• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Vi 5

Det som jag retar mig mest på är att han uttrycker sig starkt och säger att det mest troligt är skadligt för de med DOR men han har inga belägg för det alls.! Nu är inte jag värsta experten heller förstås men vad jag kan bedöma så för han bara ett teoretiskt resonemang som dock inte ens stämmer med det man visat i nyare studier. En fördom jag har är att en del läkare tycker att de är experter på allt utan att eg veta så mycket om det, denna verkar falla inom denna kategori.

Hinner inte svara mer nu, men ser fram emot att höra era åsikter!

• Älva1973

Germany: tack så mycket för ditt svar och ditt tydliga resonemang, det låter helt så som jag skulle tänka. Jag är väldigt rädd att påverka kroppen med något negativt. Jag vill verkligen veta att det jag gör tillför något bra. Jag har bara testat rosenrot, efamol, Agnus Castus, apiforce, grapefruktjuice och bidolvin under mina försök. I olika kombinationer, men inte alla samtidigt.

Förstår känslan av att man i slutändan vill testa vad som helst för att få det att lyckas. Jag går till Sensia.

Jag vill verkligen inte vara den som bara hoppar in i tråden och ställer frågor. Men jag kände att ni verkar ha bra koll på ämnet och har en hel del erfarenhet.

Kram på er alla, håller mina tummar för er att ni får ett efterlängtat plus :)

• cff

Vet inte om någon är intresserad, men klipper iaf in nedan en översikt av mina provsvar, appropå diskussionen om testosteron mm. Tyvärr - upptäckte jag nu - hade min nya läkare missat Testosteronet och Andronstendionet på senaste remissen (jag har just bytt husläkare) så jag fick inte med om de värdena också ökat nu i slutet.
    Man kan se att, för mig, så har testosteron och androstendion ökat och minskat tillsammans med DHEAt, precis enligt teorin.
    I mars 2012 hade jag just haft en biokemisk graviditet och gjort ett 72 timmars uppehåll med DHEAt innan testet (annars har jag haft 12-24 timmars uppehåll med DHEA innan respektive prov), I september hade jag tillbringat veckan med min pappa på sjukhuset och hade då en extremt hög stressnivå.
    Jag äter 75 mg DHEA/dag.
    Mellan näst sista och sista blodprovet nedan åt jag 50 mcg D-vitamin/dag (i två månader). Jag tror att det också an ha hjälpt upp mitt AMH.    

• Missne
    cff skrev 2012-12-07 11:00:55 följande:
    Missne - Vilket lab gjorde analysen? På Karolinska lab är referensvärdet för S-Testosteron för kvinnor att det skall vara nder 2,7... www.karolinska.se/karolinska-universitetslabo...
    Jag har som högst haft 2,6 (mätt 12 timmar efter senaste DHEA-tabletten), men det har inte ökat sedan dess. Det verkar korrelerat med hur många timmar sedan jag ätit senast DHEA, så visst kan det finnas en risk att det ligger över 2,7 precis efter DHEA-intaget.
    Jag vet inte var det analyserades, men i stockholm var det iallafall. -Men jag frågade läkaren vilka värden som man ska jämföra med och det var han som sade att värdet för kvinnor bör vara under 1,8 och jag hade 2,7 vilket var högt i jämförelse. Ska bli intressant att se vad resultat blir när jag halverat dosen..
  • Missne
    Vi 4 skrev 2012-12-07 17:24:25 följande:
    Det som jag retar mig mest på är att han uttrycker sig starkt och säger att det mest troligt är skadligt för de med DOR men han har inga belägg för det alls.! Nu är inte jag värsta experten heller förstås men vad jag kan bedöma så för han bara ett teoretiskt resonemang som dock inte ens stämmer med det man visat i nyare studier. En fördom jag har är att en del läkare tycker att de är experter på allt utan att eg veta så mycket om det, denna verkar falla inom denna kategori.

Hinner inte svara mer nu, men ser fram emot att höra era åsikter!
    Det är möjligt att han inte har belägg för allt han skriver, men för mig personligen så verkar hans teori stämma. Jag har låg äggreserv och den blev  mycket lägre när jag började med DHEA och jag blev av med äl och mens vid ätande 50 mg och testosteronhalten blev för hög. Jag har troligen en hög testosteronhalt naturligt (aldrig testat vad jag har naturligt men jag tror jag har det då jag är väldigt muskulös och har lätt att bygga muskler etc), så att helt mena att det han säger är fel tror jag inte heller på. För mig var det ingen som tog prover på DHEA och testosteron innan jag började med DHEA vilket man borde ha gjort. Har man ingen brist kanske det inte är rätt väg. Det kan ju vara något annat som är problemet. Överlag verkar läkarna inte vara så kunniga utan bara testar utan att först kolla hur utgångspunkten är..
  • Vi 5

Missne, vad tråkigt att det verkade ge så negativ effekt för dig! Låter ju inte alls bra. efter hur lång tid upptäckte du att du fick för höga nivåer testosteron?
    Det jag eg. menar ovan, men inte skrev ut ordentligt, är att just det han skriver om PCO och hög testosteronhalt som riskerar bli för hög, är det i hans inlägg som jag tänker att det ligger något i. Jag hade tänkt lägga till att just testosteronnivån tycker jag man borde kolla upp vid användande av DHEA. Vilket vi ju också konstaterat i tråden många gånger. Men jag hade lite bråttom att skriva tyvärr.

I de studier som finns om DOR, diminished ovarian reserve, har man bara sett positiva effekter vad jag sett iaf. De har inte rapporterat om sämre chanser för några personer eller någon undergrupp efter att de börjat med DHEA i någon av de studier jag läst, vilket man som forskare ju är skyldig att göra vid medicinska studier. Så det är tack och lov troligtvis inte så vanligt att det blir sämre chanser med DHEA pga för högt testosteron.

