• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • cff

Älva1973 skrev 2012-12-20 23:14:46 följande:
    ......
    Jag lägger in en bild på labbsvaret. jag fick en kopia i brevet. Jag har sagt att jag vill veta alla siffror eftersom jag är lite "siffernörd".
    ....

Älva - jag är ju också lite av en siffernörd - kom att tänka på ditt inlägg när jag nu har gett mig i kast med "Den Stora Boken" (dvs "how to improve...") och där står det i kapitlet om "hormone assessment" att över 4.2 ng/ml (samma som mikrog/L) innebär en inte försumbar risk för OHSS (se klipp nedan)- vilket jag tror är relaterat till att det är en risk för att man då har PCOS. Det innebär i så all att läkarna kommer att vara mycket nogranna med din dosering och uppföljning (vilket är jättebra) och du har god chans att producera ett bra antal med fina ägg. Det innebär då också att det borde vara stor sannlikhet att du får tillräckligt med fina ägg för att kunna göra PGD (man behöver ju ägg som klarar av att odlas till blastocyt-stadiet). Så även om detta kan vara orsaken till att ni hittills inte lyckast bli gravida på naturlig väg (men det är absolut inte omöjligt, så kämpa på med hemmaförsöken) så borde det innebära att ni har stor sannolikhet att lyckas vid IVF.                     

• Älva1973
    cff skrev 2013-01-04 14:29:23 följande:

Älva - jag är ju också lite av en siffernörd - kom att tänka på ditt inlägg när jag nu har gett mig i kast med "Den Stora Boken" (dvs "how to improve...") och där står det i kapitlet om "hormone assessment" att över 4.2 ng/ml (samma som mikrog/L) innebär en inte försumbar risk för OHSS (se klipp nedan)- vilket jag tror är relaterat till att det är en risk för att man då har PCOS. Det innebär i så all att läkarna kommer att vara mycket nogranna med din dosering och uppföljning (vilket är jättebra) och du har god chans att producera ett bra antal med fina ägg. Det innebär då också att det borde vara stor sannlikhet att du får tillräckligt med fina ägg för att kunna göra PGD (man behöver ju ägg som klarar av att odlas till blastocyt-stadiet). Så även om detta kan vara orsaken till att ni hittills inte lyckast bli gravida på naturlig väg (men det är absolut inte omöjligt, så kämpa på med hemmaförsöken) så borde det innebära att ni har stor sannolikhet att lyckas vid IVF.                   

Tack vad gullig du är som tänkte på mig då du läste detta Solig
    Det låter ju troligt att det kan vara så som det står där. Vilket gör att det känns väldigt bra för mig då det ska vara positivt vid IVF. Att göra IVF i ett annat land innebär mycket konsultation via email samt att man gör kontroller hemma hos den lokala gynekologen. Jag har fått svar från kliniken att hon tyckte att jag hade ett bra AMH-värde och fick instruktion om en en dosering som skulle motsvara det värdet samt min ålder. Jag hoppas också att jag kan producera ett stort antal mogna ägg så att man kan göra PGD. För när man tänker efter så finns det ju ingen garanti att man får en frisk blasto vid vanlig IVF. De kan bli missfall även då också just på grund av att det var kromosomfel. På många utländska IVF-klinikers webbsidor har jag läst att de rekommenderar kontroll av kromosomer på kvinnor över 37-38 år just av den anledningen. Varför ska sverige vara så efter i behandlingar och nya tekniker kan man ju fråga sig.

Jag tror inte att man ska se PCOS som något negativt utan som en möjlighet att kunna bli gravid, men med lite andra metoder. Man kan ju även få pergotime för att stimulera ÄL. Nu är jag lite osäker på om mitt ägg verkligen lossnar. Men det tror jag att det gör då tempen stiger efter ÄL. Det hade jag aldrig vetat om jag inte tempat Skrattande

Eftersom jag inte får landstingsfinansierade försök så känner jag att jag lika gärna kan lägga pengarna i ett annat land. Känns ganska orättvist att andra landsting ger 3 försök längre upp i åldrarna. Nu är jag glad för dem som får det, men sur på politikerna som bestämmer. Om det visar sig att man har goda möjligheter i högre ålder så borde man kunna bli beviljad. Nåja... ska försöka komma över det och lägga min fokus på det vi måste göra själva nu för att lyckas. Jag har lärt mig att lita på mig själv och min intuition och inte på landstinget.

Är på ÄL+4 idag efter en väldigt långdragen väntan på ÄL. BIM är den 14/1.
    Vi har inte skippat hemmaförsöket. Flört
    Vi har "bara" försökt i 13 månader, men alla ni vet ju att känslan av längden på tiden tredubblas ju äldre man blir. Vad jag förstått så är ni många som kämpat väldigt länge och i många fler år än mig och det ger mig hopp och styrka att veta att man kommer att klara av denna väntan Solig
    Oj, nu blev det långt det här inlägget.

