• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Lillstoran
    Mamma gås skrev 2012-12-07 15:31:47 följande:
    Hon finns fortfarande kvar men är inte så aktiv längre, råkade dock svänga in här för jag tänkte kika hur ni har det   Det stämmer, jag blandade hejvilt! Både vitamintillskott och receptbelagda läkemedel. Körde Inofolic, melatonin, DHEA, Prednisolon, Trombyl och Fragmin. De två sistnämnda kom in vid ET och då åt jag fortfarande Prednisolonet, de andra preparaten hade precis tagit slut då. Men som jag sagt tidigare, detta funkade på mig å det ä ju inte säkert att det funkar för alla. Mina äggresultat förbättrades oerhört mkt. Hade 18-20 äggblåsor de tre första försöken men det fanns bara ägg i ca av dem + att äggen var av dålig kvalitet så det var i snitt 2-3 som befruktades som de kunde sätta in. Till det fjärde försöket boostade jag med allt och då hade jag fortfarande 20 äggblåsor men då fanns det ägg i 19 av dem, 16 befruktades och 15 levde fortfarande på dag 5. Nu har jag en som växer i mig och sex stycken i frysen. Jag och även läkarna i Falun har svårt att tro att detta är en slump. Tilläggas bör oxå att jag var två år äldre jmf med när jag började IVF-resan. Jag hoppas så innerligt att ni underbara kämpande kvinnor som är här ska få ett lyckat resultat. Stooor, stor kram till er        

Där är du ju! Hoppas allt är väl med dig! Jag har också svårt att tro att det är en slump. Falun skulle väl inte skriva ut Prasteron om det var kontraproduktivt. Däremot är det inte sagt att det funkar på alla.
  • germany
    Mamma gås skrev 2012-12-07 15:33:18 följande:
    Skulle ju säga det oxå germany - jag tänker på dig ofta och undrar hur det är med dig Hjärta
    Heej! Solig
    Detsamma detsamma, alltså att jag titt som tätt tänker på dig också och  gissa om du dykt upp i mina tankar lite extra just nu i juletider med alla fina änglar som pryder affärernas hyllor :)
    För mig så kommer du ALLTID att vara "Ängeln med det varma goda hjärtat" Hjärta

Ska försöka tota ihop ett litet brev till dig och det innan nästa år  Flört (kan med gott samvete säga så då det nya året inte är alltför avlägset nu).

Kram så länge, fina du!
  • germany

Callimero - Vill bara säga till dig att du är beundransvärd som har orkat med så många IVF som du har gjort!
    Har varit in på din presentation och läst om din resa mot ett barn.

Jag undrar väldigt ofta vad det egentligen beror på att våra embryon inte vill stanna kvar hos oss....Handlar det verkligen varje gång om att de små är av för dålig kvalite....eller är det bara lätt för läkarna att säga så?

Jag hoppas så att vi alla ska lyckas få en liten, men det måste väl ändå vara din tur nu att få bli gravid som har kämpat mer än vad många av oss andra har gjort.

En stor stark kämpakram får du här ~KRAM ~ 

• callimero

Tack rara Germany. Hjärta Jag hoppas så innerligt att det är allas vår tid att få våra efterlängtade små!

Ja om man visste? Många av våra embryon har varit fina vad man kan se, men sedan så händer något. Om de inte utvecklas vidare pga inre svagheter eller om det är miljön i livmoder / slemhinna?

Jag önskar jag hade alla info jag nu har då vi började. Tänkte när vi fick reda på att vi hade manlig faktor efter att ha trott det berodde på att jag är 9 år äldre än sambon att nu, nu när vi tar till det "tunga gardet" med ivf så kommer det fungera! Att det var så oerhört komplext hade jag aldrig kunnat drömma om. Jag kan bara säga att dessa år har förändrat mig mycket som person. Det känns som att man förlorat någon slags oskuld som aldrig kommer tillbaka.

• germany

Callimero - Ja, du har ju fått fina små tillbaka. Själv så var det bara nu senast som jag fick ett toppembryo tillbaka och då hoppas man så mycket förstås....Sedan så säger läkarna ändå att man aldrig kan se in i kärnan och att det kan vara något fel i det inre som gör att de stannar av. Men det kan väl ändå inte vara så VARJE gång och framförallt du som har gjort så många IVF?!

Jag tänker ofta att det måste vara något "annat" fel på mig eftersom de små inte verkar trivas hos mig.....Att det är något vajs som jag hellre skulle vilja veta än att få dåliga tankar om min livmoder tex :(

Jag märker att många av oss tänker ungefär lika i mycket kring detta med vår barnlöshet och så detta med att vi alla nog har förändrats en hel del som person under den här tid som vi tvingats leva i vår kamp. Det är sorgligt att en del av ens personlighet går upp i rök och kanske aldrig kommer tillbaka riktigt igen (jo, det skulle den nog göra om vi fick lyckas till slut).

