• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • Nektar
    Kom på en lite akut fråga: Är det verkligen tänkt att man ska ta Femanest fram till ev graviditet eller missuppfattade jag kliniken som menade Lutinus? Lutinus vet jag att man ska ta så och även längre vid plus, men förstod det som jag skulle göra likadant med Femanesten...hur har ni andra gjort som gjort ett stimulerat fet? Ska börja med Lutinus imorgon bitti så tar gärna snabbt svar :)
  • Nektar
    äralltupptaget skrev 2013-02-06 20:48:04 följande:
    Jennyz - åh vilken bra information du gav! Tack så jättemycket!!!
    En fråga bara om nålen i armen , får man den i armen eller på handen ?

Låter som att ÄP brukar vara på morgonen eftersom man inte får äta något annat än flytande ? eller ?
    Men om man får ÄP på en fredag , och så 2 dagar på det, det blir ju söndag.. gör dom insättning då eller får man vänta till måndag ? dvs stänger dom på helgen?
    Nålen sätts i armvecket.

Äggplocket görs i regel alltid på morgonen/förmiddagen. För att de ska hinna hålla koll på äggen antar jag! De har helt stängt på söndagar, men kan göra "akuta" återföringar på lördagar. De planerar annars i punkt och pricka så jag är osäker på om de lägger ÄP på fredagar? Men då blir det ju 3-dagars annars bara. Är väl ganska vanligt när jag tänker efter att man återför 2-3 dagars eller 5-6 dagars embryon.

• Norris

Nektar:
    Jag äter fortfarande fermanest, dock håller jag på att trappa ner nu och den sista tabletten ska jag ta på måndag nästa vecka och sista lutinus på onsdag. Ska bli sååå skönt att slippa det nu :) Gjorde FET 11 dec.

• Snöflinga

Nektar: Jag gör stimulerad FET och jag ska äta Femanest i samma dos som innan FET fram till testdagen. Sedan vet jag inte vad som händer sedan. Jag undrar varför det är så, varför det inte räcker med progesteronet? Men så sade de i alla fall... Vad är "Lutinus"?

Drömmer om ett barn: Tack!
    Vi har bara gjort ett IVF-försök och fick sonen på ET efter det. Syskonförsöket är nu från samma "kull". Det känns ju lite som att det skulle vara för bra för att vara sant om det skulle gå vägen, men jag hoppa ju så klart på det! Vi bestämde redan innan vi gav oss in i IVF-svängen att bara göra en omgång (plus ev. FET), och annars blir det adoption. Så vi är öppna för att styra in på adoptionsspåret om inte detta eller nästa FET lyckas.

Så bra att det gick bra på äggplocket för dig, och hoppas att det blir många fina embryon till er!

• Äppelkaka

drömmer om ett barn: Men vad skönt att höra att ni fått ut så många ägg! Det verkar som att ni har bättre flyt den här gången Glad Nu jäklar tar vi och gör dig på smällen! Gravid (ja alla andra också så klart). Jag tänker som så att jag väntar ett barn och inte ett missfall och skulle något gå fel så tar vi det då. Jag var så himla orolig när jag väntade sonen och nu känner jag att jag kan slappna av på ett annat sätt.

Nektar: Haha! Jo, tanken slog mig också för med sonen så kom illamåendet inte förrän i slutet av v 6. Vi får se om några veckor Glad Apropå lördagar och söndagar så är sonen insatt på en söndag  och förra försöket blev det ET på en lördag. Läkarna jobbar varannan helg med just återföringar.

• Petto 83

Blir spännande å se hur det ser ut på fredag då det vankas vul. Tror det var förmycket för min lilla hjärna i veckan men flunsan, festligheter och sprutstart med nytt preparat. Inte nog med att jag haft torsdag hela veckan så fick jag i går ett smärre utbrott för att vi missat flera sprutor för att det redan var "torsdag" men ikväll när jag skulle ladda sprutan så fick jag en känsla av att jag nog tagit för låg dos. I stället för 112,5 kan jag ha tagit 75 hmm vore ju typiskt om det var så och det blir förlite äggblåsor i stället Jaja vi får se på fredag helt enkelt...

• Nektar

Tack Snöflinga och Norris, då vet jag! Drygt med långvarigt pillerintag!

Äppelkaka skrev 2013-02-06 21:52:30 följande:
    drömmer om ett barn: Men vad skönt att höra att ni fått ut så många ägg! Det verkar som att ni har bättre flyt den här gången Glad Nu jäklar tar vi och gör dig på smällen! Gravid (ja alla andra också så klart). Jag tänker som så att jag väntar ett barn och inte ett missfall och skulle något gå fel så tar vi det då. Jag var så himla orolig när jag väntade sonen och nu känner jag att jag kan slappna av på ett annat sätt.

Nektar: Haha! Jo, tanken slog mig också för med sonen så kom illamåendet inte förrän i slutet av v 6. Vi får se om några veckor Glad Apropå lördagar och söndagar så är sonen insatt på en söndag  och förra försöket blev det ET på en lördag. Läkarna jobbar varannan helg med just återföringar.
    Haha sedär, så fel man kan ha. Man ska aldrig tro på vad som står i sådana här forum ;) Tyckte läkaren sa till mig nyss att dem inte gör något på söndagar - men kan ha tolkat det fel. Du får fråga dem helt enkelt Äralltupptaget.

