• Csillag

Ivf/FET Töserna 2012

HejsanSkrattande

Här samlas vi som kämpar få ett fint Plus

Vi är egentligen några stycken som startar upp den här tråden, Men bara en av oss kan ju stå
    som tråd startare och fick då färfrågan om jag ville starta upp en ny tråd.

Vi kämpar peppar stärker svarar på frågor och undringar o finns där för varandra.

Alla är välkomna in att följas åt mej oss.
    Vare sej du 
    ska står i kö till ivf
    ska påbörja/håller på med ditt första ivf
    eller är på andra tredje eller fjärde 
    eller håller på med FET.

Vi har alla olika historier varför vi hamnat i Ivf karusellen.
    Vissa är ofrivilligt barnlösa,Vissa sekundära och vissa kämpar för syskonförsök.

Bakomliggande moment varför de inte tar sej finns många.

Vi är ett glatt gäng här inne som kommit varandra närmre o peppat varandra nu sen redan slutet av 2011.
    Vi hoppas mer vill följas oss åt under denna resan.

Vi hoppas på många fina Plus
    och många finaGravid
    Sen få se ett liten
     Hjärta slå
    och snart en liten Baby 

SoligVälkomna in till oss.Solig

• Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012
  • Csillag
    Hjärtefröjd skrev 2012-05-08 09:13:48 följande:
    Och så misslyckades även vårt sjätte IVF-försök (totalt nio perfekta embryon har återförts). Så jävla tröstlöst!
    Usch lider verkligen me dej, vet ju att du vari med ett tag du oxå o försökt bli gravid.

Fattar verkligen inte VARFÖR de ska va så svårt för äggen att fästa, samma sak för mej.
    Får tillbaka toppkvalite på mina blasto men dom vägrar fästa.

Nu har ja börjat med akupunkur,om de ungerar e ju en annan sak,men ja tänkte ja testar iaf.
    Ska köra 2 ggr/vecka fram till ÄP.
    har en behandling ÄP dagen o sen en gång på ET dagen (Före ET)
    Sen r de stopp fram till TD.

Får väl se om de gör nån skillnad.

Fick rådet att lägga ner mer lr mindre allt med coffein nu me.
    Rekomenderades Rött te istället.
    Har dragit bort kaffe/vanligt te helt förutom en kopp på morgonen.
    resten är bara rött te.

Har ju fått rekomendationen av infektionskliniken oxå att rött te ska vara kanon för hälsan så de måste väl ligga nått i de när 3 olika läkare med oliak specialiteter säger samma sak, värt att testa iaf.

Just nu börjar man ju ge upp mer o mer, så varför inte testa nått som inte gör saken värre iaf.

Har du nått mer ivf/fet inplanera?
    vart var de u gjorde din ivf?

Styrke kramar
  • tweedledee

Hej gumman, kul att du hittade in till oss! Jag som fått hjälp med mina tvillingar kan ju säga va ja gjort,men de e så olika. Vi har aldrig dolt att dom blev till genom hjälp och att jag hade dåliga ägg. Dom fattar inte så mkt än då dom bara är 6 år,men dom förstår ändå att mamma fick hjälp av doktorn att bli gravid. Samma va när ja försökte bli gravid med tvilligarna, dottern va fullt medveten om att jag fick hjälp att bli gravid med hennes bröder för jag hade svårt att bli gravid. Hon tyckte de va jätte häftigt att följa med på alla besöken o kolla va dom gjorde. Hon är även med än idag för hon tycker de e spännande o intressant. Har skämtat med henne o sagt att de skulle inte förvåna mej om hon skulle smita in i bilen om ja lyckas bli gravid igen så hon lyckas smita med till förlossningen. Men de e väldigt mkt från person till person,vissa vill hålla de hemligt,men andra inte. de e helt upp till var o än. Kram Hej! Tack för svaret, men tror du missförstått mig lite. Det vi har svårt för är att berätta att min sambo inte är biologisk pappa. Vi vill inte att barnet en dag vill leta upp sin biologiska. Vi vill att min sambo ska vara den ända pappan för barnet. Sen måste jag berätta att vi varit inne på rmc nu för graviditetstest och väntar nu på att kunna ringa och få svar. Olyckligtvis tror jag inte att där finns något liv för jag har blött sen i söndags :(

