• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • Stargazers
    Pommac1 skrev 2015-09-11 19:04:58 följande:

Men varför fortsatte de inte att odla vidare om fem såg fina ut? Är fem för få?

De vill ju inte chansa, trots allt så mår ju de bäst i magen och inte i nåt värmeskåp. Jag hade ju åtta eller nio ägg och de ville ändå inte vänta till dag 5.
  • Pommac1
    Stargazers skrev 2015-09-12 06:08:32 följande:

De vill ju inte chansa, trots allt så mår ju de bäst i magen och inte i nåt värmeskåp. Jag hade ju åtta eller nio ägg och de ville ändå inte vänta till dag 5.

Nä det är ju klart. Det är ju dumt att chansa. Minns inte att det gjorde så här ont att ruva. Jag känner mig som en elefant när jag försöker röra på mig. Tack! :)
  • Pommac1
    Stargazers skrev 2015-09-12 06:09:02 följande:

Och lycka till nu med ruvningen!

Hur går det för dig?
  • jennyz

Pommac1: grattis till ruvningen! De bedömer fall till fall, vi fick bara långtidsodla en gång, då hade vi tror jag ungefär 15 befruktade ägg...endast två klarade långtidsodling och ingen graviditet, efter det blev det bara två dagar och någon gång tre dagars odling trots att jag hade ung 10 befruktade ägg då som utvecklades, den första gången jag blev gravid fick jag två tillbaka och fyra till frysen tror jag efter två dagar...och alla klarade upptining för FET men ingen graviditet...
    Jag skulle gissa att de inte vill chansa att långtidsodla när ni haft sån otur tidigare kanske, guldägg trivs trots allt bäst i dig, och de skulle inte återföra om det var för dålig kvalitet, en gång för oss på ett FET så fick jag höra att de tappat en cell för mycket i upptiningen, jag fick då två tillbaka ändå för att de tyckte kvalitén var för bra för att kasta MEN jag betalade inget eftersom kvalitén låg sämre än det de får ta betalt för... Jag skulle lyssna på vad de sa när du var där, var det någon från lab som berättade? De vet ju bäst...
    Stort lycka till, håller tummarna stenhårt att det är eran tur nu!!!

• Pommac1
    jennyz skrev 2015-09-14 07:10:53 följande:

Pommac1: grattis till ruvningen! De bedömer fall till fall, vi fick bara långtidsodla en gång, då hade vi tror jag ungefär 15 befruktade ägg...endast två klarade långtidsodling och ingen graviditet, efter det blev det bara två dagar och någon gång tre dagars odling trots att jag hade ung 10 befruktade ägg då som utvecklades, den första gången jag blev gravid fick jag två tillbaka och fyra till frysen tror jag efter två dagar...och alla klarade upptining för FET men ingen graviditet...

Jag skulle gissa att de inte vill chansa att långtidsodla när ni haft sån otur tidigare kanske, guldägg trivs trots allt bäst i dig, och de skulle inte återföra om det var för dålig kvalitet, en gång för oss på ett FET så fick jag höra att de tappat en cell för mycket i upptiningen, jag fick då två tillbaka ändå för att de tyckte kvalitén var för bra för att kasta MEN jag betalade inget eftersom kvalitén låg sämre än det de får ta betalt för... Jag skulle lyssna på vad de sa när du var där, var det någon från lab som berättade? De vet ju bäst...

Stort lycka till, håller tummarna stenhårt att det är eran tur nu!!!

Tack för att du peppar mig. De sa dock aldrig att det var nåt toppägg eller jättebra kvalitet utan äggen såg jämnfina ut (de kan ju betyda jämndåliga också). Sedan när vi gjorde ivf i november förra året sa de att ägget vi fick tillbaka var jättefint. Men sedan när jag pratade med en annan läkare som satt vid dator (det var en gång när inga ägg hade blivit befruktade) då sa hon att vi skulle köra menopur igen eftersom äggen inte såg så bra ut den förra gången heller. Men nu är jag ju tillbaka på Gonal-f igen. Men man törs ju inte riktigt lita på vad de säger nu när det dessutom hänt två gånger. Men läkarna tycker kanske olika vad bra och dåligt är också. Vi fick ju se äggen på skärmen innan vi fick tillbaka dem denna gång. Ett ägg såg fint ut (som på bild - fyrcelligt). Det andra såg mer oregelbundet ut. Jaja, vi får väl se hur det blir. Vi får hoppas på det bästa. Tack för att du skrev!
  • Northstrom

