• Csillag

Ivf/FET Töserna 2012

HejsanSkrattande

Här samlas vi som kämpar få ett fint Plus

Vi är egentligen några stycken som startar upp den här tråden, Men bara en av oss kan ju stå
    som tråd startare och fick då färfrågan om jag ville starta upp en ny tråd.

Vi kämpar peppar stärker svarar på frågor och undringar o finns där för varandra.

Alla är välkomna in att följas åt mej oss.
    Vare sej du 
    ska står i kö till ivf
    ska påbörja/håller på med ditt första ivf
    eller är på andra tredje eller fjärde 
    eller håller på med FET.

Vi har alla olika historier varför vi hamnat i Ivf karusellen.
    Vissa är ofrivilligt barnlösa,Vissa sekundära och vissa kämpar för syskonförsök.

Bakomliggande moment varför de inte tar sej finns många.

Vi är ett glatt gäng här inne som kommit varandra närmre o peppat varandra nu sen redan slutet av 2011.
    Vi hoppas mer vill följas oss åt under denna resan.

Vi hoppas på många fina Plus
    och många finaGravid
    Sen få se ett liten
     Hjärta slå
    och snart en liten Baby 

SoligVälkomna in till oss.Solig

• Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012
  • charmina

Hej jag hoppas det är okej att jag hoppar in här?
    Jag är gift sedan ett år tillbaka och då slutade vi att skydda oss.

Vi blev gravida på andra försöket men som slutade i ett tragiskt missfall i v.7+9.
    Sedan dess har vi aktivt försökt att bli gravida utan resultat.

Vi har provat pergotime nu i mars och april då jag har väldigt lång och oregelbunden mens och vi har då även passat på att inseminerats. Första gången så var äggblåsan 20 mm och jag misstänker att jag blev inseminerad för tidigt.
    Nu sist i april så var äggblåsan vätskefylld vilket då innebär att den hade släppt ett ägg. Testade positivt på ägglossningssticka både den dagen och dagen innan.

Så jag hoppas verkligen på en graviditet även om jag inte har några gravtecken alls.
    BIM är nu den 10 maj.

Vi har annars fått tid den 12 juni på Carl Von Linné kliniken.
    Hur går hela processen till? Hur lång tid?
    Vi har fått en första tid den 12 juni som sagt, vad görs då? Hur många gånger måste vi komma tillbaka?

Är det någon annan som har erfarenhet av samma klinik?

• familjenekberg

Börjar bli lite små irreterad då jag har upptäckt att jag inte har vagisar så det räcker fram till testdagen. Var förbi gyn läkare skulle fixa det men hon ändrar då i ställer för progesteron mic 400 mg . Fick crinon gel i stället känndes inte bra så nu sitter jag på att hon ev ska ändra. Hoppas det fixar det annars ringer jag carl von Line kliniken.

• Mandelmumsa

LnH: Vid den förra behandlingen fick vi 2 och vid den senaste fick vi 6 st som odlades vidare för att de inte var fina nog att frysa in, men tyvärr var det ingen av dem som klarade sig till blastocyst. Läkaren förberedde oss också på att man inte ska förvänta sig att de klarar sig, utan det är bara en bonus om någon skulle göra det.

• LnH
    Mandelmumsa skrev 2012-05-07 14:44:45 följande:
    LnH: Vid den förra behandlingen fick vi 2 och vid den senaste fick vi 6 st som odlades vidare för att de inte var fina nog att frysa in, men tyvärr var det ingen av dem som klarade sig till blastocyst. Läkaren förberedde oss också på att man inte ska förvänta sig att de klarar sig, utan det är bara en bonus om någon skulle göra det.
    ahhh ok. Vi fick en fin 4 cellig till frysen men sedan så var det 3 stycken som de skulle odla vidare. Var mest nyfiken på "outcome".  Han nämnde liksom bara i förbifarten att de skulle testa att odla vidare dessa. Så jag tänkte inte på att fråga mer.