Jag ber om ursäkt över om jag lät mer kategorisk än jag menade. Jag blev upprörd över hur han uttalar sig tvärsäkert i motsats till vad forskare kommit fram till, vilket är ovetenskapligt och jag tycker inte om när det går till så. Hur ska människor kunna lyssna på de som faktiskt forskar fram saker om de som förmedlar studierna misstolkar eller vilseleder. Det går ju då inte alls att bedöma uttalandena för de dom inte själva är insatta.

Ett sista tillägg är att det nyligen rapporterats från en konferens om reproduktionsbiologi att även om det ännu är relativt få studier och de inte är perfekt gjorda ( eftersom ingen 40+ vill vara med i kontrollgrupp i flera månader utan att veta om de får DHEA eller placebo) så ser det hittills lovande ut för att anta att DHEA kommer att hjälpa många med DOR framöver. Har referensen i min dator och har länkat den tidigare.

Nu har jag inte kommenterat era inlägg var och en, och jag behöver tyvärr lägga mig, men jag vinkar till er alla och skickar en extra varm kram till Callimero!

• Lillstoran
    germany skrev 2012-12-07 10:40:18 följande:
    Lillstoran - Pred, trombyl, fragmin är en vanlig kombination vid IVF och som jag har tolkat mina läkare så hjälper det i allafall mer än det skadar. Annars skulle inte vi få allt detta utskrivet av våra läkare. Men som med all medicin så finns det biverkningar, men biverknignarna kan jag ta bara det ger något tillbaka i gott syfte, dvs en graviditet. Det jag syftade på att jag inte törs blanda hur mycket som helst var inte de vanliga vitaminerna såsom d-vitamin, omega osv utan preparat som jag inte alls är lika insatta i såsom tex som du själv anger tex Inofolic och så en massa homeopatmedel som jag är övertygad kan hjälpa, men som inte känns så lägligt att köra huller om buller tillsammans med en massa annat och detta i samband med stimulering. Det kan ofta ta ett tag innan tillskott ger effekt och det känns som om jag aldrig hinner börja förrän där är nya planer för IVF. Du kan verkligen skatta dig lycklig som slipper genomgå detta om och om igen, för det är ingen lätt situation och inga lätta beslut man tar gällande taga preparat eller ej + en massa annat som gör situationen väldigt jobbig. Ja, Mamma Gås tog både DHEA, Inofolic, Melatonin samt kortison och fick sitt bästa resultat någonsin. Det var väldigt roligt att få ta del av hennes resultat minns jag. Melatonin försöker jag numera få i mig naturligt via valnötter & körsbär som ska innehålla riktigt bra mängd med melatonin. Känns bättre att försöka få i sig en del saker naturligt via kosten än att köra allt på kosttillskott. 

Det är verkligen inte lätt att veta vilket ben man ska stå på! En sak har jag förstått. Q 10 måste man ta flera månader innan det hinner verka. Hann göra slut på alla tre burkarna innan ÄP. Det räcker således inte att stata vid sprutstart. Så har jag förstått det, effekten "kommer smygande".
  • Lillstoran
    callimero skrev 2012-12-07 11:05:02 följande:
    Blir intressant att höra vad du får för svar Germany! Jag blev väldigt paff över hur lite läkarna på Sophiahemmet var insatta i nyheter inom IVF. Det var inga artiklar från Hemmets Journal jag kom med utan studier och forskning från seriösa källor och ivf-konferenser. Tycker de hade en sorgligt proppmätt attityd. CFC är den klinik som varit mest på hugget gällande nya rön, Falun därefter. Sen har de alla nack- och fördelar. När jag läser på symptomen för dhea-brist så stämmer alla in men det kan lika gärna bero på slitaget av att befinna sig i barnlöshetshelvetet under alla dessa tunga år: www.womentowomen.com/adrenalhealth/dhea-natur... www.livestrong.com/dhea-for-women/ Jag köpte dessa i USA som är en mix av örter och dhea: reviews.vitacost.com/4595/18826/country-life-... Har inte tagit mer än i några veckor så svårt att veta om någon effekt.

Falun är den enda klinik har jag förstått av er. Jag misstänker att orsaken till att klinikerna inte vill skriva ut detta, liksom immunologiska behandlingar är för att sambandet inte är bevisat. Det är inte vetenskapligt belagt, evidens saknas helt enkelt. Karolinska hade säkert reagerat på samma sätt.
  • Lillstoran
    Bambi2 skrev 2012-12-07 13:30:23 följande:
    Cff- tack för förtydligande kring Dhea och Ket 7! Nu förstår jag.   Lillstoran- Hur lyckades du få en starkare engångskur av D-vitamin ordinerat? Jag har för låga värden och bad om den där starkare, flytande engångsdosen men eftersom min läkare inte visst ngt om det fickjag den inte. Ang. Farligheten hos Dhea hos kvinnor med låg ovarialreserv har jag också läst artikeln. Det är förvisso oroväckande men vad säger att just denna kritiska artikel har mer rätt? Det verkar heller inte som att den forskaren resonerar kring varför andra studier har kommit fram till diametralt motsatt slutsats...

Jag blev tillfrågad på Karolinska om jag ville gå med en forskningsstudie om IVF och D - vitamin. Fick därför en flytande engångsdos. Köpte själv D - vitamin på Apoteket men det skedde ju så sent in i behandlingen så jag tror inte det var orsaken. Karolinska har publicerat resultatet, har t o m varit på nyheterna läste jag här på FL. Jag har faktiskt inte brytt mig om att ringa dit och fråga, då det saknar betydelse nu. Ring Karolinska och fråga - berätta gärna om resultatet här.