• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • Äppelkaka
    LongingForAChild skrev 2013-02-03 18:11:21 följande:
    Tack alla ni som tänkte på mig i torsdags, tyvärr gick det ändå inte vägen... mitt VUL visade på bara 3,0 mm slemhinna så nu är försöken satta på is ett tag.
    Läkaren skulle skicka remiss för att jag ska göra en Hysteroskopi och försöka ta reda på varför min slemhinna inte växer som den ska.

Hoppas ni andra plussar och att allt går bra för er.
    Ska börja få Zonterapi till veckan och hoppas det hjälper mig att komma igen när det väl blir dax för det.

Oj då, det var tråkiga nyheter. Tänk vad mycket som kan krångla när det gäller att bli gravid Vad innebär en hysteroskopi, är det ungefär som att göra en biopsi? Jag hoppas att du får hjälp att hitta svar och lösningar!
  • Snöflinga

Hej på er!
    Jag har skrivit lite i en annan tråd här inne, men vi är inte så många där. Här verkar det vara full fart!

Vi gjorde IVF 2010 och har en son född 2011 som resultat av detta. Gjorde FET (hormonstimulerad) denna vecka och ruvar nu på en liten... och kastas mellan hopp och förtvivlan dagligen. Sitter och läser statistik på nätet och blir bara förvirrad.
    Har ni som gjord ET eller FET fått veta några personliga odds för att behandlingen ska lyckas? Till oss sade de ingenting sådant i alla fall...

Någon mer här inne som gjort FET nyligen?

• Snöflinga
    LongingForAChild skrev 2013-02-03 18:11:21 följande:
    Tack alla ni som tänkte på mig i torsdags, tyvärr gick det ändå inte vägen... mitt VUL visade på bara 3,0 mm slemhinna så nu är försöken satta på is ett tag.
    Läkaren skulle skicka remiss för att jag ska göra en Hysteroskopi och försöka ta reda på varför min slemhinna inte växer som den ska.

Hoppas ni andra plussar och att allt går bra för er.
    Ska börja få Zonterapi till veckan och hoppas det hjälper mig att komma igen när det väl blir dax för det.
    Å så jobbigt!
    Jag fick prova två omgångar med tabletter och nu senast också med plåster innan det blev en ok slemhinna. Det känns så surt - kan inte ens kroppen fixa en ok slemhinna! Så kände i alla fall jag. Hoppas att de kommer fram till hur de ska gå vidare för dig och att det löser sig.

Växte slemhinnan när du gjorde IVF:en med sprutor?
  • jennyz

Jag har provat akupunktur, första gången inför IVFet som blev vår dotter, så inför alla syskonförsök har jag också gjort det och tycker att jag haft lite bättre kvalitet på äggen... Jag rekommenderar det!!

• Snöflinga

Nu bombarderar jag med inlägg här...

Vi fick testdag tre veckor efter FET (5-dagarsodlat), varför så länge? Har andra fått det också?

• Äppelkaka

Snöflinga: hej, vi har också gjort ett FET nyligen och jag väntade mensen igår (inte dykt upp än, törs knappt tro att det kan gå). Vi fick testdag 15 dagar efter FET och vi har också fått tillbaka blastocyster. Kan de ha tänkt fel och skrivit testdag som om det var en tvådagars kanske? Jag tror inte att de get några personliga odds just för att det är omöjligt att förutsäga. Om förutsättningarna är bra, dvs bra äggkvalitet och smermiekvalitet plus att du lyckats bli gravid tidigare så är nog oddsen så bra de kan bli men vi styr ju tyvärr inte över allt Obestämd

• Nektar
    Petto83: Just, så var det du skulle fira 30-årsdagen innan nästa försök. Helt rätt! Hoppas helgen var lyckad och att du (möjligtvis efter en rejäl vilodag ;)) kan komma tillbaka med nya krafter!

LongingForAChild: Beklagar verkligen! Känns ju fruktansvärt irriterande att det ska hänga på något så svårbehandlat! Hade S någon teori om varför inte plåsterna hjälpte alls utan den snarare blev tunnare? Zonterapi tror jag på - synd bara att det gör så fruktansvärt ont! Får du gå på zonterapin via kliniken och då på högkostnadsskyddet? Håller tummarna för er!