Pommac1: Lycka till med ruvningen. Jag förstår att det måste låta förvirrande när de säger olika saker om embryonas kvalitet. De delade äggen i två "skålar" för oss och satte sedan in ett embryon från vardera skål. Men vi fick egentligen aldrig höra mer om deras kvalitet än att de var "de bästa embryot i vardera skål" som de satt in. Fråga när ju då hur bra kvalitet det egentligen var över huvud taget - bäst i klassen, men hur bra är klassen??? När sedan inget klarade sig vidare till frysningen så börjar man ju undra. 

Stargazers: Hur går det för dig?

Här går det ok. Plussade i fredags så det kanske finns minst ett embryo där inne. Men jag är jättejättenervös för nu börjar veckorna då jag tidigare fått missfall. Tar folsyra som vanligt, men även lagt till ACO Gravid för säkerhets skull - det vitamintillskottet har jag aldrig tagit förr. I övrigt går jag som på nålar. Vågar inte cykla till jobbet, promenerar ingenting. Springer eller simmar definitivt inte! Detta fastän jag vet att lite rörelse är att föredra... tror jag. Men jag vågar inte. Ska på UL först v41, det är ju en evighet tills dess. Tänker att det är nu risken för missfall är som störst, borde inte UL komma aningen tidigare än v8-9?

• Stargazers
    Pommac1 skrev 2015-09-13 19:35:25 följande:
    Hur går det för dig?
    Det går bra, vad vi vet i alla fall :) Det känns att det händer saker i livmodertrakten, magen har börjat svälla lite, det känns som att den kommer bli stor mkt fortare den här gången. Andra symtom är trötthet, lite illamående och ömma bröst. Hade testdag förra måndagen och om två veckor väntar VUL. Längtar!!
  • Pommac1
    Stargazers skrev 2015-09-14 17:12:38 följande:

Det går bra, vad vi vet i alla fall :) Det känns att det händer saker i livmodertrakten, magen har börjat svälla lite, det känns som att den kommer bli stor mkt fortare den här gången. Andra symtom är trötthet, lite illamående och ömma bröst. Hade testdag förra måndagen och om två veckor väntar VUL. Längtar!!

Härligt det låter! Trött är jag också fast det beror nog på att jag klev upp tidigt. Förstår att du längtar. Det är skönt att få bekräftat att det faktiskt är något där. :)
  • Pommac1
    Northstrom skrev 2015-09-14 15:32:18 följande:

Pommac1: Lycka till med ruvningen. Jag förstår att det måste låta förvirrande när de säger olika saker om embryonas kvalitet. De delade äggen i två "skålar" för oss och satte sedan in ett embryon från vardera skål. Men vi fick egentligen aldrig höra mer om deras kvalitet än att de var "de bästa embryot i vardera skål" som de satt in. Fråga när ju då hur bra kvalitet det egentligen var över huvud taget - bäst i klassen, men hur bra är klassen??? När sedan inget klarade sig vidare till frysningen så börjar man ju undra. 

Stargazers: Hur går det för dig?

Här går det ok. Plussade i fredags så det kanske finns minst ett embryo där inne. Men jag är jättejättenervös för nu börjar veckorna då jag tidigare fått missfall. Tar folsyra som vanligt, men även lagt till ACO Gravid för säkerhets skull - det vitamintillskottet har jag aldrig tagit förr. I övrigt går jag som på nålar. Vågar inte cykla till jobbet, promenerar ingenting. Springer eller simmar definitivt inte! Detta fastän jag vet att lite rörelse är att föredra... tror jag. Men jag vågar inte. Ska på UL först v41, det är ju en evighet tills dess. Tänker att det är nu risken för missfall är som störst, borde inte UL komma aningen tidigare än v8-9?

Ja, det blir ju lite smått förvirrande. Får nog säga till dem om det händer igen. Tack för att du skrev. :)