• Nektar
    Petto 83 skrev 2013-02-06 22:02:52 följande:
    Blir spännande å se hur det ser ut på fredag då det vankas vul. Tror det var förmycket för min lilla hjärna i veckan men flunsan, festligheter och sprutstart med nytt preparat. Inte nog med att jag haft torsdag hela veckan så fick jag i går ett smärre utbrott för att vi missat flera sprutor för att det redan var "torsdag" men ikväll när jag skulle ladda sprutan så fick jag en känsla av att jag nog tagit för låg dos. I stället för 112,5 kan jag ha tagit 75 hmm vore ju typiskt om det var så och det blir förlite äggblåsor i stället Jaja vi får se på fredag helt enkelt...

Jag håller tummarna för dig! Men hänger inte riktigt med i din "torsdag hela veckan-tanke". Vad gäller imorgon torsdag? Kan du inte se på sprutan hur mycket det finns kvar? Näe, kanske svårt. Är väl därför man gärna ska skriva upp för varje dos hur mycket man tagit. Det gjorde inte jag...
  • drömmer om ett barn

Tack alla söta för era gulliga ord, dom värmer ska ni veta.

Emilotta: Är det vanligt att man går över tiden? Hur länge brukar bebisarna vara fixerade innan födseln, kan det gå snabbt när dom väl är i position så att säga? Hoppas att du inte behöver gå över tiden.. väntan har varit mer än tillräcklig kan jag tänka mig!

Nektar: Ja, det känns himla skönt att denna del är avklarad! Stunden att vänta innan besked om antalet ägg var jobbig.. jag hann tänka alla möjliga tankar. Stannade kvar ungefär en timme efter ÄP. Mådde bra efteråt så ville att dom skulle ge besked snabbt så vi kunde åka till hotellet, var trötta då vi åkte hemifrån vid 2-tiden på natten.

Tungt med smärta och illamående direkt efter ÄP. Måste varit väldigt jobbigt för dig när bedövningen släppte? Jag mådde illa och hade ont i magen fram tills för två timmar sedan. Kan tänka mig att smärtan är värre när man haft ett stort antal blåsor. Vad skönt att få besked om befruktningen direkt, det har vi aldrig fått.

äralltupptaget: Själva äggplocket gjorde inte det minsta ont med däremot kändes bedövningen en del. Hade otur även denna gång att doktorn träffade någon nerv. Under mitt första försök kände jag varken av bedövning eller plock så det kan gå helt smärtfritt också!

Precis, man får bara äta flytande föda till frukost när det är dags för ÄP. Ät ordentligt så att du är mätt för det kan bli en del väntan. Vi hade tid kl 9 och fick vänta till 12 innan det var våran tur. Förra gången gick det betydligt snabbare så det är lite olika.

jennyz: Helt perfekt beskrivning av hur allt går till! Hur mår du nu? Har blodansamlingen som syntes på ultraljudet kommit ut?

Snöflinga: Vad härligt att det tog sig på första försöket. Roligt att syskonförsöket blir från samma "kull", hoppas att det går vägen för er!

Äppelkaka: Bli på smällen tycker jag låter som en utmärkt idé! :D Ja, det känns verkligen som att det gick bättre denna gång. Och vad snabbt det gick med korta metoden.. 10 dagar från sprutstart till ÄP.

Petto 83: Oj, hoppas det inte blivit fel med sprutdosen. Det kanske blir så att du får öka dosen om blåsorna är för små/få. Håller tummarna för att allt ser bra ut på fredag.

• drömmer om ett barn

Tack alla söta för era gulliga ord, dom värmer ska ni veta.

Emilotta: Är det vanligt att man går över tiden? Hur länge brukar bebisarna vara fixerade innan födseln, kan det gå snabbt när dom väl är i position så att säga? Hoppas att du inte behöver gå över tiden.. väntan har varit mer än tillräcklig kan jag tänka mig!

Nektar: Ja, det känns himla skönt att denna del är avklarad! Stunden att vänta innan besked om antalet ägg var jobbig.. jag hann tänka alla möjliga tankar. Stannade kvar ungefär en timme efter ÄP. Mådde bra efteråt så ville att dom skulle ge besked snabbt så vi kunde åka till hotellet, var trötta då vi åkte hemifrån vid 2-tiden på natten.

Tungt med smärta och illamående direkt efter ÄP. Måste varit väldigt jobbigt för dig när bedövningen släppte? Jag mådde illa och hade ont i magen fram tills för två timmar sedan. Kan tänka mig att smärtan är värre när man haft ett stort antal blåsor. Vad skönt att få besked om befruktningen direkt, det har vi aldrig fått.

äralltupptaget: Själva äggplocket gjorde inte det minsta ont med däremot kändes bedövningen en del. Hade otur även denna gång att doktorn träffade någon nerv. Under mitt första försök kände jag varken av bedövning eller plock så det kan gå helt smärtfritt också!

Precis, man får bara äta flytande föda till frukost när det är dags för ÄP. Ät ordentligt så att du är mätt för det kan bli en del väntan. Vi hade tid kl 9 och fick vänta till 12 innan det var våran tur. Förra gången gick det betydligt snabbare så det är lite olika.

jennyz: Helt perfekt beskrivning av hur allt går till! Hur mår du nu? Har blodansamlingen som syntes på ultraljudet kommit ut?

Snöflinga: Vad härligt att det tog sig på första försöket. Roligt att syskonförsöket blir från samma "kull", hoppas att det går vägen för er!

Äppelkaka: Bli på smällen tycker jag låter som en utmärkt idé! :D Ja, det känns verkligen som att det gick bättre denna gång. Och vad snabbt det gick med korta metoden.. 10 dagar från sprutstart till ÄP.

Petto 83: Oj, hoppas det inte blivit fel med sprutdosen. Det kanske blir så att du får öka dosen om blåsorna är för små/få. Håller tummarna för att allt ser bra ut på fredag.