Drömmer om ett barn: Stirra dig inte blind på antalet ägg. Du om någon vet ju att det handlar om kvaliten. Men 6 st lät ju lovande! Blir det ett till vul innan uttag?

Mustikka: Wow, äntligen på G. Hoppas du få se den lille snarast möjligt och att du därefter, som vår trådstartare, vill skriva till oss även då! :)       

Vårt2012 och Björnen2007: Beklagar de negativa testen. Vårt2012 - kan det inte finnas en chans till att en har släppt och den andra inte gett ifrån sig nog med hormoner än? När var testdagen?

Snöflinga: Välkommen till ett fantastiskt forum! Lägg gärna till dig i listan. FInns nog några sidor bakåt i tråden. Gällande testdatum är jag också intresserad vad som skiljer. Vissa verkar ha fått ca 14 dagar efter FET och andra 21 dagar? På vårt ET fick vi oddsen 50 % men vet egentligen inte om det var personliga odds eller bara oddsen de ger när embryot är i den fasen (blasto som höll på kläckas). Ska vara lite mer frågvis vid kommande FET.

Imorgon är det dags för vul efter att ha ätit Femanest i 12 dagar. Jag är sjukt nervös hur det ska se ut därinne. Ni andra som provat på stimulerat fet, hur kände ni det i äggstocksregionerna innan vul? Tycker det har molat på en del de senaste dagarna. Kan det göra det även om det inte finns några ägg eller är risken att det finns utvecklade ägg där?     

• LongingForAChild
    Äppelkaka skrev 2013-02-03 18:42:52 följande:

Oj då, det var tråkiga nyheter. Tänk vad mycket som kan krångla när det gäller att bli gravid Vad innebär en hysteroskopi, är det ungefär som att göra en biopsi? Jag hoppas att du får hjälp att hitta svar och lösningar!
    Enda jag vet är att de tar en kamera in i livmodern och kollar omkring där och kollar om de kan hitta nått som inte stämmer = en förklaring till min tunna slemhinna.
    Snöflinga skrev 2013-02-03 22:21:51 följande:
    Å så jobbigt!
    Jag fick prova två omgångar med tabletter och nu senast också med plåster innan det blev en ok slemhinna. Det känns så surt - kan inte ens kroppen fixa en ok slemhinna! Så kände i alla fall jag. Hoppas att de kommer fram till hur de ska gå vidare för dig och att det löser sig.

Växte slemhinnan när du gjorde IVF:en med sprutor?
    Jag tog tabletter i december men då vart slemhinnan bara 3,0 oxå.
    Denna månaden tog jag tabletter i sammanlagt 3 veckor, sista veckan även med plåster.
    Vecka 2 visade VUL 3,4 mm och så vecka 3 hade den istället minskat till 3,0 mm.
    Så nu vill de hitta anledningen istället för att medicinera i all evighet.
    Nektar skrev 2013-02-04 10:39:31 följande:

LongingForAChild: Beklagar verkligen! Känns ju fruktansvärt irriterande att det ska hänga på något så svårbehandlat! Hade S någon teori om varför inte plåsterna hjälpte alls utan den snarare blev tunnare? Zonterapi tror jag på - synd bara att det gör så fruktansvärt ont! Får du gå på zonterapin via kliniken och då på högkostnadsskyddet? Håller tummarna för er!
    Ja det suger verkligen. Nä det var därför han ville att jag skulle få en ordentlig undersökning och försöka hitta orsaken, själv tror jag det är stress därför jag ska få Zonterapi, det är privat av en kompis styvmamma.

• vårt 2012
    Nektar: Tack för peppen :)  Först hoppades jag på det med, men idag formligen forsar det ut, så det känns inte troligt att något kan vara kvar..  har mailat kliniken angående att prova FET med blasto, då jag helst skulle vilja vila från sprutor och plockning, men inte från att försöka bli tre :)

Har ju tre blastosar i frysen å tänker att åtminstone 1 borde klara tiningen?