• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • Hela85

Äralltupptaget - Va kul att det gått bra idag! Är också rätt nervös inför äggplocket men kanske ska försöka lugna ner mig då. Jag går hos doktorerna hassler här i Luleå. Testat pergotime sedan i höstas men det har inte funkat men nu hoppas jag verkligen på att vi ska lyckas snart. Håller tummarna att insättningen blir på lördag. 

För oss var det likadant att det fanns en avbokad tid två dagar senare så ibland ska man ha tur :)

Nektar - Tack det stämmer bra det. ÄP borde troligtvis bli 6 maj om jag förstod det rätt men kanske är svårt att säga exakt när det blir.   

• Lappgeten

Nektar skrev 2013-04-22 20:49:59 följande:

Lappgeten: Ja, ruvartiden är en hemsk berg och dalbana! Tänker du vänta till testdagen med att testa alltså? Hur långt är det kvar? Tar du Femanest eller liknande? Med den fick jag inte mens före jag slutat med pillerna efter testdagen, i annat fall får nog de flesta mensen innan testdagen? Håller tummarna stenhårt!    
    Väntan är mycket värre än jag trodde den skulle vara, jag har hur mycket som helst att göra med både gården, jobbet och hundträning och ändå segar sig tiden fram.
    Jag tänker vänta till testdagen eller rättare sagt, dagen innan (söndag). 
    Jag tar Lutinus så jag vet inte alls hur den påverkar ev mens.
    Petto 83 skrev 2013-04-22 08:34:24 följande:

Lappgeten: men Gud vilket bra resultat. Men hoppas att det är guldägget ni fått tillbaka :)
    Snöflinga skrev 2013-04-22 20:48:45 följande:
    Lappgeten: Superduperbra! Så skönt att ha så många på lager
    Tack, det känns som ett riktigt bra resultat och jag hoppas vi inte ska behöva använda de =) Ev ett till ett syskon isåfall...

Bra jobbat "äralltupptaget"!    
  • VackerBlomma

äralltupptaget: Vilket bra resultat ni fick! Håller tumamrna att allt går bra nu för er:){#emotions_dlg.flower}

Lite update från vår sida; vi kommer vänta ett par veckor med FET, jag blöder än och kan tydligen va så mensen efter ett missfall.... SKit, men vi hinner då ett FET innan sommarstängningen iallafall. Så vi väntar vidare:P  

• Stargazers
    Hela85 skrev 2013-04-22 17:53:38 följande:
    Håller tummarna Stargazers att ni får komma på en träff innan sommaren. Jag hade helt ställt in mig på att det skulle bli först till hösten så det var en trevlig överraskning att det gick så fort!
    Stargazers: Man kan alltid hoppas och man kan alltid ringa och höra med kliniken så att den har kommit fram och kolla hur de ser på chanserna. Sen beror det ju säkerligen på var i cykeln du är när ni får tid för infomöte. Men räkna med efter sommaren så blir det som sagt en glad överraskning om ni hinner innan dess!

Är också inställd på att det blir först till hösten, men om det blir tidgare så blir det en trevlig överraskning :)
    äralltupptaget skrev 2013-04-22 18:55:20 följande:
     vi hade också tur när våran remiss skickades.Dom hade fått en avbokning så dagen efter åkte vi ner för första mötet och pang var man igång!

Hela85 - var i Luleå har du gjort utredningen? Jag har gått på Sensia  :)

Stargazers - är det problem med hans spermier, tänkte när ni har gjort 2 spermaprov ?
    Jag hoppas det går snabbt och att ni hinner innan sommaren! :)
    Japp, första spermaprovet visade på endast 6 milj spermier. Det positiva är ändock att de få han har är i bra skick så det ska därför inte vara några problem med provrörsbefruktning. För att man ska få två landstingsfinansierade försök så vill de vara säkra på att det inte är någon tillfällig dipp och därför har han nyss tagit ett till prov (som vi ännu inte fått svar på). 

Vad kul att höra att du fick ut hela 15 ägg! Spännande!

Vi gjorde förresten också vår utredning via Sensia i Luleå :)
  • äralltupptaget
    Stargazers skrev 2013-04-23 10:37:19 följande:
    Är också inställd på att det blir först till hösten, men om det blir tidgare så blir det en trevlig överraskning :)Japp, första spermaprovet visade på endast 6 milj spermier. Det positiva är ändock att de få han har är i bra skick så det ska därför inte vara några problem med provrörsbefruktning. För att man ska få två landstingsfinansierade försök så vill de vara säkra på att det inte är någon tillfällig dipp och därför har han nyss tagit ett till prov (som vi ännu inte fått svar på). 

Vad kul att höra att du fick ut hela 15 ägg! Spännande!

