• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • vårt 2012

Emki: Om du blir akut dålig så får du söka hjälp via akuten, annars håll bara kolla på att du inte ökar drastiskt i vikt. Om du gör det så samlar du på dig vätska, och måste kanske få hjälp med det.
    Är du orolig, ring imorgon på rådgivningen. Sen vid insättningen kan du säga till hur du mår, om det är jobbigt fortfarande, så kan dom kolla om du har mkt vätska runt äggstockarna..
    Tack :)

• Nektar

Vårt 2012: Vilka fantastiska nyheter!! Vi håller alla tummar såklart! Jag var tvungen att gå igenom alla dina inlägg för att läsa på mig bättre om er historik. Du har tänkt i mycket liknande banor som mig genom denna resa och jag hoppas verkligen det går bra för er med tanke på att jag gärna vill se fler som lyckas efter ett gäng försök, bra för att hålla ens eget hopp uppe! Intressant att vi båda har pco-s. Hur ter sig din menscykel normalt, utan hormoer osv? Du har ju fått göra ostiumulerade FET-försök. Jag är lite avis där men undrar som sagt om det inte kan vara så att min "normala" mens kan dyka upp om jag bara väntar ca 7 dagar till. Vi får se. Jag ska definitivt kräva Prednisolon och Trombyl vid nästa försök, verkar ju göra susen ;) När i behandlingen börjar man med de olika preparaten?

Kvinna32: Grattis till ett bra resultat vid äp och nu håller vi tummarna och ett positivt sinne!

Emki: Roligt att du hittat hit. Det var galet många ägg och dem räknar det nog därför som en överstimulering. Håll koll på vkten och hur det är att göra nr 2. Fördelen/nackdelen med överstimulering är att man ganska snabbt vet om det tagit för då blir man sämre igen efter insättningen. Håller tummarna för er! Vad har ni för bakgrund till att det blev IVF? 

Själv blev det ett litet sammanbrott idag. Blev inget besked i hur stort utlägg vi måste ut med framöver på ett annat plan. Kontrollmänniskan i mig fick sig en törn åter igen. Känns som att någon där uppe vill lära mig ett och annat gällande att alltid försöka ha ett finger med i spelet. Min utmaning framöver: att låta saker och ting ha sin gång...men det är svårt så fort pengar inte bara betyder pengar utan även känslor, barn och ett tummande på vad och hur man normalt skulle vilja konsumera för att uppnå ett lyckligt liv (haha visst kan man köpa lycka med prylar?).        

• Emki

NEKTAR:  Jo det är regält många ägg..Vikten håller jag koll på och jag har inte gått upp så mkt i vikt. Jag har gjort nr 2, två gånger sen Äp i måndags. Så det borde ju vara bra. Kissa går bra, men kissar lite åt gången...När börjar det här släppa tror ni. Jag är så uppsväld över hela buken att det är lite svårt att röra sig, det stöter i magen när jag går. I umeå tyckte dem att jag skulle röra mig lite nu, en promenad eller så ( har varit liggandes sen äp i stort sett) det skulle hålla igång tarmarna. Det känns som att jag vill fisa i en månad typ. Känner mig som en enda stor gasballong.

• Emki
    vårt 2012 skrev 2013-04-04 15:00:56 följande:
    Emki: Om du blir akut dålig så får du söka hjälp via akuten, annars håll bara kolla på att du inte ökar drastiskt i vikt. Om du gör det så samlar du på dig vätska, och måste kanske få hjälp med det.
    Är du orolig, ring imorgon på rådgivningen. Sen vid insättningen kan du säga till hur du mår, om det är jobbigt fortfarande, så kan dom kolla om du har mkt vätska runt äggstockarna..
    Tack :)

Okej tack! jag pratade med en sköterska i Umeå igår, och hon sa bara att hon trodde det var normalt efter så mycket ägg.
    Just nu känns det som att jag alltid kommer att vara så här spänd och svullen...Det har ju inte blivit bättre senÄP.
  • vårt 2012

emki: Näe det kan absolut ta några dagar..
    Det var som sköterskan sa många ägg å då blir det jobbigt!
    på vårt första försök fick vi ut 23 och jag var otroligt, uppblåst i hela magen, och hade ont så inni H..
    Så tyvärr, finns bara ett å göra å försöka härda ut! 

• Emki
    Emki skrev 2013-04-04 15:16:38 följande:
    NEKTAR:  Jo det är regält många ägg..Vikten håller jag koll på och jag har inte gått upp så mkt i vikt. Jag har gjort nr 2, två gånger sen Äp i måndags. Så det borde ju vara bra. Kissa går bra, men kissar lite åt gången...När börjar det här släppa tror ni. Jag är så uppsväld över hela buken att det är lite svårt att röra sig, det stöter i magen när jag går. I umeå tyckte dem att jag skulle röra mig lite nu, en promenad eller så ( har varit liggandes sen äp i stort sett) det skulle hålla igång tarmarna. Det känns som att jag vill fisa i en månad typ. Känner mig som en enda stor gasballong.
    Ivf gör vi för att jag har pco-s. Har provat pergotime massooor av gånger men aldrig blivit gravid. Vi har försökt i ca 5 år snart. Det är vår första ivf 

• Emki
    vårt 2012 skrev 2013-04-04 15:22:26 följande:
    emki: Näe det kan absolut ta några dagar..
    Det var som sköterskan sa många ägg å då blir det jobbigt!
    på vårt första försök fick vi ut 23 och jag var otroligt, uppblåst i hela magen, och hade ont så inni H..
    Så tyvärr, finns bara ett å göra å försöka härda ut! 
    Jo jag får väl göra det :) förhoppningsvis är det ju helt klart värt det. Får tillbaka en blastocyst (stavas det så) på lördag 15 stycken odlade dem vidare till dag fem!!
  • vårt 2012

Nektar: Jag kan ärligt säga att jag inte riktigt orkat vara så aktiv här som jag var från början, det är tyvärr ibland oehört jobbigt att läsa hur alla andra lyckas men inte en själv.. Det tärde för mkt under perioder, så då höll jag mig härifrån :/ 
    Jag fick äta metformin för ca. 7-8 år sedan å efter ett år med det kom mensen som den skulle, och har även gått ner i vikt, även om jag nu under året i behandlingar gått upp 13 kg!!!
    Så hjälpte det mig med PCO-s, så mensen har varit någolunda jämn.
     Prednisolonet började jag med dag 1 i menscykeln, och ökade till dubbeldos efter insättning, trombylen började jag med samma em som ET :)
    Jag vet varken ut eller in, nu bara hoppas jag att det håller i sig och att vi får se ett hjärta picka på ett vul framöver, å ingen tom fostersäck som förra gången vi kom så här långt.

• äralltupptaget

22-35 ägg, är inte det väldigt många vid ÄP ???

När ni tog sprutorna inför IVF, hur mådde ni då? Kan man träna som vanligt eller rekommenderas det att ta det lugnt ?