Sedan vill jag bara poängtera att jag är i grund och botten en väldigt positiv människa och tycker att det är bra om man håller en positiv anda i trådar (man får givetvis vara deppig och må dåligt) ... det viktigaste är att man stöttar och hjälper, inte stjälper. Jag är ganska ny här med att skriva men har läst lite sporadiskt ett tag. Jag mår väldigt dåligt av negativ energi och det har jag nu märkt att det finns här inne... och det kommer från EN person. Jag hakar inte på någon trend men vill bara säga att jag tagit lite illa upp för andras skull.
  • Lillstoran
    Varg77 skrev 2013-01-04 13:44:52 följande:
    Hej! Jag har följt de här trådarna lite men aldrig kommenterat. Vad jag inte förstår är hur så många bra tjejer låter Lillstoran hålla på.. Det var en annan tråd tidigare som låstes för folk där inte orkade längre. Hur kan man som gravid sitta och säga till folk som kämpar och även förlorat barn, att det bara är att slappna av ungefär? Om någon hade sagt det till mig cirka 8 månader in i verkstaden hade jag verkligen tagit illa upp. Ändå har jag inte behövt kämpa hälften av vad ni gör! Jag slappnade också av första halvåret och hade jättekul, tro mig, men inte fan blir man gravid av det.. Alla vet väl oxå att det är bra för både kropp och själ i alla sammanhang att kunna slappna av, utan att Lillstoran ska behöva upplysa om det som det vore någonting nytt. Bara för att liksom få trycka till lite extra eller..? Jag har även sätt henne skriva till Tuvalina nåt i stil med "vi kan träffas så kan du få se hur gravid jag är". Bara för att Tuvalina upprepade gånger bett henne höja nivån som många stört sig på. Det är så okänsligt och lågt! Sen nu i dagarna kom plötsligt en åsikt om IVFbloggar oxå;  "En av de egenskaper jag uppskattar mest i det verkliga livet är människor som har stark integritet. Jag skulle aldrig lämna ut mig själv och mitt innersta till en massa främmande människor på det sättet en del andra människor gör. Förstår anledningen varför folk anonymiserar bloggar och skaffar lösenord till dem. Sedan är det en annan sak att skriva om bröllop, resor, matlagning etc. men jag förstår varför 9 av 10 IVF bloggar är anonyma". Man behöver inte va Einstein för att förstå vem detta riktade sig till..Att förlora ett barn på det sätt som Tuva vill garanterat ingen vara med om. Så man bör kunna ha hjärta nog att kunna uttrycka sig på andra sätt, även om man tycker olika. Empati liksom! Varför sitta här och tjafsa när man redan är gravid och det gick förhållandevis lätt?? Därför jag aldrig skrivit nåt t.ex. Tuva är i mina ögon redan 100 ggr mer mamma än vad det här beteendet visar upp iaf.

Du har tagit mitt uttryck " man behöver inte vara Einstein för att förstå (fast det gör ingenting) trodde jag var ensam om detta. Jag står fullständigt fast vid att jag aldrig skulle lämna ut mig, även om jag hade råkat ut för samma sak. Har en nära väninna vars syster hängde sig, pappan dog i en bilolycka en månad efter. Det hände mycket tragiskt men än idag har hon aldrig talat om det. Jag har aldrig velat fråga eller ta upp det heller då det var så många år sedan. Så visst hanterar folk saker olika. Ingen i skolan fick fråga någonting, samma sak när en klasskompis mamma tog livet av sig. Ingen låtsades om någonting. Nu i efterhand har jag förstått att det måste ha varit fruktansvärt jobbigt. Vi var unga och gick på högstadiet men ingen låtsades om något när det hände.
  • Lillstoran
    Älva1973 skrev 2013-01-04 14:00:03 följande:
    Nej det kostar inte den summan där jag kollat, landar på ca 30-35.000 med IVF+PGD exkl. mediciner. Jag vet att allt är kostnadsfritt i landstinget men jag faller inte in i något av landstingets kriterier så vi får lägga våra pengar där istället för att resa tyvärr. Men vi ser den här IVF-resan som en semesterresa samtidigt. Nu hoppas jag givetvis att vi får bli gravida på naturlig väg och att det blir en problemfri graviditet och en frisk bebis. Det övriga tänker jag inte kommentera för jag förstår inte vart du ville komma.  

