• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • Emki
    Norris skrev 2013-04-08 08:57:55 följande:
    Vaa? Inga ägg alls till frysen? Varför gjorde dom så? Det låter ju jättetråkigt att gå genom allt och sen inte få några ägg alls till frysen. Av mina ägg frös dom in några på dag 5 och några på dag 6. Så det tycker jag att dom borde ha gjort med dina också. Men vi får hoppas att ägget du satte in tar sig, annars borde du få någon sorts kompensation tycker jag. 
    Jaa det känns verkligen skit tråkit just nu. Jag fattar ingenting, av 34 ägg så blev det INGA till frysen. Fan vad ledsen jag är nu...

Är det någon har varit med om att äggen inte hunnit bli blastocyster på dag 5? vad det kan bero på?
    Jag antar att dem var av så dålig kvalite att dem inte gick att frysa alls....men det betyder väl att den dem satte in också är av dålig kvalite? 
    Jag kommer nog aldrig att bli gravid....
  • Mustikka

Emki: Jag fick iofs inte lika många ägg som du, men ingen av mina klarade sig heller till dag 6.
    Men den de satte in var stark och jag blev gravid. Så det behöver inte betyda att det är kört:)

• Emki
    Mustikka skrev 2013-04-08 09:14:51 följande:
    Emki: Jag fick iofs inte lika många ägg som du, men ingen av mina klarade sig heller till dag 6.
    Men den de satte in var stark och jag blev gravid. Så det behöver inte betyda att det är kört:)
    Vad skönt att höra =)) tack för det, det behövde jag nu, jag hade totalt tappat hoppet på den i magen....Hoppas hoppas!
  • Norris

Emki: Ja, tänk på att limodern är den bästa miljön för ägget att växa till sig =) Ett ägg som kanske inte hade klarat sig i labbet kan klara sig hur bra som helst i livmodern. Så klart det finns hopp kvar!
    Lycka till =) 

• jennyz

Jag förstår dig!!! I vårt fall var det också så, hade 6-7 befruktade ägg bara, och fick en tillbaka dag 3, ingen av de andra klarade sig till dag 6, men har nu en sparkande krabat i magen, så absolut är livmodern det bästa stället för embryot och de väljer det finaste just då, så ge absolut inte upp!!!

• Emki
    Norris skrev 2013-04-08 09:26:48 följande:
    Emki: Ja, tänk på att limodern är den bästa miljön för ägget att växa till sig =) Ett ägg som kanske inte hade klarat sig i labbet kan klara sig hur bra som helst i livmodern. Så klart det finns hopp kvar!
    Lycka till =) 
    Jo jag får försöka tänka på det :) Men allt känns så trist nu. Trodde verkligen att vi skulle få till frysen också.
    Jag menar om dem var av så dålig kvalite att dem inte gick att frysa, så måste ju det jag fick tillbaka vara av samma kvalite :(

Varför odlade dem vidare dem andra till dag 6 för att se om dem skulle gå att frysa då? Hon sa när vi var på ET att dem inte gick att frysa i det stadiet dem var då. Altså på dag fem....
  • Emki
    jennyz skrev 2013-04-08 09:38:03 följande:
    Jag förstår dig!!! I vårt fall var det också så, hade 6-7 befruktade ägg bara, och fick en tillbaka dag 3, ingen av de andra klarade sig till dag 6, men har nu en sparkande krabat i magen, så absolut är livmodern det bästa stället för embryot och de väljer det finaste just då, så ge absolut inte upp!!!
    Tack!! Vad kul att höra...Och grattis till krabaten :) Ska försöka vara positiv till den dem satte in nu!! =))
  • drömmer om ett barn

Hej allihopa! Har jättedåligt samvete för att jag inte skrivit på en evighet, känner mig verkligen hemsk.. Skäms Det har varit mycket den senaste tiden med en närstående som flyttat in på äldreboende där lägenhet samt stuga ska tömmas och städas. Sedan är det en annan nära anhörig som mått dåligt en längre tid och jag fick övertala denne om att läggas in på psykiatrisk mottagning. Det är en kamp som aldrig verkar ta slut, har pågått i 13 år och jag har kämpat för att vården ska ta sitt ansvar men man får tyvärr dra det största lasset själv då det gäller psykisk ohälsa.

Snöflinga: Vad säger du, var TSH-värdet för högt vid din graviditet? Förvånad Hur sjutton har dom kunnat missa det? Det är ju superviktigt att man ligger på rätt värde! Ska man behöva hålla koll på allt själv? Hoppas du får ett provsvar som ser bra ut idag och kan börja planera in nästa behandling.

