• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • drömmer om ett barn

Läste lite fel, såg nu att du skrev att du alltid haft bra med ägg. Det är ju jättebra att ni lyckats odla längre än vad ni kunnat tidigare. Skönt när man hittar preparat som fungerar bättre än andra.

• 3villbli4
    {#emotions_dlg.flower}Väntrummet 
    * Norris (inväntar FET) 
    * jenads( inväntar FET i Jan.)

{#emotions_dlg.flower}Sprayar

{#emotions_dlg.flower}Sprutar 
    * Nektar (1:a IVF, start 25/11) 
    * Petto83 (start 25/11)  

{#emotions_dlg.flower}Väntar på ÄP/ET/FET
    * EEJ (4:e och sista försöket)  Äp 28/11
    * Äppelkaka (3:e IVF, syskonförsök) 
    * LongingForAChild (behandling inför FET i Dec) 
    * Freja150 (FET 3/12)
    *3villbli4 (1:a försöket, syskonförsök) ÄP 3/12 

{#emotions_dlg.flower}Ruvar  
    * ali85 TD 3/12 
    * Sofiali77 TD 14/12 
    * Kvinna32 TD 17/12
    * drömmer om ett barn (4:e försöket) TD 19/12

GravidGravida
    * EbbaGrön (1:a IVF) 
    * A79 (1:a IVF) BF 24 Dec 
    * fiffa (1:a IVF)  BF 20 Januari 
    * Mustikka (1:a IVF) BF 14 Feb 
    * Emilotta (1:a IVF) BF 18 feb 
    * Mammaidamaria (1:a IVF) 
    * Barreliten (1:a IVF)

• 3villbli4

drömmer om ett barn: Fy vad tråkigt att det inte gick bra för era ägg. Men jag håller tummarna för er att det ändå ska gå vägen.

• EEJ
    drömmer om ett barn skrev 2012-11-30 21:51:51 följande:
    Det gick inte så bra för oss. Av tre ägg var alla mogna men en blev inte befruktad, en delade sig alldeles för snabbt och var även fragmenterad så fick därför kasseras och den sista delade sig för långsamt. Vid tvådagars-odling bör embryot ha 4 celler och den hade innan vi kom dit endast två celler.. precis innan den återfördes såg laboratoriekillen att den hade fått tre. Så jag har inga större förhoppningar för att detta kommer ta sig utan hoppas på annan medicinering vid nästa försök som förhoppningsvis passar mig bättre och ger bättre utdelning.

Eftersom att vi har följts åt i nästan alla steg på den här resan så känner jag så oerhört starkt med dig när det går som det går. Förra gången då du inte fick något äggplock alls så skämdes jag nästan för att själva äggprocessen går så smidigt för oss. Men banne mig, visst borde det kunna blir en bebis av en trecellig lite rackare också! Och om det gick från två till tre medan ni var där så kanske det bara smäller till nu när det "hemma" på rätt ställe. 

Vad innebär det att den är framgmenterad, finns det ingen chans då?

Jag håller verkligen tummarna för dig och hoppas att det här är vår månad, augusti är en bra månad att födas!

Vilka olika sprutor har du testat? Varför får ni inte köra korta protkollet?    
  • Petto 83

Hej jennyz Vilket super resultat hoppas verkligen att detta är erat guldägg nu!

Drömmer om ett barn: så tråkigt att alla ägg inte klarade sig hela vägen. Hoppas ändå att den ni fick tillbaka stannar och gosar in sig.

På ett vis känns diagnosen som en chock men på ett sätt bra. Jenny tyckte det var väldigt konstigt att ingen sagt något tidigare.

• drömmer om ett barn

Äppelkaka: Hur gick det vid återföringen idag? Du är väl ruvare nu! Hade odlingen gått enligt planerna och blev det några till frysen?

Vid vår första ET kände jag mig glad och hoppfull när vi lämnade kliniken, trodde verkligen att det skulle lyckas. Riktiga lyckokänslor! Tyvärr har jag tappat hoppet lite vid dom senaste försöken eftersom embryona vi fått tillbaka inte sett så bra ut. Hoppas på att få lämna kliniken i positiv anda nästa gång..

3villbli4: Tack. Kände mig väldigt nedstämd igår men nu har jag fått perspektiv på det hela och insett att vi trots allt hade tur som fick göra ET, det inte tyvärr är alla som får den möjligheten.

Vad spännande med ÄP på måndag! Har du tagit ägglossningssprutan nu ikväll?

EEJ: Vem vet, kanske har den delat sig och fått fyra celler nu? Hoppas det. Dr Sol sa att chansen finns att lyckas med 3-celliga men ingenting om hur stor chansen är.

