• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • Stargazers
    Northstrom skrev 2015-09-14 15:32:18 följande:

Pommac1: Lycka till med ruvningen. Jag förstår att det måste låta förvirrande när de säger olika saker om embryonas kvalitet. De delade äggen i två "skålar" för oss och satte sedan in ett embryon från vardera skål. Men vi fick egentligen aldrig höra mer om deras kvalitet än att de var "de bästa embryot i vardera skål" som de satt in. Fråga när ju då hur bra kvalitet det egentligen var över huvud taget - bäst i klassen, men hur bra är klassen??? När sedan inget klarade sig vidare till frysningen så börjar man ju undra. 

Stargazers: Hur går det för dig?

Här går det ok. Plussade i fredags så det kanske finns minst ett embryo där inne. Men jag är jättejättenervös för nu börjar veckorna då jag tidigare fått missfall. Tar folsyra som vanligt, men även lagt till ACO Gravid för säkerhets skull - det vitamintillskottet har jag aldrig tagit förr. I övrigt går jag som på nålar. Vågar inte cykla till jobbet, promenerar ingenting. Springer eller simmar definitivt inte! Detta fastän jag vet att lite rörelse är att föredra... tror jag. Men jag vågar inte. Ska på UL först v41, det är ju en evighet tills dess. Tänker att det är nu risken för missfall är som störst, borde inte UL komma aningen tidigare än v8-9?

Grattis till plusset! Även om det är nervösa veckor såhär i början. Men den här perioden ska man ju tyvärr igenom för att få det där barnet i slutändan.
    Vi ska också på VUL i v 9 (8+3 tror jag det blir) så det verkar vara standard att vänta tills dess. Sist var vi också i v 9. Enda fördelen med att vänta är väl att om det väl ser bra ut då så har man tagit sig förbi en stor del av den kritiska perioden :)
  • Pommac1
    Pommac1 skrev 2015-09-14 18:45:41 följande:

Ja, det blir ju lite smått förvirrande. Får nog säga till dem om det händer igen. Tack för att du skrev. :)

Oj! Jag glömde ju helt att skriva Grattis! Vilken underbar helg du måste ha haft! Men jag förstår oron. Det är en ständig oro med barn. Fast man känner sig säkert lite säkrare eftersom.
  • Mama5

Jag funderar på pröva den korta metoden denna gång.

Då den långa med suprecur och menopur 450 = fick 8ägg, 3st befruktade men inget ET pga, snabb delning och fragmenterade ägg.

Hur har ni andra gjort?

Och vilka resultat har ni fått?

• Pommac1
    Mama5 skrev 2015-09-15 02:44:50 följande:

Jag funderar på pröva den korta metoden denna gång.

Då den långa med suprecur och menopur 450 = fick 8ägg, 3st befruktade men inget ET pga, snabb delning och fragmenterade ägg.

Hur har ni andra gjort?

Och vilka resultat har ni fått?

Jag har kört menopur två gånger 9 ägg och 5 ägg av toppkvalitet! Dock blev inget av äggen befruktat. Vid Gonal-f och kort har äggen blivit befruktade. Man får prova sig fram. Svårt att veta vad som passar bäst.
  • Pommac1

Det känns rätt kört här nu :( inga av embryor gick att frysa skrev kliniken idag. Alltså kan det väl inte ens ha blivit någon blasto för då borde de ju ha skrivit det. Känns supertrist då äggen var jämnbra vid återförandet. Visst finns det hopp ändå för de trivs väl bäst i livmodern men hoppet är väldigt litet. Har mycket mensvärk i låren också då och då. Är på ruvadag 5 så ägget har väl inte fäst än men i allafall. Förra gången fick jag mens på ruvadag 13. Men nu är min cykel kortare så nu tror jag den kommer tidigare om den kommer.

• Northstrom

Pommac1: vad tråkigt att det inte gick att frysa ner något. Precis det hände för oss för några veckor sedan. Det känns så definitivt med ett sådant besked. Plötsligt står allt hopp till embryona som sattes in vid återförandet. Är man inte ett nervvrak innan, så blir man det (iaf jag...).

Stargazers: Tack, ja det var jättekul att plussa. Ok, så ni har också UL v8+3, precis som vi. Men ni ligger en kalendervecka före oss. IVF är ju egentligen bara en enda låååång väntan. Att förhålla sig till det kräver sin kvinna - för det kan ju verkligen vara värt varenda minut om allt vill sig väl! Men jag måste säga att mitt tålamod tryter - jag vill ha oktober nu, så jag får göra UL!!!

• Pommac1
    Northstrom skrev 2015-09-15 18:57:11 följande:

Pommac1: vad tråkigt att det inte gick att frysa ner något. Precis det hände för oss för några veckor sedan. Det känns så definitivt med ett sådant besked. Plötsligt står allt hopp till embryona som sattes in vid återförandet. Är man inte ett nervvrak innan, så blir man det (iaf jag...).

Stargazers: Tack, ja det var jättekul att plussa. Ok, så ni har också UL v8+3, precis som vi. Men ni ligger en kalendervecka före oss. IVF är ju egentligen bara en enda låååång väntan. Att förhålla sig till det kräver sin kvinna - för det kan ju verkligen vara värt varenda minut om allt vill sig väl! Men jag måste säga att mitt tålamod tryter - jag vill ha oktober nu, så jag får göra UL!!!

Ja, det känns väldigt tråkigt och jobbigt. Hade ju fått lite mer hopp om vi hade fått nåt till frysen. Jag vill faktiskt veta vad felet är på oss nu! Funderar på om vi ska pausa till januari nästa år (har hört att reglerna kan ändras och att man kan få tre gratis försök, om förslaget gått igenom). Tänkte testa akupunktur mot barnlöshet (då inga fel hittas på oss) ska mannen också gå på akupunktur då tro?
  • Mama5

Har någon testat trombyl eller barn albyl tillsammans med behandlingen?

• jennyz

Jag fick trombyl redan efter ett misslyckat ET, och åt det sedan alla försök efter det...

Ang akupunktur, tror att stället jag gick till rekommenderade att båda gick på akupunktur...i vårt fall hade mannen gjort TESA och vi hade redan massa spermier i frysen, och i princip alla ägg befruktades varje gång så det kändes inte som att vårt problem låg hos min sambo...(förutom att han var tvungen att göra TESA då...) men det skadar ju knappast att båda testar akupunktur... Jag var väldigt skeptiskt att det skulle funka och lite rädd för nålarna, men blev absolut positivt överraskad, kände mig så avslappnad och lugn efter varje gång!!!

• Pommac1
    jennyz skrev 2015-09-16 07:55:21 följande:

Jag fick trombyl redan efter ett misslyckat ET, och åt det sedan alla försök efter det...

Ang akupunktur, tror att stället jag gick till rekommenderade att båda gick på akupunktur...i vårt fall hade mannen gjort TESA och vi hade redan massa spermier i frysen, och i princip alla ägg befruktades varje gång så det kändes inte som att vårt problem låg hos min sambo...(förutom att han var tvungen att göra TESA då...) men det skadar ju knappast att båda testar akupunktur... Jag var väldigt skeptiskt att det skulle funka och lite rädd för nålarna, men blev absolut positivt överraskad, kände mig så avslappnad och lugn efter varje gång!!!

Ja jag tror på det så jag hoppas det funkar. Tror man tillräckligt kanske det funkar. Jag gillar nålar. :) vi får väl se hur det blir.