• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • 3villbli4

Vi har fått 23 augusti enl senaste vul. Vill någon skriva in det åt mig? Skriver från mobilen.

• Emilotta
    drömmer om ett barn:  nä det verkar lugnt i magen. var hos BM i måndags och då var bebis fortfarande rörlig. skulle kännas lite bättre om den fixerat sig snart för nu är det ju inte ens 2 veckor kvar. nu har jag iaf nästan packat klart BB väskan =)

Ser ju att du har ÄP idag, åh vad jag hoppas att ni får ert guldägg!!! all lycka till idag! 
  • drömmer om ett barn

Emilotta: Skönt att ha väskan packad. Man vet aldrig när det är dags, kan gå undan och då är det bra att vara förberedd! Har du något mer besök hos BM inplanerat?

Nu är ÄP avklarat. Några blåsor hade hunnit växa till sig sedan VUL så det fanns totalt 9 stycken och det var ägg i 6 av dessa. Blev jätteförvånad.. trodde jag skulle få ut färre denna gång. Nu får man hoppas att dom är mogna, blir befruktade och delar sig som dom ska. Nervöst!

• Emilotta

Åh vad bra att ni fick ut 6 st!! nu hoppas vi alla att dom utvecklar sig som de ska. 

japp har ett besök till inbokat den 19:e dagen efter BF. känns som att jag kommer gå över tiden. hoppas inte för länge bara.  

• Nektar
    Emilotta: Spännande! Bäst att räkna med att gå över tiden så blir du glatt överraskad om så inte blir fallet!

Drömmer om ett barn: Jag höll tummarna hela förmiddagen för er - skönt att det gick så bra! Hur länge var ni kvar efter äggplocket? Jag har ju iofs problem efteråt med mycket smärta, kräktes osv så jag var kvar i några timmar men under den tiden fick jag veta på plats att 20 ägg av 28 blivit befruktade. Hur lång tid tar det egentligen tro? kanske lite olika...Fortsätter i varje fall att hålla tummarna att ni får minst 1 toppenägg! Vore ju kul om ni fick odla mer än 2 dagar också!

Äppelkaka: Känns som att ditt illamående kan ha att göra med att två stycken kan ha fäst ;)  
  • äralltupptaget

hur exakt går ett ÄP till ? Har hört att man får komma dit, väga mäta sig , sedan är det bara hoppa  upp i stolen och köra.  Är det så?

Drömmer om ett barn:  gjorde det ont när du gjorde ÄP ?

Sedan har jag en fråga.. när man har varit på ÄP så verkar dom direkt se vilka ägg som är bra /dåliga.
    Sedan så "odlas" dessa tillsammans med sperma, men när får man veta när dom ska sättas in, får man en tid efter ÄP eller blir det som " vi ringer när dom är klara" så får man sätta sig i bilen i panik och åka ner..
    Nu har vi inte jättelångt till Umeå, 30 mil, men det tar ändå sin lilla tid.. och jag antar att dom inte har dygnet runt-öppet ;)
    Hur länge tar det innan dom kan säga att nu har vi ett perfekt befruktat ägg som vi kan sätta in igen?  har hört 3-5 dagar., stämmer det ?
    Hur länge klarar sig dessa ägg, tänkte att.. om man tex blir megasjuk och inte kan åka, men är frisk 2 dagar senare än "avtalad" tid  - inte nu för att det kommer stoppa mig ;)

• mammaidamaria

Äppelkaka: Åh så underbart! Stort grattis!!

Jag har bf den 23/5, skriver från mobilen så någon får gärna skriva in det:)

Är snart i v. 26 och magen börjar vara stor. Känner sparkar flera ggr per dag vilket är härligt:)

