• Csillag

Ivf/FET Töserna 2012

HejsanSkrattande

Här samlas vi som kämpar få ett fint Plus

Vi är egentligen några stycken som startar upp den här tråden, Men bara en av oss kan ju stå
    som tråd startare och fick då färfrågan om jag ville starta upp en ny tråd.

Vi kämpar peppar stärker svarar på frågor och undringar o finns där för varandra.

Alla är välkomna in att följas åt mej oss.
    Vare sej du 
    ska står i kö till ivf
    ska påbörja/håller på med ditt första ivf
    eller är på andra tredje eller fjärde 
    eller håller på med FET.

Vi har alla olika historier varför vi hamnat i Ivf karusellen.
    Vissa är ofrivilligt barnlösa,Vissa sekundära och vissa kämpar för syskonförsök.

Bakomliggande moment varför de inte tar sej finns många.

Vi är ett glatt gäng här inne som kommit varandra närmre o peppat varandra nu sen redan slutet av 2011.
    Vi hoppas mer vill följas oss åt under denna resan.

Vi hoppas på många fina Plus
    och många finaGravid
    Sen få se ett liten
     Hjärta slå
    och snart en liten Baby 

SoligVälkomna in till oss.Solig

• Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012
  • Mandelmumsa

Ja jag tror det kan vara mild överstimulering, läste just om olika grader och symtom. Fortfarande väldigt, väldigt svullen. Det man ska göra vid mild överstimulering är att avvakta, vila och dricka mycket vatten :)
    Det har inte blivit värre utan har känts ungefär lika mycket hela dagen. Andningen känns lite påverkad, men det tror jag bara beror på svullnaden. Precis som att andningen blir lite tyngre om man är fet.
    Hoppas bara, om detta nu är en mild överstimulering, att det inte påverkar graviditetschansen.
    Ett symtom jag har som jag dock inte har hittat när jag läst om överstimulering är ömheten i magbotten. Funderade ett tag idag på om jag kan ha fått blåskatarr eller något sådant, för det känns mycket i blåsan. Det gör lite ont när jag kissar, när blåsan töms, och om jag andas under tiden. Är väl bekant med urinvägsinfektion och det känns inte som det.

• Make your own kind of music

Har läst att överstimulering kan vara ett positivt tecken snarare än negativt.
    Har inte fått någon förklaring till varför det skulle vara så dock.
    Men flera som varit överstimulerade här på familjeliv har sen också visat sig vara gravida. 
    Så då hoppas vi ju på att detta kan bringa något gott. ;)

Blåskatarr och urinvägsinfektion är väl ungefär samma sak? 
    Oavsett, så misstänker du att du har det så är det nog inte dumt att kolla upp det!
    Jag hade en rejäl urinvägsinfektion en gång och fick äta antibiotika. Men är det en mildare variant så är det vila och mängder av vatten som gäller. Men det vet du ju såklart redan :)
    Och tranbärsjuice är ju ett husmors tips som jag kört med vid mildare varianter och som gjort susen.

Tror iaf inte att du behöver oroa sig. Men ibland är det ändå skönt att ta det säkra före det osäkra och be en expert göra ett utlåtande :)

Krya på dig!

• Odessa

Mandelmusa:

Ring till din läkare så att de kan undersöka dig. Har du journumret till din IVF-klinik? Ring och prata med dem i morgon. Jag blev överstimulerad, och tömdes på vätska. Det är viktigt att du blir undersökt och att de tar blodprover, vätskan läcker från blodet in i buken och gör blodet trögflytande, så du kan behöva få blodförtunnande och dropp. (Eftersom du blir uttorkad). Det finns olika grader av överstimuleringen, men det är bra om du blir undersökt om du misstänker överstimulering.

Lite tips: ät salt, (det binder vätskan),ingen träning (inte ens promenader), väg dig, om du ökar mycket i vikt över några dagar så ring läkaren, om du kräks och har svårt att andas, åk in akut. Drick mycket vatten. Och VILA. Jag blev sjukskriven i ett par veckor, jag tycker det kändes som att det drog och spände i magen, (jättespeciell känsla, ungefär som att ha blåmärken på insidan) mitt midjemått växte med 10cm över en natt, jag åkte aldrig in akut, för IVF kliniken hade koll på mig, men jag fick ta blodprover flera gånger i veckan, och göra många VUL. Oftast kickas överstimuleringen igång ordentligt av graviditetshormonerna, och oftast innebär det en lyckad graviditet, enligt min läkare.

• Odessa

Mandelmusa: jag vill också poängtera att jag inte vill skrämma upp dig, det är inte farligt, men det är bra om de har lite koll på dig. När har du TD?

• Mandelmumsa

Tack för er omtanke! Har svårt att bestämma mig för om jag ska försöka kolla upp det eller ej. Min klinik har precis stängt för sommaren. Jag tror inte jag ökar i vikt iaf, har varit konstant jättesvullen om magen i ett par veckor nu och det blir varken bättre eller sämre, ingen skillnad efter äggplocket heller. Om man trycker långt ner på magen måste jag skrika rakt ut, det är det som bekymrar mig mest. Är öm ut i sidorna vid äggstockarna också, men att jag är så hemskt öm i mitten skrämmer mig lite, vill veta varför. Tycker det är konstigt att det är som värst där i mitten, äggstockarna är ju på sidorna. Är på RD 3 idag och har TD 14/7.

• Mandelmumsa

Det låter ju bra att överstimulering kan vara ett positivt tecken! :)
    Urinvägsinfektion har jag haft oräkneliga gånger så det har jag full koll på. Detta är något annat. Tranbärsjuicen finns alltid i beredskap i kylen. Har förstått att blåskatarr är något annat, har dock aldrig haft det så kan inte redogöra för skillnaden.
    Känner igen känslan du beskriver Odessa! Den här smärtan i mitten dök upp efter återföringen, så det kan vara som du säger att det kickades igång ordentligt av progesteronet. Känner mig seg, hängig och måste ta det lugnt och försiktigt när jag gör något. Gör lite ont i blåsan när jag kissar också.

• Make your own kind of music

Mandelmumsa: Tycker du ska kolla upp det! Om din klinik har stängt för sommaren så åk in till gynakuten. Har du ringt sjukvårdsupplysningen?  Det är bättre att ta det säkra före det osäkra!! Ont i blåsan när man kissar låter ju onekligen som blåskatarr ( här är en länk som beskriver symptomen: www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Urinvagsinfektion/ ).
    Hoppas det blir bättre och du får krya på dig! 

• Mandelmumsa

Där ser man, det var ett mellanting mellan våra gissningar då :) Tack för länken, det där med smärtan över urinblåsan är ju klockrent men däremot har jag inte urinträngningar som vid urinvägsinfektion. Det står att blåskatarr ofta läker ut av sig själv inom en vecka, men om man är gravid ska man söka vård. Eftersom det är osäkert om jag är/blir gravid så är det väl bäst att ta det säkra före det osäkra och kolla upp det. Så kollar jag eventuell överstimulering på samma gång.

Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012