• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • mba12

Vi4, det är några kvällar i rad nu (3 kvällar) + julafton som har varit ett halvt glas! Jag försöker nöja mig och tänka att , just rött vin har Melatonin! Jag vet att det är dålig ursäkt men dricker inte mer än halvt glas. Ja, jag lämnade både AMH och DHEA. GERMANY, jag håller med dig att dhea och amh har inget med varandra att göra, men min hemortsläkare resonerade att om amh värde inte har stigit får jag sluta med Prasteron för att tanken med Prasteron var 3 månader inte mer! Vad är DHEA-s referens värde?

• germany

mba 12 - Hej! Jag har aldrig funnit någon rädsla i att fortsätta med Prasteron i mer än 3 månader. Gällande att AMH ska stiga när vi äter DHEA har jag ingen aning om. Däremot så kan vi få ut bättre kvalite på äggen, men det hör ju inte ihop med vårat AMH värde. Finns dom som har lågt AMH men fortfarande fina värden på FSH och då kan äggkvaliten vara lika toppenfin som för de som har fina värden på allt.

Ang. det jag skrev tidigare som jag undrar över är om det är så att har man lågt AMH så har man oftast också lågt DHEA och att det är därför som DHEA inte passar alla. Många här som använt DHEA har aldrig tex tagit något AMH värde och därmed så kanske det blir överskott av hormoner när de tillsatt DHEA.
    Virrvarrigt skrivet av mig idag, men är trött och känner mig lite halvrisig.....

PS: Jag dricker inget alls, bara för att jag är extrem och kanske nästan lite knäpp i min barnverkstad Tungan ute. Jag har förstått att jag kan avstå utan problem från både det ena och det andra och då är det inget jag direkt saknar heller.

Men jag tror ändå inte att några glas vin har gjort någon skada för dig inte :) Kanske snarare tvärtom, att det gör dig lugn och avslappnad vilket aldrig är helt fel i den här cirkusen. Så skål på dig till nyår också! Men sen får du återgå till vatten igen Skrattande.

Kram till dig kära vän Hjärta

• germany

Vi 4 - Som vanligt alltid lika vänliga och kloka inlägg från dig. Skulle väldigt gärna ha velat vara din vän i det verkliga livet.  Solig

Jag inboxar dig, men blir inte i dag då mina ögon nästan går i kors.

Linköping - Förstår ditt dilemma om att äta DHEA eller ej......Men kolla ditt testosteron värde.
    Jag letade i min lilla egen "info-pärm" där jag under mitt letande efter diverse information sparat viss matnyttig info som jag hittat. Dock har jag inte skrivit ner vart jag har läst det men det har varit från sådana källor som jag litat på i allafall.

Hittade denna info:

Dag 1-3 i menscykeln, kolla DHEA-S, fritt testosteron, estradiol, SHBG, FSH, LH & Prolaktin.

Använd endast DHEA om DHEA nivån är låg och ej om LH & FSH är högt samt om testosteronet är högt eller att SHBG är lågt.

Kan vara värt att be om att få ta lite extra prover även om jag vet att det är svårt.
    Det är synd att många av oss är kring 40-strecket....för vore vi 10 år yngre så kanske vi hade känt att vi har tid på oss att prova saker & ting även om det inte skulle ge effekt åt det bättre. Som det är nu så för vi ju hela tiden en kamp mot klockan och då måste vi vara mer noga med vad vi laborera med. Så känner jag iallafall.

Lycka till och hoppas du kommer fram till ett beslut som känns rätt för dig. Berätta gärna om du kikar in fler gånger.

• Lillstoran

Själv är jag också rätt så öppen av mig mot de jag känner, men framför allt är jag väldigt nyfiken !!! Själv har jag ju inte behov av DHEA, kanske någon gång i framtiden om jag vill ha fler barn men jag tycker ändå det är intressant att läsa och lära. Mycket av det jag kan har jag lärt mig (i efterhand). Förstår dock om man inte gör IVF utan har lagt det bakom sig, eller tråden på annat sätt är helt irrelevant att man begränsar sig och kliver ur den. Har faktiskt klivit ur AMH tråden, Aten tråden som jag tyckte det var intressant att läsa när jag upptäckte att inget av detta stämde på mig och att det var fullkomligt irrelevant eftersom detta inte är aktuellt. Och det kan vara bra även om vi alla är olika att inte vända ut och in på dig helt inför vem som helst. Att vara - uppriktigt - glad för andras skull även om man inte lyckas själv är en tanke att bära med sig! Kan inte förstå hur någon kan ta illa vid sig eller känna sig stött när andra lyckas. Det är för mig en gåta! Gläds men andra istället.

• Lillstoran

Glömde - jag drack ingen alkohol och endast 1 kopp kaffe på morgonen ( med hälften mjölk ) under sprutperioden och framåt. Försökte även att leva så sunt som möjligt. Var medi en forskningsstudie på Karolinska om D - vitamin. Mitt tips är att förutom alla andra mediciner, dra ned på kaffe, alkohol och testa extra tillskott av D - vitamin!

• Hannah8401

Mba, jag tror inte det är så farligt att dricka alkohol. Jag drack ganska mycket den perioden jag lyckades bli gravid, alltså ordentlig fest, jag blir inte så full men kan dricka stora mängder. Jag brukar oxå ta ett glas vin till maten i helgen. Gjorde ju såklart inte det när jag fått plus, men innan. Fy kanske därför det blev missfall? För jag misskött mig innan

Hur går det för dig germany? Mår du bra?

• Vi 5

Germany, tack för de fina orden! Jag tänker detsamma om dig

• Vi 5

Hrm, var tog resten av mitt inlägg vägen? Syns inte från mobilen iaf Får kolla från datorn sedan.

• moonstar88

Hejsan! Jag har koll på eran tråd och jag har även hoppat in någon gång med frågor m.m. Tänkte fråga er nu om det är någon utav er som vet mer konkret hur resultatet kan bli då man äter DHEA, både positivt och negativt angående ägguttag och befruktning utav äggen? Jag är otroligt tacksam för svar, gott nytt år på er alla!