• jennyz

Vid dagen för ÄP åker man dit, får tablett med lite lugnande/smärtstillande, och sedan sätter de en nål i armen inför ÄP. Sedan får man vänta ett tag, ligga och vila... Man har en säng och får dela rum med ett annat par om de har fullt, dock draperi mellan er så ni ser inte varandra utan får lite privat space... Sedan säger de till när det är er tur, gubben får följa med om ni vill, så går ni till ett annat rum, du får kissa innan, sedan sätta dig i en gynstol. Där får du morfin insprutat i armen där de förberett innan, så man blir lite lullig. Sedan tar doktorn och ger en bedövningsspruta i dig för att du inte ska känna så mycket när de ska plocka äggen, det sticker till lite, samtidigt som du får lite mer morfin i armen. Du har en sköterska bredvid dig hela tiden som är till för att du ska ha det så bra som möjligt, säg till henne/honom om det gör ont eller om något annat oroar dig. Sedan är det dags för själva ÄP, de har en liten slang som de för in, och sticker håll i äggblåsorna en i taget och suger ut ägget, jag brukar få se detta på skärmen, det är både och, spänner mig lite när jag ser att de sticker, men jag har inga problem vid ÄP, får inte så ont, men kroppen förbereder sig... så fortsätter de tills de är klara, sedan får ni gå tillbaka till rummet och vila ett tag, ni får hämta fika då också, eftersom man endast får äta flytande föda på morgonen inför ÄP så brukar jag vara hungrig då... ni kommer att få vänta ett tag efter ÄP, så ta det bara lugnt! De vill se så du mår bra efter ÄP, och innan ni får åka hem så berättar de hur många ägg det blev, ni får dock inte veta kvalitet...
    De säger då en tid för återföring, vanligast är två dagar senare, om man har väldigt många ägg kan de prova att odla längre, men vid första försöket är det nog vanligast att de säger två dagar och om det är många som utvecklas bra så kanske de ringer dagen efter och frågar om det är ok att ändra tiden och odla längre...
    När ni kommer för återföring så går man direkt in till gynstolen, OBS nu ska du vara lite kissnödig, det gör det enklare för dem att hitta rätt ställe att återföra embryot (befruktade ägget) där berättar labbpersonalen hur många ägg som befruktats och vilken kvalitet de har (hur många celler, 4 celler är optimalt dag 2) och om de fryser ner några eller odlar de andra lite till... Ju längre de odlar, desto lättare är det att skilja de bra från de med sämre kvalitet, men man riskerar också att de inte överlever, men de hade kunnat klara sig i livmodern, där det är rätt mycket mysigare än på labbet... :) så på frågan hur länge de klarar sig så är det datumet som kliniken sagt, annars kanske de inte överlever tyvärr...

Långt inlägg, men det är svårt att förklara kortfattat...

• Nektar
    Jennyz: All eloge till dig - verkligen bra förklarat! Kom på att jag nog inte alls fick reda på antalet befruktade ägg direkt på kliniken. De ringde dagen efter. Men de sa att många var befruktade redan då i varje fall. Men, som jag sa, jag var kvar lite extra länge också tror jag pga ett jobbigt äggplock (de lämnade t.o.m. kvar ett helt gäng blåsor för att det blev för jobbigt att ta ut dem).

{#emotions_dlg.flower} Väntrummet
    * VackerBlomma (inväntar FET i Jan)
    * Solgudinnan (inväntar FET i jan, försök nr 9)
    * Kvinna32 (startar nästa mens med spray ET tidigast slutet på mars)

{#emotions_dlg.flower} Sprayar

{#emotions_dlg.flower}  Sprutar 
    *Petto 83

{#emotions_dlg.flower} Väntar på ÄP/ET/FET
    * drömmer om ett barn (5:e försöket) ÄP 6/2
    * Mirage (1-2:a försöket)
    * Ws mamma FET januari/februari (första FET för syskonförsök)
    * Nektar (FET 12/2)

{#emotions_dlg.flower} Ruvar
    * Jockelina (9:e försöket) TD 2/2
    * Äppelkaka (3:e IVF,syskonförsök)TD 8/2
    * Snöflinga (FET, syskonförsök) TD 20/2

Gravid Gravida
    * fiffa (1:a IVF) BF 20 Januari
    * Mustikka (1:a IVF) BF 14 Feb
    * Emilotta (1:a IVF) BF 18 feb
    * EbbaGrön (1:a IVF) BF 12 maj
    * Heli78 (1:a IVF) BF 22 maj
    * Mammaidamaria (1:a IVF) BF 23/5 
    * Barreliten (1:a IVF) BF 24 juli
    * jennyz (3:e IVF för syskon) BF 19 aug 
    * Freja150 BF 20 aug
    * EEJ (4:e IVF) BF 21 aug
    * 3villbli4 (1:a IVF) BF 23/8
    * Norris (FET) BF 28 aug

Baby Födda * A79 (1:a IVF) Pojke Edvin 14:e december
  • äralltupptaget

Jennyz - åh vilken bra information du gav! Tack så jättemycket!!!
    En fråga bara om nålen i armen , får man den i armen eller på handen ?

Låter som att ÄP brukar vara på morgonen eftersom man inte får äta något annat än flytande ? eller ?
    Men om man får ÄP på en fredag , och så 2 dagar på det, det blir ju söndag.. gör dom insättning då eller får man vänta till måndag ? dvs stänger dom på helgen?