• Csillag

Ivf/FET Töserna 2012

HejsanSkrattande

Här samlas vi som kämpar få ett fint Plus

Vi är egentligen några stycken som startar upp den här tråden, Men bara en av oss kan ju stå
    som tråd startare och fick då färfrågan om jag ville starta upp en ny tråd.

Vi kämpar peppar stärker svarar på frågor och undringar o finns där för varandra.

Alla är välkomna in att följas åt mej oss.
    Vare sej du 
    ska står i kö till ivf
    ska påbörja/håller på med ditt första ivf
    eller är på andra tredje eller fjärde 
    eller håller på med FET.

Vi har alla olika historier varför vi hamnat i Ivf karusellen.
    Vissa är ofrivilligt barnlösa,Vissa sekundära och vissa kämpar för syskonförsök.

Bakomliggande moment varför de inte tar sej finns många.

Vi är ett glatt gäng här inne som kommit varandra närmre o peppat varandra nu sen redan slutet av 2011.
    Vi hoppas mer vill följas oss åt under denna resan.

Vi hoppas på många fina Plus
    och många finaGravid
    Sen få se ett liten
     Hjärta slå
    och snart en liten Baby 

SoligVälkomna in till oss.Solig

• Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012
  • Mandelmumsa

Tweedledee: Fy vad tråkigt att det blev negativt! :( Och att ni måste vänta över sommaren. Det gjorde jag motvilligt förra året.

LnH: Intressant att höra hur det går till i USA! Verkar lite knasigt dock att lägga till ett ägg för varje försök! Hur tänker de då? :) Då skulle jag få 6 ägg tillbaka nästa gång då, verkar ju lagom eller?! Tror att mycket av skillnaderna mellan hur det går till i Sverige resp USA bottnar i hur Ivf-försöken finansieras. Eftersom landstinget bjuder på de första försöken här och vi har en slags överförmyndarmentalitet här i Sverige så är det lättare att sätta upp regler om antal embryon. Medan man i USA bekostar hela behandlingen själv (och det är mycket dyrare än här!) samt att de värnar om individens frihet vilket gör att det är lättare att pressa upp antalet embryon i hopp om bättre resultat, man vill ha valuta för pengarna. Det konstiga är väl att de fortsätter trots att resultaten inte är bättre där än här. Undrar hur vanligt det är att alla ägg fastnar när man sätter in flera än två..

• Fidelis ad urnam

Hej på er här inne. 
    Igår fick vi, efter 7 års kämpande med vikt, ork och hela faderullan, godkänt för IVF. I Augusti ska det ske och jag är otroligt nervös.
    Min läkare bryter grovt när hon talar och jag hängde inte riktigt med på allt när hon förklarade hur det går till.
    Så,,,någon som vill berätta lite,,om allt *skrattar*

Jag är helt eld och lågor! 

• Miiiis
    Mandelmumsa skrev 2012-05-08 20:37:20 följande:
    Tweedledee: Fy vad tråkigt att det blev negativt! :( Och att ni måste vänta över sommaren. Det gjorde jag motvilligt förra året.

LnH: Intressant att höra hur det går till i USA! Verkar lite knasigt dock att lägga till ett ägg för varje försök! Hur tänker de då? :) Då skulle jag få 6 ägg tillbaka nästa gång då, verkar ju lagom eller?! Tror att mycket av skillnaderna mellan hur det går till i Sverige resp USA bottnar i hur Ivf-försöken finansieras. Eftersom landstinget bjuder på de första försöken här och vi har en slags överförmyndarmentalitet här i Sverige så är det lättare att sätta upp regler om antal embryon. Medan man i USA bekostar hela behandlingen själv (och det är mycket dyrare än här!) samt att de värnar om individens frihet vilket gör att det är lättare att pressa upp antalet embryon i hopp om bättre resultat, man vill ha valuta för pengarna. Det konstiga är väl att de fortsätter trots att resultaten inte är bättre där än här. Undrar hur vanligt det är att alla ägg fastnar när man sätter in flera än två..
    Jo, men så har de ju fler fall av femlingar o sexlingar än oss väl? Tycker nog Sveriges system verkar bättre.
  • Mandelmumsa

Ja, det är därför det finns så många flerbördsfödslar där. Brukar titta på förlossningsprogram från USA och alla som ska föda fler än två har ju genomgått Ivf. Undrar just hur de resonerar kring de risker som mångdubblas med flerbördsfödslar? Ju fler man väntar, desto farligare är det ju. Följde den där serien som gick om sexlingarna från Arizona, den morsan höll ju på att stryka med efter födseln av alla barnen. Jag tycker också det svenska systemet verkar bättre och mer ansvarsfullt!

