• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • Mrs.W
    Pommac1 skrev 2015-09-23 05:59:21 följande:

Då blöder jag! Vet att det inte är kört men det känns kört. Å suck!

Åh nej :(

Jag fick också två tillbaka, och när jag började blöda ringde jag kliniken som  sa att jag inte skulle tappa hoppet ännu. Det kunde vara att ena embryot kom ut men inte det andra. Jag håller alla tummar jag har!!

• Mrs.W
    Pommac1 skrev 2015-09-22 15:15:51 följande:
    Å nej. Tidigt missfall då? Vad tråkigt när man precis har plussat även om det var svagt. Jag är på RD 12 idag och inga symtom på nåt än. Jag har fått tillbaka två embryon (dock inte toppkvalitet). Förra året i november gjorde vi vårt första försök och då fick tillbaka ett ägg (Gonal-F) och det misslyckades. Sedan har vi kört menopur två gånger (men inte fått några ägg befruktade då) så nu har vi kört Gonal-f igen och då har äggen befruktat sig. Tänk vilken vetskap är det och att det är så olika för alla. Antar att alla ruvningar är olika. Jag väntar bara på att få ont i magen nu. Vill helst inte gå på toa eller ta lutinus.

Ja, jag har inte fått det bekräftat, men tre test som alla hade ett svagt extra streck pekar ju på det. Jag har aldrig någonsin fått ett plus innan, och då har man ju vridit och vänt på testen som en tok. Nu syntes det på en gång.

Endast tre ägg fick vi ut men alla tre befruktades, dock avstannade ett och kvar blev två som inte var av någon toppkvalitet, fick därför också tillbaka båda. 

Det känns riktigt motigt att börja om med sprutorna och göra ÄP igen, då jag inte mådde superbra under tiden. Men vi får se vad läkaren säger angående dos när hon ringer på tisdag till veckan, hon var tydligen på semester nu...

Tiden efter ET är värst ändå, och jag förstår din rädsla. Jag hoppas att magontet aldrig kommer och att det ska gå hela även nu!!

• Pommac1
    Mrs.W skrev 2015-09-23 14:09:41 följande:

Åh nej :(

Jag fick också två tillbaka, och när jag började blöda ringde jag kliniken som  sa att jag inte skulle tappa hoppet ännu. Det kunde vara att ena embryot kom ut men inte det andra. Jag håller alla tummar jag har!!

Kan det verkligen vara så? Att ett kommer ut som mens och det andra stannar kvar? Känns ju nästan omöjligt. Har ju googlat ihjäl mig och får bara svar som att får man mens så är det kört. Men vi hoppas. Har inte blött något idag bara i morse. Får väl se i morgon om den tänkte börja rejält eller inte. Tack för att du håller tummarna. Det är tuff period.
  • Pommac1
    Mrs.W skrev 2015-09-23 14:16:07 följande:

Ja, jag har inte fått det bekräftat, men tre test som alla hade ett svagt extra streck pekar ju på det. Jag har aldrig någonsin fått ett plus innan, och då har man ju vridit och vänt på testen som en tok. Nu syntes det på en gång.

Endast tre ägg fick vi ut men alla tre befruktades, dock avstannade ett och kvar blev två som inte var av någon toppkvalitet, fick därför också tillbaka båda. 

Det känns riktigt motigt att börja om med sprutorna och göra ÄP igen, då jag inte mådde superbra under tiden. Men vi får se vad läkaren säger angående dos när hon ringer på tisdag till veckan, hon var tydligen på semester nu...

Tiden efter ET är värst ändå, och jag förstår din rädsla. Jag hoppas att magontet aldrig kommer och att det ska gå hela även nu!!

Ja visst är det jobbigt. Jag funderade på att testa med ett test dagen efter ägglossningsprutan bara för att den ger ju utslag sägs det. Bara för att få se ett plus i verkliga livet. Något jag troligen aldrig kommer få se annars känns det som. Haha! Man blir helt galen. Hoppas verkligen att det finns nåt kvar ändå. När ska du få kolla? Jag har mått topp under sprutorna och aldrig fått någon biverkning. Så jag har väl kanske haft tur?! Men det är ju jobbigt med hela grejen och allt väntande. Vet inte om vi väntar tills efter jul och nyår nu och kör akupunktur istället. Sedan kanske man kan fortsätta och göra akupunktur senare under nästa behandling också.
  • jennyz

Pommac: vid min första graviditet blödde jag av och till, på första VUL såg man en blodsamling en bit ifrån det levande fostret, de på kliniken sa att det kunde vara så att båda fäst men bara en utvecklat sig (fick två den gången), de kunde inte säga säkert men att det kunde vara så, jag blödde av och till ung till v12, mindre och mindre och mer brunt i slutet innan hela blodsamlingen var borta, så det kan vara det, hoppas verkligen det för er skull!!!

• Pommac1
    jennyz skrev 2015-09-23 21:39:07 följande:

Pommac: vid min första graviditet blödde jag av och till, på första VUL såg man en blodsamling en bit ifrån det levande fostret, de på kliniken sa att det kunde vara så att båda fäst men bara en utvecklat sig (fick två den gången), de kunde inte säga säkert men att det kunde vara så, jag blödde av och till ung till v12, mindre och mindre och mer brunt i slutet innan hela blodsamlingen var borta, så det kan vara det, hoppas verkligen det för er skull!!!

