• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • germany
    Mustikka skrev 2013-04-06 09:38:39 följande:
    Grattis germany!!:) Så underbart!:) Jag har då och då funderat hur det går för er.

Och Grattis vårt 2012!!:) Denna gång kommer det att gå bra!
    Tack Glad. Och stort grattis själv till ditt barn! Fantastiskt att det gick så smidigt för dig med IVF och att du nu sitter där med ditt första barn i famn, härligt! Dröjer kanske inte länge förrän ni ger er på syskonförsök? :)

• germany
    LillaET skrev 2013-04-06 22:53:52 följande:
    Hej, får man fråga vilken medicin IVF-kliniken skrev ut åt dig för att förbättra äggkvaliteten? Jag blir glad när jag läser ditt inlägg, för här känns det som att man gör allt man kan; både du och kliniken verkar ha gjort ert yttersta för att öka på oddsen, vilket lyckades!
    Grattis! :)
    Är du intresserad av preparatet så kika gärna in i en bra tråd just för detta. Tråden heter Tips om DHEA.
    Det är Falun som sedan 1 år tillbaka har börjat skriva ut Prasteron till en del av sina patienter, främst för oss som får ut få ägg med dålig äggkvalite. Jag åt medicinen i 7 månader när jag då plussade den naturliga vägen (vilket känns som en extra vinst! Min kropp fixade det hela själv, vilket känns super!) Man bör äta medicinen i ca 3 månader, dock så har flera av oss som ätit längre blivit spontant gravida så det skadar nog inte att inta preparatet längre tid än 3 månader.

Andra IVF kliniker har inte anammat detta preparat och inte ens kvinnokliniken här där jag bor visste vad preparatet var för något.....synd för detta används med stora framgångar utomlands. Men Falun är mera framåt än många andra kliniker och inte rädda att prova något nytt och ger också betydligt fler stödmediciner utan att knorra.

Preparatet heter Prasteron på recept utskrivet av läkare här i Sverige, det är alltså ett DHEA  preparat som tyvärr inte finns att få annat än på recept här i Sverige, men man kan beställa receptfritt DHEA preparat från USA.

Sedan så tror jag också att ett sunt leverne och matintag och tillskott av bla högre dos D-vitamin och Omega -3 än vanligt förbättrat min kropp. Åt andra preparat också, men dessa är viktigast i fertiltetssammanhang.
  • Emki
    äralltupptaget skrev 2013-04-07 08:26:46 följande:
    Företaget har rätt att begära intyg , många gör inte det om man nu inte har varit borta / sjuk extremt mycket den sista tiden. Ha en bra dialog med din chef och skyll på magsjuka så går det nog bra :):) jag kommer skylla på feber och ont i halsen , och kommer troligen inte behöva lämna något intyg då jag nästan aldrig är sjuk , tror det var 2,5 år sedan
    Magsjuka skyllde jag på efter ÄP...Tänkte då vara hemma imorgon iaf. Jag kan omöjligt gå å jobba då jag ser höggravid ut. =( Hur länge sitter det i? en del har ju vart sjukskrivna i typ två/tre veckor, då måste jag nog ha intyg.

Ska jag åka till gynakuten för att få intyg eller? vi har 30 mil till ivf kliniken...

Hur länge var du hemma då, när du inte behövde lämna intyg?
  • Emki
    Emki skrev 2013-04-07 09:29:55 följande:
    Magsjuka skyllde jag på efter ÄP...Tänkte då vara hemma imorgon iaf. Jag kan omöjligt gå å jobba då jag ser höggravid ut. =( Hur länge sitter det i? en del har ju vart sjukskrivna i typ två/tre veckor, då måste jag nog ha intyg.

Ska jag åka till gynakuten för att få intyg eller? vi har 30 mil till ivf kliniken...

Inatt har jag haft ganska mycket hjärtklappning, samt så har jag ont i bröstkorgen när jag böjer mig fram...lite tungandad kanske! Men jag har dragit på mig en förkylning och är väldigt täppt i näsan, så det kan kanske bero lite på det?
    Svullnaden i magen vill inte ge sig, men nu gör det inte så ont då jag rör på mig längre...

