• Csillag

Ivf/FET Töserna 2012

HejsanSkrattande

Här samlas vi som kämpar få ett fint Plus

Vi är egentligen några stycken som startar upp den här tråden, Men bara en av oss kan ju stå
    som tråd startare och fick då färfrågan om jag ville starta upp en ny tråd.

Vi kämpar peppar stärker svarar på frågor och undringar o finns där för varandra.

Alla är välkomna in att följas åt mej oss.
    Vare sej du 
    ska står i kö till ivf
    ska påbörja/håller på med ditt första ivf
    eller är på andra tredje eller fjärde 
    eller håller på med FET.

Vi har alla olika historier varför vi hamnat i Ivf karusellen.
    Vissa är ofrivilligt barnlösa,Vissa sekundära och vissa kämpar för syskonförsök.

Bakomliggande moment varför de inte tar sej finns många.

Vi är ett glatt gäng här inne som kommit varandra närmre o peppat varandra nu sen redan slutet av 2011.
    Vi hoppas mer vill följas oss åt under denna resan.

Vi hoppas på många fina Plus
    och många finaGravid
    Sen få se ett liten
     Hjärta slå
    och snart en liten Baby 

SoligVälkomna in till oss.Solig

• Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012
  • Fidelis ad urnam

Har någon här inne erfarenhet av Falun? 

• Csillag
    LnH skrev 2012-05-09 09:00:26 följande:
    Har ni fått biverkningar av Crinone gelen?? Förra gången fick jag inga biverkningar (som jag tänkte på). Men den här gången så tror jag att jag har fått det..

Fick jätte ömma bröst av ovitrelle sprutan och det gick bort, men nu har detta onda kommit tillbaka, antar att det är biverkning av crinone? Hade inte så förra ruvningen med crinone, då gick det onda bort när ovitrelle sprutan nästan hade gått ur kroppen.
    Crinonen har massa sånna biverkningar.
    Man mår som om man vore gravid.
    Allt från ömmande bröst,illamående,molnande värk i mage o rygg o magen kan va uppsvälld.

De e de som är så tråkigt med crinonen,man mår verkligen som man vore gravid o därför svårt att skilja om de är crinone lr biverkningar av den.
  • LnH

Ahhh ok, tråkig biverkningar. Konstigt att jag inte fick några förra gången jag använde dem. Då blev jag bara svullen men kände inget mera av dem. För nu gör brösten sjuk ont, kan knappt gå :( Så var det bara av sprutan förra gången.

Och börjar redan få mensvärk i nedre delen av magen (vid riktig mens har jag ont i HELA magen)...känns som om detta kan vara rejält negativt så tidigt...

• Vincents mamma

Dom har inte ringt idag vilket innebär att det blir ET idag, vet inte riktigt vad jag tycker om det, innebär ju att det inte var så många som klarade sig :( men samtidigt är ju sonen och enda gången jag varit gravid en 2 dagars.

• LnH
    Vincents mamma skrev 2012-05-09 10:55:12 följande:
    Dom har inte ringt idag vilket innebär att det blir ET idag, vet inte riktigt vad jag tycker om det, innebär ju att det inte var så många som klarade sig :( men samtidigt är ju sonen och enda gången jag varit gravid en 2 dagars.
    Lycka till på ET, men om det inte ringer betyder inte det positiva saker??
  • Csillag
    Vincents mamma skrev 2012-05-09 10:55:12 följande:
    Lycka till idag.Du ska se att de går vägen.

Jag undrar om LnH, brukar inte de betyda possitiva saker.

Carlanderska ringer visserligen oavsett på dag 2.
    Informerar om de blir insättning den dagen eller om dom ska odlas vidare till blastocyster.
    Får ni inte den infon?

Du ska se att du får tilbaka ett guldägg o de bir en liten bebis efter detta ruvandet!
    Håller mina tumamr o tår för dej.

Hör av dej sen när du vari inne.

