• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • susmar72

Vi4: då börjar vi nästan samtidigt med korta metoden, jag börjar runt 11 januari

Jag har slutat med prasteron det var inget för mej. 

GOTT NYTT ÅR ! Vi hoppas på många plus 2013   

• Lillstoran
    moonstar88 skrev 2012-12-31 14:22:56 följande:
    Hejsan! Jag har koll på eran tråd och jag har även hoppat in någon gång med frågor m.m. Tänkte fråga er nu om det är någon utav er som vet mer konkret hur resultatet kan bli då man äter DHEA, både positivt och negativt angående ägguttag och befruktning utav äggen? Jag är otroligt tacksam för svar, gott nytt år på er alla!

Välkommen och kul att du hittade hit!
  • Pippi70
    Hannah8401 skrev 2012-12-29 15:30:46 följande:
    Mba, jag tror inte det är så farligt att dricka alkohol. Jag drack ganska mycket den perioden jag lyckades bli gravid, alltså ordentlig fest, jag blir inte så full men kan dricka stora mängder. Jag brukar oxå ta ett glas vin till maten i helgen. Gjorde ju såklart inte det när jag fått plus, men innan. Fy kanske därför det blev missfall? För jag misskött mig innan
    Hur går det för dig germany? Mår du bra?
    Tror inte att det har påverkat ditt missfall alls Hannah!! Du har inte gjort något fel!  Kram på dig!

Jag har också druckit vin vid flera tillfällen i december. Det är ingen som vet att jag försöker bli gravid bland mina vänner eller min familj så det blir lite svårt att säga nej...de skulle börja undra väldigt mycket,jag har ju varit lite av en partyprinsessa förr och älskar rött vin,men nu dricker jag inte så mycket längre och aldrig hemma när jag kan välja själv...

Imorgon börjar jag min nedreglernig inför ivf..och då slutar jag väl med prasteronet...
    känns lite knäppt men de har väl gjort sitt nu kan jag tro och jag vill ju inte ha det där dilemmat jag haft hela hösten med en för tjock slemhinna hela tiden.
    Antar att det är därför jag får spraya nu för att få bort hormonerna helt från min kropp och att jag ska kunna få börja med sprutorna. 

Kram och god fortsättning på er!

• mba12
    Pippi70 skrev 2013-01-02 16:40:42 följande:
    Tror inte att det har påverkat ditt missfall alls Hannah!! Du har inte gjort något fel!  Kram på dig!

Jag har också druckit vin vid flera tillfällen i december. Det är ingen som vet att jag försöker bli gravid bland mina vänner eller min familj så det blir lite svårt att säga nej...de skulle börja undra väldigt mycket,jag har ju varit lite av en partyprinsessa förr och älskar rött vin,men nu dricker jag inte så mycket längre och aldrig hemma när jag kan välja själv...

Imorgon börjar jag min nedreglernig inför ivf..och då slutar jag väl med prasteronet...
    känns lite knäppt men de har väl gjort sitt nu kan jag tro och jag vill ju inte ha det där dilemmat jag haft hela hösten med en för tjock slemhinna hela tiden.
    Antar att det är därför jag får spraya nu för att få bort hormonerna helt från min kropp och att jag ska kunna få börja med sprutorna. 

Håller tummarna för dig,
    Lycka till.
  • moonstar88
    Pippi70 skrev 2013-01-02 16:40:42 följande:

Hej! Tänkte på att min läkare sagt att jag ska äta prasteron hela vägen fram till eventuellt positivt test:/, ska du sluta vid sprut start? Jag ska köra långa metoden med suprecur och menopur.
  • MissBoring
    moonstar88 skrev 2013-01-02 20:39:26 följande:

Hej! Tänkte på att min läkare sagt att jag ska äta prasteron hela vägen fram till eventuellt positivt test:/, ska du sluta vid sprut start? Jag ska köra långa metoden med suprecur och menopur.
    Dubbelkolla gärna det med läkaren. Jag åt DHEA på eget bevåg men talade om för min läkare att jag gjorde det och han sa också att jag skulle fortsätta äta, men jag slutade iaf efter några dagars sprayande för jag hade tänkt det från början.. och när jag skulle börja spruta så blödde jag fortfarande (har aldrig haft problem med spottings eller lång mens etc) så jag fick ta ett vul och då visade det sig att jag hade en slemhinna på 15,2 mm trots att jag sprayat i 3 veckor... Ingen vet om det är pga dhea som det blev så här men jag tänker att östrogenet hjälper väl till att tex öka på slemhinnan.. MEN jag har heller inte tagit några tester så jag kanske inte hade så låg nivå av dhea så att jag därför har fått  i mig för mycket vilket gör att min slemhinna fortsatte att byggas trots spray.
    Vill inte skrämmas men det kan ju inte skada att du dubbelkollar med läkaren just när det är långa protokollet. 
  • Pippi70

Tack mba:)

Jag kommer faktiskt inte riktigt ihåg vad de sa om prasteronet ..tror att de sa att jag skulle sluta när jag började med sprayen.ska köra långa metoden med synarela och gonal f

Men jag känner mig tveksam och har oro.. Har läst att det inte är bra att nedreglera sig i min ålder..och en annan tanke har också väckts.. Tänk om jag är gravid? Vad händer då om man börjar med spray, det står ju att man inte ska ta det vid graviditet, att det kan leda till missbildningar och mf..

Är ju en liten chans att jag nu är det.. Men även om den är liten så finns den ju, hade tydliga älkänningar förra veckan.

Kliniken är stängd till på måndag så jag kan inte ringa och dubbelkolla med dem.

• MissBoring

Mba12 tack. Kollar oftast i mobilen å då glömmer jag kolla inboxen!

• MissBoring

Jag frågade ang sprayen och om jag skulle va gött avid och fock till svar att det är ju isf så tidigt att det gör inget för emryot och det är därför man väntar in en mens (du börjar sparaya dag 21?) för komer inte den så får man ju kolla ev graviditet.

När det gäller lång vs korta metoden så vet man aldrig förrän man provat! Jag fick mycket bättre resultat med långa än korta så det är så olika. Å jag va då 40 år.

Lycka till