• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • Petto 83
    Nektar skrev 2012-12-03 17:51:03 följande:
    Har du fått något besked ännu? Jag förstår at du inte kunde hålla tårarna borta när det kom ett så oväntat besked att dem har strulat! Jag grät nog en skvätt jag med bara av att veta att det kanske kan bli att vi måste avbryta...Hur känns magen rent fysiskt?

Det verkar som om att mitt östradiolvärde var inom ramarna fortfarande, trots att det var högt, så jag får fortsätta med min låga 50-dos Puregon ikväll och imorgon. Nytt vul på onsdag. Då kommer väl domen antar jag om dem har växt nog till äp på fredag. Vore fruktansvärt jobbigt att ta ut 40-50 äggblåsor utan att få sätta något tillbaka! Framför allt börjar det vara riktigt besvärligt i magen, öm och snart stor som en boll!

Grattis EEJ till ruvarstatus! Låter som att ni har goda chanser tycker jag, hoppas verkligen det tar sig! När blir testdag?  

Tårarna bara spruta under hela samtalet.

Östradiol el va de heter var skyhögt så att fortsätta fanns inte på världskartan. Det andra proverna var hyfsade om lite låga.

Känns förjävligt just nu. Då det beror på dom. Men men lite extra gos med lilleman så känns det bättre.

Håller tummarna att det går bra för er.

Har väldigt ont i äggstockarna, kan knappt kissa. Då jag går stöter det å gör ont sen är jag väldigt törstig och svullen om magen tror att jag ökat i vikt också. Ska fortsätta med orgalutran i 5 dagar, skulle få komma på återbesök och hon skulle även rinha upp i övermorgon.
  • drömmer om ett barn
    EEJ: Grattis till ruvarstatus! {#emotions_dlg.flower} Nu ska det bli ett bra resultat av detta, något annat finns inte på kartan. Chanserna borde vara enorma med två blastos! Sa dom någonting om hur stor chansen är att lyckas? Jättebra att du fått både Trombyl och prednisolon också.

3villbli4: Hur gick det på ditt ÄP idag? Hoppas allt flöt på utan problem och att ingreppet inte blev alltför smärtsamt.

Freja150: Gick upptiningen bra? Håller tummarna för att du är ruvare nu! Glad

Vad häftigt att framgmenten kan försvinna vid långtidsodling. Om ett embryo överlevt fragmentering och utvecklat sig till blastocyst så borde den klara allt känns det som! Synd att det finns så lite fakta om ämnet, hade varit intressant att se statistik osv.

Äppelkaka: Grattis till återförandet av din blasto, härligt! {#emotions_dlg.flower} Roligt att fler också var på väg att bli blastos. Jag hoppas du får ett helt gäng till frysen!

Är det du själv som begärt att få Trombyl eller skrev läkaren/läkarna ut det automatiskt vid dina försök? Vi har inte diskuterat frågan tidigare utan det var först nu när jag fick en annan läkare som frågan kom på tal. Precis, han tyckte inte det var nödvändigt då det bara var den 3:e återföringen. Men varför tog han ens upp frågan då?

Jag brukar inte känna av äggstockarna speciellt mycket under behandlingens gång. Kanske var du som Emilotta på gränsen till överstimulering? Sa dom någonting om detta igår vid återföringen?

Nektar: Oj, vad många äggblåsor! Finns det någon större risk för överstimulering nu? Hur många dagar har du gått på den lägre dosen? Håller tummarna allt jag kan för att det ser bra ut på onsdagens VUL och att det blir ÄP på fredag.

Vet inte hur det fungerar med avbrutet försök som finansieras av landstinget men vid privata försök så får man ett tillgodohavande på 75% av kostnaden om äggplock inte kan göras. 

Petto 83: Ånej, hur kunde det bli så fel? FörvånadRynkar på näsan Tyckte också det lät märkligt att dosen skulle höjas istället för sänkas när det dessutom var tal om överstimulering. Men man litar ju alltid på läkarnas ord.. Förstår din besvikelse, det är jättetungt att behöva avbryta när man har kommit så pass långt i behandlingen. Stor kram till dig.

jennyz: Vilken osis att du skulle dra på dig UVI.. Har du lätt för att få det? Det kan omöjligt vara en vanlig blödning på gång, alldeles för tidigt för det.

Sofiali77: Hur går det med ruvandet, känns det fortfarande som att tiden sniglar sig fram? 
  • EEJ
    {#emotions_dlg.flower}Väntrummet 
    * Norris (inväntar FET) 
    * jenads( inväntar FET i Jan.)