Kram
  • Vincents mamma

Om dom inte ringer så blir det insättning på den tiden du fick vid ÄP alltså idag kl 13:15 vill dom odla vidare eller om det inte blev några ägg ringer dom innan 11

• LnH

hmmm, på sophia hemmet ringer dagen efter ÄP, då får man reda på hur många ägg som blivit befruktade, sedan på ET dagen så ringer dem bara om alla ägg har dött.

Sedan på ET dagen så berättar de om utfallet, i mitt fall så var ett helt ok att frysa dag 2 (det var toppkvalite) och 3 var av sämre kvalitet som de skulle odla vidare för att se om det blev blastocyster ifall inte så kasserar dessa.

Men du ska se att det kommer att gå jätte bra! Det behövs bara ett ägg som ser bra ut på insidan för att det ska fungera!!!! Håller tummar och tår för dig!

• Csillag
    Fidelis ad urnam skrev 2012-05-09 09:34:28 följande:
    Det är inte förrän i augusti, vi ska göra det i Falun men bor i Gävle. Tyvärr kunde det inte bli tidigare då kliniken i falun har stängt från midsommar till augusti. 
    Informationsmöte får vi också i augusti, vi fick en snabb förklaring i måndags. 
    Skönt med lite semester innan allvaret börjar.
    De ni ska tänka på extra noga är att undvika alcohol så mkt som möjligt.
    Många kliniker ser att de är mer misslyckade ivf mellan aug-okt vilket dom tror har ett samband med att semestern dricker folk oftast mer alcohol än under resterande året.
    bara ett råd även om ni kanske inte dricker särskillt mkt alcohol i norlala fall.
    Alcohol tär ju ordentlifgt på spermierna o äggen tyvärr.

Jag har alltid kört korta metoden men jag brukar ha lite special schema så skriver hur de normalt brukar vara vid ivf vid korta metoden.

ÄP= Äggplock
    ET= återförandet av ägg

Hormonsprutan tas olika länge för olika personer då alla reagerar olika,men normalt är att starta mensdag 2-3
    Stopsprutan tas allt från 2-8 dagar,beroende på va läkaren anser du behöver.
    ÄL sprutan tar ett visst antal timmar innan de är dags för ÄP.

När man tar både hormonsprutan och stopsprutan så varierar man så att de blir varannan gång/sida.
    ex  Hormonspruta höger + stopspruta vänster
    dagen efter skiftar man sida.

Mensdag 2-3 Sprutstart
    VUL dag 9 bedömning av äggblåsor, om dos behöver höjas lr sänkas. Start för stop sprutan
    VUL dag 11 bedömning när ÄP ska ske och klartecken när ÄL sprutan ska tas.
    ÄP dag 14-16 beror ju på hur äggblåsorna ser ut, en del får vänta längre
    ET 2 dagar efter ÄP eller 5 dagar efter ÄP
    Vaggisar/ proogisar start vid ET

Hoppas du blivit lite klokare.De kan variera lite från person till person men detta brukar vara de normala schemat ungefär.

Jag är ju svårstimulerat o massa andra faktorer som spelar in så mitt schema är lite krångligare.

Hoppas ditt info möte går bra.
    O be att du får schemat du ska följa på ett papper hur du ska göra.

samma sak att do mskriver
    ex:
    Gonal F = Hormon spruta
    Orgalutran= Stopspruta
    Ovitrelle= Ägglossnings spruta
    Crinone= proggis

och hur dina mediciner ska förvaras, rumstemperatur eller kylskåp, om man ska blanda just den sprutan du ska ha sj eller om den är förfyllt osv.

Fråga så mkt du kan på infomötet, ska ni ha infomöte sj med läkarna eller blir de med många andra?
    Sen får du nog gå injektions teknik.
    Jag har hållt på i 11 år så jag lärde mej för länge sen men många får o behöver de nu.

lycka till

Tänk på att ibalnd är de leverans tid på medicinen
Svar på tråden Ivf/FET Töserna 2012