• Csillag
    tweedledee skrev 2012-05-08 11:34:16 följande:
    Hej gumman, kul att du hittade in till oss! Jag som fått hjälp med mina tvillingar kan ju säga va ja gjort,men de e så olika. Vi har aldrig dolt att dom blev till genom hjälp och att jag hade dåliga ägg. Dom fattar inte så mkt än då dom bara är 6 år,men dom förstår ändå att mamma fick hjälp av doktorn att bli gravid. Samma va när ja försökte bli gravid med tvilligarna, dottern va fullt medveten om att jag fick hjälp att bli gravid med hennes bröder för jag hade svårt att bli gravid. Hon tyckte de va jätte häftigt att följa med på alla besöken o kolla va dom gjorde. Hon är även med än idag för hon tycker de e spännande o intressant. Har skämtat med henne o sagt att de skulle inte förvåna mej om hon skulle smita in i bilen om ja lyckas bli gravid igen så hon lyckas smita med till förlossningen. Men de e väldigt mkt från person till person,vissa vill hålla de hemligt,men andra inte. de e helt upp till var o än. Kram Hej! Tack för svaret, men tror du missförstått mig lite. Det vi har svårt för är att berätta att min sambo inte är biologisk pappa. Vi vill inte att barnet en dag vill leta upp sin biologiska. Vi vill att min sambo ska vara den ända pappan för barnet. Sen måste jag berätta att vi varit inne på rmc nu för graviditetstest och väntar nu på att kunna ringa och få svar. Olyckligtvis tror jag inte att där finns något liv för jag har blött sen i söndags :(
    oj va de så du menade, förlåt.

Ja den delen är väl en sak ni måste diskutera igenom själva o bestämma.
    De man ska ha i beräkningen är väl att oftast kommer de fram förr eller senare o barnet blir arg sårad o besviken på föräldrarna för dom aldrig berättat.
    jag förstår att ni själva kanske inte vill abrnet ska veta att h*n har en annan pappa,och beslutet måste vara ert eget o ingen annans.
    Ingen ska säga vad som är rätt o fel,utan man kan bara säga vad som tros ev kan hända om barnet upptäcker de o ni inte berättat.
    kanske kan de bli värre för er o barnet stöter ifrån mer o blir mer beslutsam att leta efter sin biologiska pappa.

Personligen sj tycker jag att de krävs mer än dna för att vara pappa.
    Pappan är den som finns där o ställer upp o uppfostrar barnet.

vi blev erbjudna donator insemination när vi gjorde inseminationer,men vi avböjde o gick vidar med ivf.
    Anledning va att dom trode de fanns en liten chans till att vi skulle lyckas o då ville vi ta den.
    Men vi pratade om hur vi skulle gjort o hade bestämt oss för att berätta, just av denna anledningen.

många barn blir inte lika sina förädrar alls även om de matchas o mixas så bra de går för att de inte ska synas ut åt om man inte vill.

jag tycker detta beslutet ska vara helt erat,men ni ska tänka igenom de fullt ut.
    De kan både vara positivt men de kan bli väldigt negativt i slutändan oxå.

