• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Lillstoran

Uppriktigt sagt - jag har aldrig trott på sådant "svammel" tidigare men faktum är att folk som slutar försöka, befinner sig i adoptionsprocesser, har adopterat etc. inte sällan blir gravida. Läste precis om en person som nu väntade barn efter att ha försökt i 8 år, kommit långt i en adoptionsprocess helt plötsligt blev gravid när hon slutade försöka. Min akupunktur sa att anledningen till att folk som köper hund ofta blir gravida är för att fokus hamnar på något annat. Självklart måste man ju följa momenten i en IVF behandling, men att resa under ruvningstiden eller sprayperioden kan inte skada. Om man mår bra så (borde) kroppen också vara mer mottaglig. Och det där med att tända en brasa och koppla av är INGET svammel utan vanligt sunt förnuft.

• Pippi70

Har oxå flera gånger känt mig ledsen och nedstämd när jag vart inne och läst i denna tråd på sistone. Det som förut var en varm och fin tråd och jag gått mycket stöd ifrån.

Tycker absolut att alla har rätt till åsikter och respekterar att vi alla är olika.

Men det kan vara jobbigt att gång på gång få höra om att åldern bidrar till mindre lyckade resultat och det drar ner stämningen i trådarna..

Jag är snart 43 och har en stark barnlängtan!! Jag är som gjord att ha barn i mitt liv och kan inte tänka mig något annat just nu. Kanske kommer det en dag då jag måste ge upp och det kommer innebära en stor sorg för mig.

Har gått igenom en jobbig höst då allt kännts hopplöst och mörkt men tack vare att jag välkomnat ÄD som ett alternativ och även att få prata av mig här inne på FL har fått mig på fötter igen.

Känner sån värme för många av er här inne och jag hoppas det kommer förbli så idenna fina tråd!!

En fråga till dig cff: slutar du med dhea när du börjar med nedregleringen?

Jag är så tveksam till att sluta nu när jag ätit i 2,5 mån...det är ju en månad kvar till mitt ÄP.

Har börjat trappa ner och äter nu 50mg/dag och tänkte ta 25 i några dagar. Sen kontaktar jag kliniken på måndag.

Tuvalina, hoppas hemmaförsöket lyckas!!

Varma fredagskramar på er alla fina tjejer här!!!

Tack för att ni finns:)

• hemulen

Nu har jag kollat, LH/FSH kvot > 2-3 är diagnostiskt för PCOS.

Lillstoran, tänk på att inte döma någon innan du "gått 100 mil i hennes skor". Dina glättiga förslag om hur vi som kämpat länge ska leva, blir i mina ögon patetiska. Om jag inte missminner mig så har du en diagnos som gör att du har svårt med empati, svårt att förstå andra människor och svårt att uttrycka dig subtilt, utan allt blir väldigt klumpigt formulerat. Precis som i dina inlägg ovan. Håll dig till lättsammare trådar typ "Gravid på första IVF" där finns det kanske inte lika mycket sorg och kämpande kvinnor som du kan klampa in och såra.

• cff

Tack för fina inlägg från flera av er. Jag hoppas att tråden kommer att leva vidare som en positiv och stöttande gemenskap. Eftersom jag själv inte alltid är så smidig på att formulera mig nöjer jag mig med att säga att jag är glad att du Tuvalina kommer att stanna - skulle sakna dig om du försvann från tråden.

Pippi - jag kör på med DHEA ända fram till ev. positivt test. Jag behöver ju tillskottet (verkar fortfarande inte som att mina binjurar själva klarar av att producera vettiga mångder DHEA) och är rädd för att göra mer skada än nytta om jag gör uppehåll (när jag började ta DHEA - och blev så mycket friskare - bävade jag nästan för den dag jag skulle bli gravid och tvingas sluta med tillskotten... ). Protokollet de förespråkar på Centre of Human Reproduktion (kapitel 17 i boken How to Improve Your ART Success Rates från 2011) säger ju också att man fortsätter med DHEA, 75 mg/dag, fram tills ett andra, "normalt stigande" graviditetstest (jag kan maila dig det kapitlet om du vill, inboxa mig i så fall din mailadress).

Vad gäller krav på ÄL före nedregleringsstart så är det intressant att man gör olika på olika kliniker/ länder). Till mig sa de ju att om jag inte har ÄL ökar risken för cystor och för att jag inte skulle få mens och då inte skulle bli kunna bygga upp en ny, "fräsch" och bra slemhinna inför ET.
    Jag har också fått stränga order om att jag absolut inte får riskera att vara gravid när jag påbörjar nedregleringen - konstigt, för den förhållningsordern verkar ingen annan ha fått. Det gör att mina månader mellan IVFen är bortkastade sedan jag började med det långa protokollet (tidigare så åkte jag till Köpenhamn för insemination i dessa mellanmånader), något som också stressar mig - när varje ägg räknas. Nu funderar jag på att strunta i förhållningsordern och kanske ändå inseminera (det gör jag på en annan klinik så det behöver jag i så fall inte berätta för min IVF-läkare...).

• cff

För er som är nyfikna på boken "How to Improve Your ART Success Rates från 2011" (som jag tycker innehåller otroligt relevanta kapitel - skrivna av den yttersta experisen på respektive område) kan man läsa några av kapitlen (dock inte kapitel 17, det som handlar om DHEA) i förhandsvisningen på google books. Se Här (scrolla lite ned på sidan så kommer hela innehållsförteckningen upp, och vissa av artiklarna är klickbara)

Jag har boken i pappersform så om någon är intresserad av ett speciellt kapitel som inte är tillgängligt på google books kan ni inboxa mig så kan jag scanna och maila.