Gud vad jag är negativ i tråden, men jag är så nervös för att bli sämre och måste bli inlagt eller nåt :(

• Emki
    Emki skrev 2013-04-07 09:34:48 följande:
    Inatt har jag haft ganska mycket hjärtklappning, samt så har jag ont i bröstkorgen när jag böjer mig fram...lite tungandad kanske! Men jag har dragit på mig en förkylning och är väldigt täppt i näsan, så det kan kanske bero lite på det?
    Svullnaden i magen vill inte ge sig, men nu gör det inte så ont då jag rör på mig längre...

Gud vad jag är negativ i tråden, men jag är så nervös för att bli sämre och måste bli inlagt eller nåt :(

Är det någon som vet om man kan ta slemlösande hostmedecin efter ET? Typ bisolvon eller liknande? Utan att det påverkar embryot?
  • jennyz

Har du läst på om hostmedicinen? Har för mig att de tycker gravida ska avstå... Brukar stå på internet (FASS) eller i pappren som följer med om ni har det hemma...

Om det inte vänder med sviter efter ÄP tycker jag att du ska ringa dem imorgon och höra vad de säger, överstimulering är inte att leka med!!

• äralltupptaget
    Emki skrev 2013-04-07 09:29:55 följande:

Nu har jag inte gjort ÄP eller så , så jag vet ännu inte hur jag mår efter det.
    Jag har ett bra jobb, dock väldigt fysiskt tungt, men man har sitt schema och kan lägga upp lite hur jag själv vill

När jag var sjukskriven för ryggen så var jag hemma i 3 veckor, och min arbetsplats krävde inget intyg. Men då har jag en bra dialog med min chef så han visste om varför jag var borta..
    Men jag kommer köra på förkylning eller magont.. :)

Jag hoppas inte jag blir så överstimulerad att jag måste vara borta allt för länge.. låter inte alls kul :(
    Hoppas det blir bättre för dig! Vad säger kliniken ? Har du ringt och pratat med dom ?

• Emki

Jag har pratat med en på kliniken nyss för jag hade frågor ang äggen...i lördags när vi skulle sätta in en blasto, så hade det inte riktigt blivit en blastocyst som jag fattade det. Dem skulle odla vidare resten till dag 6 för att se om dem gick att frysa.
    Det hade inte blivit några alls till frysen...av 15 som odlades till dag 6....så himla ledsen nu =( Jag hade 34 ägg vid ÄP och inga till frysen.

Jag väntar på att nån från lab ska ringa mig och svara på mina frågor ang ägget dem satte in. Som jag tror så var det säkert inte så bra kvalite på det....Jag har inga förhoppningar kvar på att bli gravid alls nu....

• Norris
    Emki skrev 2013-04-08 08:32:26 följande:
    Jag har pratat med en på kliniken nyss för jag hade frågor ang äggen...i lördags när vi skulle sätta in en blasto, så hade det inte riktigt blivit en blastocyst som jag fattade det. Dem skulle odla vidare resten till dag 6 för att se om dem gick att frysa.
    Det hade inte blivit några alls till frysen...av 15 som odlades till dag 6....så himla ledsen nu =( Jag hade 34 ägg vid ÄP och inga till frysen.

Jag väntar på att nån från lab ska ringa mig och svara på mina frågor ang ägget dem satte in. Som jag tror så var det säkert inte så bra kvalite på det....Jag har inga förhoppningar kvar på att bli gravid alls nu....
    Vaa? Inga ägg alls till frysen? Varför gjorde dom så? Det låter ju jättetråkigt att gå genom allt och sen inte få några ägg alls till frysen. Av mina ägg frös dom in några på dag 5 och några på dag 6. Så det tycker jag att dom borde ha gjort med dina också. Men vi får hoppas att ägget du satte in tar sig, annars borde du få någon sorts kompensation tycker jag.