Det är INTE kul att ruva, det är en evighets lång väntan känns det som...tur att det är fullt upp på jobbet i alla fall!
  • Mandelmumsa

Tack för stödet hörrni kring tidig testdag, det gjorde att hoppet kom tillbaka! Speciellt tack till dig LnH som kopierade in texten om vad som händer dag för dag! Det måste väl vara en generalisering för det ser ju inte likadant ut för alla på exakt samma dag, men det var väldigt intressant att läsa och som jag tolkar texten så verkar ju ändå det normala vara att det tar några dagar till innan man plussar. Är det alltså så att man återför en dag tidigare i USA (antar det är där artikeln är skriven)?
    Det var samma sak för mig, att läkaren nämnde liksom i förbifarten att resten skulle odlas vidare. Första gången hade jag för stora förväntningar på att någon skulle klara sig, men till andra gången hade jag lärt mig :) Ja det är verkligen tufft att ruva! Ovissheten och väntan är det värsta med Ivf!

Ekberg: Det har hänt mig också att vaggisarna inte räcker fram till testdagen. Man blir rätt irriterad när man upptäcker det, eftersom de har sagt att man ska ta dem till TD. Sedan när jag ringde och sa till så fick jag veta att vaggisarna behövs egentligen bara den första tiden tills kroppen börjar förstå att den är gravid. Hur skulle jag veta det? Men fick ändå fler utskrivna så det blev lite dubbla budskap där! :)

• familjenekberg

Mandelmumsa.

Det är lite olika tror jag om man har haft ägglosning eller inte. Om man har försatt äggstockarna i vila så kan de inte producera hormonet. Till mig sa det att om jag blev gravid så.ska jag ta hormoner fram till v11 så vi får se vad som händer vid plus.

Känns som jag om håller på att bli sjuk känns som jag har feber men det har jag inte och har ont i hela kroppen i lederna, suck jag har inte tid att vara sjuk.

• Miiiis
    charmina skrev 2012-05-07 14:31:33 följande:
    Hej jag hoppas det är okej att jag hoppar in här?
    Jag är gift sedan ett år tillbaka och då slutade vi att skydda oss.

Vi blev gravida på andra försöket men som slutade i ett tragiskt missfall i v.7+9.
    Sedan dess har vi aktivt försökt att bli gravida utan resultat.

Vi har provat pergotime nu i mars och april då jag har väldigt lång och oregelbunden mens och vi har då även passat på att inseminerats. Första gången så var äggblåsan 20 mm och jag misstänker att jag blev inseminerad för tidigt.
    Nu sist i april så var äggblåsan vätskefylld vilket då innebär att den hade släppt ett ägg. Testade positivt på ägglossningssticka både den dagen och dagen innan.

Så jag hoppas verkligen på en graviditet även om jag inte har några gravtecken alls.
    BIM är nu den 10 maj.

Vi har annars fått tid den 12 juni på Carl Von Linné kliniken.
    Hur går hela processen till? Hur lång tid?
    Vi har fått en första tid den 12 juni som sagt, vad görs då? Hur många gånger måste vi komma tillbaka?

Är det någon annan som har erfarenhet av samma klinik?
    Hej!
    Vi gjorde utredning på CvL i mitten på mars. Då fick sambon lämna sitt prov, ultraljud av äggstockar och livmoder, vi tog blodprov för tester av en massa olika saker bl.a hormonnivåer, sköldkörtel, HIV osv.
    Läkaren frågade en massa om samliv, menscykel, levnadsvanor och la fram vilka alternativ det fanns och skickade sen en remiss, för vår del till Huddinge. 3v senare fick vi svar från karolinska att vi var i kö och att det var ca 8-10 mån väntetid. Då ringde vi vårdgarantikansliet och sa vi gärna ville till CvL och har nu fått en tid för infomöte den 30maj.

• Bira11

Känner mig lite mer nervös denna gång, på onsdag ska jag även  börja med orgalutran sprutorna, förra gången använde jag bara puregon. Kör samma enheter som förra gången 150e.
    Ha ju inte fått bästa uppladdningen heller då jag var/är sjuk.

• Csillag
    Vincents mamma skrev 2012-05-07 11:11:35 följande:
    Klarade mig denna gång, fick åka rullstol så att jag inte behövde ställa mig upp och fick äppeldricka direkt för att höja blodsockret
    haha de låter rätt roligt,men guuu va ja lider me dej.skönt att de gick bra iaf gumman.nu håller vi tummarna att de blir många befruktade till er.!
Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012