susmar72 skrev 2013-01-06 16:22:55 följande:
Hej alla, jag ska ta fostimon istället menopur denna gången tyckte falun dät jag går. Har någon erfarenhet av fostimon?
Jag har kört 2 omgångar med Fostimon. Verkar som att det i USA är populärt att testa det för oss lite äldre, men i Sverige använder man det inte så mycket längre enligt min svenske gyn. Men, vi reagerar ju alla olika på olika hormoner så det är bra att prova lite olika. Jag bytte samtidigt som jag gick över till Fostimon från Puregon/menopur till långa protokollet så kan inte säga om vad som gjorde att det blev bättre, men fler mogna folliklar blev det allt. Tyvärr blev min slemhinna tunnare med F än med de andra hormonerna, så nu skall jag gå tillbaka till P/M (men fortsätta med det långa protokollet).
Det är lite krångligare eftersom man måste blanda till respektive dos, och eftersom jag tog en hög dos (450) så behövdes det blandas i pulver från 3 flaskor varje gång. Jag hittade ingen info om huruvida man behövde flera flaskor av natriumkloridet (som man blandar med pulvret) när man skulle blanda flera flaskor med pulvret. Risken, enligt sköterskan, är att man om man bara använder en ampull NaCl till tre doser pulver så kan det bli lite för koncentrerat och då svida mer när man sprutar. Använder man istället mer NaCl så blir det väldigt mycket vätska som skall sprutas in, vilket inte heller är helt lätt. Jag valde till slut att först dra upp ca 1½ ampull NaCl i blandningssprutan och sedan spruta ned och dra upp igen ur de tre flaskorna med pulver. Det fungerade bra.
Det tog ett tag innan jag klurade ut hur jag skulle bryta ampullerna (hade liksom ingen som visade mig, utan jag fick googla och gissa :), tricket är att ha pricken mot sig och att sätta "brythandtaget" (i plast, som du skall få från din läkare tillsammans med sprutorna och nålarna, dessa får du inte med medicinen när du hämtar ut på apoteket) mitt för pricken och bryta emot dig. Då går inte ampullen i smådelar och den bryts också tillräckligt långt ned för att man skall nå ned till botten med sprutan.
Fostimon kommer oblandat eftersom det är dyrt att sätta upp en produktionslinje som gör förfyllda sprutor och de har för liten försäljningsvolym (i Sverige) för det. Det tar tid och är lite meckigt att blanda, när jag väl fick upp lite vana så tog det mig i alla fall minst 10 minuter, i början nästan en halvtimme), men en stor fördel är att det inte kan frysa. Så här på vintern kan det vara skönt för då behöver man inte få panik om man glömt medicinen i bilen eller så :).
Fråga gärna på om du undrar något mer om Fostimon - jag kände mig lite ensam när jag använde det eftersom jag inte fick någon info och det fanns förvånandsvärt lite på nätet.