• äralltupptaget

IVF Umeå

Familjelyckan skrev 2013-11-07 21:23:48 följande:

Vi fick också köra på direkt. Nu har vi köpt ett tre pack. Då ingår det antingen 2 färskförsök och 1 FET eller 3 färskförsök. De har någon slags poängsystem beroende på chanserna och kvalitén på äggen. Vår plan är att fylla frysen om inte några av våra färskförsök lyckas, för det är ju mycket billigare med FET. Vad orgulansprutan är trubbig att ta! Någon som har bra tips hur man tar den på bästa sätt?
    jag hatade den sprutan.. kändes som att nålen var för tjock!! Jag "högg" in den i magen...
  • äralltupptaget

Läkaren som vi hade sa att, ser man att många inte klarar sig från början , eller att man har få ägg så chansar man inte utan stoppar in dom efter 3 dagar.. men har man många som man sedan kan " kolla in " lite extra för att se hur dom utvecklas , delas rätt osv, så ger det större chans att få guldägget instoppat.

• äralltupptaget

Familjelyckan - när vi gjorde IVF så fick vi ut 15 ägg, så för oss blev det en långtidsodling. När vi sedan skulle göra insättningen så frös 1 ägg in, och resterande odlades vidare, och alla "dog". Så  av 15 ägg fick vi 1 insatt och ett i frysen. Jag blev skitsur.. det kändes som att dom " odlat sönder dom" ,  vet inte hur länge dom odlar innan dom är " nöjda" men jag antar att dom vet vad dom gör...
    Men man fick väldigt lite info om det.. utan mer, tyvärr dom dog, lycka till med det vi satte in..

Nu gick det ju bra för oss, blev gravid på1:a försöket .. men jag hade nog känt mig jäkligt stressad om det hade gått åt helvete och man bara hade 1 kvar i frysen...

• äralltupptaget

så här står det på deras hemsida

Vi kan inte alltid med säkerhet skilja på ett embryo med god eller dålig prognos till graviditet bara genom att titta på det. Finns det ett stort antal embryon två dagar efter befruktning kan det därför vara svårt att välja ut det allra bästa embryot för återföring. I det läget kan läkaren och embryologen välja att långtidsodla embryona för att öka möjligheten att välja rätt embryo och på så sätt öka graviditetsmöjligheten i den aktuella behandlingen.

• äralltupptaget

om man ska sätta in ett fryst ägg, men som i vårt fall-  bara ett i frysen, och det inte klarar upptiningen.. Får man då göra ett " färskförsök" gratis istället då, eller måste man betala ?

• äralltupptaget

mitt råd är att INTE tjuvtesta sig, hur mycket man än vill :)
    Det kan visa negativt ( trots att det är positivt ) och då blir man nog väldigt besviken och deppig.
    Själv gav jag mig f*n på att INTE tjuvtesta, och jag klarade det, trots att jag är sjukt nyfiken *hehe¨*

• äralltupptaget

för oss så blev det långtidsodling,  fick ut 15 ägg vid äggplock. Insättningen blev en lördag då även 1 frystes ner, dom andra odlades vidare.. och dog allihopa.. :( Kändes inte alls bra, som att dom "odlat sönder dom" men jag antar dom vet vad dom gör.. får man hoppas på iaf.. känns som att dom iaf kunde frysa 3-4 st och sedan odla vidare ..  så vi fick ett insatt och ett till frysen.

• äralltupptaget
    santa86 skrev 2013-12-11 16:30:54 följande:
    Hej tjejer, nu är vi tillbaka på ruta ett igen.. De här blir vårat tredje försök och vi, framför allt jag försöker tänka posetivt på den här resan, inte tänka på stress, äta bra.m.m men de är ju lättare sakt än gjort :/ idag är jag på sprut dag 7 . Vi beräknars att göra äggplock V.51
    De jobbiga nu är alla srutorna, tar de äldre srutorna ( känns som man har ett eget sjukhus hemma)
    Hur går de för er andra här, har inte varit inne på ett tag.. Eftersom jag varit för ledsen..
    Men nu nya tag :)
    jag hoppas verkligen att ska funka för er denna gången!!! Och när det väl funkar ( för någon gång kommer det göra det, helt övertygad om det :)   )  så kommer det vara värt det!

Som du skriver, försök inte stress upp allt för mycket, väldigt lätt nu under juletider osv....

Lycka till!! :)
  • äralltupptaget

12 minuter över 12-slaget på Nyårsafton föddes våran lilla Wilma , 3630 gram och 49 cm lång.
    Norrbottens första 2014-bebis! :)

Tänker tillbaka på tiden då man var aktiv själv i denna tråd, då man satt och grinade och kände att allt var hopplöst... . men en dag så blev det min tur!!! Och det kommer det blir för er också!!!

Jag hoppas ni kämpar på , ni som väntar på det där efterlängtade plusset , att ni inte ger upp !!
    Trots alla sprutor, äggplock, vul osv... så är värt det i slutändan !

Kram på er alla och hoppas att det blir baby-boommm i tråden 2014!

• äralltupptaget

någon här som vet hur syskonförsök fungerar om man har ett ägg i frysen? dvs måste man ta mediciner / sprutor eller hur funkar det ?

• äralltupptaget

oj vad ni alla skriver, har inte varit in på ett bra tag i denna tråden.
    Men kan ni inte uppdatera en lista på vilka som är gravida / ruvare osv.. ? :)  Kul att bli uppdaterad

Någon skerv om att äggen inte gick att frysa.
    Jag fick ut 15 ärr när ajg gjorde ÄP, så dom långtidsodlade, när vi före in 1 vecka senare 1¨ärr, så frös dom ner 1 och odlade vidare dom andra ( 4 st ) sedan fick jag ett brev hem att alla dött, eller .. ja dom hade kasserat.Så vi fick bara 1 i frysen. Man blir ju jätteledsen och tror att det är kört, men vi fick ett plus, och det visade sig tom vara tvilligar, tyvärr dog den ena i v 12 men den andra klarade sig, och fyller snart 4 månader. Så bara för att man inte får några till frysen så kan det gå vägen! Är ett levande bevis på det ! :)

Glad påsk på er alla !

• äralltupptaget

Pommac .- kul och spännande resa ni har framför er!

När våran remiss skickades så gick det rätt fort tills vi fick komma på 1:a mötet.
    Tror det tog dryga månaden. Dock så fick vi en "avbokningstid" så vi fick veta med kort varsel, typ 2-3 dagar, men vi bor i Luleå så vi har inte så långt att resa..Så vi kanske hade tur som fick komma så snabbt.
    På mötet gick vi igenom alla provsvar, och alla papper man skrivit på, sedan så planerades allt på det mötet, när vi skulle starta osv..
    Sedan efter det fick vi träffa en sköterska som visade hur man tog sprutorna osv..
    Sedan körde vi igång! :)
    Så för oss gick det snabbt!!! :)  Våran remiss skickades i mitten på feb, i april gjorde vi själva IVF-en  och då valde vi det datumet , eller den månaden eftersom min man jobbade utomlands och kunde inte vara hemma fören det datumet.
    Så hade han varit hemma kanske vi hade gjort det i mars månad

• äralltupptaget

Jennyz- när ni gjorde syskonförsök, exakt hur gick det till, tog du alla sprutorna innan som vid " vanlig" ivf  men utan äggplock - bara insättning ?

Svar på tråden IVF Umeå