• Csillag

Ivf/FET Töserna 2012

HejsanSkrattande

Här samlas vi som kämpar få ett fint Plus

Vi är egentligen några stycken som startar upp den här tråden, Men bara en av oss kan ju stå
    som tråd startare och fick då färfrågan om jag ville starta upp en ny tråd.

Vi kämpar peppar stärker svarar på frågor och undringar o finns där för varandra.

Alla är välkomna in att följas åt mej oss.
    Vare sej du 
    ska står i kö till ivf
    ska påbörja/håller på med ditt första ivf
    eller är på andra tredje eller fjärde 
    eller håller på med FET.

Vi har alla olika historier varför vi hamnat i Ivf karusellen.
    Vissa är ofrivilligt barnlösa,Vissa sekundära och vissa kämpar för syskonförsök.

Bakomliggande moment varför de inte tar sej finns många.

Vi är ett glatt gäng här inne som kommit varandra närmre o peppat varandra nu sen redan slutet av 2011.
    Vi hoppas mer vill följas oss åt under denna resan.

Vi hoppas på många fina Plus
    och många finaGravid
    Sen få se ett liten
     Hjärta slå
    och snart en liten Baby 

SoligVälkomna in till oss.Solig

• Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012
  • Vincents mamma

Klarade mig denna gång, fick åka rullstol så att jag inte behövde ställa mig upp och fick äppeldricka direkt för att höja blodsockret

• Nina76

Precis tillbaka från kliniken och VUL... Bara 4 äggblåsor som var nåt att följa.... 
    Inte riktigt vad jag hoppats på, men jag vet ju att det bara behövs ett... Klen tröst just nu.

Har inte hunnit läsa in mig efter helgen än...

• tweedledee

Hej alla! Hoppar in på denna tråden. Har genomgått en ivf på Rmc i malmö nu i april med anonym spermadonator. Har inga graviditetssymptom alls, och igår fick jag molande mensvärk och liten blödning. Är det kört då tror ni? Ska till rmc imorgon och ta graviditetstest genom blodprov. En annan fråga jagoch min sambo funderat mycket på. Skulle ni berättat för barnet? Vi vill egentligen inte att någon ska veta något om detta. Någon?

• LnH
    tweedledee skrev 2012-05-07 12:14:33 följande:
    Hej alla! Hoppar in på denna tråden. Har genomgått en ivf på Rmc i malmö nu i april med anonym spermadonator. Har inga graviditetssymptom alls, och igår fick jag molande mensvärk och liten blödning. Är det kört då tror ni? Ska till rmc imorgon och ta graviditetstest genom blodprov. En annan fråga jagoch min sambo funderat mycket på. Skulle ni berättat för barnet? Vi vill egentligen inte att någon ska veta något om detta. Någon?
    Graviditetssymptom har inte jag fått tidigare med mina barn förrens runt vecka 7-9. Så tappa inte hoppet! Mina två små var inte alls planerade och jag kände mig precis som vanligt bara att inte mensen. Så jag testade och var gravid.

Vi har inte berättat för barnen att vi gör ett IVF försök. Med dottern så är det lite för att hon är i en ålder man delar allt med sina vänner och jag vill inte att alla i hennes bekantskapskrets ska veta det. Med sonen är det för att han är för liten för att förstå detta. Men det är bara vad jag känner :)
  • tweedledee

Tack för svaret LnH. Känns genast lite ner hoppfullt, hoppas ja. Ang det andra om att berätta, vi själva vill inte att att någon, inte ens barnet ska veta. Vi vill att min sambo ska vara den ända pappan för barnet. Många anser att barnet har rätt att veta var den kommer ifrån.

• LnH
    tweedledee skrev 2012-05-07 12:42:11 följande:
    Tack för svaret LnH. Känns genast lite ner hoppfullt, hoppas ja. Ang det andra om att berätta, vi själva vill inte att att någon, inte ens barnet ska veta. Vi vill att min sambo ska vara den ända pappan för barnet. Många anser att barnet har rätt att veta var den kommer ifrån.
    hmmm, ja kanske eller kanske inte. Jag är adopterad och ser inte ut som resten av min familj som är långa och blonda :) så det var lite svårt att dölja för mig att jag inte var deras bio barn.

Men jag anser att man ska göra det som känns bäst för en själv! Men en sak man kanske bör ta i åtanke är att IFALL barnet får reda på ngt när det bli äldre kan det vara väldigt traumatiskt. Mycket att väga in. Ifall jag hade haft  ngn åkomma som gjorde att jag aldrig kunde bli gravid utan IVF och det var ärftligt skulle jag nog berätta om detta. Men i och med att det inte är så, kommer vi kanske inte alls att nämna att det har gått till så ifall vi lyckas denna gång.
  • Vincents mamma

Vi kommer att berätta för våran son att han är ivf barn. När vet jag dock inte men med tanke på att vi har manlig faktor så behöver veta det eftersom det ofta är ärftligt så att han är medveten om det när han ska kanske skaffa barn. Sen tror jag att när fråga kommer vad barn kommer ifrån kommer jag nog berätta att dom kan komma till på olika sätt, finns jättebra barn böcker om hur man kan berätta på ett bra sätt om ivf

• familjenekberg

Vincent mamma

Vad heter den boken som handlar om hur barn blir till genom ivf den är jag intresserad av att få tag på.

• Vincents mamma

Är osäkert på det, dom har den i vänte rummet på våran ivf klinik, ska se om jag kommer ihåg och kolla det nästa gång jag är där :)

• Hjärtefröjd
    familjenekberg skrev 2012-05-07 13:55:23 följande:
    Vincent mamma
    Vad heter den boken som handlar om hur barn blir till genom ivf den är jag intresserad av att få tag på.
    Det  finns en fin bok som heter Slottet med de många rummen.
Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012