• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • germany
    cff skrev 2013-01-05 10:32:12 följande:
    Germany - det är i alla fall ett gott tecken att du är matt och mår tjyvens. Båda är typiska gravidetssymptom och indikerar att dina hormonnivåer fortsätter att stiga. Tänker på dig.
    Jo, du har rätt i det. Jag hade nog kunna tänka mer i posiitva banor om det inte vore för blödningen med klarrött blod....Men jag försöker ta en dag i taget, mer än så kan jag inte göra.
    Tack för din tanke, du finns också i mina tankar.
  • cff

DHEA ökar inte bara chanserna att bli gravid, men minskar också, väldigt mycket, risken för missfall (vilket man tror beror på att äggens kvalitet är bättre - lägre risk för kromosomförändringar).

På CHR (Centre for Human Reproduction i NY) ger de, enligt studien som är länkad nedan, alla kvinnor över 40 DHEA (25mgx3/dag). Kvinnor under 40 får samma dos i de fall där man har högre FSH-nivåer än normalt i ens årsgrupp samt (tdigare använde de gränsen 10 miU/ml), har minst ett misslyckat försök samt mindre än 4 ägg plockade efter stimulering. Bara de med ett BMI på över 35 får en högre dos, 100 mg/dag. Doseringen är dock bara baserad på att det råkar vara den nivå man har provat - det har inte gjorts några studier på hur resultatet påverkas om man höjer eller sänker dosen. Man verkar inte ha ett undantag för kvinnor med PCOS.
    Man fortsätter med DHEA tills ett andra positivt graviditetstest.

I den här rapporten (en kombination av två forskningsstudier) var missfallsfrekvensen hos de DHEA-behandlade kvinnorna (som då antingen var över 40, eller hade högt FSH och få äggblåsor vid IVF som beskrivet ovan) var missfallsfrekvensen endast 15.1 %(!). Det kan jämföras med en missfallsfrekvens vid alla IVF i USA under 2004 på 17.6%, vilket är helt otroligt, för de innebär att gruppen som fick DHEA, som ju normalt har nedsatt fertilitet, då hade lägre missfallsfrekvens än den grupp som t.ex. inkluderar de som gör IVF pga sånt som inte alls påverkar ägg- eller spermiekvaliteten - t.ex. blockerade äggledare. 

OBS - även i åldersgruppen >42 var faktiskt sannolikheten för att ett plus skulle leda till ett levande barn 75% Glad.

Så för er här som plussar efter att ha ätit DHEA - kom ihåg att ni nu faktiskt, mot alla odds, har större sannolikhet att nå ända fram än den "genomsnittlige IVF.aren".

Det är en spännande rapport som jag kan rekommendera er att läsa. Här är studien Glad.

• Hannah8401

Välkommen tillbaka germany. Gick det bra med husdjuret? Väldigt tråkigt att höra att du mår dåligt, men jag vet hur det känns, jag hade också svårt att vara glad. Om jag blir gravid igen lär det vara ändå värre.

Har du inte fått göra vul än? Nu kan man ju sehjärtat slå. Det är säkert ingen fara med din

Blödning, bullan blödde ju mycket utan att det var någon fara! Jag hade fruktansvärt ont när jag fick missfall så har du inte ont går det helt

Säkert fint. Stor kram till dig.

• moonstar88
    cff skrev 2013-01-05 11:02:29 följande:
    DHEA ökar inte bara chanserna att bli gravid, men minskar också, väldigt mycket, risken för missfall (vilket man tror beror på att äggens kvalitet är bättre - lägre risk för kromosomförändringar).

På CHR (Centre for Human Reproduction i NY) ger de, enligt studien som är länkad nedan, alla kvinnor över 40 DHEA (25mgx3/dag). Kvinnor under 40 får samma dos i de fall där man har högre FSH-nivåer än normalt i ens årsgrupp samt (tdigare använde de gränsen 10 miU/ml), har minst ett misslyckat försök samt mindre än 4 ägg plockade efter stimulering. Bara de med ett BMI på över 35 får en högre dos, 100 mg/dag. Doseringen är dock bara baserad på att det råkar vara den nivå man har provat - det har inte gjorts några studier på hur resultatet påverkas om man höjer eller sänker dosen. Man verkar inte ha ett undantag för kvinnor med PCOS.

