• Csillag

Ivf/FET Töserna 2012

HejsanSkrattande

Här samlas vi som kämpar få ett fint Plus

Vi är egentligen några stycken som startar upp den här tråden, Men bara en av oss kan ju stå
    som tråd startare och fick då färfrågan om jag ville starta upp en ny tråd.

Vi kämpar peppar stärker svarar på frågor och undringar o finns där för varandra.

Alla är välkomna in att följas åt mej oss.
    Vare sej du 
    ska står i kö till ivf
    ska påbörja/håller på med ditt första ivf
    eller är på andra tredje eller fjärde 
    eller håller på med FET.

Vi har alla olika historier varför vi hamnat i Ivf karusellen.
    Vissa är ofrivilligt barnlösa,Vissa sekundära och vissa kämpar för syskonförsök.

Bakomliggande moment varför de inte tar sej finns många.

Vi är ett glatt gäng här inne som kommit varandra närmre o peppat varandra nu sen redan slutet av 2011.
    Vi hoppas mer vill följas oss åt under denna resan.

Vi hoppas på många fina Plus
    och många finaGravid
    Sen få se ett liten
     Hjärta slå
    och snart en liten Baby 

SoligVälkomna in till oss.Solig

• Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012
  • Csillag
    Nina76 skrev 2012-05-07 11:58:38 följande:
    Precis tillbaka från kliniken och VUL... Bara 4 äggblåsor som var nåt att följa.... 
    Inte riktigt vad jag hoppats på, men jag vet ju att det bara behövs ett... Klen tröst just nu.

Har inte hunnit läsa in mig efter helgen än...
    Ge inte upp gumman.Som du själv skrev, de krävs bara ett guld ägg!
    När blir ÄP??
  • Csillag
    tweedledee skrev 2012-05-07 12:14:33 följande:
    Hej alla! Hoppar in på denna tråden. Har genomgått en ivf på Rmc i malmö nu i april med anonym spermadonator. Har inga graviditetssymptom alls, och igår fick jag molande mensvärk och liten blödning. Är det kört då tror ni? Ska till rmc imorgon och ta graviditetstest genom blodprov. En annan fråga jagoch min sambo funderat mycket på. Skulle ni berättat för barnet? Vi vill egentligen inte att någon ska veta något om detta. Någon?
    Hej gumman, kul att du hittade in till oss!

Jag som fått hjälp med mina tvillingar kan ju säga va ja gjort,men de e så olika.
    Vi har aldrig dolt att dom blev till genom hjälp och att jag hade dåliga ägg.
    Dom fattar inte så mkt än då dom bara är 6 år,men dom förstår ändå att mamma fick hjälp av doktorn att bli gravid.
    Samma va när ja försökte bli gravid med tvilligarna, dottern va fullt medveten om att jag fick hjälp att bli gravid med hennes bröder för jag hade svårt att bli gravid.
    Hon tyckte de va jätte häftigt att följa med på alla besöken o kolla va dom gjorde.
    Hon är även med än idag för hon tycker de e spännande o intressant.
    Har skämtat med henne o sagt att de skulle inte förvåna mej om hon skulle smita in i bilen om ja lyckas bli gravid igen så hon lyckas smita med till förlossningen.

Men de e väldigt mkt från person till person,vissa vill hålla de hemligt,men andra inte.
    de e helt upp till var o än.

Kram
  • Csillag
    Hjärtefröjd skrev 2012-05-07 14:14:55 följande:
    Det  finns en fin bok som heter Slottet med de många rummen.
    kul att se dej här inne igen hjärtefröjd.
    Roligt att se att du kikar in till oss ibland

Jag fick en bok av våran ivf läkare som vi kunde läsa med dottern hur de de går till.
    kan fråga henne efter skolan om hon vet vart den är.

slottet, den måste vi kolla upp!
  • Hjärtefröjd

Och så misslyckades även vårt sjätte IVF-försök (totalt nio perfekta embryon har återförts). Så jävla tröstlöst!

• Csillag
    charmina skrev 2012-05-07 14:31:33 följande:
    Hej jag hoppas det är okej att jag hoppar in här?
    Jag är gift sedan ett år tillbaka och då slutade vi att skydda oss.

Vi blev gravida på andra försöket men som slutade i ett tragiskt missfall i v.7+9.
    Sedan dess har vi aktivt försökt att bli gravida utan resultat.

Vi har provat pergotime nu i mars och april då jag har väldigt lång och oregelbunden mens och vi har då även passat på att inseminerats. Första gången så var äggblåsan 20 mm och jag misstänker att jag blev inseminerad för tidigt.
    Nu sist i april så var äggblåsan vätskefylld vilket då innebär att den hade släppt ett ägg. Testade positivt på ägglossningssticka både den dagen och dagen innan.

Så jag hoppas verkligen på en graviditet även om jag inte har några gravtecken alls.
    BIM är nu den 10 maj.

Vi har annars fått tid den 12 juni på Carl Von Linné kliniken.
    Hur går hela processen till? Hur lång tid?
    Vi har fått en första tid den 12 juni som sagt, vad görs då? Hur många gånger måste vi komma tillbaka?

Är det någon annan som har erfarenhet av samma klinik?
    Hejsan o välkommen in till oss.
    klart du ska följas åt med oss.
    Vi har några från den kliniken här.

jag vet sj inte hur den kliniken fungerar men mkt beror ju på om du gör allt på Linne eller om du ska köra distans + om du ska köra långa eller korta medtoden.