Har försökt hitta info om fragmentering men det var inte det lättaste. Fragmenten består tydligen av embryots cellväggar som inte försvinner ut ur embryot när celldelning sker, utan stannar kvar som skräp inne i embryot.

Flera har fått tillbaka fragmenterade embryon och chanserna att lyckas verkar vara ganska höga, iallafall enligt trådarna jag läst i. Finns säkert gränser gällande hur pass fragmenterade dom får vara för att återföras.

Jag har enbart använt Puregon men kommer föreslå annan medicin och korta metoden samt Trombyl och Prednisolon efter ET vid nästa försök. Dr Sol pratade om Trombyl men skrev inte ut något eftersom detta bara är vår 3:e återföring.

Hoppas verkligen att detta är vår månad och framförallt DIN eftersom det är erat sista försök. Det bara måste bli plus nu, det är er tur!

Petto 83: Tack, vi får hoppas på det!

• 3villbli4

drömmer om ett barn: Det är ju sant , men man måste ändå få bli besviken när det inte går som man hoppats. Håller i alla fall tummarna och det verkar ju inte som det äromöjligt i alla fsll. Ja det är spännande, men jag är jätte nervös. Ja jag tog den ikväll. Skönt att inte behöva ta några sprutor imorgon. :)

• Freja150

Drömmer om ett barn: Jag hållar tummarna stenhårt för er! Alla våra embryon visade tecken på fragment den dagen vi var och gjorde ET sist (9 st), ett fick jag och 8 odlades vidare, två klarade sig till blastisar och frystes ner. Ett av dessa får vi förhoppningsvis tillbaka imorgon!

Labb-killen sa att man kollar hur pass fragmenterade embyrorna är, vid för högs fragmentering så kasseras dom (kommer dock inte ihåg några procenttal) men han sa även att fragmenten kan förvinna när de får odlas lite längre. Så jag hoppas verkligen att de vi har i frysen ordnade till sig när dom ändå lyckades bli blastisar. Jag ska försöka komma ihåg och fråga imorgon hur det ser ut med fragmenten - återkommer med svar.

Men jag upptäckte, precis som du, att få skrivit om det här på FL och de studier jag hittade var mestadels från USA men av vad jag kunde utläsa skulle mindre fragment inte påverka chansen att lyckas - så vi får tro på det för vår del! 

• Äppelkaka
    {#emotions_dlg.flower}Väntrummet 
    * Norris (inväntar FET) 
    * jenads( inväntar FET i Jan.)

{#emotions_dlg.flower}Sprayar

{#emotions_dlg.flower}Sprutar 
    * Nektar (1:a IVF, start 25/11) 
    * Petto83 (start 25/11)  

{#emotions_dlg.flower}Väntar på ÄP/ET/FET
    * EEJ (4:e och sista försöket)  Äp 28/11
    * LongingForAChild (behandling inför FET i Dec) 
    * Freja150 (FET 3/12)
    *3villbli4 (1:a försöket, syskonförsök) ÄP 3/12 

{#emotions_dlg.flower}Ruvar  
    * ali85 TD 3/12 
    * Sofiali77 TD 14/12 
    * Kvinna32 TD 17/12
    * drömmer om ett barn (4:e försöket) TD 19/12

* Äppelkaka (3:e IVF, syskonförsök) TD 17/12

GravidGravida
    * EbbaGrön (1:a IVF) 
    * A79 (1:a IVF) BF 24 Dec 
    * fiffa (1:a IVF)  BF 20 Januari 
    * Mustikka (1:a IVF) BF 14 Feb 
    * Emilotta (1:a IVF) BF 18 feb 
    * Mammaidamaria (1:a IVF) 
    * Barreliten (1:a IVF)

• Äppelkaka

drömmer om ett barn: Men vad himla drygt att det går så ont för er! Klart jag hoppas att det ska fungera med den lilla ni fick tillbaka men jag förstår att du blir besviken. Fick du alltså inte Trombyl nu för att det bara var tredje försöket?? Konstigt, det har jag fått vid varje ET eftersom de säger att det gör ingen skada men kan hjälpa. Visserligen får jag det för att jag har endometrios men det är inte precis farligt att ta.

Vi hade ET igår och fick tillbaka en fin liten blastocyst som delat sig som den skulle. Några till var på gång att bli blastocyster och embryologen sa att det hinner hända mycket under dagen (ET för fm)så vi får se hur många som de kan frysa in.

Fråga till er alla; min äggstock känns fortfarande rätt ordentligt, det kniper och molar och ÄP var i måndags så jag tycker att det borde lätta nu. Har ni känt av äggstockarna längre än några dagar efter ÄP?