Tack! Blödde du rött då? Jag blöder lite mer nu på morgonen. Har ingen mensvärk. Förra gången fick jag ont i magen på RD 11 och mens på dag 13 (den gången trodde jag att jag var gravid för mensvärken var precis så där som alla beskriver: att det drar och sliter). Denna gången har jag inte haft ont i magen (bara låren som jag också brukar ha) men nu har jag ingen mensvärk alls. Men alla ruvningar är väl olika. Jag har sedan några dagar börjat svettas och frysa om vartannat (både dag och natt) fryser jag på jobbet tar jag på mig min ulltröja men då svettas jag lite senare och tar jag av mig börjar jag frysa. På natten tar jag av och på mig täcket hela tiden (ibland även en filt på täcket) men det här kan ju betyda höst eller mens också säkert. Försöker nog bara hålla hoppet öppet.
  • Mrs.W
    Pommac1 skrev 2015-09-23 20:26:14 följande:
    Kan det verkligen vara så? Att ett kommer ut som mens och det andra stannar kvar? Känns ju nästan omöjligt. Har ju googlat ihjäl mig och får bara svar som att får man mens så är det kört. Men vi hoppas. Har inte blött något idag bara i morse. Får väl se i morgon om den tänkte börja rejält eller inte. Tack för att du håller tummarna. Det är tuff period.
    Som jennyz skriver så kan det vara så att båda fäst men bara en utvecklat sig vidare. Tror att det var bm menade när jag ringde in. 
    Pommac1 skrev 2015-09-23 21:14:33 följande:
    Ja visst är det jobbigt. Jag funderade på att testa med ett test dagen efter ägglossningsprutan bara för att den ger ju utslag sägs det. Bara för att få se ett plus i verkliga livet. Något jag troligen aldrig kommer få se annars känns det som. Haha! Man blir helt galen. Hoppas verkligen att det finns nåt kvar ändå. När ska du få kolla? Jag har mått topp under sprutorna och aldrig fått någon biverkning. Så jag har väl kanske haft tur?! Men det är ju jobbigt med hela grejen och allt väntande. Vet inte om vi väntar tills efter jul och nyår nu och kör akupunktur istället. Sedan kanske man kan fortsätta och göra akupunktur senare under nästa behandling också.
    Jag vet inte om någon koll ännu, bm jag pratade med sa inget särskilt kring att jag berättade om plussen. Får vänta vad på att höra vad läkaren säger. Blöder fortfarande. Är inne på 9:onde dagen och det verkar varken blir mer eller mindre, tröttsamt. 

Skönt att inte få några biverkningar, men det är jobbigt ändå, mentalt är det helt galet jobbigt! 

Akupunktur har jag aldrig provat, men det låter spännande!!

Vi ska nog försöka på en gång igen, om vi får så klart, jag har aldrig varit bra på att vänta ;)
  • Pommac1
    Mrs.W skrev 2015-09-24 12:35:13 följande:

Som jennyz skriver så kan det vara så att båda fäst men bara en utvecklat sig vidare. Tror att det var bm menade när jag ringde in. Jag vet inte om någon koll ännu, bm jag pratade med sa inget särskilt kring att jag berättade om plussen. Får vänta vad på att höra vad läkaren säger. Blöder fortfarande. Är inne på 9:onde dagen och det verkar varken blir mer eller mindre, tröttsamt. 

Skönt att inte få några biverkningar, men det är jobbigt ändå, mentalt är det helt galet jobbigt! 

Akupunktur har jag aldrig provat, men det låter spännande!!

Vi ska nog försöka på en gång igen, om vi får så klart, jag har aldrig varit bra på att vänta ;)

Våra gratisförsök är ju slut nu men jag läste nåt om att det kunde bli 3 försök år 2016. Därför tänkte jag att vi kanske kan vänta. Det är ju inget fel på oss. Eller så kanske man kan testa insemination. Får väl höra med kliniken vad de tycker. Spermierna verkar ju kunna befrukta på egen hand. Jag vi får väl se. Har småblött hela dagen mest brunt lutinus. Det har känns som att mensen ska komma igång och bara forsa halva dagen men än forsar det inte. Hur mycket har du blött? Jag blöder vanligen ganska kraftigt. Men har inte mycket till värk än heller. Lite små värk bara. Men det är väl bara till att vänta och se. Börjar det forsa i morgon eller i helgen så är det nog rätt kört. Har testdag på onsdag.
  • Mrs.W
    Pommac1 skrev 2015-09-24 18:55:27 följande:
    Våra gratisförsök är ju slut nu men jag läste nåt om att det kunde bli 3 försök år 2016. Därför tänkte jag att vi kanske kan vänta. Det är ju inget fel på oss. Eller så kanske man kan testa insemination. Får väl höra med kliniken vad de tycker. Spermierna verkar ju kunna befrukta på egen hand. Jag vi får väl se. Har småblött hela dagen mest brunt lutinus. Det har känns som att mensen ska komma igång och bara forsa halva dagen men än forsar det inte. Hur mycket har du blött? Jag blöder vanligen ganska kraftigt. Men har inte mycket till värk än heller. Lite små värk bara. Men det är väl bara till att vänta och se. Börjar det forsa i morgon eller i helgen så är det nog rätt kört. Har testdag på onsdag.
    Jag har också läst det så det är bara att hoppas att det blir så. Det är inget bekräftat fel här heller och lika som för er så verkar befruktningen ske av sig själv. 

Jag har också väldigt riklig mens i vanliga fall och det brukar vara under sju dagar, men bli mindre och mindre. Nu har jag inte blött speciellt mycket och det blev inte mer när jag slutade med Lutinus. Jag har haft väldigt mycket värk dock, har det i vanlig fall också, men nu har det varit annorlunda. Svårt att beskriva.

Hoppas tiden går fort fram till onsdag!