• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • Ws mamma

Nu har vi gjort ÄP. 20 blåsor som gav 18 ägg. Tydligen hade jag lite vätska i buken. Dom var noga med att jag skulle hålla koll så jag inte blev kraftigt överstimulerad. Är det nån av er som haft lite vätska i buken - isf hur har det gått ? Hur svullna har ni varit eftrt ÄP ? Det är ju vår fjärde ICSI men jag minns inte alls hur de tidigare varit... har inte blivit överstimulerad tidigare heller... trots att vi gjorde exakt samma behandling som förra gången. Varför blev det så nu ?

• äralltupptaget

Hela85 - ja just ja, du gick där! Är dom bra ?!

Kan berätta att när jag var på mitt 1:a VUL så hade jag inte heller många blåsor, många var väldigt små och hon trodde inte att dom skulle växa till sig, det var inte alls en kul start då man tänkte att nu jävlar ska hela magen vara full i blåsor och ägg och jag kommer att kunna få 200 ungar om jag vill - tjo flöjt,..
    Men på mitt 2:a VUL, dvs på dag 8 hade dom växt till sig jättemycket. Dock trodde hon att dom på kliniken ville ha ett till VUL innan äggplock, men dom i Umeå bedömde att det såg tillräckligt bra ut och bokade in mig på ett äp på måndagen efter.
    Kom sedan ihåg att vissa blåsor innehåller ju inte heller ägg, så har man 10 blåsor på varje sida så behöver det inte bli 20 ägg...  Jag hade drygt 18 på varje sida, men det blev 15 ägg, varav 5 var omogna så dom var värdelösa, så 10 totalt som odlades, och 6 som klarade en långtidsodling, har ännu inte fått veta hur många det blev till frysen, dom frös iallafall ett direkt, dvs på insättningsdagen. Så minst ett iaf :)

• äralltupptaget

Jag är med i en annan tråd som också handlar om IVF, och där har vissa "döpt" sina små guldägg till namn, och många har tagit namnen som var namnsdag vid äggplock- vad skulle era då heta ?
    Jag plockade  den 22 /4 så Glenn och Allan, känns ju sådär fina namn om jag får vara ärlig,
    Men lördagen den 27 /4 då vi hade insättningen, så hade Engelbrekt namnsdag och det hette min karls farfar, det var lite roligt tyckte jag ! :):)

• supernova99

Någon som vet hur viktigt det är med progesteron vagiatorerna? Jag övernattar borta och glömde ta med två extra. Så nu kan jag inte ta i morgon bitti och i morgon lunch :/ Är det någon fara att missa två?

• Nektar
    supernova99 skrev 2013-04-29 22:00:03 följande:
    Någon som vet hur viktigt det är med progesteron vagiatorerna? Jag övernattar borta och glömde ta med två extra. Så nu kan jag inte ta i morgon bitti och i morgon lunch :/ Är det någon fara att missa två?
    Tvivlar på att något ska hänga på det. Jag menar vid vanliga graviditeter sköter ju kroppen det där tillskottet själv och nu har du tagit dem så länge att den ökade nivån rimligtvis borde hålla sig på en bra nivå tills du tar nästa tablett. Meen, jag är inte hundra då jag inte har frågat. Min fråga idag vid återförandet gällde hur viktigt det var att ligga ner och vila efter varje piller. Det var inte överdrivet viktigt, men att föredra var om man kunde göra det på morgonen och kvällen iaf. Mindre oro hela tiden tror jag egentligen är det bästa pillret ;) Men det är svårt, jag vet!
  • Solanna

Dax att uppdatera mig i listan.

{#emotions_dlg.flower} Väntrummet   
    * Ws mamma   
    * Snöflinga  

{#emotions_dlg.flower} Sprayar 
    * Mirage

{#emotions_dlg.flower} Sprutar 
    * Hela85 (from 24/4, 1:a IVF)  

{#emotions_dlg.flower}
    Väntar på ÄP/ET/FET 
    * VackerBlomma 

{#emotions_dlg.flower} Ruvar 
    * daduck TD 22/3 
    * Emki Försök nr ett. TD 22/4 
    * Lappgeten (1:a IVF), TD 29/4 
    * Äralltupptaget Försök 1, TD 13/5
    * Solanna (1:a IVF)  TD 14/5
    * Nektar (3:e IVF), TD 20/5

Gravid Gravida 
    * fiffa (1:a IVF) BF 20 Januari 
    * EbbaGrön (1:a IVF) BF 12 maj 
    * Heli78 (1:a IVF) BF 22 maj 
    *  Mammaidamaria (1:a IVF) 
    * Barreliten (1:a IVF) BF 24 juli 
    * jennyz (3:e IVF för syskon) BF 19 aug  
    * Freja150 BF 20 aug * EEJ (4:e IVF) BF 21 aug 
    * 3villbli4 (1:a IVF) 
    * Norris (FET) BF 28 aug 
    * Äppelkaka (3:e IVF,syskonförsök) BF 12/10 
    * drömmer om ett barn (4:e återföringen) 
    * Petto 83 ( BF 8/11, syskonförsök) 
    * Kvinna32 (BF 24/12)

