• Csillag

Ivf/FET Töserna 2012

HejsanSkrattande

Här samlas vi som kämpar få ett fint Plus

Vi är egentligen några stycken som startar upp den här tråden, Men bara en av oss kan ju stå
    som tråd startare och fick då färfrågan om jag ville starta upp en ny tråd.

Vi kämpar peppar stärker svarar på frågor och undringar o finns där för varandra.

Alla är välkomna in att följas åt mej oss.
    Vare sej du 
    ska står i kö till ivf
    ska påbörja/håller på med ditt första ivf
    eller är på andra tredje eller fjärde 
    eller håller på med FET.

Vi har alla olika historier varför vi hamnat i Ivf karusellen.
    Vissa är ofrivilligt barnlösa,Vissa sekundära och vissa kämpar för syskonförsök.

Bakomliggande moment varför de inte tar sej finns många.

Vi är ett glatt gäng här inne som kommit varandra närmre o peppat varandra nu sen redan slutet av 2011.
    Vi hoppas mer vill följas oss åt under denna resan.

Vi hoppas på många fina Plus
    och många finaGravid
    Sen få se ett liten
     Hjärta slå
    och snart en liten Baby 

SoligVälkomna in till oss.Solig

• Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012
  • LisaW81
    Csillag skrev 2012-11-03 18:36:50 följande:
    Får jag fråga Varför dom satt in de?Ska ju inte tas i onödan och inte i eventuella förebyggande syften heller. Kan ju göra mer skada än  nytta om de tas i onödan. Kommer inte ihåg din bakgrund. 

Hej alla kämpare! Jag är inte särskilt aktiv med inlägg i denna tråd men följer den eftersom jag och min man gjort flera ivfer tidigare. Vi har också gått i Falun och har varit jättenöjda med personalen och klinikens kompetens. Första gången vi var där tog vi själva upp frågan om blodförtunnande med läkaren. Det finns ju olika typer av blodförtunnande medel, vi fick Fragmin vilket ska hjälpa embryot att lättare fästa i livmoderväggen. Jag tycker du gör helt rätt Fidelis som litar på läkarna!
  • Fidelis ad urnam
    LisaW81 skrev 2012-11-03 20:38:44 följande:
    Jag tycker du gör helt rätt Fidelis som litar på läkarna!

Ja det var bara de jag ville poängtera
  • Csillag
    LisaW81 skrev 2012-11-03 20:38:44 följande:

Hej alla kämpare! Jag är inte särskilt aktiv med inlägg i denna tråd men följer den eftersom jag och min man gjort flera ivfer tidigare. Vi har också gått i Falun och har varit jättenöjda med personalen och klinikens kompetens. Första gången vi var där tog vi själva upp frågan om blodförtunnande med läkaren. Det finns ju olika typer av blodförtunnande medel, vi fick Fragmin vilket ska hjälpa embryot att lättare fästa i livmoderväggen. Jag tycker du gör helt rätt Fidelis som litar på läkarna!
    Tyckte bara de va märkligt,
    Men jag vet fler som går/tt i Falun som får ut mediciner väldigt lätt av läkarna där.
    .Blodförtunnande e inte man ska ta om de inte behövs.
    Att läkare i Falun ens skriver ut massa blodförtunnande fortfarande e ju skrämmande,o ärligt nått jag sj skulle kunna ta upp med min egna klinik så dom lägger ytterligare en anmälan på Falun för just den här saken.
    Blodförtunnande e inget man ska ha om de inte finns medicins bakgrund till!

Jag vet va Fragmin är.
    Har dom sprutorna oxå,då jag har högrisk graviditet och tog dom min förra graviditet med.
    Å kan informera att fragmin tar man inte bara för att ägget ska fästa lättare utan för att hålla myon o proppar borta resten av graviditeteni första hand.Tagit Trombyl 150 sen ÄP och de ska jag fortsätta med hela graviditeten.
    Fragminen ska jag ta V 35

Ett Mf i bagagen e ingenting,Även om de e ett helvete att få de o inget ja önskar min värsta fiende ens.
    Men de finns ingen studie som stödjer att man ska sätta in blodförtunnande pa ett MF. 
    Men jag vet att Falun inte är dom enda,Vet Malmö gjort likadant innan mn fått sej en repremand om att sluta med att vara så lättvindiga med sina mediciner och sätta tillbaka två ägg utan ordentliga grunder o efter riktlinjerna.

Å ja Falun är kompitenta,Men dom ligger oxå tyvärr många år efter i studier o forskning än va många andra kliniker i Sverige gör.