Det känns bra att ha er andra här där vi alla mer eller mindre har samma dilemma och där man i allafall håller sig ovanför vattenytan under den tid man kämpar och som får en att inte drunkna när käftsmällarna efter misslyckade försök kommer. Tänk att vi reser oss gång på gång! Vi är nog alla väldigt starka i grund och botten och visst är vi mer än värda ett endaste litet barn i allafall.....

I övrigt allmänt till er andra så har jag "undersökt" mig själv lite mer noggrant :)
    Jag grejar aldrig med mitt hår utan slänger oftast upp håret i en vanlig hästsvans, sedan har jag liksom nästan alltid mössa på mig när jag går utanför dörren då mitt fritidsliv kräver det. Så ingen mening att lägga ner nån tid på håret.
    Men jag har ju sett att det är fullt med hår i borsten sedan en tid tillbaka (har ökat DHEA dos från 50 till 75m g). Nu ser jag att jag också verkilgen har fått betydligt tunnare hår! Sedan så speglade jag mig och såg att jag också har fått ett sånt där väldigt ljust och mjukt skägg kring övre käklinjen framförallt! Tomte 
    Sedan är det då alla finnar jag har fått sedan jag ökat dos. Mamma Mia!!! Jag har nu tagit beslutet att trappa ner den dos som jag uppenbarligen fungerade bäst på, dvs 50 mg. Då fick jag inga plitor i allafall.

Läste en källa (ska se om jag hittar den igen) att det är om man får i sig för mycket DHEA som biverkningarna verkar komma.

Annars så är det väldigt intressant med alla diskussioner som har varit här senaste tiden.
    Jag har läst varendas inlägg.

Ha en fin söndag!

• Lillstoran

Germany - detsamma ! Vilket underbart väder, i vart fall i Stockholm.

• Mamma gås
    germany skrev 2012-12-09 08:25:06 följande:
    Heej! Solig
    Detsamma detsamma, alltså att jag titt som tätt tänker på dig också och  gissa om du dykt upp i mina tankar lite extra just nu i juletider med alla fina änglar som pryder affärernas hyllor :)
    För mig så kommer du ALLTID att vara "Ängeln med det varma goda hjärtat" Hjärta

Ska försöka tota ihop ett litet brev till dig och det innan nästa år  Flört (kan med gott samvete säga så då det nya året inte är alltför avlägset nu).

Kram så länge, fina du!
    Raring där Hjärta Kan säga att ängeln står i köksfönstret så fint FlörtSolig Stor kram till dig Hjärta
  • germany
    Mamma gås skrev 2012-12-09 21:15:06 följande:
    Raring där Hjärta Kan säga att ängeln står i köksfönstret så fint FlörtSolig Stor kram till dig Hjärta
    SoligHjärta Ta väl hand om dig och liten i magen.
    Kram!
  • germany
    Lillstoran skrev 2012-12-09 19:19:44 följande:
    Germany - detsamma ! Vilket underbart väder, i vart fall i Stockholm.
    Här har vi kallt i dag. -18 grader i morse, dock så ligger temperaturen nu på -13.
    Snö har vi fått också så det är riktigt julstämning nu med ljus tända inne & adventsgran ute och så ett vackert tomtelandskap därtill ute Glad
  • germany

Jag har nu fått order från min IVF läkare att börja trappa ned mitt Prasteron intag enligt  ett enkelt nedtrappningsschema. Det känns jättebra att även läkare tycker att det räcker nu. Jag hade ju ändå tänkt att succesivt trappa ned och det på eget bevåg.

Har nu fått en plan inför kommande IVF som känns riktigt bra. Lite nytt i behandilngen som jag hoppas kan ge ett bättre resultat gällande antal ägg igen samt att äggkvaliten ändå blir tillräckligt bra.

Är det fler än jag som kommer att ligga lite lågt med sötsaker i jul? Vore kul att veta hur ni tänker göra.Jag har bakat en hel del gosaker :) Men tänkte att det mesta får nog hamna i andras magar. Visst kommer jag att unna mig på självaste julafton och så. Men jag tänker nog försöka skärpa mig och inte frossa altlför mycket. Det får jag göra i framtiden Glad

Sedan har jag en fråga gällande remisser för blodprover. Vet ni om man kan välja att enbart ta ett prov, tex TSH som är ikryssat på remissen, trots att det finns flera andra prover till på en och samma remiss som egentligen ska tas men som jag då inte vill ta samtidigt? Tacksam för svar. Kan i och för sig ringa labbet och höra, men frågar här först för enkelhetens skull :)