• Varg77

Hej!

Jag har följt de här trådarna lite men aldrig kommenterat. Vad jag inte förstår är hur så många bra tjejer låter Lillstoran hålla på.. Det var en annan tråd tidigare som låstes för folk där inte orkade längre.

Hur kan man som gravid sitta och säga till folk som kämpar och även förlorat barn, att det bara är att slappna av ungefär? Om någon hade sagt det till mig cirka 8 månader in i verkstaden hade jag verkligen tagit illa upp. Ändå har jag inte behövt kämpa hälften av vad ni gör! Jag slappnade också av första halvåret och hade jättekul, tro mig, men inte fan blir man gravid av det.. Alla vet väl oxå att det är bra för både kropp och själ i alla sammanhang att kunna slappna av, utan att Lillstoran ska behöva upplysa om det som det vore någonting nytt. Bara för att liksom få trycka till lite extra eller..?

Jag har även sätt henne skriva till Tuvalina nåt i stil med "vi kan träffas så kan du få se hur gravid jag är". Bara för att Tuvalina upprepade gånger bett henne höja nivån som många stört sig på. Det är så okänsligt och lågt! Sen nu i dagarna kom plötsligt en åsikt om IVFbloggar oxå;
     "En av de egenskaper jag uppskattar mest i det verkliga livet är människor som har stark integritet. Jag skulle aldrig lämna ut mig själv och mitt innersta till en massa främmande människor på det sättet en del andra människor gör. Förstår anledningen varför folk anonymiserar bloggar och skaffar lösenord till dem. Sedan är det en annan sak att skriva om bröllop, resor, matlagning etc. men jag förstår varför 9 av 10 IVF bloggar är anonyma".
    Man behöver inte va Einstein för att förstå vem detta riktade sig till..Att förlora ett barn på det sätt som Tuva vill garanterat ingen vara med om. Så man bör kunna ha hjärta nog att kunna uttrycka sig på andra sätt, även om man tycker olika. Empati liksom! Varför sitta här och tjafsa när man redan är gravid och det gick förhållandevis lätt?? Därför jag aldrig skrivit nåt t.ex.
    Tuva är i mina ögon redan 100 ggr mer mamma än vad det här beteendet visar upp iaf.

• Älva1973
    Lillstoran skrev 2013-01-04 11:23:04 följande:

OK, jag trodde bara att det gick att göra PDG på Karolinska som jag nämnde. Norrland har ju inte så bra regler som Stockholm. Är det inte väldigt dyrt att bekosta PDG själv? Läste någonstans att det kostar 90 000 kr om det nu kan stämma. På Karolinska är det dock kostnadsfritt om man faller in under Landstingets kriterier. Akupunkturen jag gick hos föreslog att jag skulle tempa men jag tyckte det var så jobbigt att jag inte ville. Och många lyckas ju utan att ha tempot så det är uppenbarligen inte det som avgör. Just det - som du själv skriver "det är sunda tankar på att inte tänka på att göra barn hela tiden, ATT FOKUSERA PÅ RESOR OCH ANNAT MAN TYCKER ÄR ROLIGT". Det var ju precis det jag skrev. Att bli "besatt" är nog inte sunt, själv levde jag livets glada dagar och reste mitt i sprayperioden ! Kanske var därför det gick vägen.
    Nej det kostar inte den summan där jag kollat, landar på ca 30-35.000 med IVF+PGD exkl. mediciner. Jag vet att allt är kostnadsfritt i landstinget men jag faller inte in i något av landstingets kriterier så vi får lägga våra pengar där istället för att resa tyvärr. Men vi ser den här IVF-resan som en semesterresa samtidigt. Nu hoppas jag givetvis att vi får bli gravida på naturlig väg och att det blir en problemfri graviditet och en frisk bebis.

Det övriga tänker jag inte kommentera för jag förstår inte vart du ville komma.  
  • Tuvalina
    Varg, ditt inlägg fick mig att gråta, tacksamma tårar, då du visar på en empati som värmer mitt hjärta och gör att jag får hopp och du förtydligar något som jag inte riktigt vågat säga rakt ut. Så oerhört fint skrivet - de sista raderna där om mig, känns stort att få läsa.

Det känns ibland sorgligt inom mig när jag läser här i tråden, precis som Pippi skriver. Jag blir ledsen när för mycket energi läggs på på något som inte tillför något positivt. Vi skriver och delar med oss här inne, alla är så ärliga och härliga och tyvärr, nästan varje gång slutar det ofta i någon form av förenklad slutsats med förenklade lösningar på grund av att EN person ställer till det. Sen börjar någon slags hänsynstagande där alla försöker förklara och argumentera när vi egentligen skulle ägna oss åt varandra istället och ge och få det stöd vi behöver.

Precis som du säger Varg så är vi alla här mycket medvetna om vad som behövs göras och inte göras för att bli gravida och det är bara så trist att det blir så här. Vi är värda att få energi och inte om och om igen få upptryckt i ansiktet, förenklade klyschor. Vi är kloka, intelligenta kvinnor här som har både integritet och mycket värme.

Cff, tack! Jag vill gärna stanna för du och många andra visar sån värme, kunskap och engagemang.