• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • LongingForAChild
    Nektar skrev 2012-12-04 19:14:21 följande:

Det låter som att det blir svårt för slemhinnan att växa så mycket som behövs (vad jag har hört tidigare måste den vara över 7 mm, men bra om den är lite till. Jag hade 8 mm igår). Men du tänker nog helt rätt där i att det ju inte är lönt att slösa pengar och ork på att försöka när kroppen inte är redo. Jag förstår dock inte varför du inte kan få ta slemhinnestimulerande medel samtidigt som något som kan stoppa upp att du går för långt i din normala cykel? Det går inte eller? Då har du väl alltid lika "många" dagar på dig att få till slemhinnan? Jag kanske har missat vad du skrivit tidigare så jag ber om ursäkt om jag missförstått ditt dilemma...

Jag börjar bli galet nervös inför äp. Tyckte Solensten sa att jag var tvungen att göra ett oavsett om blåsorna vuxit sig tillräckligt stora eller inte. Jag tycker det gör ont av att gå på vul! Min sambo tycker inte jag ska skrämma upp mig med risk för att bli för hispig när det gäller, men känner att det är bättre att förvänta sig det värsta och försöka vara beredd på det..Ni som gjort äp med många ägg, gör det ont konstant eller går det i vågor?   
    Jag tar Femanest som är östrogenbaserat för att försöka få mina slemhinnor tjocka nog. Har lästa att man behöver minst 4 mm för att kunna bli gravid. så jag får väl se vad de säger imorgon. Men som sagt är jag inte hoppfull. Jag fick Provera för att få mens tidigare men som vanligt med min kropp ville den inte hjälpa till och jag fick mensen en vecka efter jag slutat med Proveran.

Solensten sa att jag skulle börja ta Femanest dagen efter jag slutade med Proveran oavsett om mensen kommit eller inte. Sen ska man ju ta VUL på dag 12-14 i behandlingen vilket blir imorgon (dag 12).

ÄP måste ju tyvärr göras oavsett om äggblåsorna är stora nog eftersom de annars fortsätter växa och kan ge överstimulering (vilket leder till sjukhusvistelse och tömning utan återföring).
    Vad gäller smärtan under ÄP så stack det till ibland men Morfinet hjälpte mycket. Dock kändes det som om man åkte på världens fylla på 1 minut från nykter till helt luddig, var faktiskt lite kul att uppleva hur fort det gick.
    Vart i en och samma mening som jag gick från helt klar till ganska luddig och jag pratade med min man under tiden och tyckte det var rätt kul.

Det var mest i början det gjorde ont på mig när han började och rengjorde och sånt eftersom jag har tunna slemhinnor så började jag blöda av det. sen stack det till när han använde nålen men det var ju ganska väntat och så kände man ett litet tryck när han började tömma på vätskan. Som om man är ganska kissnödig typ.
  • LongingForAChild
    drömmer om ett barn skrev 2012-12-04 21:04:26 följande:
    LongingForAChild: Hoppas verkligen på ett bra besked vid ditt VUL på torsdag. Man vet aldrig, slemhinnorna kan ju faktiskt ha hunnit återhämta sig.
    Jo jag vet men har fortfarande lite flytningar så jag vågar inte hoppas. Men blir ju såklart överlycklig om de har det. Läser att man ska ha minst 4 mm men många skriver mycket högre tal så jag vet inte. Får väl fråga läkaren som gör VUL om vad som är optimalt.
  • Sofiali77
    drömmer om ett barn skrev 2012-12-03 18:45:51 följande
    Sofiali77: Hur går det med ruvandet, känns det fortfarande som att tiden sniglar sig fram? 
    Nja, tiden har gått ganska fort nu faktiskt på slutet. Nu är det nästan som jag vill stanna den istället när man börjar närma sig den tid då mensen brukar dyka upp. Har inga tydliga känningar, så hoppet känns litet. Vad ska man behöva göra för att lyckas nån gång?

Tråkigt att ert resultat med befruktningen inte blev tipp-topp, men jag har läst om många som har lyckats med ojämnt antal celler och mkt fragmentering.

Grattis till alla er som har fått bli ruvare under veckan som gått. Många plus får det bli nu!

Till er som har fått tråkiga nyheter som UVI, ös och avbryta försök mm- jag lider med er. Man blir så less när det ska strula. Det är nog svårt ändå att gå igenom detta.
  • Petto 83

Har lämnat nya prover med bra service. Hade en remiss men Jenny ville ta fler så hon kom ner till lab med till remiss. Fick även utskrivet massa nya preparat för att häva ös. Ska nu ta nässpray, innohep, orgalutran och nå måilla piller. Sen blir det kontroll på fredag.