Spännande - vet inte exakt hur PDG går till och alla kliniker gör det inte. Men det går ut på att man långtidsodlar om jag inte helt missminner mig. Finns utförligt beskrivet på KS hemsida. Trist att det är så olika regler i landet och att du inte kan få remiss till Karolinska. Förutsatt att du är under 40 år och i övrigt uppfyller kriterierna. Trodde man kunde remittera till andra landsting under vissa förutsättning eller om hemlandStinget ställer bankgaranti. Hoppas det går bra och inte blir för omständigt. Har för mig att det finns en tråd om PDG.
  • Tuvalina

Och Lillstoran, menar du då att det är att föredra, att man stänger in sina känslor och inte berättar för någon eller vad är det du försöker säga?

• kattm
    Lillstoran skrev 2013-01-04 16:06:10 följande:
    Att älta saker och skriva om samma saker när det gått ett år framåt i tiden är också väldigt tröttsamt. Förstår varför mina vänner en gång i tiden (i ett helt annat avseende) tyckte jag talade för mycket om en och samma sak och uppehöll mig kring detta. Har en kollega som råkat ut för en del trista saker. I början försöker man vara förstående och lyssna men när hon pratar om samma sak dag ut och in i månader, drar vännerna öronen åt sig. Tillslut blir man jobbig rent ut sagt och kollegorna börjar dra dig undan. Och bortsett från detta, så har jag alltid värdesatt människor som har stark integritet. Människor som är för öppna och lämnar ut sig för mycket, får mig att dra öronen åt mig. Lämnar de ut andra lika mycket?
    Lämnar ut sig för mycket, är för öppna, skriver du. Du lägger in värderingar efter dina åsikter och dömer. Kan du verkligen inte förstå att en del personer kan ta illa vid sig av det? Älta är också ett ord med negativ klang (i alla fall i det här sammanhanget), som antyder att man fastnat i något. Skriva om samma saker efter ett år, skriver du också. Är det verkligen samma saker som samma person skriver år ut och år in, då? Det handlar väl snarare om att en del personer tillkommer i trådarna och frågar efter information, och då tas ämnet upp på nytt. En del personer gör nya försök med nya doser, och då utvärderar man hur det har gått, och man planerar inför nya försök. Det skulle då inte jag kalla att älta. Tycker du att tråden är så repetitiv förstår jag inte varför du är här.

Om du (vilket jag verkligen hoppas att du inte gör) skulle syfta på att skriva om förlusten av ett barn efter mer än ett år, så kan jag tala om att där handlar det VERKLIGEN INTE om att älta. Det handlar om sorgebearbetning, och det gör varje utsatt person på sitt sätt. Det är också något som tar betydligt längre tid än ett år. Det är för övrigt när det gått en lite längre period man märker vilka personer som är riktiga vänner, vilka personer som har empati och medmänsklighet, och vilka som saknar de egenskaperna helt. De som inte orkar lyssna, eller framförallt de som inte orkar lyssna och istället pratar om att man ska "gå vidare och sluta älta", klarar man sig rätt bra utan.

Det handlar inte heller om att älta mångårig ofrivillig barnlöshet, utan om att testa det man kan testa och känna att man gjort allt man har kunnat, för att senare kunna gå vidare, oavsett om det är som förälder eller utan barn. Det stora flertalet i de här trådarna känner till att oddsen är låga när man nått en viss ålder. Ingen tror att det finns mirakelkurer eller att alla som vänder sig till en viss klinik eller äter ett visst preparat kommer att lyckas. Men vi stöttar varandra i hoppet om att några av oss kommer att lyckas, och vill göra det i en positiv anda. Vi tröstar varandra när hoppet tryter och ger stöd för att varje individ ska gå vidare när denna själv är redo, oavsett ålder och antal försök.

Jag har inte heller varit aktiv i den här tråden, men följt den utan att skriva. Det vore synd om alla skrämdes bort av en enda person, både aktiva och passiva deltagare. Det är viktigt att de här trådarna får fortsätta vara öppna så att nya personer hittar hit när de behöver informationen och den samlade kunskapen här inne.
  • germany

Hej & God forsättning på det nya året!  .....Jag har varit bortrest och därför inte hängt med i tråden så mkt sedan det nya fräscha året klev in genom dörren.

Men jag blir förvånad, ja, känner nog egentligen alla känslor på en & samma gång när jag märker att denna fina tråd spårat ur i rena rama tonårssajten!
    Varför bråka & tjafsa så här? Ingen blir det minsta uppåt av att titta in här inte.....tråkigt.

Om diskussionerna hade handlat om döda ting, såsom en bil tex (som för en del säkert kan betyda mycket) så gör det naturligtvis mindre om man tycker till precis som man tänker & tycker. Då kan man  klanka ner på en gammal bil osv, men när det rör sig om så pass stora saker som handlar om  mångas livsöden och dess förmån att en dag kanske få  sin högsta dröm uppfylld, dvs att få bli mamma en vacker dag......det är något helt annat och oerhört känsligt och inte något som man bör skriva och uttala sig om hur som helst.

