negativt. Och min mens har aldrig varit så här sen någon gång innan..men har mensvärk som bara den så den kommer väl.

Nej hinner inte med det, pratade med dem och de sa att har du inte fått den nu så hinner du inte med det. Sista veckan så städar de tydligen och descificerar inkubatorer etc. Och det är då jag (om mensen kommer) ska göra FET.

Usch, köpte ett gravtest men vågar inte ta det. Ifall det visar neg så vill jag bara gå hem och sova lite och inte alls vara på jobbet. Och jag har en massa saker jag ska göra...och om nu mensen kommer idag så vill jag ju inte slösa pengar på att använda testet utan spara det tills nästa FET
    Åhh gumman, förstår hur du tänker, mn kanske är de oxå bättre att du gör testet.
    OM de nu är positivt så är de ju bara suuuuuuuper!!!
    om de tyvärr skulle va negativt så kanske de kickar igång mensen när tankarna om ev grav släpper..

Finns ju både positiva o negativa sidor på den fronten....
  • maggan82
    Make your own kind of music skrev 2012-06-11 10:30:18 följande:
    Haha... Skönt att det inte bara är jag som tänker så knasigt! Och jag har också tänkt så när jag fått tillbaka ett ägg. Särskilt när man ska gå och göra nr 2 och man sitter där och tar i för kung och fosterland. Nu klämde jag säkert ut det stackars embryot  Skrattande 

Haha, ni är inte ensamma! Samma dag som insättning fick jag panik när jag nös till och om jag kunnat hade jag gått på händer ut från klinkien och hem till sängen Glad

• LnH
    Csillag skrev 2012-06-11 10:34:17 följande:
    Åhh gumman, förstår hur du tänker, mn kanske är de oxå bättre att du gör testet.
    OM de nu är positivt så är de ju bara suuuuuuuper!!!
    om de tyvärr skulle va negativt så kanske de kickar igång mensen när tankarna om ev grav släpper..

Finns ju både positiva o negativa sidor på den fronten....
    hmmm gjorde testet, det vart negativt, eller en super svag skugga men detta är definitivt inte positivt heller..suck.
    Och är arg på mig själv att jag köpte ett CB, skulle köpt ett preg eller något istället..blir så irreterad att det blir ett tunt streck som inte betyder ngt alls. ett preg har aldrig gett mig ett underligt resultat heller. Men CB däremot har gett mig streck trots att inget annat test påvisat att jag har varit gravid

Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012