• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Bambi2
    hemulen skrev 2013-01-04 08:51:39 följande:
    Älva och Vi4, jag är näst intill 100% säker på att PCOS även diagnosticeras med LH/FSH kvot >2 (mycket osäker på själva kvoten, den måste kollas upp). Sen finns det en flytande skala hur äggstockarna ser ut med antal folliklar. Första gången jag gjorde VUL (35 år) hade jag "randställda folliklar", vilket betyder att de ligger som ett pärlband längs kanten av ovarierna. Det är ett tecken på mild PCOS. Nu senast bad jag honom specifik kolla det (39 år) och då hade jag ca 7 på varje sida som såg "normala" ut. Man växer ju ifrån sin PCOS med åren. Läkaren trodde att jag nog hade haft PCOS som yngre, men inte nu längre.  Det var det som gjorde att jag vågade mig på DHEA. För mig gick det bra, fick inte förskjuten äl eller så. Efter det samtalet med läkaren fick jag IVF protokollet som de kör på PCOS kvinnor och blev minsann gravid. Fast jag gjorde massor med förändringar samtidigt så man vet ju inte vad som är vad.

Kram på er! 
    Hemulen - Jag blir nyfiken på vad de ändrade i ditt IVF-protokoll sedan du sagt att du tidigare har haft mild PCOS. Jag fick själv diagnosen av två olika läkare; en gång i 20-års åldern och sedan av en gyn som jag besökte under kanske 18 år. Jag hade alla symptom på mild PCOS men utan att vara överviktig (är liten och tunn, utan förhöjt testosteron), vilket gör att min nuvarande IVF-läkare i Danmark bara fnyser när jag säger att jag fram till nyligen fortfarande hade diagnosen. Så sent som för 3 år sen hade jag 18 antralfolliklar. Senast hade jag 13 och ett AMH på 0,7, så det går snabbt utför... Min svenska gyn säger att jag också har ett omvänt samband mellan FSH och LH, som är typiskt för PCOS, d.v.s. att LH är något högre än FSH. Men den gynekologen hjälper inte singlar, vilket jag är. Det jag undrar är vad som fortfarande finns kvar av min PCOS. Om det innebär bättre ägg är det ju bra men jag har upptäckt att jag oftast har en rätt trög follikelfas, d.v.s. lite längre och mycket kort lutealfas. Min 1:a IVF slutade i mens på ruvardag 10, och det är som niagrafallet.. kraftigare än en vanlig mens. Jag undrar om kort lutealfas kan bero på min tidigare PCOS och vad man kan göra. Jag tog Lutinus 3 ggr/dag men det gjorde ingen som helst skillnad.

Förlåt om jag kommer lite vid sidan av ämnet här! Men det känns som att det finns så mycket värdefull kunskap i denna tråd, som man ofta bara besitter om man har kommit upp i åldern lite (jag är 40) och försökt ett tag.
  • Tuvalina

Tack Germany för ditt inlägg. Håller med di i allt utom det att det är tonårsfasoner som jag antar du menar att vi alla bidragit till. Säg mig Hur ska man göra när man känner att nåt blir så fel? Då måste man ju sätta stopp på något sätt. Det enda som gäller då är väl att tala om det som händer inom en själv och hoppas på att det hela kan lösas på ett bra sätt.

Jag har även gjort andra åtgärder.

• hemulen

Bambi2, jag fick långa protokollet m Menopur istf korta m Puregon som jag tidigare fått. Menopur ska ju ge mognare ägg. Dessutom fick jag 10000 IE Pregnyl för äl, det skulle ge en mer fulländad mognad om man som han då misstänkte att jag har svårt att mogna på mina ägg själv. Jag hade 150 IE Menopur och blev lätt överstimulerad då jag plussade. Mina menscykler stabiliserade sig först i 30 års åldern. Då blev de ca 35d med äl på d21. Kort lutealfas har jag inte hört ska ha någon koppling till pcos. Har det kommit nu på senare år? Kanske det skulle vara värt för fig att prova litern född DHEA? Trots min tidigare pcos tänkte jag att pga min ålder då skulle jag ha mer fördel än nackdel av det... Jag har liksom du inte heller haft ngn övervikt, snarare tvärtom. Hoppas det svarade på några av dina funderingar. Kram!