Det finns något som heter empati och där kan man faktiskt minst sagt  förvänta sig en viss förståelse gentemot sina medmänniskor som sitter fast i en väldigt känslosam situation, i det här fallet i en oerhörd stor längtan efter ett barn.

Jag tänkte först inte skriva något alls ang. "tonårslivet" här i tråden då jag inte tycker om att personer inte ska få vara med på ett forum så här. Men tyvärr Lillstoran så har du gjort även mig mycket besviken med dina inlägg. Jag har faktiskt försökt tro lika gott om dig som alla andra som vistas i dessa trådar. Men jag blir bara ledsen och bedrövad när du skriver som du gör och bara vill få alla i vår ålder att känna att det är kört att få barn (nästan i allafall).

Jag brukar oftast ignorera inlägg som inte för något gott med sig, men faktum är att de är väldigt få sådan som jag har stött på här på FL. De jag mött i denna tråd kommer från första början från dig och när du skriver så klumpigt rakt på sak och nästan så att det verkligen är riktad elakhet så det nästan sprutar om det  i dina inlägg så kan jag inte annat än att ta avstånd från dig  hädanefter.  Ty jag mår väldigt dåligt när du sårar andra så uppenbart på detta viset. Varför???

Sedan tycker jag också att du skriver väldigt okänsligt om resor och ekonomi. Alla kanske inte har sån fin ekonomi som du att man mitt i sin kamp kan unna sig resor som gör en gott eller lyxa till det med shopping osv.......Hur många tror du det inte är som får kämpa för att vända och vrida på varje liten krona för att få råd till att ens kunna bekosta ett endaste litet IVF? Bara en sån sak skapar också ytterligare en ångest och oro som ni som kanske har mera gott om pengar aldrig ens behöver tänka på?

Du ska snart föda barn Lillstoran. Borde du inte vara oerhört tacksam över den fina gåvan du fått?
    Hur orkar du ens bry dig i skapa så mycket tjafs som du faktiskt bevisar att du gör?

Ett  tips! Bemöt andra såsom du själv vill bli bemött......Du borde väl också vilja bli fint bemött? Jag har försökt och verkligen uppskattat när du visat lite trevligare sidor, men tyvärr så ramlar det in för få sådana inlägg när du är på den sidan.  Eller är du endast ute efter att få ställa till med oreda i en massa fina trådar? Om så är fallet så hoppas jag du får lära om i ditt nästa liv och bli lite mera ödmjukt inställd till livet och dina medmänniskor.

• Varg77

Aww Tuvisen :) tack! Jag hoppas och tror verkligen det kommer gå bra för dig, din kropp har gjort det en gång och kommer göra det igen Flört  Oavsett om det blir ÄD eller på egen hand! Ge inte upp och ta  inte åt dig av dumma kommentarer/idioti. Sen ser jag det verkligen som att du är mamma redan, Tusse är föresten jättesöt :), och kommer få ett syskon. Punkt slut Glad

Man blir dessutom inte mamma automatiskt bara för man sätter ett barn till världen, det finns vissa grundläggande egenskaper som bör finnas där.. Vilket vissa bör tänka på.

Lillstoran - ingen aning om att det var "ditt" uttryck, har inte sett dig skriva det. Sluta tro du är bäst och vet allt, det är inte charmigt någonstans. Jag blev inte gravid för att jag slappnade av, det kan jag upplysa dig om direkt.
    Du kan stå för din åsikt om bloggar, men varför dra den här? Dessutom, tack vare Tuvas blogg har fler blivit uppmärksamma på minskade fosterrörelser och jag är glad över att tagit del av informationen. Information är bra!

Nu ska jag nog inte skriva mer i denna tråd för jag kan faktiskt ingenting om DHEA Tungan ute

• cff
    Älva - nu vet jag inte varför du inte får landstingsfinansierade försök här i Sverige - men hoppas du är medveten om att man ofta (men inte om man är singel som jag) kan tillbaka pengarna från Försäkringskassan. Det är bara att ringa till deras kundtjänst och fråga om du också kan få det. Det vore intressant om de då även betalar kostnaden för PGD (får du svar på det så berätta gärna för det kan vara intressant för fler).

Det kommer en ny lag om "Patientrörlighet i EU" - planerad att införas från och med oktober i år. Om du pratar med
    Försäkringskassan kan det vara värt att dubbelkolla med dem huruvida den kan förändra möjligheten för er att få ersättning vid IVF utomlands.