Lyfte även att vi kände att ett gratis Fet känns mer aktuelit som kompensation i stället för en gratis infrysning. Hon höll me med tydligen är det Solensten som bestämmer.

m
  • Nektar

Efter nytt vul idag har jag nu i eftermiddag (trots uteblivet resultat av blodprovet pga tekniska problem på provtagningen) fått veta att vi kommer att genomföra äggplock på fredag! Glad De utgick från att jag inte hade någon vätska i buken eller kände mig dålig. Så utöver alla mina blåsor verkar läget vara under kontroll...känns oerhört nervöst! Få blåsor var tillräckligt stora, så jag hoppas de fortsätter växa på sig till på fredag. Ikväll blir det ovitrellen! Jag hade upfattat att man tar den kvällen innan, man blir ju nästan lite nervös att äggen ska lossna för snabbt!

Drömmer om ett barn: Ja, det är väldigt vanligt att man är lättstimulerad om man har pco-s.
    Hur går det för dig, har det släppt värken från äggplocket? Är man svullen och så ett par dagar efter? Det blir ev insättning för mig på måndag tidigast. De verkar inte ha öppet på söndagar.

Äppelkaka: Tack för de lugnande orden gällande smärtlindring. De verkar ska ge en en hel del på det planet, men jag våndas iaf!

LongingForAChild: Ok, tror jag förstår. Vad har du tidigare haft för tjocklek på din slemhinna? 4 mm lät lite, men kanske räcker det i vissa fall Glad Hur fortsätter ni om undersökningen inte visar tillräckligt bra resultat?

Petto83: Hur mår du nu? Till mig har dem varit noga att fråga om jag har svårt att andas och om det strålar något upp mot axlarna...känner du av detta? Fortsätter magen att växa/bilda vätska eller kan det ha stannat upp redan? Lider med dig, måste kännas för j*vligt! Konstigt att de inte verkar ha mer koll på hur de ska kunna kompensera er, någon gång lär ju liknande saker ha hänt! Håller tummarna för att J tar med sig din och hennes åsikt till Dr S.

A79: Vad spännande! Hoppas du har ork att fortsätta skriva lite här även efter förlossningen!  Håller dock tummarna för att bebben passar in begravningen på ett bra sätt dessförinnan.

• jennyz

Petto83: Bra service är väl det minsta du kan få just nu... Hoppas ni får ett gratis FET också!! Hoppas att alla mediciner hjälper så du inte blir alltför dålig!!! Hur mår du??

Nektar: Håller tummarn för bra resultat på fredag, det behövs ju v´bara ett guldägg... Jag har haft tur med ÄP, det känns lite, men jag tycker att den värsta delen är innan de tar bedövningen, när de ska torka, och instrumentet som de behöver, samma som vid ET, däremot så har jag på sistone fått se på UL när han sticker hål i blåsorna och suger upp äggen, det är både och med det, absolut spännande, är glad att jag fått se det, men sen brukar jag slutta kolla ett tag, för man ser ju innan han sticker så jag spänner mig i förebyggande syfte då, lika bra att inte veta exakt när han sticker i varje blåsa... Det kommer säkert att gå bra,  du får vara noga att berätta om det gör ont, så de vet, då kan man få mer morfin vad jag förstår... De brukar fråga med jämna mellanrum också...   

Vår älskade dotter föddes 26/10 2009
  • drömmer om ett barn

A79: Tiden har verkligen gått snabbt. Tyckte det var nyss du plussade och nu är snart trådens första bebis här! Skönt att höra att allt är bra med lillpyret!

Här känns allt som vanligt men jag har fått alla vanliga symtom av Crinone. Tröttheten är mycket värre än vid Lutinus men det känns himla skönt att slippa ta vaggisar två gånger per dag + att det kladdar betydligt mindre nu. Kommer inte gå tillbaka till Lutinus igen.

• Norris

drömmer om ett barn: åh jag som börjar med lutinus imorgon hehe :)
    Vilka tider tog du på? Låg du ner en hel timme efter varje tablett?

• jennyz

Ja inte är det kul med lutinus... men vad gör man inte... Jag tar en när jag lägger mig vid 22-23 och en på morgonen vid 6, och en mitt på dagen när det går att vila en stund, så jag ligger minst en timme per gång, gjorde det när jag blev gravid så jag ska försöka så gott det går, har jobbat hemma denna vecka och då går det ju bra, får se hur jag ska pussla nästa vecka...

• Norris

jennyz: hmm till mig sa dom 2 tabletter om dagen med exakt 12 timmar mellan och ligga ner minst en timme efter. Vilket betyder att jag måste stiga upp senast kl 5 varje morgon för att ta tabletten å sen skynda mig hem efter jobbet för att ta enkl 17. Jag har en gård att sköta så de blir jobbigt att få allt att funka under lutinusperioden. Måste i så fall också sluta 30 min tidigare från jobbet om jag ska hinna hem. Men sååå noga kan det väl ändå inte va med tiderna? Eller?