Vill du så lägger jag in dej i våran lista?
    Är de nån info som ska uppdateras sen så r de bara att hojta till eller uppdatera listan själv vilket vi gör nån gång i veckan.

välkommen .

kram
  • Csillag
    familjenekberg skrev 2012-05-07 14:32:10 följande:
    Börjar bli lite små irreterad då jag har upptäckt att jag inte har vagisar så det räcker fram till testdagen. Var förbi gyn läkare skulle fixa det men hon ändrar då i ställer för progesteron mic 400 mg . Fick crinon gel i stället känndes inte bra så nu sitter jag på att hon ev ska ändra. Hoppas det fixar det annars ringer jag carl von Line kliniken.
    Men har du inte börjat me progesteron mic redan då, ska du byta mitt i?
    hade ja vari dej hade ja ringt till linne för säkerhets skull.
    lycka till gumman
  • Csillag
    Mandelmumsa skrev 2012-05-07 18:11:41 följande:
    Tack för stödet hörrni kring tidig testdag, det gjorde att hoppet kom tillbaka! Speciellt tack till dig LnH som kopierade in texten om vad som händer dag för dag! Det måste väl vara en generalisering för det ser ju inte likadant ut för alla på exakt samma dag, men det var väldigt intressant att läsa och som jag tolkar texten så verkar ju ändå det normala vara att det tar några dagar till innan man plussar. Är det alltså så att man återför en dag tidigare i USA (antar det är där artikeln är skriven)?
    Det var samma sak för mig, att läkaren nämnde liksom i förbifarten att resten skulle odlas vidare. Första gången hade jag för stora förväntningar på att någon skulle klara sig, men till andra gången hade jag lärt mig :) Ja det är verkligen tufft att ruva! Ovissheten och väntan är det värsta med Ivf!

Ekberg: Det har hänt mig också att vaggisarna inte räcker fram till testdagen. Man blir rätt irriterad när man upptäcker det, eftersom de har sagt att man ska ta dem till TD. Sedan när jag ringde och sa till så fick jag veta att vaggisarna behövs egentligen bara den första tiden tills kroppen börjar förstå att den är gravid. Hur skulle jag veta det? Men fick ändå fler utskrivna så det blev lite dubbla budskap där! :)
    USA ligger väldigt mkt mer framåt i forskningen o utvecklingen.
    De görs mkt i USa, likaså Athen som inte görs i Sverige.
    Många söker hjälp på de viset när de inte fungerar i Sverige.
  • Csillag
    familjenekberg skrev 2012-05-07 19:02:19 följande:
    Mandelmumsa.
    Det är lite olika tror jag om man har haft ägglosning eller inte. Om man har försatt äggstockarna i vila så kan de inte producera hormonet. Till mig sa det att om jag blev gravid så.ska jag ta hormoner fram till v11 så vi får se vad som händer vid plus.

Känns som jag om håller på att bli sjuk känns som jag har feber men det har jag inte och har ont i hela kroppen i lederna, suck jag har inte tid att vara sjuk.
    helt riktigt gumman.
    Sen beror de mkt på bakgrund på kvinnan, om de finns MF och hur många, hur kvinnans kropp fungerar utan stimulering.
    Normalt är till TD, Men även normalt till V 10.
    Efter V 10 får endel.
    Sj tar jag proggisar/vaggisar på obestämt tid då min kropp inte klarar producera.
  • Csillag
    Miiiis skrev 2012-05-07 19:21:57 följande:
    Hej!
    Vi gjorde utredning på CvL i mitten på mars. Då fick sambon lämna sitt prov, ultraljud av äggstockar och livmoder, vi tog blodprov för tester av en massa olika saker bl.a hormonnivåer, sköldkörtel, HIV osv.
    Läkaren frågade en massa om samliv, menscykel, levnadsvanor och la fram vilka alternativ det fanns och skickade sen en remiss, för vår del till Huddinge. 3v senare fick vi svar från karolinska att vi var i kö och att det var ca 8-10 mån väntetid. Då ringde vi vårdgarantikansliet och sa vi gärna ville till CvL och har nu fått en tid för infomöte den 30maj.
    BRA svarat Miiis!!!
    Då är de dags för infomöte för dej snart, skoj!!!
    De e bra du legat på, ofta orkar man inte men skam den som ger sej för ofta hjälper de att vara ihärdig o inte ge upp.
  • Csillag
    Bira11 skrev 2012-05-07 19:26:40 följande:
    Känner mig lite mer nervös denna gång, på onsdag ska jag även  börja med orgalutran sprutorna, förra gången använde jag bara puregon. Kör samma enheter som förra gången 150e.
    Ha ju inte fått bästa uppladdningen heller då jag var/är sjuk.
    De kommer gå superbra gumman. du kommer klara de här galant!!

Kom bara ihåg att Orgalutran sprutan är lite "trögare" så tryck till lite mer än med vanliga hormon sprutan.

Vid sticksåret kan de börja klia lite så du är beredd på de.

Vet inte hur mkt info du fått om orgalutranen,MEN den kan ge allergisk reaktion så va obcervant hur du mår.

Lite kliande e normalt men sen ska de inte va nån mer biverkning så du tänker på de.

Du ska se att allt kommer gå bra.

Sticker du puregon på höger sida den dagen så ska du ta orgalutranen på vänster sida.
    Dagen efter skiftar du sida så du kör varannan dag!

KRAM
Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012