Baby Födda 
    * A79 (1:a IVF) Pojke Edvin 14:e december 
    * Mustikka (1:a IVF) Flicka Elli 4 februari 
    * Emilotta (1:a IVF)  Pojke, 12 februari

• santa86

Då sätter jag in mig på listan :) Väntrummet * Ws mamma * Snöflinga * Santa86 Sprayar * Mirage Sprutar * Hela85 (from 24/4, 1:a IVF) Väntar på ÄP/ET/FET * VackerBlomma Ruvar * daduck TD 22/3 * Emki Försök nr ett. TD 22/4 * Lappgeten (1:a IVF), TD 29/4 * Äralltupptaget Försök 1, TD 13/5 * Solanna (1:a IVF) TD 14/5 * Nektar (3:e IVF), TD 20/5 Gravida * fiffa (1:a IVF) BF 20 Januari * EbbaGrön (1:a IVF) BF 12 maj * Heli78 (1:a IVF) BF 22 maj * Mammaidamaria (1:a IVF) * Barreliten (1:a IVF) BF 24 juli * jennyz (3:e IVF för syskon) BF 19 aug * Freja150 BF 20 aug * EEJ (4:e IVF) BF 21 aug * 3villbli4 (1:a IVF) * Norris (FET) BF 28 aug * Äppelkaka (3:e IVF,syskonförsök) BF 12/10 * drömmer om ett barn (4:e återföringen) * Petto 83 ( BF 8/11, syskonförsök) * Kvinna32 (BF 24/12) Födda * A79 (1:a IVF) Pojke Edvin 14:e december * Mustikka (1:a IVF) Flicka Elli 4 februari * Emilotta (1:a IVF) Pojke, 12 februari

• drömmer om ett barn
    Lappgeten: Vilka fantastiska nyheter, stort grattis till er! Hjärta Nu SKA det gå vägen för er lilla knodd.. lycka till!

Kvinna32: Vilket roligt BF-datum.. spännande att se om det blir en julaftonsbebis eller inte! Tomte

Solanna: Grattis till ruvarstatus! {#emotions_dlg.flower} Nu har det hunnit gå några dagar, hur känns det? Har du hört något om hur det gick med långtidsodlingen?

Petto 83: Skönt att du har gått in i vecka 13 och passerat den magiska gränsen! Glad Även om jag tycker att oron aldrig släpper helt så kändes det som en enorm lättnad att faktiskt få komma så långt in i graviditeten.

Emki: Jättetråkigt att höra att det inte gick vägen för er.. Rynkar på näsan Jag hade stora förhoppningar inför vårt första försök och det var väldigt jobbigt när det inte lyckades, man blir knäckt. På något sätt så orkar man ändå försöka igen. Hoppet byggs upp på nytt inför varje försök och man får nya krafter som den lilla supermänniska man är.. Solig Ni kommer säkert hinna med en ny behandling innan sommaren och jag hoppas att den lilla stannar kvar då.

VackerBlomma: Livmodersinflammation.. nämen usch vad du fått vara med om mycket tråkigheter! Förvånad Hur mår du nu då? Hoppas det är bättre med dig.

Ws mamma: Vad trevligt att du är tillbaka! Glad Gjorde ni någon FET innan denna stimulering? Grattis till dina 18 ägg - ett toppenresultat! Gick denna ÄP bättre än dom tidigare eller var det lika smärtsamt? Jag har inte haft vätska i buken. Hoppas detta inte leder till överstimulering för din del.

äralltupptaget: Grattis till ruvarstatus du också! {#emotions_dlg.flower} Hur känns det nu när du gått igenom allt?

Hela85: Ja huvvaligen, sprutor är verkligen läskiga. Puregon var rena barnleken jämfört med Menopur och framförallt Orgalutran tycker jag. Kändes som att jag inte skulle få in sprutorna om jag inte högg in kanylen med våld. Hoppas det går bättre för dig nu när du fått öva några gånger. Jag har aldrig känt av någon "aktivitet" kring äggstockarna under behandlingarna, allt har känts precis som vanligt.

santa86: Vad snabbt ni fick köra igång, toppenbra att det föll in så bra med din cykel! Skrattande Hoppas det kommer gå bra med sprayen.

Nektar: Åh, vad roligt att höra att du är ruvare igen. Det måste vara ett toppenembryo som klarade upptiningen och dessutom håller på att kläckas, det är ju det absolut bästa stadiet dom kan uppnå utanför livmodern! Solig Håller tummarna för dig och alla andra ruvare att det blir Plus inom kort!

supernova99: Så länge du inte får en rejäl blödning finns det hopp. Prova testa om några dagar igen. Hoppas det går vägen för er!
  • drömmer om ett barn
    {#emotions_dlg.flower} Väntrummet    
    * Snöflinga  
    * Santa86
    * Emki   

{#emotions_dlg.flower} Sprayar 
    * Mirage  

{#emotions_dlg.flower} Sprutar 
    * Hela85 (from 24/4, 1:a IVF)   

{#emotions_dlg.flower} Väntar på ÄP/ET/FET
    * Ws mamma  
    * VackerBlomma