• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Älva1973

cff: tusen tack för länken :) Ska samla på mig den informationen också så jag har när det blir dax.

Fick mejlet med recepten idag samt att jag fått doseringsinstruktioner tidigare. Kan lägga in den här sedan så får jag höra er erfarenhet. Nu har jag inte liknande AMH-värden som ni, men tänkte att ni har säkert massa erfarenhet kring medicineringen. Min läkare sa att doseringen berodde på vilket AMH jag hade.

Shit så nervös jag blev nu :P
    Känns så overkligt på något sätt att det skulle vara dax snart. Huvudet snurrar i en konstig bubbla känns det som.

• germany

Undrar hur det har gått för dig i dag MIss B? Har tänkt på dig under dagen.

Mba 12 - Oj, det var hög dos med hormonpreparat! Men kör på deras förslag, de skulle knappast föreslå sådant upplägg om de inte tror det kan passa dig. Men visst är det jobbigt att inte få veta svaret förrän stimuleringen är klar och ÄP utfört. Jag hoppas så att det ska bli ett fint resultat för dig.

Roligt Älva att du snart är igång och det är positivt att du får ett pirr i magen , det ska vara spännande när man börjar denna IVF resa. Glad
    Du kanske har skrivit tidigare, men vilket AMH värde ligger du på?

• MissBoring

Jag är idag på sprutdag 6 (5 sprutor har jag alltså kickat in innan vul)
    lite drygt 6 mm  slemhinna och 4 folikar 6-7 mm och ett gäng mindre. Så får vi se hur det utvecklar sig!

• germany
    MissBoring skrev 2013-01-07 16:34:16 följande:
    Jag är idag på sprutdag 6 (5 sprutor har jag alltså kickat in innan vul)
    lite drygt 6 mm  slemhinna och 4 folikar 6-7 mm och ett gäng mindre. Så får vi se hur det utvecklar sig!
    Skönt att det fanns folliklar som var jämnstora och av de mindre så tror jag säkert att en del kan växa till sig och att chans finns bland dom också. Slemhinnan lär vara i fint skick vid ditt nästa vul.
    Skönt att ha klarat av ett delmå! Solig 

Du lär nog ha allas våra tummar nu då du är först ut detta år med IVF.
    Nästa att hålla tummar för är Susmar och CFF. Ni blir snart ett helt gäng som kommer att ruva tillsammans.
  • germany
    Älva1973 skrev 2013-01-07 16:48:40 följande:
    Germany: jag har AMH på 9,3
    Just ja, nu minns jag det. Och visst var det i den mätning som våra andras AMH är mätt i?
    Det känns som om det var det när jag tänker tillbaka. Svårt att komma ihåg allas värden och så när det gått en tid.

Själv fick jag svar idag på mitt TSH (de missade att kolla T3 & T4.....eller rättare sagt så glömde jag att säga till men trodde ändå att de skulle ta båda, dock så är det inte så länge sen jag tog dom och de var då bra)
    Mitt TSH värde låg i allafall på prick 1.0. Känns skönt att det håller sig där (var 1.2 sist)
  • MissBoring

Glad för alla tummar och hejjarrop jag får

Ska tillbaka på fredag så då hoppas jag hinnan tjockat till sig.mär inte så orolig för det blir ju iqf inte et förrän mitten av nästq vecka så då har den ju ganska lång tid att tjocka på sig! Hoppas du har rätt Germany och att några små hinner i fatt! Fortsättning följer

• Älva1973
    germany skrev 2013-01-07 16:56:20 följande:
    Just ja, nu minns jag det. Och visst var det i den mätning som våra andras AMH är mätt i?
    Det känns som om det var det när jag tänker tillbaka. Svårt att komma ihåg allas värden och så när det gått en tid.

Själv fick jag svar idag på mitt TSH (de missade att kolla T3 & T4.....eller rättare sagt så glömde jag att säga till men trodde ändå att de skulle ta båda, dock så är det inte så länge sen jag tog dom och de var då bra)
    Mitt TSH värde låg i allafall på prick 1.0. Känns skönt att det håller sig där (var 1.2 sist)
    Ja det stämmer. Mätt med samma värden som ni andra. Vet att det är svårt komma ihåg allt. Gör inget om man får upprepa sig Glad

Jag ska ta 225 enheter Gonal-f, sedan var det Otrivelle och Cetrodide. Är det korta programmet.

Nu hoppas jag fasen att det inte tagit sig detta föröket... är så taggad på IVF:n nu. Sedan blir det ju en typ av resa också med det hela Glad

Jag har ringt Försäkringskassan och de verkar ju jättetrevliga och hjäpsamma. Känns inte som att de vill sätta käppar i hjulet om man vill ha ersättningar och sjukledigt. Men det återstår ju at se när man ska ansöka om diverse ersättning.

Miss Boring: Spännande att följa dig nu fram till din äggplock och ET Glad
    Var det långa programmet du skulle köra? Vilka mediciner tar du?
  • MissBoring

Tack. Ja det är långa jag kör. 375 enheter menopur är min melodi

En fråga, vad är Cetrodide?

Va bäl ett väldigt högt amh?

• Älva1973
    MissBoring: jag måste ärligt säga att jag inte vet själv, men kollade upp och det är i sprutform och förhindrar för tidig ägglossning. Jag är ju väldigt grön på det här med IVF så det känns skönt att mingla runt här inne bland er som försökt några gånger. Helst önskar man att det ska ta sig första gången för alla Solig