{#emotions_dlg.flower}Sprayar

{#emotions_dlg.flower}Sprutar 
    * Nektar (1:a IVF, start 25/11) 
    * Petto83 (start 25/11)  

{#emotions_dlg.flower}Väntar på ÄP/ET/FET
    * LongingForAChild (behandling inför FET i Dec) 
    * Freja150 (FET 3/12)
    *3villbli4 (1:a försöket, syskonförsök) ÄP 3/12 

{#emotions_dlg.flower}Ruvar  
    * ali85 TD 3/12 
    * Sofiali77 TD 14/12 
    * Kvinna32 TD 17/12
    * Äppelkaka (3:e IVF, syskonförsök) TD 17/12
    * drömmer om ett barn (4:e försöket) TD 19/12
    * EEJ (4:e och sista försöket)  Td 19/12

GravidGravida
    * EbbaGrön (1:a IVF) 
    * A79 (1:a IVF) BF 24 Dec 
    * fiffa (1:a IVF)  BF 20 Januari 
    * Mustikka (1:a IVF) BF 14 Feb 
    * Emilotta (1:a IVF) BF 18 feb 
    * Mammaidamaria (1:a IVF) 
    * Barreliten (1:a IVF)

• jennyz

Jag har aldrig haft UVI förut...

Petto: jag har inga ord, gråter nästan när jag läser ditt inlägg!!! Mys extra med sonen nu!!

• Nektar
    Petto 83 skrev 2012-12-03 18:33:22 följande:

Tårarna bara spruta under hela samtalet.
    Östradiol el va de heter var skyhögt så att fortsätta fanns inte på världskartan. Det andra proverna var hyfsade om lite låga.
    Känns förjävligt just nu. Då det beror på dom. Men men lite extra gos med lilleman så känns det bättre.

Håller tummarna att det går bra för er.
    Har väldigt ont i äggstockarna, kan knappt kissa. Då jag går stöter det å gör ont sen är jag väldigt törstig och svullen om magen tror att jag ökat i vikt också. Ska fortsätta med orgalutran i 5 dagar, skulle få komma på återbesök och hon skulle även rinha upp i övermorgon.

Åh nej!! Jag förstår verkligen hur du känner det, var övertygad om att jag gick samma öde tillmötes! Är också grymt öm när jag går på toa, sitter och går. Väntar mig att det kan gå åt alla håll fram till onsdag. Att du ska fortsätta med orgalutran innebär att du måste göra ett äggplock i slutet av veckan eller i början av nästa. Vad jag inte förstår är varför inte äggblåsorna kan tänkas växa lite till av sig självt till dess, eller handlar det om att du själv skulle må så dåligt om du fick tillbaka ett embryo även om dem kanske kan frysas in? Hur stora var de störsa idag? Mina låg på 10-15 mm. Sa dem något till dig om hur detta normalt räknas som försök eller ej? Du måste ju få ett helt nytt eller ett extra kan man tycka!

Drömmer om ett barn: Tog 125 i 4 dagar, 75 i 2 och ikväll blir det 3:e dagen med 50. De sa inget om risken för överstimulering, men vad jag ändå förstått så är den överhängande. Det gäller att gå försiktigt fram var vad de sa.

En fundering: när genomför de egenligen äggplocken, är det stängt över helgen? Hur räknas dagarna om jag låt säga gör äp på fredag, då är 2-dagars uteslutet va?     
  • Kvinna32

Petto 83: blir så ledsen för Er skull... Kan försöka muntra upp lite att vårt första försök avslutades då det bara blev en jätte blåsa och vi fick ett fullt nytt försök.... Hoppas det blir så för er oxå, borde vara självklart att det räknas som ett försök först när man återfört ett embryo... Lycka till!!

• Petto 83

Jag kommer inte att göra något äp. För om jag tar ägglossnings sprutan kommer jag åka in direkt för det kommer trigga igång övers. ännu mer. Orgalutran tar jag för att det ska tydligen stoppa upp ös.

Vi skulle få en infrysning gratis om vi gjorde ett nytt försök.

• EEJ
    Petto 83 skrev 2012-12-03 19:51:12 följande:
    Jag kommer inte att göra något äp. För om jag tar ägglossnings sprutan kommer jag åka in direkt för det kommer trigga igång övers. ännu mer. Orgalutran tar jag för att det ska tydligen stoppa upp ös.
    Vi skulle få en infrysning gratis om vi gjorde ett nytt försök.
    Men, lossnar dom inte ändå, förr eller senare? Eller blir de tillbakabildade?

Hur som så är det sjukt tråkigt! Men ändå bra att de inte släpper så många äggblåsor då överstimuleringen måste bli fruktansvärd. Jag har blivit plockad på 30 fullstora blåsor och det var inte att leka med kan jag lova!

Hur känns det att ni får en gratis FET?
  • Petto 83
    EEJ skrev 2012-12-03 20:19:01 följande:
    Men, lossnar dom inte ändå, förr eller senare? Eller blir de tillbakabildade?

Hur som så är det sjukt tråkigt! Men ändå bra att de inte släpper så många äggblåsor då överstimuleringen måste bli fruktansvärd. Jag har blivit plockad på 30 fullstora blåsor och det var inte att leka med kan jag lova!

Hur känns det att ni får en gratis FET?

Vet inte om dom lossar el försvinner.

Blev rätt ös på första ivfen och hade då 30 ägg.

Vi får bara infrysningen gratis men vi har inte betalt detta försök än så jag vet inte, kanske är det bra. Vad tycker ni??