• LnH
    Fru Bone skrev 2012-05-08 19:22:04 följande:
    I morgon klockan 04:00 far jag till kliniken för ägguttag. Är smått nervös, men det går säkert bra.

Sist blev jag så otroligt illamående och snurrig av smärtlindringen och kräktes och hade mig och fick ligga kvar i flera timmar efter plocket. Haha. Hoppas det går bättre denna gång. Har förvarnat dem om att jag tydligen var lite känslig mot medicinen så de skulle ta det lite lugnare denna gång.

Nu är det bara att ladda och hålla tummarna och förhoppningsvis återvänder jag med två fina embryon på fredag. Ohh, tänk om det inte blir några embryon som klarar sig. Usch. Håll tummarna för mig ;)
    Jag blev också rejält yr och trodde jag skulle trilla ur stolen. Men den här gången så sa jag att det var det som jag tyckte var mest obehagligt så då fick jag bara smärtlindring och hon gav mig det i omgångar. Det vart jätte bra då. Vart inte yr eller mådde dåligt utan det blev liksom bra :) Kunde till och med stå själv efter allt var klart. Det är ett tips bara be dom ge det sakta (lite i taget) och sen skippa det lugnande.

Utan det lugnande så var jag helt klar i huvudet och jag låg och tittade på skärmen när de plockade äggen. Det var intressant. Förra gången försökte jag att titta men var så snurrig och illamående att jag inte ens kunde se skärmen.
  • Csillag

Fidelis: Sitter me mob så lite krångligt att förklara mä den.Om ingen annan gjort de innan ja sitter vid en dator så kan ja förklara sen.Sj har ja kört korta metoden.hör av mej sen.välkommen in till oss.tråkigt ni behövt hamna i ivf världen o ja hoppas ni får ert efterlängtade barn väldigt snart.vi e ett glatt gäng här inne.som pepparr o stöttar varamdr.klart du ska va me.oss.Vart gör du ditt ivf?när har du infomöte?kram

• Hjärtefröjd

Första ÄP mådde jag dåligt och spydde efteråt. Andra och tredje gången fick jag sterilt vatten (tror jag?) som dropp före och under ingreppet, och mådde hur bra som helst. Ett tips alltså!

• LnH

Har ni fått biverkningar av Crinone gelen?? Förra gången fick jag inga biverkningar (som jag tänkte på). Men den här gången så tror jag att jag har fått det..

Fick jätte ömma bröst av ovitrelle sprutan och det gick bort, men nu har detta onda kommit tillbaka, antar att det är biverkning av crinone? Hade inte så förra ruvningen med crinone, då gick det onda bort när ovitrelle sprutan nästan hade gått ur kroppen.

• Fidelis ad urnam
    Csillag skrev 2012-05-09 08:30:09 följande:
    Fidelis: Sitter me mob så lite krångligt att förklara mä den.Om ingen annan gjort de innan ja sitter vid en dator så kan ja förklara sen.Sj har ja kört korta metoden.hör av mej sen.välkommen in till oss.tråkigt ni behövt hamna i ivf världen o ja hoppas ni får ert efterlängtade barn väldigt snart.vi e ett glatt gäng här inne.som pepparr o stöttar varamdr.klart du ska va me.oss.Vart gör du ditt ivf?när har du infomöte?kram
    Det är inte förrän i augusti, vi ska göra det i Falun men bor i Gävle. Tyvärr kunde det inte bli tidigare då kliniken i falun har stängt från midsommar till augusti. 
    Informationsmöte får vi också i augusti, vi fick en snabb förklaring i måndags. 
  • Csillag
    Fru Bone skrev 2012-05-08 19:22:04 följande:
    I morgon klockan 04:00 far jag till kliniken för ägguttag. Är smått nervös, men det går säkert bra.

Sist blev jag så otroligt illamående och snurrig av smärtlindringen och kräktes och hade mig och fick ligga kvar i flera timmar efter plocket. Haha. Hoppas det går bättre denna gång. Har förvarnat dem om att jag tydligen var lite känslig mot medicinen så de skulle ta det lite lugnare denna gång.

Nu är det bara att ladda och hålla tummarna och förhoppningsvis återvänder jag med två fina embryon på fredag. Ohh, tänk om det inte blir några embryon som klarar sig. Usch. Håll tummarna för mig ;)
    Lycka till idag gumman!!!!!!
    Håll oss uppdaterade hur de går!

Kram
Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012