• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • mba12
    Lillstoran skrev 2013-01-05 14:20:03 följande:
    Mba - jag vågar påstå att jag är långt mycket lyckligare än du och säkerligen har det bra mycket bättre!
    Sure
  • Tomahawk
    Lillstoran skrev 2013-01-05 14:20:03 följande:
    Mba - jag vågar påstå att jag är långt mycket lyckligare än du och säkerligen har det bra mycket bättre!

Påstå det du du beter dig som en barnrumpa
  • Tomahawk
    moonstar88 skrev 2013-01-05 11:23:01 följande:
    Oj:)! Vilken positiv forskning du hittat:), hoppar verkligen att den stämmer det skulle ju vara hur bra som helst:).

Måste också säga att jag är jätte imponerad av er alla som letar fram olika forskning om DHEA och orkar läsa/översätta och tack så mycket för att ni lägger ut info till oss andra:)! Verkligen jätte snällt!!!

Håller med! Både jag och min fru uppskattar detta!
  • hitcher

Hej alla! Ny här! 40+ och har ett barn på snart 2 år som kom till på första IVFen. Två FET från samma IVF har gett ett missfall och ett plus som försvann. Jag hade tänkt göra en ny IVF i oktober men olika omständigheter i livet kom emellan. Nytt försök var planerat till december men då blev jag sjuk. Nu har jag tagit 75 mg DHEA per dag sedan juli och undrar hur länge man ska fortsätta egentligen? Trillade över en studie som hade kommit fram till att man såg hyfsat tydliga effekter efter nio månader med DHEA-tillskott men den studien har jag slarvat bort :) Vad tycker ni?

• germany
    Bambi2 skrev 2013-01-05 19:37:03 följande:
    Jag vill också tacka dig CFF - ditt inlägg om att Dhea kan minska missfallsrisken  kändes som ett ljussken i Januarimörkret, det behövde många av oss som undrar och väntar och oroar oss. Hopp helt enkelt. Jag försöker också vända den här resan till ngt positivt; det är en sådan fascinerande värld detta med fertilitet, ibland ser jag bara möjligheter. Men ibland tar oron över. Jag önskar jag visste mer men det blir så svårt att ta reda på sådan info som de flesta läkare själva inte verkar vilja diskutera.

Germany och många andra - ni är sådana klippor! Det är så inspirerande att läsa om er resa, även då ni brottas med oro och rädlsa eller sorg!

Stor Kram!
    Bambi, jag tycker likadant om dig och alla andra som skriver i trådar både här och där. Solig ALLA har vi något att bidra med och trots att vi alla säkerligen är väldigt olika som personer så tycker jag vi alla kommer mycket bra överens och istället för att skapa gruff och obehaglig stämning så försöker nog de allra flesta av oss att vara rätt så  mänsklig. Ingen människa i hela världen är ju perfekt, inte ens den som själv tror att den är det (dock så brukar dessa människor ofta tycka om att fastna i ett mönster att kritisera andra)

Det finns sååå många som jag verkligen skulle uppskatta att vara vän med i det verkliga livet. Några har jag redan kontakt med utanför FL och är precis så snälla som jag anade mig till genom att läsa inläggen från personerna i fråga.

MIn man ogillar att jag vistas här på FL :), han tycker detta forum är helt blåst Flört. Han förstår verkligen inte hur jag kan sitta här och "prata" med en massa  okända människor som  jag inte känner eller vet ett skvatt om. Men faktum är att FL med dess finaste "invånare" räddade mig från avgrunden när jag ramlade ner där för 1 år sedan.

Jag måste säga att jag känner mig lite hemsk som skrivit de sista inläggen gällande Lillstoran. Det är egentligen så emot mitt enkla jag att tycka till / tycka illa om personer som jag inte känner och på det sätt som jag nu då har gjort ang. LS.

Jag står dock absolut starkt fast vid mitt tyckande & mina senaste skrivna inlägg då jag tycker att någonstans går verkligen gränsen för vad en människa får skriva eller ej.....Hua hua! Men kul tycker jag inte att det är att själv bete mig illa.....För det har jag väl kanske gjort i och med att jag ens besvarade inlägg som jag istället hade kunnat ignorera? Jag hoppas innerligen att du Lillstoran förstår allas våra inlägg och vart vi vill komma och att denna tråd hädaneter får vara ifred  från  "angrepp". Annars får jag ta och lyda min mans kloka & enkla råd, värre än så är det kanske egentligen inte Drömmer

Vet inte varför jag ville skriva detta, ville väl kanske rensa själen från det onda som tillfälligt besökt mig. Känns bättre nu i allafall.

Fred på jorden och skit på åkrarna så blir allt bättre Glad
  • mba12
    Germany, Du ska absolut inte ha dålig samvete.

Min man tycker precis lika som din man och har sagt många gånger att lita inte på alla som skriver på forumet.

