• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • Emki

Nektar: Jo den såg bra ut vad dem sa iaf. Dock så tyckte jag att jag hade lite sekret. Vi köpte glidmedlet Pre seed, men med tanke på Ivf:en nu så funkade det inte. Det är ju det som är en utav biverkningarna med pergotime-att ÄLsekretet kan utebli och då blir det ju svårt för dem små rackarna att ta dig fram. Jag sa flertalet gånger till min gyn detta, men hon bara ignorerade det. Jag vet faktist inte vad femanest är...så det kan jag inte svara på. Men lycka till =)=)

• germany
    Turtle01 och Germany: Grattis Germany!! Det är ju fantastiskt att ni lyckats efter en ivf själva! Tror ni att det hade att göra med kvarvarande hormoner eller att ni bara "släppte" på alla måsten och egentligen inte trodde på att något skulle ske självmant? Germany, hur ser er historia ut fram till ivf?       

För min del så gjorde jag en hel del för att förbättra oddsen att lyckas bli gravid och jag är övertygad om att det inte bara var ren och skär "tur" att vi lyckades bli gravida och det helt på egen hand till slut.

För att göra en lång historia kort så har vi försökt få barn sedan 2010. Började med IVF november 2011 och gjorde inom loppet av 1 år 4 st misslyckade IVF. Utredningen visade att jag hade väldigt lågt AMH & högt FSH. Efter 2 misslyckade IVF så rekommenderade utredningsläkaren oss ÄD eller adoption. Vi beslöt oss för att strunta i läkarens utlåtande och fortsatte vår kamp med barn med mina egna ägg.

Ändrade en hel del i kosten, övergick till glutenfritt och laktosfritt (drack inte ens vanlig laktosfri mjölk utan havremjölk helt fri från laktos och soya. Åt inga sötsaker eller godis, åt mkt proteiner och mkt frukt och grönsaker. Såg till att äta bra fett för tanken var inte att bli ännu smalare än vad jag redan är.
    Motionerat har jag alltid gjort. Försökte stressa av mera. Tog en hel del tillskott som är viktiga i fertilitetssammanhang. Åt också receptbelagd medicin i ca 7 månader som IVF kliniken skrev ut som enligt många studier ska kunna förbättra äggkvaliten och ev ge något fler ägg samt så gick jag på kortison en tid innan både IVF och innan jag plussade, detta för att lugna mitt immunförsvar så att kroppen inte skulle se embryot som ett främmande föremål som måste bort ur kroppen. Tog också trombyl, fragmin och progestron. (Fragmin och trombyl tar jag fortfarande som en säkerhetsgrej)

Från att ha mkt fragmenterade ägg så fick jag efter sommaren toppkvalite på de 3 ägg som plockades och gången dessförinnan så var äggen också starkt förbättrade. Jag är 39 år gammal med dåliga hormonvärden och fick diagnosen att jag var i för tidigt klimakerium. Så att vi nu då har lyckats bli gravida den naturliga vägen med starkt förbättrade ägg vid senaste 2 IVF tyder på att något positivt hänt med min kropp.
  • germany
    Emilotta skrev 2013-04-05 11:36:55 följande:
    vårt 2012: stort grattis! håller alla tummar att det går bara finfint!

Emki: Jag fick ut 24 ägg och kände mig precis som du. Jag fick också tillbaka en blasto och önskar all lycka till! 

germany: åh vad härligt att bli spontant gravid. stort grattis vad roligt!

turtle hur går det för dig?! 
    Grattis till dig också för din bebis. Hoppas allt går finfint! :)

Tack till er andra som också skickat en hälsning till min graviditet. Jag hoppas och tror att lyckan ska få lysa mot er alla snart, det är ni sanna mina ord värda!
  • germany
    turtle01 skrev 2013-04-05 09:20:16 följande:
    Germany, går det att skriva pm till dig?
    Jag lägger till dig i min adressbok så ska det nog fungera sen Glad
  • Emki

Är det någon som vet om dem kollar med Vul efter vätska, precis innnan ET? altså att det går på typ rutin att kolla så man inte är överstimulerad?

• Snöflinga

Emki: Jag tror inte att det är rutin att göra vul innan ET. Vid mitt ET (för tre år sedan) så hade doktorn ultraljud uppe på magen och vi fick se när ägget sprutades in.
    Vid vårt FET nu detta år så var det inte så, men doktorn gjorde vul direkt efteråt och vi fick se en vit liten prick som då är vätskan där embryot är. Jag vet inte ens om det är rutin att de gör så, men jag frågade om ultraljud eftersom de hade gjort det förra gången och då gjorde han det efteråt.
    De kan säkert kolla med vul efter ET kring äggstockarna om inte annat...

Lycka till i morgon med ET!

Lappgeten: Så bra Har dålig koll - är det första IVF för dig? Har du fått många ägg tidigare annars?

• Kvinna32

För oss blir det återföring på måndag 12 ägg hade delat sig fint så det blir långtidsodling....

• Mustikka

Grattis germany!!:) Så underbart!:) Jag har då och då funderat hur det går för er.

Och Grattis vårt 2012!!:) Denna gång kommer det att gå bra!

• Emki
    Emilotta skrev 2013-04-05 11:36:55 följande:
    vårt 2012: stort grattis! håller alla tummar att det går bara finfint!

Emki: Jag fick ut 24 ägg och kände mig precis som du. Jag fick också tillbaka en blasto och önskar all lycka till! 

germany: åh vad härligt att bli spontant gravid. stort grattis vad roligt!

turtle hur går det för dig?! 
    Hur kände du dig efter ET, vart det värre då? såg dem om du hade nå vätska när dem satte in blaston?

Jag satte in vårt idag :) dem sa att jag skulle hålla koll på överstimulering för jag hade redan lite vätska i buken...
  • A79

Tiden flyger & man har mindre tid att sitta vid datorn nuförtiden!
    När han sover finns det så mycket att hinna göra
    & här skrivs det se mycket att man inte hinner läsa allt!Tungan ute

Grattis germany som kommit halvvägs!!! Underbart!

Den 4e april förra året gjorde jag mitt ET & var sååå otrolgt rädd för att något kommer gå fel.
    Här sitter jag idag med min snart 4 månader pojke! Kännslan är obeskrivlig...Hjärta

Nu ska jag se hur mycket jag hinner läsa innan Edvin vaknar! Kram till er alla!Solig