• Mustikka

IVF Umeå

I fredags fick jag och min man veta att mina FSH värden nu är bra!:) Och att läkaren skulle skicka en remiss för ett landstingsfinansierat IVF försök.
    Vi båda fick remisser skickade till oss för nya prover inför försöket.

Vill så gärna komma igång så fort som möjligt, gärna innan de stänger för sommaren.
    Är det någon här som gjort IVF i Umeå?
    Ungefär hur lång tid tog det från beskedet att ni får börja med IVF till att ni fick sätta igång med allt?
    Berätta gärna om era erfarenheter härifrån Umeå!:)

Är så glad men nervös på samma gång!Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-18 15:06
    Här är en länk till gruppen:)
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/ivf-umea-gru...

• Svar på tråden IVF Umeå
  • Lillaninorr

Hej på er! Ruvar för närvarande på en 5d blasto, rd 5 idag (FET). I bagaget har jag ett par försök, senast ett ivf som slutade i ma i v 10.

En fråga som nån av er kanske har erfarenhet av, hur länge kan man fortsätta (teoretiskt) med femanest och lutinus? Fick testdag 3 v efter fet, 17 juli. Skulle det vara positivt ska jag fortsätta med både femanest och lutinus tills vidare, i alla fall tills kliniken öppnar igen v32 och efter kontakt med dom. Har inte läst att någon annan fortsatt med båda så pass länge? Nån fler som fått dessa direktiv?

• jennyz

Nu var det några år sedan vi gjorde IVF, men direktivet var att sluta med lutinus efter TD, jag fick efter det en hel del blödningar så då fick jag börja med dem igen, för säkerhets skull, det skadar inte sa de, så vid vårt syskonförsök fortsatte jag också ett tag extra eftersom jag hade kvar lutinus hemma från ett tidigare försök... Femanest skulle man väl fortsätta med tills man kommit en bit i graviditeten har jag för mig.
    Hoppas du har ett litet pyre som växer nu och plussar snart!

• jennyz

Vi fick alltid TD på ruvardag 21, verkar som att Umeå har så länge... Vissa kliniker har RD 14, jag fick negativt RD 12-13 tror jag det var men plus RD 21 så det kanske är bra om man klarar av att vänta, mitt minus i samband med blödning fick mig att ge upp, men fick en dotter 9 mån senare ð???

• Lillaninorr

Oj din historia är kanske ett typexempel på varför man ska vänta. Knasigt att 3v inte är standard?!

• drömmer om ett barn

Lillaninorr: Jag har tagit Lutinus fram till TD vid samtliga våra försök. Nu senast blev TD på ruvardag 18. Så tungt med mf.. :( Håller tummarna för att det går vägen för er denna gång! :)

• Kvinna32

Jag fortsatte med lutinus fram till v 12 när jag var gravid med sonen detta för att stötta upp graviditeten med progesteron för att de två tidigare ivfen slutat i missfall. Funkade för mig, fick även trombyl utskrivet till v35 el 37. Sen någon medicin innan införing som jag inte kommer ihåg vad det var.

• Lillaninorr

Förra gången (ET) var det td 18 och lutinus fram tills dess, så har nog nåt med missfallet att göra varför jag ska fortsätta längre om jag plussar.

Kvinna32, någon särskild anledning att du fick trombyl? Läst andra trådar och det verkar på något vis som att man själv måste pusha för att få testa alternativ.

• Kvinna32

Pga de tidigare missfallen så fick jag trombyl som är blodförtunnande vilket ska göra att blodproppar i moderkakan undviks vilket kan leda till missfall.

Kom på att det var prednisolon jag fick innan som är någon form av antiinflammatoriskt vilket ska göra att kroppen inte stöter bort en graviditet.

Lutinus till v 12 för att då börjar moderkakan producera progesteron själv så då behövs inget tillskott.

Detta är min erfarenhet av vad som tillslut fungerade för mig. Det tog 4,5 år från första försöket hemma till 4 färska försök och 2 frysåterföringar. De 3/4 av de färska blev jag gravid på 2 slutade i missfall 1 avbrutet försök. Frysförsöken fungerade inte på mig.

Till alla ge inte upp det är värt allt slit och pengar i slutändan!!

• jennyz

Jag fick också trombyl, det var mitt förslag IVF nr 2, när jag frågade fick jag det...