• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • Ws mamma
    drömmer om ett barn skrev 2013-05-05 14:15:43 följande:
    Ws mamma: Hur har det gått för dig, är du ruvare nu? Hoppas det!

drömmer om ett barn skrev 2013-05-05 14:15:43 följande:
    Ws mamma: Hur har det gått för dig, är du ruvare nu? Hoppas det!

Jo jag fick tillbaka två fina blastocyster igår. Idag fick jag magsjuka med feber ... Är det kört då ? De resterande sex blastocysterna skulle odlas vidare till idag för att se om nån kunde frysas ner så jag vet inte om vi måste göra om hela behandlingen om det inte lyckas nu.... Känns verkligen inte som vi har tur... Hur går det för er andra ? Bättre hoppas jag. Kram
  • äralltupptaget

drömmer om ett barn - ja jag har fortfarande ont i magen idag söndag, men det är lite bättre. Har tagit 1 alvedon idag , tänkte att jag skulle härda ut under dagen och sedan ta en inför natten så man iaf får sova iom att det är jobb imorgon. Håller koll på vikten och har inte gått upp/ner i vikt, så det kanske ät lilla pyret där inne som lever om!

Hur länge hade du " mensvärken" , inte hela tiden hoppas jag! :)

Ja ,. jag försöker se det positiva i det att vi iaf har en " livlina" i frysen, Skulle detta inte nu gå vägen, så kan vi sätta in ett till och klara " gratisförsöken"

OM man nu skulle bli gravid, vad är nästa steg, när får man göra ett ultraljud och se att det verkligen ÄR någon där inne ?

• Petto 83

Så spännande att ruva på 2 st :) Det behöver absolut inte vara kört. Mindre än 2 tim efter ET började jag kräkas pga magsjuka och är i dag gravid i v.14 :) Håller tummarna för dig och att du kryar på dig snart.

Ws mamma skrev 2013-05-05 20:37:10 följande:
    Jo jag fick tillbaka två fina blastocyster igår. Idag fick jag magsjuka med feber ... Är det kört då ? De resterande sex blastocysterna skulle odlas vidare till idag för att se om nån kunde frysas ner så jag vet inte om vi måste göra om hela behandlingen om det inte lyckas nu.... Känns verkligen inte som vi har tur... Hur går det för er andra ? Bättre hoppas jag. Kram

• Petto 83

Hoppas verkligen att det är pyret som spökar där inne. Ultraljud får man oftast göra i v.7+ jag gjorde nog mitt 7+5. Håller tummarna

äralltupptaget skrev 2013-05-05 20:41:06 följande:
    drömmer om ett barn - ja jag har fortfarande ont i magen idag söndag, men det är lite bättre. Har tagit 1 alvedon idag , tänkte att jag skulle härda ut under dagen och sedan ta en inför natten så man iaf får sova iom att det är jobb imorgon. Håller koll på vikten och har inte gått upp/ner i vikt, så det kanske ät lilla pyret där inne som lever om!

Hur länge hade du " mensvärken" , inte hela tiden hoppas jag! :)

Ja ,. jag försöker se det positiva i det att vi iaf har en " livlina" i frysen, Skulle detta inte nu gå vägen, så kan vi sätta in ett till och klara " gratisförsöken"

OM man nu skulle bli gravid, vad är nästa steg, när får man göra ett ultraljud och se att det verkligen ÄR någon där inne ?

• drömmer om ett barn
    Mirage: Toppenbra att du har fått börja med sprutorna! Glad När är ÄP planerat?

Solanna: Håller tummarna för att tant röd håller sig borta och att du snart får ett positivt test! Solig

Ws mamma: Grattis till ruvarstatus! {#emotions_dlg.flower} Härligt med blastocyster och TVÅ dessutom.. nu måste det gå vägen! Skrattande Jag tror absolut inte att magsjukan och febern ska ställa till det. Möjligen så får dom ditt immunförsvar att sikta in sig på att göra dig frisk istället för att eventuellt motarbeta dom små liven. Har läst om en hel del som plussat vid IVF trots att dom var eller blev sjuka precis kring återföringen. Tror inte det har någon negativ påverkan. Lycka till nu!

äralltupptaget: Oj, har du fortfarande ont i magen din stackare! Förvånad Kan man bli överstimulerad utan att gå upp i vikt? Tänkte om det är så att du är gravid för då är det ju större risk för överstimulering sägs det.. vi får hoppas på graviditet men att du slipper allt vad överstimulering heter! Glad

Mens/molvärken höll i sig under väldigt många veckor och sedan försvann den. Den senaste veckan har den kommit tillbaka lite då och då. Väldigt förvirrande då det känns precis som att mensen är på väg!

