• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • Emki

Jag undrar en sak ang sjukskrivning vid överstimulering eller efter ÄP.

Vad skriver dem i läkar intyget? ingen i min familj eller någon på jobbet vet att vi gör ivf? Så om jag bli sämre och måste bli sjukskriven kommer alla att få reda på det då?

• äralltupptaget

Man får väl vara sjukskriven x antal dagar innan arbetsplatsen kan begära intyg , är det 10 dagar ? Jag har inte heller sagt något till dom på jobbet så jag kommer vara sjuk under äp , typ feber eller liknande :) är aldrig annars sjuk så jag kommer nog inte behöva lämna intyg :)

• Norris

Man får vara hemma i en vecka och från och med dag 8 måste man ha sjukintyg. Man kan be läkaren att inte nämna så mycket om varför man e sjukskriven. Sen kan man även stryka över delar texten innan man lämnar intyget till arbetsgivaren.

• Emki
    äralltupptaget skrev 2013-04-06 18:46:08 följande:
    Man får väl vara sjukskriven x antal dagar innan arbetsplatsen kan begära intyg , är det 10 dagar ? Jag har inte heller sagt något till dom på jobbet så jag kommer vara sjuk under äp , typ feber eller liknande :) är aldrig annars sjuk så jag kommer nog inte behöva lämna intyg :)
    Okej! men jag har redan varit hemma sedan ÄP altså i fyra dagar...har sagt att jag haft magsjuka och nu fått feber och liknande. Då borde jag ju igentligen kunna vara hemma hela nästa vecka också utan intyg mån-fred?
    Norris skrev 2013-04-06 18:53:07 följande:
    Man får vara hemma i en vecka och från och med dag 8 måste man ha sjukintyg. Man kan be läkaren att inte nämna så mycket om varför man e sjukskriven. Sen kan man även stryka över delar texten innan man lämnar intyget till arbetsgivaren.
    Okej får man stryka information själv från intyget? vad skönt att det går att säga det åt läkaren=) hoppas bara jag slipper bli sämre...

• Emki
    Emki skrev 2013-04-06 18:59:09 följande:
    Okej! men jag har redan varit hemma sedan ÄP altså i fyra dagar...har sagt att jag haft magsjuka och nu fått feber och liknande. Då borde jag ju igentligen kunna vara hemma hela nästa vecka också utan intyg mån-fred?
    Okej får man stryka information själv från intyget? vad skönt att det går att säga det åt läkaren=) hoppas bara jag slipper bli sämre...

Nånting jag med funderar över ifall att man bli ännu mera överstimulerad och hamnar på lasarettet..vad ska man då säga till familjen och anhöriga. Det är som sagt ingen som vet om vår ivf. Det är just nu det som jag oroar mig mest över :(

Gud vad jag oroar mig för allt verkar det som...haha
  • Emilotta
    Emki skrev 2013-04-06 16:03:16 följande:
    Hur kände du dig efter ET, vart det värre då? såg dem om du hade nå vätska när dem satte in blaston?

Jag satte in vårt idag :) dem sa att jag skulle hålla koll på överstimulering för jag hade redan lite vätska i buken...
    Jo jag blev gravid och födde en son för drygt 7 veckor sedan =) Jag tror inte de såg någon vätska vid ET men jag var på gränsen överstimulerad. Tyvärr kommer jag inte riktigt ihåg hur det var precis efter ET men jag har för mig att jag kunde jobba, men jag hade insättning en lördag så jag hann iaf vila på söndagen. 

Hoppas du mår bättre snart och att det fastnar ordentligt i livmodern=) 
  • Petto 83

Vid mitt första äggplock blev jag väldigt dålig och bad läkaren att skriva så lite som möjligt så hon skrev mest fel och inte varför. Vätska i buken och förstorade äggstockar osv och för en vanlig människa är det rätt svårt att lista ut vad det beror på. Hoppas du slipper bli så dålig

• Snöflinga

Kvinna32: Det låter ju jättebra!

Emki: Jag tycker Petto 83s sätt låter bra. Att beskriva lagom luddigt vad som är fel. Till anhöriga kan man kanske säga något om problem med underlivet, om inte det känns för utelämnande. Då vill de kanske inte fråga så mycket mer heller...?
    Men vi hoppas så klart att du slipper fundera mer på detta, att du inte blir mer påverkad än du blivit hittills.

• LillaET
    germany skrev 2013-04-05 13:32:07 följande:
    För min del så gjorde jag en hel del för att förbättra oddsen att lyckas bli gravid och jag är övertygad om att det inte bara var ren och skär "tur" att vi lyckades bli gravida och det helt på egen hand till slut.

För att göra en lång historia kort så har vi försökt få barn sedan 2010. Började med IVF november 2011 och gjorde inom loppet av 1 år 4 st misslyckade IVF. Utredningen visade att jag hade väldigt lågt AMH & högt FSH. Efter 2 misslyckade IVF så rekommenderade utredningsläkaren oss ÄD eller adoption. Vi beslöt oss för att strunta i läkarens utlåtande och fortsatte vår kamp med barn med mina egna ägg.

Ändrade en hel del i kosten, övergick till glutenfritt och laktosfritt (drack inte ens vanlig laktosfri mjölk utan havremjölk helt fri från laktos och soya. Åt inga sötsaker eller godis, åt mkt proteiner och mkt frukt och grönsaker. Såg till att äta bra fett för tanken var inte att bli ännu smalare än vad jag redan är.
    Motionerat har jag alltid gjort. Försökte stressa av mera. Tog en hel del tillskott som är viktiga i fertilitetssammanhang. Åt också receptbelagd medicin i ca 7 månader som IVF kliniken skrev ut som enligt många studier ska kunna förbättra äggkvaliten och ev ge något fler ägg samt så gick jag på kortison en tid innan både IVF och innan jag plussade, detta för att lugna mitt immunförsvar så att kroppen inte skulle se embryot som ett främmande föremål som måste bort ur kroppen. Tog också trombyl, fragmin och progestron. (Fragmin och trombyl tar jag fortfarande som en säkerhetsgrej)

Från att ha mkt fragmenterade ägg så fick jag efter sommaren toppkvalite på de 3 ägg som plockades och gången dessförinnan så var äggen också starkt förbättrade. Jag är 39 år gammal med dåliga hormonvärden och fick diagnosen att jag var i för tidigt klimakerium. Så att vi nu då har lyckats bli gravida den naturliga vägen med starkt förbättrade ägg vid senaste 2 IVF tyder på att något positivt hänt med min kropp.
    Hej, får man fråga vilken medicin IVF-kliniken skrev ut åt dig för att förbättra äggkvaliteten? Jag blir glad när jag läser ditt inlägg, för här känns det som att man gör allt man kan; både du och kliniken verkar ha gjort ert yttersta för att öka på oddsen, vilket lyckades!
    Grattis! :)
  • äralltupptaget

Företaget har rätt att begära intyg , många gör inte det om man nu inte har varit borta / sjuk extremt mycket den sista tiden. Ha en bra dialog med din chef och skyll på magsjuka så går det nog bra :):) jag kommer skylla på feber och ont i halsen , och kommer troligen inte behöva lämna något intyg då jag nästan aldrig är sjuk , tror det var 2,5 år sedan