• Pippi70

Välkommen tillbaka germany, och god fortsättning! Hoppas du haft det skönt på din resa . Hur mår du?

• Bambi2
    hemulen skrev 2013-01-04 19:49:17 följande:
    Bambi2, jag fick långa protokollet m Menopur istf korta m Puregon som jag tidigare fått. Menopur ska ju ge mognare ägg. Dessutom fick jag 10000 IE Pregnyl för äl, det skulle ge en mer fulländad mognad om man som han då misstänkte att jag har svårt att mogna på mina ägg själv. Jag hade 150 IE Menopur och blev lätt överstimulerad då jag plussade. Mina menscykler stabiliserade sig först i 30 års åldern. Då blev de ca 35d med äl på d21. Kort lutealfas har jag inte hört ska ha någon koppling till pcos. Har det kommit nu på senare år? Kanske det skulle vara värt för fig att prova litern född DHEA? Trots min tidigare pcos tänkte jag att pga min ålder då skulle jag ha mer fördel än nackdel av det... Jag har liksom du inte heller haft ngn övervikt, snarare tvärtom. Hoppas det svarade på några av dina funderingar. Kram!
    Tack Hemulen! Din "f.d" PCOS låter precis som min. Regelbundna cykler först efter 30 men fortfarande ganska långa, nu (10 år senare) är de 27-28 dagar. Jag började kolla mina ägglossningar för ca 2 år sen med billiga stickor men fick inget utslag på dem och trodde att jag inte ägglossade. I maj 2012 bytte jag till CL och glad gubbe-varianten och det är enbart seedan dess jag har kunnat märka att ÄL oftast sker lite senare och att de 14 dagar som alla ska ha efter ÄL inte allls stämmer på mig. Jag är rädd att inte ens det bästa embryo i värden ska hinna fästa. Och utifrån vad jag hittills upplevt, verkar min danska läkare inte direkt individanpassa behandlingarna.
    Jag svarade nog rätt bra på hormonstimuleringen (9 ägg, 8 befruktade, 5 överlevde till dag 2) och kände mig t.o.m. lite överstimulerad, mycket svåra kramper efter ÄP och svullen överallt.
    Nu är jag inställd på FET. Kanske ska passa på och ta lite Dhea ifall det blir en ny IVF om 2-3 månader igen.

Du skriver att du hade "svårt att mogna på äggen själv", - kan det bero på mild PCOS?
  • cff

Bambi och Hemulen - har ni funderat på inositol? Det skall vara väldigt bra för PCOS (normalisera ägglossning/menscykeln mm).
    Kombinerat med melatonin skall det också vara bra för äggkvaliteten för "poor responders" vilket jag tycker verkar vara lite motsägelsefullt - jag förstår att melatoninet kan hjälpa eftersom det är väldigt anti-oxidant, men är osäker på hur inosotolet verkar..

• Bambi2
    cff skrev 2013-01-04 22:26:13 följande:
    Bambi och Hemulen - har ni funderat på inositol? Det skall vara väldigt bra för PCOS (normalisera ägglossning/menscykeln mm).
    Kombinerat med melatonin skall det också vara bra för äggkvaliteten för "poor responders" vilket jag tycker verkar vara lite motsägelsefullt - jag förstår att melatoninet kan hjälpa eftersom det är väldigt anti-oxidant, men är osäker på hur inosotolet verkar..
    Tack för tipset CFF! Det är så paradoxalt allt detta för jag tror egentligen inte att vi är "poor responders" trots lågt AMH, för min del i alla fall, och lågt Dhea. Kanske är det bara åldern som ger dessa lite låga värden? Jag tror att jag svarade rel. bra på rel. låg stimulering (300ie Gonal f). men jag vet inte helt säkert. Jag tror att fler av de ägg som togs ut hade varit betjänta av att vara mer mogna vid ÄP, nu kunde jag bara använda hälften efter 2 dagar. Det "känns" ( i min helt ovetenskapliga föreställningsvärld) som att "segheten", "långsamheten" när det gäller att få äggen att mogna, hänger ihop med PCOS.
    Föreställer mig att det inte är helt vanligt med lågt AMH och PCOS symptom.
    Ska nog börja ta dhea nu, en låg dos och se. Det kan väl inte ställa till med något dåligt inför FET hoppas jag jag?