Första steget vid graviditet är att ringa kliniken och meddela resultatet. Umeå skickade remiss för ultraljud till kvinnokliniken på min ort som sedan bokade in en tid. Verkar vara vanligast att man gör detta omkring vecka 7+ eftersom det är då först man kan se hjärtat slå.
  • jennyz

Ws mamma: jag tror absolut inte heller att magsjuka är dåligt för ruvningen! Själv fick jag UVI dagen efter ET, var också lite sjuk, och är nu i v 25...tror att det är bra att immunförsvaret är lågt så kroppen inte stöter bort embryot/embryona... Håller tummarna för ett plus om typ tre veckor!!
    De ggr jag plussat har jag mailat kliniken, de har hört av sig och gratulerat och bokat in tid för VUL, kring v7, tidigare är det osäkert om man ser hjärtat slå, så de vill vänta så de kan ge ett säkert besked... Fick komma lite tidigare förra graviditeten pga blödningar, men då var de tydliga med att om de inte skulle hitta ett hjärta som slog, så skulle jag få en ny tid senare, för det kunde vara för tidigt... Efter det VUL så släpper de en vidare till inskrivning hos MVC...

• santa86

Vad roligt att många har uppdaterat listan.. :)

För mitt sprejande går de bra, har dock börja få huvudvärk :/ gruvar mej när jag ska börja med sprutorna :/ är så nålrädd..

• jennyz

Efter de tömt blåsorna så fylls de igen med vätska, så om man har stimulerats för mycket så blir buken för full, detta kan vara farligt och ska hållas koll på efter ÄP... Om man haft väldigt många blåsor så är risken större...

• Nektar
    äralltupptaget skrev 2013-05-04 08:35:11 följande:
    Nektar - jag har pcos , så ingen aning :) jag tog provera i samband med ivf-et , allt var planerat i minsta detalj och dag iom min man skulle till Afghanistan och jobba , vi ville hinna innan han for .
    Just det, så var det! Har han alltså åkt iväg nu? Håller tummarna för att du kan komma med fantastiska nyheter snart isf! :) Gällande överstimulering så blir den värre (även om det gått bort sedan äggplocket) om man lyckas bli gravid. Så känner du av öm buk osv kan det ju vara ett "gott" tecken!
    jennyz skrev 2013-05-04 08:47:33 följande:
    Vi var på RUL för ung 5-6 veckor sedan, då såg allt bra ut, moderkakan ligger dock i nederkant så det blir ett till UL om ung 6 veckor, om moderkakan fortfarande ligger under bebis då så blir det mest troligt att planera in kejsarsnitt... Men jag oroar mig inte nu, bebis mår bra och jag känner av h*n många ggr varje dag, betydligt mer än när jag var gravid med dottern, jag njuter nu!!! Hoppas att alla ni andra snart får vara med om detta underbara också!!! Har lite problem med rygg och så, men det gör inget så länge bebisen mår bra!!!
    Ok, vad skönt att höra. Precis, känns som man kan stå ut med det bästa efter allt! Kan du berätta igen om din tid innan plusset, hur kändes det i kroppen?

Mirage: Kul att du är igång igen, hur känns det inför kommande försök?
    Solanna skrev 2013-05-05 18:59:36 följande:
    Nektar: Tack det är bara bra med mig. Har ömma bröst, molvärk till å från, humöret svänger och jag är fruktansvärt trött men det får man väl ta Har bim på tisdag så jag håller tummar å tår att den inte dyker upp.
    Spännande! Håller tummarna för att ni tar er förbi tisdag då :)

WsMamma: Åh, vad kul med två blastisar! Vilket försök är du på nu igen? Blir det ytterligare fet för oss i höst kommer jag kräva två stycken samt Prednisolon för att sänka imunförsvaret! 

Drömmer om ett barn: När du säger att du hade mensvärk/molande - hur/var skulle du säga att den betedde sig? Svårt att förklara jag vet. För mig känns det ungefär som sist, tyvärr! Dvs molande runt livmoder, mot äggstockar och upp mot naveln, kliar till lite då och då ovanpå blygdbenet, kan värka "i" blygdbenet och ner mot blygdläpparna och så. Någon som känner igen detta annat än som mensvärk? I övrigt har jag bara mycket ömma bröst med tydliga ådror, men det har jag alltid haft med hormonerna. Har varit en nedstämd helg då jag haft svårt att tro på något och det har kryllat av magar och ungar...vill inte bli bitter, vill ha hoppet och positiviteten kvar!! Varför skulle det inte fungera? 3 återföringar av toppenfina blastisar...tankarna snurrar!