Hoppas ni lyckas bli gravida snart o du får svar.

blöda kan man göra även om man e gravid.

har blött alla mina graviditeter.
    har en dotter 01 och tvillingar 06.
    tyvärr ocå väldigt många MF.

men blöda kan man även om man e gravid så inte ge upp än.
  • Mandelmumsa

Tweedledee: Själv skulle jag aldrig ljuga om en så viktig sak som vem som är barnets biologiska pappa. Jag skulle blivit så grymt besviken på mina föräldrar om det skulle ha gällt mig, att förtroendet för alltid skulle varit förstört eller skadat mellan oss. Jag sätter ärlighet väldigt högt och ser inte hur ni skulle förlora på att vara ärliga. Precis som när man är adopterad så känner man ändå att det är de föräldrar som man växt upp med som är ens riktiga föräldrar. Man tar en stor risk genom att ljuga och hoppas att det aldrig kommer fram. Det kan uppstå en kritisk situation i livet där biologin eller generna är en helt avgörande fråga. Jag skulle inte heller orka leva med en lögn gentemot mitt eget barn. Därför skulle jag svalt stoltheten och inte dolt något för barnet. Kan förstå att man funderar över frågan, men att verkligen göra det tror jag kan slå tillbaka hårt.

• LnH

mandelmumsa: i usa odlar man längre än i sverige. Om man tar ut äggen på en onsdag och sammanför dem med spermier så ser man om de är befruktade på torsdagen och normalt så sätter man sedan tillbaka dessa på fredagen. I usa så skulle de ha väntat 1 dag till för att sätta in. Därav så skrev jag att man skulle lägga till en dag eller se dag 1 som rd2. Eller så sätter de in ägget dag 5 (alltså i usa och i sverige) då ägget har blivit en blastocyst.

Men även om de ligger lite längre fram i forskning så har de sämre resultat av IVF rent procentuellt jämfört med Sverige :) Och de jag känner som har gjort IVF har alltid fått minst 2 ägg insatta. Pratade med en kompis från usa och hon var helt förfärad över att jag inte minst fått 3 ägg insatta detta försök för tydligen så läggs ett ägg till per misslyckad cykel, så första försöket kanske man sätter in 1 ägg, näst försök så blir det 2 st ägg och tredje så blir det 3 ägg..

RD 4 idag. testade med grav test för att se om sprutan gått ut men det blev ett extra streck, men det var så svagt så borde vara ute ur kroppen snart tycker jag. Så tar det som riktlinje ifall jag tjuvtestar, är det starkare än det så borde det vara positivt :)

Hur  mår ni andra som ruvar? Jag känner INGENTING....förutom min sjuka allergi..

• tweedledee

Tack Csillag och mandelmumsa. Många tankar snurrar runt just den frågan. Men har precis fått mer tid att tänka, resultatet visade negativt precis som vi misstänkte. :(( I augusti får vi börja om från början igen, denna eviga väntan. Suck.

• LnH
    Hjärtefröjd skrev 2012-05-08 09:13:48 följande:
    Och så misslyckades även vårt sjätte IVF-försök (totalt nio perfekta embryon har återförts). Så jävla tröstlöst!
    Nej vad tråkigt!!!! Styrkekramar till dig!!!
  • LnH

Dum fråga, jag ville testa att ovitrelle sprutan gått ur helt eller mer eller mindre i alla fall. Visst är detta rätt svagt test? Det borde väl betyda att den nästan har gått ut ur kroppen?

Jag känner mig själv och kommer att tjuvtesta. Vill bara veta att sprutan gått ut helt innan. Men om jag tjuvtestar och det blir starkare plus än detta så borde det väl vara att man är gravid?
    Kanske dumma funderingar men kände att jag behövde lufta mina tankar lite :)
  • Vincents mamma

Fast så gjorde jag åxå en gång testade varje dag tills jag inte såg något streck, tänkte skönt nu är den ur men dagen efter var där ett svagt sträck igen.. Kan tydligen bli så beroende på starkt kisset är.. Så lite inte allt för mycket på det

• LnH

ahhh ok. Hmmm kanske ska använda detta test som måttstock då, är det mycket starkare när jag testar så tar jag det som positivt :) För jag lär ju tjuvtesta i alla fall minst en gång innan min officiella testdag...INGEN karaktär här inte :).

Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012