• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • MissBoring
    Vi 4 skrev 2013-01-03 16:48:42 följande:
    En sak jag undrar över är att jag bad om att få två embryon tillbaka om möjligt vid nästa IVF, då sa min hemortsgyn, vilket jag nu minns att hon sagt tidigare, att man inte är så säker på att det är så bra med två tillbaka för om den ena är av dålig kvalitet så kan den "dra med sig" den andra vid mf. Hon sa att "många" avråder från det särskilt om den ena är av sämre kvalitet och den andra av bättre. Nu funderar jag mkt på det. Chansen att jag får något tillbaka alls är ju inte så stor men om det blir två lär säkert den ena vara sämre än den andra. Hur ska man tänka då?

Jag vet att någon fått precis motsattsen till sig. Att de istället kan hjälpa varandra så att även en "ramlar" bort så kan den ändå ha hjälpt den andra att borra in sig!

Att det alltid ska va så här motsägelsefullt =\ tycker du ska fråga kliniken om vad dom säger!

Ja det va verkligen skönt att få sätta första sprutan igår

Tack, alltid bra med lite extra hejjarrop och tankar ?
  • Tuvalina

Vi4, läser i tråden fortfarande tack för ditt stöd. Jag bara tycker att det är oerhört viktigt att vi kommer ihåg att FL:s trådar är till för att vi ska stötta varandra och inte dränka varandra i neg statistik och meningar som går ut på att dra ned energin.

Ang insättning av två embryon. Jag har bara hört det där om att två skulle vara negativt från din läkare.. De jag läst om här på FL, som satt in två embryon har ju inte fått höra det. I Falun sa de inget om det till oss när vi talade om att sätta in två. På ÄD kliniken sätter de in två men helst ett och deras argument är att tvillinggraviditeter är det högre risk med inte något annat skäl vad jag förstår.

Ego: är på ÄL+7 idag. Tempen hade stigit ytterligare i morse, men jag hade sovit dåligt och jag var tvungen att ta den tidigare än vanligt. Imorgon ska jag ta tempen på den riktiga tiden så får vi se. Hoppas det är ett gott tecken att den stigit runt dag sex...

• Älva1973
    Vi 4 skrev 2013-01-03 16:45:29 följande:
    Vem var det nu som skrev om höga värden?  Jag tänker iaf att jag när jag var hos hemortsfgyn senast sa att jag hade läst att i nomadstammar som inte har p-medel osv så föder kvinnorna sitt sista barn i genomsnitt vid 42års ålder och att jag tyckte det var hoppfullt. Då sa gyn att det är för att dessa kvinnor ofta har PCOs och därför har en ökad äggreserv i sina äggstockar och därför kan föda barn långt upp i åldrarna. Det borde ju vara hoppingivande för de med PCOs i så fall?"  
    Det kanske var jag som skrev om det. Jag hade väldigt höga värden vid mina tester. Jag har inte fått bekräftat ännu att jag har PCOs men jag misstänker det. I alla fall så har jag alltid haft väldigt oregelbunden mens. Nu den här cykeln fick jag positivt på mina ÄL-tester på dag 32. Så det har varit en lång väntan. Vi har gjort egna försök nu i väntan på att få göra IVF. Men jag måste säga att jag är grymt taggad på att göra IVF-försk trots att det innebär en massa planering och kostnader. Ska även göra PDG då för att vara säker på att inte få tillbaka embryo med kromosomfel. Jag hoppas att det minskar risken för missfall samt att jag slipper göra FVP. Jag har också snuddat vid tanken om att sätta tillbaka två, men vet för lite om det. Sedan så har jag inte gjort IVF tidigare så detta blir (om det blir) en försöksomgång känns det som. Förhoppningsvis får man några att stoppa i frysen också Solig

Väntar på den slutliga bedömningen från utredningen. Har telefontid med läkaren nästa vecka på tisdag.

Jag tittar gärna in här och läser emellanåt för ni har så mycket kloka tankar att komma med även om DHEA inte är något för mig. Ni verkar vara ett gäng härliga tjejjer (i min ålder).

Önskar er en stor kram och lycka till med graviditeter, samt hopp om många plus nu 2013 {#emotions_dlg.flower} 
  • MissBoring
    susmar72 skrev 2013-01-03 11:44:53 följande:
    Håller mina tummar att du ska få ett plus nu, missboring! När ska du göra ÄP?

För mej är det planerad ÄP v. 4.

Spännande då är du mig ju hack i häl då får du ta över tummarna då

Tuva, temphöjning runt den dagen är ju toppen *hoppas hoppas*
  • Tuvalina
    MissBoring skrev 2013-01-03 17:44:13 följande:

Spännande då är du mig ju hack i häl då får du ta över tummarna då

Tuva, temphöjning runt den dagen är ju toppen *hoppas hoppas*
    Härligt MissB med sprutstart!! Nu är det snart på gång!!

Min temp är jättekonstigt. Den är högre nattetid än vad den är på kvällen... men den har inte sjunkit under den temp jag fick efter ÄL i alla fall...
  • MissBoring
    Tuvalina skrev 2013-01-03 19:26:52 följande:
    Härligt MissB med sprutstart!! Nu är det snart på gång!!

Min temp är jättekonstigt. Den är högre nattetid än vad den är på kvällen... men den har inte sjunkit under den temp jag fick efter ÄL i alla fall...

