• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • äralltupptaget

en fråga igen... tänker mycket på detta äggplocket..

Får man ta på sig operationskläder, eller får man ha sina vanliga kläder på ?
    Får man ha på sig sockar ? Dum fråga kanske men jag vill vara förberedd till max !

• jennyz

Man får ha sina egna kläder men ta av allt på nedre delen, jag brukar ha en längre tröja på mig på ÄP, känns bättre så... Sockarna får du ha på, jag brukar få sjukhusstrumpor också som når upp till knäna för att man inte ska frysa... Eg som ett vanligt gynbesök annars... Sedan får man en värmekudde på magen för att det ska bli varmt och skönt...

• VackerBlomma
    drömmer om ett barn skrev 2013-04-19 20:10:56 följande:

VackerBlomma: Hur går det för dig, har cystan försvunnit? Hoppas det!
    Nej cystan var kvar, så den blev punkterad samt att på andra sidan var det en gammal äggblåsa som inte försvunnit så den blev oxå punkterad, och inte nog med det, det var fortfarande kvar lite koagler sen missfallet:/ Blev inbokad på ett besök till en vecka senare för att se att koaglet försvunnit och det såg då mycket bättre ut så jag slapp suga/skrapa bort det. Npgot positivt iallafall:P
    Enl. läkaren så är det fullt möjligt att göra en FET nu snart, om cykeln beter sig som vanligt vill säga så det är där vi är nu, inväntar ägglossning Glad
    Hur mår du nu? Går allt enl. planerna? 
  • drömmer om ett barn
    Mirage: Vad spännande att det snart är dags, hoppas allt kommer gå bra! Glad

Emki: Jag använde Menopur senast och hade hört att det skulle vara krångligt att blanda till, men det var bara att spruta in vätska från en behållare till en annan via en spruta och snurra på behållaren tills pulvret löst upp sig.. inte det minsta avancerat! Solig

VackerBlomma: Jättebra att cystan och den kvarblivna äggblåsan nu är punkterade samt att koaglet minskat. Nu borde din kropp vara redo för en ny omgång! Har du börjat med ÄL-test?

Jag mår bra men hade gärna velat göra ett ultraljud för att se så att allt står rätt till där inne. Så det blir nog att boka ett privat besök innan RUL den 10/6. Orolig som man är.. Skäms

äralltupptaget: Lycka till imorgon! {#emotions_dlg.flower}   
  • äralltupptaget

Vackerblomma - det var väl bra nyheter samtidigt som att jag förstår att det är en jobbig sits, men man måste se alla små positiva saker större än dom negativa.. annars bryter man nog ihop totalt tror jag :(
    Härligt att snart kunna göra ett FET !!

Drömmer om ett barn- tack, kan behövas! Helgen har gått fort och jag har inte riktigt hunnit förbereda mig , känns det som iaf HAHA
    Har iaf provat lite långa tröjor att ha på mig, leta fram några varma sockar och packat ner nya trosor och bindor eftersom jag antar att man blöder efteråt, och jag gillar inte landstingets feta bindor a la blöjor *hehe*
    Vi åker ner ikväll och sover över och sedan imorgon kl 8 gäller det !!!!
    Hoppas allt går bra och att det finns ägg som är bra, jag har hela tiden varit så nervös över smärtan, att detta med äggen som ska ut, det har som "glömts bort", om ni förstår hur jag menar..

Är det någon som har uppdatering om dadack ? Antar att det inte gick så bra för henne då hon inte har skrivit på länge.. :(

• äralltupptaget

när ni tog gonalf och alla sprutorna, gick ni upp i vikt då? Fick en chock då jag ställde mig på vågen idag !!!
    Har för fan gått upp 3,5 kg!!!!!!!!!!!

• drömmer om ett barn
    äralltupptaget: Jag har alltid ett långt linne eller lång tröja när det vankas gynbesök och liknande. Man känner sig så naken att gå med rumpan "bar".. Glad Dom har både bindor och tunnare trosskydd på klinikens toaletter men det kan ju vara skönt att ha med sig egna också. Själv har jag aldrig blött särskilt mycket efter ÄP men tagit en binda för säkerhets skull.

Skönt att ni åker ner ikväll och sover över i Umeå, då är ni utvilade och redo imorgon bitti! Glad Vi har åkt ner samma natt och sedan bott på hotell i två nätter. Har varit lite av en chansning varje gång eftersom man inte vet hur länge dom tänkt odla men med 50 mil enkel resa har det känts som den bästa lösningen för oss.

Försök att inte tänka för mycket på smärta (det är inte ens säkert att du kommer känna någon!) utan sikta in dig på målet: att få ut dina fina ägg! {#emotions_dlg.flower}
  • äralltupptaget

Jag blöder rätt mycket efter tex cellprov så jag antar att jag kommer blöda efter detta, men det är skit samma :):)

Ja jag vet att jag är väldigt nojjig över smärtan, men tanken att få en spruta rätt upp i " det heliga" får mig att ryyyysssaaaa. Jag är skiträdd ärligt talat. Men jag ska försöka tänka på er alla som genomgått det lätt som en plätt och att det vore konstigt om inte jag klarade av det !! *pepp pepp* :)
    Och självklart resultatet , hoppas jag får finfina ägg!

Detta när dom odlar, finns det bättre/sämre med att odla längre/kortare ?

• Snöflinga

äralltupptaget: Jag kände inte av äggplocket särskilt mycket. Man får ju dels lugnande och dela morfin som smärtstillande. Jag kände av lite i ryggen några gånger, men då fick jag mer morfin. Tyvärr verkar jag inte riktigt tåla morfin för jag mådde väldigt illa efteråt - det var nästan det jobbigaste faktiskt. Man blir ju rätt lullig också av morfinet, men det gick bra.
    Efteråt kände jag mig lite mörbultad, men under kontroll.
    Så jag tror inte du behöver skrämma upp dig så mycket, det kan mycket väl vara helt i onödan.

Att odla fler dagar ökar chanserna att de embryon som är kvar är livdugliga, men det är väl så att de som inte klarar långtidsodling kanske ändå hade överlevt inne i livmodern, därför långtidsodlar man bara om det finns många ägg eller om man särskilt ber om det. Så har jag förstått det.

Lycka till i morgon!