• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • EEJ

Hur tjocks slemhinna har ni haft under era försök? Vad är för litet och finns det något som är för tjockt?

• Freja150
    EEJ skrev 2012-12-04 16:53:29 följande:
    Hur tjocks slemhinna har ni haft under era försök? Vad är för litet och finns det något som är för tjockt?

Intressant fråga, jag har haft 11 mm båda gångerna, iaf vid VUL, vet ju inte om det förändras
  • Petto 83
    EEJ skrev 2012-12-04 16:53:29 följande:

När jag gjorde Fet innan detta försök så gjorde jag ett vul och hade 8 mm då sa Solensten att det var det minsta tillåtna för återföring men om det bara gäller Fet vet jag inte.
  • EEJ

Jag tyckte att de sa på mitt VUl att den var 15 mm och det kändes så tjockt!

• Freja150
    EEJ skrev 2012-12-04 12:54:38 följande:
    Åh då har vi samma testdag och typ samma förusättningar. Spännande! Håller tummarna för oss!!

Låter ju positivt att den första blastocysten återhämtat sig innan insättningen.   Får du någon övrig medicinering?

Jag får ingen övrig medicinering. Dr Sol menade att vaggisarna inte behövs då jag har regelbunden cykel och får mensen från dag 1 och inte har några småblödningar/spottings innan mensen sätter igång. Så jag har varit helt medicinfri denna gång vilket känns skönt (till skillnad från sist då det kändes som att jag var väldigt hormonpåverkad!). Eller ja, jag äter ju folacin men om jag förstått det rätt är det mest för att motverka ryggmärgsbråck vid en eventuell graviditet och ska inte påverka chanserna att embryot fäster. Själv då? Har du gjort detta FET i stimulerad eller ostimulerad cykel?
  • Norris

Jag var på vul igår å då va min slemhinna 7,1 mm. Samma som förra veckan men vi bokade in FET på tisdag ändå :)
    Vid ET var den typ 17 mm.

• Nektar
    LongingForAChild skrev 2012-12-04 12:56:18 följande:
    Ska göra VUL på torsdag för att kolla slemhinnorna. Dock har jag inte mycket hopp eftersom jag fick min mens i lördags och den slutade typ igår/idag. Dock har jag mycket mensvärk men tror ändå inte slemhinnorna hunnit återhämta sig till torsdag och då lär jag få avbryta och börja om med behandlingen i Januari istället.

Känns inte så kul men inte mycket att göra åt tyvärr. Försöker hålla humöret uppe ändå och tänka att om min kropp inte är redo än så är det ändå bäst att vänta. Men lätt är det inte.

Hoppas det går bättre för er alla!!

Det låter som att det blir svårt för slemhinnan att växa så mycket som behövs (vad jag har hört tidigare måste den vara över 7 mm, men bra om den är lite till. Jag hade 8 mm igår). Men du tänker nog helt rätt där i att det ju inte är lönt att slösa pengar och ork på att försöka när kroppen inte är redo. Jag förstår dock inte varför du inte kan få ta slemhinnestimulerande medel samtidigt som något som kan stoppa upp att du går för långt i din normala cykel? Det går inte eller? Då har du väl alltid lika "många" dagar på dig att få till slemhinnan? Jag kanske har missat vad du skrivit tidigare så jag ber om ursäkt om jag missförstått ditt dilemma...
    LongingForAChild skrev 2012-12-04 12:59:26 följande:
    Jo jag tyckte oxå det gjorde jätte ont, dock påverkade det nog i mitt fall att jag har tunna slemhinnor så bara när han tog med bomull och rengjorde före så började jag gråta av smärtan. Så är man ju känsligare med alla hormoner i kroppen.

Jag börjar bli galet nervös inför äp. Tyckte Solensten sa att jag var tvungen att göra ett oavsett om blåsorna vuxit sig tillräckligt stora eller inte. Jag tycker det gör ont av att gå på vul! Min sambo tycker inte jag ska skrämma upp mig med risk för att bli för hispig när det gäller, men känner att det är bättre att förvänta sig det värsta och försöka vara beredd på det..Ni som gjort äp med många ägg, gör det ont konstant eller går det i vågor?   
  • EEJ
    Norris skrev 2012-12-04 19:10:54 följande:
    Jag var på vul igår å då va min slemhinna 7,1 mm. Samma som förra veckan men vi bokade in FET på tisdag ändå :)
    Vid ET var den typ 17 mm.

Sa det något om den storleken, börjar läsa på en massa forum att för stor/tjock inte heller var bra...
  • EEJ
    Freja150 skrev 2012-12-04 19:09:05 följande:

Jag får ingen övrig medicinering. Dr Sol menade att vaggisarna inte behövs då jag har regelbunden cykel och får mensen från dag 1 och inte har några småblödningar/spottings innan mensen sätter igång. Så jag har varit helt medicinfri denna gång vilket känns skönt (till skillnad från sist då det kändes som att jag var väldigt hormonpåverkad!). Eller ja, jag äter ju folacin men om jag förstått det rätt är det mest för att motverka ryggmärgsbråck vid en eventuell graviditet och ska inte påverka chanserna att embryot fäster. Själv då? Har du gjort detta FET i stimulerad eller ostimulerad cykel?

Jag gör ett ET och  kör som vanligt med vaggisarna och Folsyra. Den här gången har jag även 10 mg prednisolon och 75 mg Trombyl. Vi kör all in.
  • jennyz

Jag har aldrig hört att det är dåligt med för tjock slemhinna, den ska väl vara treskiktad också för att vara optimal har jag fått för mig, och minst 8mm, min var tror jag 9mm vid ÄP, de kollade aldrig vid ET.