• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Älva1973
    susmar72 skrev 2013-01-06 16:30:46 följande:
    Älva1973: mina erfarenheter vid sjukskriven vid IVF. Att jag har varit sjukskriven varje gång, utan krångel från arbetsgivare.
    Tack, det låter lovande. Har era arbetsgivare vetat om vad ni ska göra? Fick din man också sjukskriva sig från jobbet? Vi är ju inställda på att ta semester, men nu när jag hittade den här informationen så känns det som att man bör nyttja den så man får en "riktig" semester till sommaren Glad
  • susmar72

Hej Älva1973: både min och min make arbetsgivare har veta om det. Han var sjukskriven första gången, sedan har han tagit semester pga mycket sparad semester.

• Bambi2

Ang. männens syn på att läsa i forum och ventilera sina kännslor där; jag har undrat lite varför inga män skriver här om det. Men så hittade jag några trådar under "pappagrupper" här på FL. Kände mig lite som att jag inte hade behörighet att vara där men det var ändå ganska skönt att se att vissa män försöker bearbeta sina känslor inför IVF på forum, precis som vi kvinnor. Men inläggen var betydligt färre än de är här. Det verkar som att det saknas en kultur bland män att ventilera vad de känner, fr.a. i frågor som rör fertilitet och assisterad befruktning. Naturligtvis betyder detta inte med automatik att de flesta män inte ventilerar sina tankar någonstans, bara för att de inte är här. Men det känns som om det borde finnas många som våndas i tysthet ändå. Fler av dem som ändå skrev beskrev att de kände sig avskärmade under IVF-processen, då allt hände med kvinnornas kroppar, som de f.ö. beundrade väldigt mycket för deras styrka.
    Vet egentligen inte varför jag bryr mig om detta, jag är ju singel just nu och kommer nog vara ett tag framöver ;) Dessutom har jag en manlig bekant som stöttar mig väldigt bra, och är helt öppen med vad han och hans fru fick gå igenom för att tillslut lyckas få sin älskade dotter.

Ang. LS så har tanken också föresvävat mig att det skulle kunna vara vem som helst egentligen. Men på något sätt tror jag att hon är ungefär den hon utger sig för att vara, även om det finns mycket osannolikt i inläggen. Just att svara i affekt och ovanligt hårt och ologiskt, tyder på att hon hade målat in sig i ett hörn och agerade i något sorts självförsvar. Jag hoppas att allt lugnar ner sig kring LS och att hon finner utrymme i sitt liv att möta sig själv, sina rädslor, sin smärta och sorg, så att hon kan fungera med sina medmänniskor och kunna verkligen ge av sig själv istället för att såra andra.

• mba12

Tjejer, något utnför ämnet, bara för att koppla bort allt, kolla kanal 7 ikväll, kl. 21.00 " The backup plan". Har sett den, rolig film.

• cff

Fina vänner. Jag har just upptäckt att jag kan spara på en mycket stor del av mina kostnader för IVF, akupunktur, mm genom att få det som förmån från arbetsgivaren (mot löneavdrag). Skapade en separat tråd om detta som jag vill tipsa om: Här

• Tuvalina

Bruttolöneavdrag är jättebra. Men Söderhamns kommun vägrade att ge mig det trots det enbart är en vinn - vinn situation.

• Kattflickan

Tuvalina: Jag tror tyvärr att de flesta kommuner är så stelbenta. Hade en kollega som frågade på jobbet (jobbar kommunalt) och de sa nej. 

• cff
    Tuvalina skrev 2013-01-06 21:38:52 följande:
    Bruttolöneavdrag är jättebra. Men Söderhamns kommun vägrade att ge mig det trots det enbart är en vinn - vinn situation.
    aha, vad frustrerande. Och helt oförståeligt. Jag har tur som har en förstående arbetgivare (jag själv :).

Går det  på något vis att argumentera med dem eller är den dörren helt stängd (t.ex. Laholms kommun har ju en trevlig brochyr där de skriver " Laholms kommun arbetar aktivt med att vara en attraktiv arbetsgivare. Att arbeta med erbjudande kring personalvårdande förmåner är ett sätt att stärka sin position, för såväl befintliga som kommande medarbetare. Arbetsgivaren har fått önskemål från personal om att kunna få privat hälso- och sjukvård mot bruttolöneavdrag... Erbjudandet gäller privat hälso- och sjukvård enligt följande...IVF (provrörsbefruktning) eller annan fertilitetsbehandling."). Kanske kan du prova att lägga fram den till kommundirektör t.ex. (se brochyren här)?

Även Karlstads kommun beslutade i juni 2012 att ge anställda möjligheten att kombinera bruttolöneavdrag med privat sjukvård (beslutet här).

Storumans kommun la i augusti i år ett förslag om att göra samma sak för att som de säger "Mot bakgrund av den skärpta konkurrensen på arbetsmarknaden och vikten för kommunen att vara en attraktiv arbetsgivare samt att bruttolöneavdragsförfarandet är kostnadsneutralt föreslås att Storumans kommun möjliggör bruttolöneavdrag under vissa förutsättningar." (se här).

Det här känns som en orättvisa som är värd att vi gemensamt att fightas för att få bort.   
  • Älva1973

Bruttolöneavdraget är väl knappast aktuellt gör mig när vi gör IVF utomlands? Men jag ska i alla fall se om jag kan få igen viss del från FK eftersom mitt landsting har så låg åldersgräns och i andra landsting skulle jag fallit in under vårdgarantin.

Tänk vad man ska få "slåss" gör sin rätt att få hjälp. Oavsett om det gäller ersättningar men även typen av vård och undersökningar man får.

Måste bara säga att jag uppskattar den här tråden för att ni är då pålästa och har stor erfarenhet av IVF och andra behandlingar/åkommor. Hoppas det är ok att jag hänger här trots att jag inte är kandidat för dhea :)