Jag har också testat tempen på kvällen. Lagt mig still en stund och sen tempat å den är nästan alltid lägre eller möjligen samma som innan jag klev upp på morgonen. Så jag tror det ä normalt

Ja det är verkligen skönt
  • Vi 5

Tuva, tar du tempen på natten? Det låter som att du är lika "besatt" som jag av temperaturen *sagt med glimten i ögat* Man har väl generellt sett som lägst temp tidigt på morgonen. Jag kan också ha högre på natten, är ofta väldigt varm då. Det är väl just eftersom den varierar över dygnet som det är så viktigt att kolla den samma tid varje morgon (inom en timmes tid). Temphöjning låter bra, men jag tror att man brukar säga att det inte betyder så mkt än så länge, om den däremot höjs från tidigast dag 8 och håller sig hög i minst 3 dagar i rad så är det en trifasisk kurva, dvs i tre nivåer. Det är lite fler som blir gravida med en sådan kurva, men det luriga är att det förekommer ganska ofta även i kurvor för de som inte blir gravida. Så eg är det enda viktiga att inte tempen går ner till den nivå som man hade före äl i mer än ett par dagar, för då är det ofta mens på g. Och att den höjs är ju generellt sätt alltid bra, så var nöjd med din temp

Älvan, just det det var ju dig jag tänkte på, förlåt att jag inte mindes ditt namn och inte letade tillbaka! Hoppas på bra besked när ni pratar med läkaren. Det låter ju lovande med IVF för dig tänker jag. Min läkare sa förresten även att man enbart diagnosticesrade PCOs med att man skulle ha över 10 st folliklar på varje sida i ostimulerad cykel. Stämde det för dig?    

Jag har ju fått kortison också denna gång och ska börja vid sprutstart (borde bli ca 7-8 januari för mig) 10 mg per dag. Ni andra som fått det vad har ni haft för dos? Har ni haft samma genom hela cykeln?

• Älva1973

Vi 4: skriver ju inte så ofta här så jag förstår att du inte kommer ihåg ;)

Jag tycker inte att jag blivit så noga undersökt vid VUL. Ena gången så var jag på BIM-3 så då såg man bara gulkroppen. Nästa gång var denna cykel på dag 16 och då såg jag många follikels i varje äggstock, men hon räknade dem inte. Jag skulle gissat på minst 8 i varje så det är inte omöjligt att det stämmer det du skriver. Jag tycker inte att det känns som en gedigen utredning. Sambon har lämnat spermaprov och de var väldigt bra. Jag har lämnat blodprover på diverse hormoner som såg normala ut. Förutom mitt progrsteron. Verkar ta det på fel dagar, och nu på dag 23 så hade ju min ÄL inte dykt upp. Hoppas på något besked, vad det än är då känner jag mig positiv än då länge.

Jag tempar också varje morgon kl 6.20. (Kolla gärna mina charts på FF, länk i sidfoten i förra inlögget) Har också märkt att jag kan vara väldigt varm om jag vaknar på natten och kollar tempen. Jag fick en fin trifasisk kurva när jag blev gravid i våras. Sedan har jag märkt att min temp kan vara låg och hög mellan ÄL och BIM, inte så stabil så att säga. Jag misstänker att jag kan ha problem med progesteronet. Har även haft en slemhinna på 6mm den gången jag hade VUL på BIM-3.

Skriver från mobilen nu så det kanske blir lite rörigt.

• mba12
    vi4, tack att du frågar. Det är bra med mig. Har planerat nästa IVF i slutet av feb. Dels för att min hemortsläkare kommer hem 20:e feb och dels har hunnit att få akupunktur behandlingar på ett bra tag(har börjat sedan aug.).
    Och vi ska åka bort i 3 veckor i slutet av Jan.

Tuva, det är exakt som du säger vi på FL:et är för att stötta varandra med tips, råd, erfarenheter och mentala biten och lite mer. Ska inte tillåta nån dra ner energin och negativa vibbar. Vi ska inte bry oss om dem, inte se dem, strunta i dem. Det positiva är att "dem" är inte många

Är på ÄL+12, testat imorse men det var negativ.
  • Tuvalina
    mba, trist med negativt test men du kanske ändå känner dig lite hoppfull om din cykel har blivit lite stabilare, vilket jag tror jag läste någonstans här innan? Eller var det din ägglossning du kände av så mycket starkare? Man vet ju  inte... nästa månad kanske det händer, men du kanske ska göra IVF snart igen? (förlåt om jag inte är så uppdaterad, egentligen är jag för utmattad för att kunna hänga med överallt).

Vi4, ja, jag är nog lite besatt i tempandet för tillfället. Men grejen är den att jag började ta tempen kl 7.30 när jag var ledig men sen när jag jobbar så går jag ju upp 5.30 och då är det ju nästan natt!! Vissa nätter har jag inte kunnat sova så bra och vaknar en timme innan klocka ringer och vill gå upp och kissa och då har jag tagit tempen innan jag gått upp för sen är det ju liksom kört när jag varit uppe...
    Imorgon kan jag mäta kl 7.30 igen. Skönt. Jag är ledig i morgon.

En trifasisk kurva är alltså om den stiger på dag 8 efter ÄL?