Sen om du träffar en ordentlig MF utredare så kommer han säga dej att Sverige har brist på kunskap om just MF/MA och dess mediciners verkan utan dom gör de dom sett en liten skillnad men inget man ska ta för ett MF.
    Så jo Fidelis borde ifrågasatt läkaren.
    Den som varit med i flera år innom detta vet att en läkare kan ibland ha fel,dom kan vara enkelspåriga o köra samma medicin  varje gång för de e just den medicinen deras klinik använder i första hand, men dom kan oxå vara väldigt lättvindiga o skriva ut "onödiga" preparat för att få en patient gravid o höja stadistiken för deras klinik.
  • Csillag
    Fidelis ad urnam skrev 2012-11-03 18:51:19 följande:
    Jag har ett missfall i bakgrunden, men tror inte jag fick Trombyl pga det. Läkaren lade till Trombyl och sa att fot var mot blodproppar och minimera risken för missfall. Sköterskan sa det samma när vi pratade om det. Vem är då jag att ifrågasätta dem? Läkaren har mångårig erfarenhet och vet säkerligen vad hon gör.
    Så jag tänker inte tro att det är dåligt för mig eller oroa mig. De vet vad de gör.
    Falun e ju kända för just skriva ut medicin lite för lättvindigt, så njaaa ja kan inte påstå dom vet va dom gör om dom skriver ut mediciner "obefogat" och fått reprimander o klagomål från andra kliniker o socialstyrelsen angående just detta.
    Å JA du borde ifrågasätta o kolla upp VAD o VARFÖR du får just dessa mediciner.
    Å då menar ja inte just Trombyl utan de ska man göra i alla mediciner.
    De är läkarens skyldighet att informera dej om medicinerna,vilket han helt klart inte ha gjort då du o inte vet varför du tar de.
    Ett MF är ingenting i "MF världen" även om de e ett helvete att gå igenom.
    Har dom skrivit ut de pga ett MF i bagagetn så har dom ju gjort tjänstefel redan där då de finns riktlinjer att följa.
    De e lika mkt din skyldighet att ta reda på vad dina mediciner e till o varför du får dom.

• Csillag
    enäggs81 skrev 2012-11-03 18:37:50 följande:
    Jag har alltid varit orolig att jag skulle få trombyl. Vill absolut inte äta det pga näsblod mm..... Hur blir mensen med trombyl? Blöder man inte massa då?!
    Helt riktigt tänkt!
    Å jo mensen kan bli ordentligt rikligare, samma ned små skärsår eller andra sår blöder mkt mer. 
  • Fidelis ad urnam

Men herregud. Jag fick det av en anledning och tänker inte ifrågasätta det! Jag är glad över den hjälp jag får och det är en bra klinik och jag tänker INTE gå omkring och oroa mig över de mediciner jag har fått! Jag tänker INTE oroa mig överhuvudtaget utan bara ta det lugnt och hoppas det tar sig! Nu är det slutdiskuterat från min sida!

• Fidelis ad urnam

Jag trodde att denna tråd var till för att peppa och inte för att ifrågasätta och idiotförklara. Blir riktigt ledsen av attityden.

• Fidelis ad urnam

Jag ber om ursäkt att jag låter riktigt bitchig, men jag vill inte höra hur jag skulle ha ifrågasatt varför jag fick en viss medicin när läkaren (utbildad person) säger att jag ska ta dem. Jag vill inte stressa upp mig över skitsaker och hjälper denna sak mig att bli med barn så tar jag dem, så enkelt är det. 

• enäggs81

jag har i alla fall inte frågasatt. Bara sagt att jag är rädd för trombyl. Det pga blödningsskräck och pga jag är undersköterska och sett många av mina patienter som fått diverse besvär av blodförtunnande. Sen att många äter trombyl pga missfall mm förstår jag! Tror att alla här vill varandra väl. kram

• Kulla79

Hej. Har läst denna tråd ett tag och känns "lite" som om jag känner er. Blir väldigt upprörd när jag läser diskussionen som pågår här nu. Vad är det för prat om att göra anmälan mot Falun från sin egna klinik som är en helt annan? Det är det dummaste jag har hört. Ska man inte våga skriva på forumet längre vilken klinik man går på och vad man får för ev mediciner? Det är väl klart att man litar på sin läkare. Dom vill ju också att man ska lyckas. Det är ju faktiskt dom som jobbar med detta som ändå har mest kunskap även om man varit i ivf svängen länge och kan/ vet mycket om det. Dom ger ju inte ut mediciner som är skadliga för sina patienter. Alla kliniker vill ju ha bra statistik så varför förstöra den med felaktig medicinering? Ber om ursäkt att jag lade mig i men kände att jag var tvungen att skriva det jag känner och tycker ang detta. Kram på er alla

Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012