Vi gjorde förresten också vår utredning via Sensia i Luleå :)

Vem på sensia gick du hos ? Jag gick hos Agneta :)
  • äralltupptaget
    Spännande med symptom, särskilt om man inte haft dem tidigare vid olika hormonomgångar! Håller tummarna för er på onsdag och även framgent såklart :)Såg du mig imorse? Var massor med folk där precis innan kl 8. Har du mörkrött hår? Kul att ni fick ut många ägg! Nu håller vi tummarna för att guldägget är däribland!

För mig gick det också bra. Slemhinnan var 10 mm så det är bara att ladda för FET på måndag, yeay!! :)

Drömmer om ett barn: Det låter som en fantastisk plan att berätta för mormor då! Har hon några barnbarn sedan innan? Ja, boka in ett privat RUL, allt för lugn och ro i sinnet!

Lappgeten: Ja, ruvartiden är en hemsk berg och dalbana! Tänker du vänta till testdagen med att testa alltså? Hur långt är det kvar? Tar du Femanest eller liknande? Med den fick jag inte mens före jag slutat med pillerna efter testdagen, i annat fall får nog de flesta mensen innan testdagen? Håller tummarna stenhårt!   

Stargazers: Man kan alltid hoppas och man kan alltid ringa och höra med kliniken så att den har kommit fram och kolla hur de ser på chanserna. Sen beror det ju säkerligen på var i cykeln du är när ni får tid för infomöte. Men räkna med efter sommaren så blir det som sagt en glad överraskning om ni hinner innan dess!

Hela85: Lycka till med behandlingen, jag skriver in dig i listan nu då jag uppdaterar. Ändra om jag missuppfattat!

Du jag glömde helt bort att titta efter dig !!! Jag var så jävla nervös , men du såg nog mig låter det som :):)
  • Stargazers
    äralltupptaget skrev 2013-04-23 14:02:42 följande:
    Vem på sensia gick du hos ? Jag gick hos Agneta :)
    Vi gick också hos Agneta! Haha, liten värld :) Eftersom du redan är igång med allt så kanske du kan svara på detta: Hur funkar det med remissen? Skickar Agneta över allt till Umeå eller ska man själv skicka över journalkopior och sånt? Vill kliniken i Umeå ha in sånna där hälsoblanketter på oss?
  • äralltupptaget
    Stargazers skrev 2013-04-23 14:10:07 följande:
    Vi gick också hos Agneta! Haha, liten värld :) Eftersom du redan är igång med allt så kanske du kan svara på detta: Hur funkar det med remissen? Skickar Agneta över allt till Umeå eller ska man själv skicka över journalkopior och sånt? Vill kliniken i Umeå ha in sånna där hälsoblanketter på oss?
    Agneta skickar allt till Sunderby sjukhus, som i sin tur skickar ner allt till IVF Kliniken i Umeå.
    Vi har inte behövt skicka ett enda papper.
    Efter ett tag kommer det en bekräftelse från Sunderby sjukhus att remissen är skickad, sedan kontaktas ni av kliniken när dom har fått remissen och ledig tid finns.
    För oss tog det som sagt jävligt snabbt, dom hade fått en avbokning - perfekt!
    <Annars går det under vårdgarantin - dvs inom 3 månader. Men dom har tydligen stängt under sommaren, så jag vet inte när sista paren inför sommaren får köra igång!

Det enda jag behövde skicka ner själv var blodprovet.

När jag var på sprutdag 5 , gjorde jag ett VUL + blodprov, och blodprovet skulle ner direkt till Umeå, så då tog jag själva provet på Sensia, sedan stoppade dom allt i en special-påse, med adress och allt, som man sedan bara köpte frimärke och postade själv.

1:a gången vi var på mötet i Umeå, fick vi blanketterna för blodprovet, dom där lapparna dom kryssat i vad man ska testas för, dom måste du ha med dig till Sensia.
  • Hela85

äralltupptaget - hur var det ni gjorde, åkte ni på morgonen till Umeå när ni gjorde ÄP eller sov ni där? Visst brukar ÄP ske på morgonen om jag förstod det rätt?

Ja världen är liten, trodde nästan jag var helt själv här i Luleå att genomgå IVF just nu men de är skönt att veta att någon annan vet exakt vad man går igenom. Nu får vi hoppas att vi alla lyckas med våra IVF :)  

• äralltupptaget

Hela85- jo äggplocken görs på morgonen och insättningarna på eftermiddagen.

Vi åkte kvällen innan , min mans föräldrar bor där så vi sov hos dom.annars hade vi fått starta vid 5 tiden. Var skönt att vara där i tid på morgonen och kunna duscha och göra sig iordning , dock så åkte vi hem direkt efter, eller vi käkade lunch först