Man fortsätter med DHEA tills ett andra positivt graviditetstest.

I den här rapporten (en kombination av två forskningsstudier) var missfallsfrekvensen hos de DHEA-behandlade kvinnorna (som då antingen var över 40, eller hade högt FSH och få äggblåsor vid IVF som beskrivet ovan) var missfallsfrekvensen endast 15.1 %(!). Det kan jämföras med en missfallsfrekvens vid alla IVF i USA under 2004 på 17.6%, vilket är helt otroligt, för de innebär att gruppen som fick DHEA, som ju normalt har nedsatt fertilitet, då hade lägre missfallsfrekvens än den grupp som t.ex. inkluderar de som gör IVF pga sånt som inte alls påverkar ägg- eller spermiekvaliteten - t.ex. blockerade äggledare. 

OBS - även i åldersgruppen >42 var faktiskt sannolikheten för att ett plus skulle leda till ett levande barn 75% .

Så för er här som plussar efter att ha ätit DHEA - kom ihåg att ni nu faktiskt, mot alla odds, har större sannolikhet att nå ända fram än den "genomsnittlige IVF.aren".

Det är en spännande rapport som jag kan rekommendera er att läsa. Här är studien .

Oj:)! Vilken positiv forskning du hittat:), hoppar verkligen att den stämmer det skulle ju vara hur bra som helst:).

Måste också säga att jag är jätte imponerad av er alla som letar fram olika forskning om DHEA och orkar läsa/översätta och tack så mycket för att ni lägger ut info till oss andra:)! Verkligen jätte snällt!!!
  • Kattflickan

Germany: det är ju positivt att blödningen upphörde så snabbt och att du mår illa och är trött. Jag håller alla tummar jag har för att det ska gå bra på ditt VUL!

Hoppas ert djur mår bättre nu?

Intressant studie CFF: Att missfallsrisken minskade så drastiskt efter intag av dhea! Det borde ju innebära att även yngre skulle kunna dra fördel av att ta dhea innan graviditet. Om den här graviditeten går bra och om vi ska försöka med syskon ska jag prova dhea.

• Lillstoran

Mba - jag vågar påstå att jag är långt mycket lyckligare än du och säkerligen har det bra mycket bättre!

• hemulen

Germany, håller så mycket mina tummar för att det finns ett litet hjärta som pickar hos dig ?!

Jag hade också en klarröd blödning, v 7+0. Den varade ca ett dygn och jag var HELT säker på att det var kört. Den gjorde inte ont men fortsatte med varierande mängd bruna flytningar i 3v. På VUL fanns två finaste, fina pickande hjärtan som fortfarande slår ?. I v 11 kom nästa blödning och jag blev ännu mer förtvivlad... På gynakuten konstaterade de att allt såg fint ut. Nu v19 och hittills inget mer blod . Så allt kan verkligen vara bara bra med ditt lilla gryn! Jag tror på det!

Oron och ångesten över graviditeten har inte varit att leka med, förstår så väl vad du går igenom. Jag tänker att det ska släppa lite efter RUL om allt är ok då... Stor kram!

• hemulen

Men nej, frågetecknet ska självklart INTE vara med. Har ny mobil och den gör inte helt som jag vill ännu...Hade gjort hjärtan där det är ?....

• Pippi70

Vad jobbigt germany att du inte mår bra..förstår att du är rädd att mista ert lilla frö, och att det fortfarande känns overkligt och skrämmande men ändå härligt på samma gång.

Inte helt ovanligt med så mycket känslor och att man blir extra känslig när man är gravid. Hoppas dagarna får flyta fram snabbt och att dina 12 första veckor snart är över. Tror iochförsig inte att rädslan och oron försvinner då heller men om du kroppsligt kan må lite bättre och att du vänjer dig vid alla graviditetshormoner så kan du kanske se ljusare på det.

Förstår verkligen att det är jobbigt att inte kunna njuta av detta, så som ni längtat!!

Jag är övertygad om att ert lilla pyre är en stark liten krabat, som du snart får se på UL? Då kommer det kännas mycket bättre!!

Tänker på dig och sänder dig en stor varm kram!!