Vet du vad; HON(LS) existerar inte, det måste vara en skojare, kan vara vem som helst, en tonåring eller en kille som har inget annat för sig i livet. Har mer rolig att sitta och lallar runt på olika forum...vilket är tragisk för "henne".

Tror inte att "hon" är en 40-åring tjej med bra karriär, ekonomi och annat som "hon" påstår dessutom har haft svårt att bli gravid och nu har "hon" lyckats ... existerar bara inte.
    Vi är många som tycker synd om "människan". "Hon" är helt förstörd i själen.
    Vi lämnar "henne" åt sidan.

Sköt om dig
    Kram
  • germany

mba 12 - Förstod nästan att jag inte är ensam om att ha män som dissar nätet och dess forum. Han säger också som din man att hur kan jag tro på allt som skrivs och lita på främmande människor som jag inte vet ett dryft om. Faktum är att jag gör inte det heller utan sållar verkligen bland allt jag läser och följer min egen magkänsla i mycket. För i slutändan så är det alltid så att den enda man verkligen kan lita på till 100 % är en själv. Sedan så måste man ju också våga lita på andra och släppa andra människor in på livet, men med en viss förhållning att inte lita blint ändå. Som tur är så går det sålla och göra sig en relativt bra bild av vilka personligheter som vistas här på forumet. Att man är olika ska inte utgöra några problem och det ska ändå ganska mycket till innnan jag ogillar någon. 

Nej, jag har egentligen inte dåligt samvete över inläggen om LS, jag står för det jag skrivit så det är inte det för hon har verkligen betett sig illa åt med att gå på i sitt skrivande som hon gjort.  Men känner att det är så himla dumt att själv sjunka till samma nivå vilket jag kände att jag gjorde när jag över huvud taget brydde mig att skriva något. Det bästa och enkla är att inte slösa onödig energi på människor som inte är värda det, men svårt att inte lägga sig i när hennes inlägg sårar så många. Faktum är att jag faktiskt har tänkt i samma banor som dig, dvs hur kan jag veta att LS är en tjej osv......

Men jag har rensat nu och försöker dra in lite frisk luft under vingarna istället, så nu har jag dryftat nog om det tråden handlat om sista tiden och håller med dig om att vi lämnar "henne åt sidan".

PS: Pratade med "din" akupunktör idag, gissa om jag genast får ett lugn i själen Hjärta

• Älva1973
    germany: Du skriver många kloka ord och jag kan skriva under på det mesta där. Jag litar också mycket på magkänslan när det gäller signaturer, jag friar oftast än att fäller. Men om jag snubblar ver någon jag känner vekar helt ute och cyklar så väljer jag att inte bemöta innehållet och att ignorera. Det behöver inte vara elaka inlägg utan bara allmänt konstiga frågor som verkar visa på en "knepig" person. Här inne verkar det vara 99% underbara brudar ...och snart är det 100% Solig

Min sambo tycker inte att det är knäppt att jag hänger här, han är väldigt "Internet-vänlig". Spelar mycket själv online med vänner och de han inte känner. Tror att det är ungefär lite samma som att vara inne bland forum. Man lär känna personer genom att skriva text. Jag tror att han tycker att det är bra att jag har någon att ventilera mina tankar och funderingar med. Jag skulle nöta ut honom totalt om jag skulle prata med han om precis allt jag tänker kring våra försök. Jag informerar och uppdaterar honom när jag hittar ny information och när det är dax för ÄL mm.

I går hade vi ett samtal igen kring IVF. Vi har varit lite oense kring om vi ska göra det nu så fort som möjligt eller vänta till sommaren. Han vill åka på sommaren för att det blir roligare resa då medan jag vill försöka nu direkt då jag vet att det ökar chansen att bli gravid så fort som möjligt. Har varit rädd att han ska ändra sig igen och säga "till sommaren". Men han är med på att köra på nu direkt med IVF Glad Jag fortsätter planera det nu.

Här kommer en liten fråga tiller kring ledigheten för IVF. Vi kommer att behöva vara borta 7-10 dagar från jobbet. Har nu läst att man har rätt att vara ledig med sjukpenning för att göra IVF. Vad är er erfarenhet kring det? Vår arbetsgivare vet inget om våra planer och jag är rädd att han kommer tycka att vi inte är ute i nog god tid. Jag har inte tänkt berätta förrän jag vet med säkerhet att vi inte är gravid på eget försök eller börjar ta sprutorna.
    www.barnlangtan.com/arbete-och-arbetssituation

• susmar72

Hej alla, jag ska ta fostimon istället menopur denna gången tyckte falun dät jag går. Har någon erfarenhet av fostimon?

• susmar72

Älva1973: mina erfarenheter vid sjukskriven vid IVF. Att jag har varit sjukskriven varje gång, utan krångel från arbetsgivare.