• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • callimero

Hoppas blödningarna upphör germany så du får känna lite lugn och tillförsikt.

Önskar alla som kämpar en god fortsättning och hopp om att 2013 blir ett gladare år!

Själv knaprar jag blygsamma 25 mg i väntan på beslut om hur vi ska gå vidare i denna bergochdalbana.

• myran6801

Mba12, håller helt fullt ut med allt du skriver om L (vill inte ens nämna namnet, hua). Vi "misslyckade" får hålla ihop mot sådana.
    Kram M

• germany

cff - Du är så himla duktig som letar rätt på alla dessa studier och delar med dig och det om och om igen.  Stort tack snälla du för ditt engagemang!

Tack också till er alla som försöker peppa mig, ni är så varma och fina och även om mitt dåliga mående tyvärr inte försivnner så här rakt av så är jag väldigt glad att ni finns och att vi kan stötta varandra.  För alla behöver vi råd, stöd och en spark i baken ibland för att klara av den här barnverkstaden, oavsett var i den vi alla befinner oss i. TACK ni fina för er omtanke.

Myran- Jag är lite dålig att skriva i inboxen, men det kommer ett brev till dig under helgen.

• germany
    Tuvalina skrev 2013-01-04 18:59:07 följande:
    Tack Germany för ditt inlägg. Håller med di i allt utom det att det är tonårsfasoner som jag antar du menar att vi alla bidragit till. Säg mig Hur ska man göra när man känner att nåt blir så fel? Då måste man ju sätta stopp på något sätt. Det enda som gäller då är väl att tala om det som händer inom en själv och hoppas på att det hela kan lösas på ett bra sätt.

Jag har även gjort andra åtgärder.
    Ne och åter nej. Med skapande av tonårssajt och tonårsfasoner / tonårsinlägg så syftade jag enbart på en enda person och det är alltså Lillstorans jargong som jag mer och mer börjar tro är ett troll som sitter och skrattar gott när hon får pika någon och att vi svarar på hennes inlägg ger väl bara mer näring skulle jag tro. För ingen "vanlig" människa som ska snart ska föda sitter väl och skriver negativa inläggi sådana här forum om planerar barn? Ingen vänligt sinnad och normal människa kan väl vara så illful mot sina medsystrar.....

Sedan det senaste inlägget till mba 12. Hur kan man ens skriva så och mäta ett rikt liv i pengar & lyx? Jag tror det finns många med riktigt god ekonomi som inte alls är lyckliga, likaså som det finns de som lever knapert men som ändå får vara friska och har ett rikt liv på kärlek och vänner.

Fattar inte att jag ens bryr mig om att bry mig i Lillstorans inlägg. Detta var det sista jag kommenterar om denna människa. Energi måste jag spara till bättre saker, känns det som.
  • Tuvalina
    germany skrev 2013-01-05 16:03:14 följande:
    Ne och åter nej. Med skapande av tonårssajt och tonårsfasoner / tonårsinlägg så syftade jag enbart på en enda person och det är alltså Lillstorans jargong som jag mer och mer börjar tro är ett troll som sitter och skrattar gott när hon får pika någon och att vi svarar på hennes inlägg ger väl bara mer näring skulle jag tro. För ingen "vanlig" människa som ska snart ska föda sitter väl och skriver negativa inläggi sådana här forum om planerar barn? Ingen vänligt sinnad och normal människa kan väl vara så illful mot sina medsystrar.....

Sedan det senaste inlägget till mba 12. Hur kan man ens skriva så och mäta ett rikt liv i pengar & lyx? Jag tror det finns många med riktigt god ekonomi som inte alls är lyckliga, likaså som det finns de som lever knapert men som ändå får vara friska och har ett rikt liv på kärlek och vänner.

Fattar inte att jag ens bryr mig om att bry mig i Lillstorans inlägg. Detta var det sista jag kommenterar om denna människa. Energi måste jag spara till bättre saker, känns det som.
    Kära du och alla andra här med förnuftet i behåll Vi spar vår energi nu och fortsätter bygga upp tråden här med värme, kunskap och stöd!

Tack Cff för din studie som du visade, jag tror jag har läst den tidigare. Försökte gå in på den via min webbläsare här på jobbet men det fungerade inte nu tyvärr.

Jag äter ju bara 25 mg per dag eftersom jag tappade så mycket ´hår när jag åt 75 mg/dag. Hoppas att det kan ge någon effekt ändå... Jag har i alla falla haft fin ägglossning denna månad med hjälp av pergotime och kanske DHEA med...vem vet!

Min temp har gått upp på dag åtta efter ÄL. På dag nio, idag gick den upp ytterligare...så det är något som händer med kroppen. Kan progesterontabletterna göra att tempen går upp? Eller kan det rentav vara stressen jag känner... är orolig på nätterna.

Tyvärr är jag ganska låg för tillfället (läs deprimerad). Ska försöka hitta tillbaka till de verktyg jag haft tidigare och skapa meningsfullhet i livet igen. Jag har förmåga till det, det vet jag.

• cff

Tuvalina - inboxa mig om du vill att jag mailar rapporten istället.

• MissBoring

Tuva. Progesteronet kan höja tempen lite men vi hoppas det är av hcg som höjningen sker av

• Bambi2

Jag vill också tacka dig CFF - ditt inlägg om att Dhea kan minska missfallsrisken  kändes som ett ljussken i Januarimörkret, det behövde många av oss som undrar och väntar och oroar oss. Hopp helt enkelt. Jag försöker också vända den här resan till ngt positivt; det är en sådan fascinerande värld detta med fertilitet, ibland ser jag bara möjligheter. Men ibland tar oron över. Jag önskar jag visste mer men det blir så svårt att ta reda på sådan info som de flesta läkare själva inte verkar vilja diskutera.

Germany och många andra - ni är sådana klippor! Det är så inspirerande att läsa om er resa, även då ni brottas med oro och rädlsa eller sorg!

Stor Kram!