Nektar: Jobbig känsla att inte ha full koll över ekonomin framöver.. när det gäller en så viktig sak som chansen till graviditet så förstår jag dig helt och hållet. Då vill man ha koll på varenda krona! Hur går det annars, någon mens i sikte? Vore skönt om du slipper börja med Provera.

Tinzu: Vad bra att du fått kortison. Håller tummarna att det är det magiska receptet för just er! Drömmer

Kvinna32: Grattis till ett jättebra resultat på ÄP! Skrattande Hur kom det sig att du fick åka in på akuten kvällen innan, var du nära överstimulering? Idag blir du ruvare.. spännande! Håller tummarna för att allt går bra!

äralltupptaget: Hur går det för dig, har du börjat med sprutorna? Förstår att tanken på ÄP känns jobbig men det låter oftast mycket värre än vad det är. Jag har aldrig behövt få någon extra dos utan det har räckt med den första. Det är starka grejer det där! Flört Försök att inte skrämma upp dig i onödan genom att läsa skräckhistorier. Det finns dom som haft jätteont men tänk också på att det finns många som inte kände av någonting alls, så det är väldigt olika från person till person. Jag är helt säker på att du kommer klara det galant!

Emki: Välkommen hit! {#emotions_dlg.flower} Wow, hela 34 ägg.. förstår att du har känt dig svullen och spänd. Hur känns det i kroppen idag? Själv har jag inte fått ut speciellt många ägg vid något av våra försök så har bara känt av ömhet samma dag som plocket.

Vad himla tråkigt att det inte blev några till frysen! Rynkar på näsan Av en så stor skörd förväntar man sig säkerligen att iallafall några klarar sig så pass långt. Jag håller alla tummar och tår för att det går vägen med den du fick tillbaka! Bästa stället för ett embryo är livmodern, där trivs den bäst. Jag har aldrig kommit så långt som till en blasto.. har varit ganska dålig kvalitet på mina och ändå gick det vägen till sist. Ge inte upp hoppet! Solig

germany: Stort grattis till graviditeten! Skrattande Det är ju helt fantastiskt att ni lyckades på egen hand efter att kämpat er igenom flera ivf:er. Är riktigt glad för er skull!!

Lappgeten: Lycka till med ÄP idag, håller tummarna för att det går bra! Glad

• Nektar

Emki: Säger som Norris, ge för guds skulle inte upp redan! Det är livmodern som ger liv inte labbet! Ni får ju dessutom (pga av de nya reglerna) göra ett till ET om detta inte skulle gå vägen. Chanserna vid ET är ju trots allt något högre än vid FET. Skriv gärna in dig på listan!

Germany: Intressant läsning om hur du själv försökt påverka chanserna. Finns garranterat mycket som spelar in också som vi är omedvetna om.
    Pratade med kliniken idag och gällande Folsyra så har dem frångått Folacin 5 mg och råder en att knapra 1 mg totalt om dagen istället. Detta är ju bra även inför spontana försök. 

Drömmer om ett barn: Förstår om du har haft mer än fullt upp! Hoppas ni hittar bästa lösningen. Vet folk runt omkring er att du är gravid så dem inte sliter ut dig i ovetskap? 
    Ja, det är onekligen drygt. Nu har vi iaf bestämt oss för att vi "struntar" i den okända pengautgiften i vår och går in med inställningen att vi klarar det oavsett med eller utan privata lån. Sen får vi ta tag i ekonomin ordentligt i höst istället :P Mens? Njae, tror mig ha ordentliga förkänningar iaf som liknar tidigare försök efter Pergotime eller efter IVF. Spända och ömma bröst och öm ländrygg framför allt. Detta har pågått i ca 1 vecka så den kan inte vara långt borta. Det hänger dock lite på dagarna om vilken metod vi väljer. Dyker den upp säg senast onsdag blir det nog ett FET direkt :) Dröjer den och jag börjar med Provera senast till helgen blir det Pergo innan ett FET i juni.

Alla: Kliniken har öppet hela juli ut men efter midsommar är det nog mest återföringar som gäller. Stängt sedan till 5 augusti tyckte jag dem sa.       

• drömmer om ett barn
    Nektar: Nej, jag har inte berättat om graviditeten så det är just det som är problemet. Vill vänta tills jag gått 12 fulla veckor utifall att. Hoppas släktingarna har förståelse för varför jag inte orkat vara med varje gång dom bett mig när dom får reda på det.

Tycker det låter som en mycket bra inställning ni har, jag hoppas det går vägen för er nu och att den ekonomiska biten löser sig så smidigt som möjligt. Nu är det dags för medvind i seglen! {#emotions_dlg.flower} Men vad spännande om det blir FET direkt! Åh, jag håller tummarna för det! Skrattande