• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • cff

Kvinna72 - vad otroligt trist. Får du köra på direkt i kommande cykel? Toppen i så fall, det fick inte jag när jag hade ett misslyckat (och också mycket traumatist) ÄP. Bra läkare som vill prova något annat. Av någon anledning är det så att våra kroppar svarar olika på olika hormoner och ofta, om det inte går bra med en viss medicin, kan det gå mycket bättre med en annan. Så jag hoppas att nästa omgång går mycket bättre. 
    Bra att du mår så bra av att börja med dhea igen - kanske är det därför man skall ta en paus med det ibland (för att få igen "kicken" när man börjar igen).
    Hur många dagar hade gått från att du slutade med dhea tills du tog blodprovet som visade 3,0? 

• hitcher

Germany, vilka fina nyheter! Har faktiskt tänkt på dig flera gånger idag och undrat om du ändå inte skulle åka in akut...

Vi-4, jag håller tummarna ändå för ett sent plus. Vet precis hur det är när ett tidigt plus försvinner. Så många förhoppningar och drömmar som bara seglar bort. 

• Kvinna72
    cff skrev 2013-01-14 20:21:12 följande:
    Kvinna72 - vad otroligt trist. Får du köra på direkt i kommande cykel? Toppen i så fall, det fick inte jag när jag hade ett misslyckat (och också mycket traumatist) ÄP. Bra läkare som vill prova något annat. Av någon anledning är det så att våra kroppar svarar olika på olika hormoner och ofta, om det inte går bra med en viss medicin, kan det gå mycket bättre med en annan. Så jag hoppas att nästa omgång går mycket bättre. 
    Bra att du mår så bra av att börja med dhea igen - kanske är det därför man skall ta en paus med det ibland (för att få igen "kicken" när man börjar igen).
    Hur många dagar hade gått från att du slutade med dhea tills du tog blodprovet som visade 3,0? 

Hej, ja det blir i kommande cykel. Jag frågade läkaren om just det, undrade om jag inte skulle göra uppehåll men han tyckte att jag kunde köra på så fort min mens kommer igång igen. Självklart undrar jag om jag gör rätt ibland, personligen är det ok men jag bara undrar om kroppen är det.
    Jag åt 75mg i 4 månader och sedan gick jag ned till 50mg den sista månaden. S-DHEA (eller om det heter DHEA-S) tog jag ca. 7 dagar efter jag slutat helt med dhea.  
  • Pippi70

Åh vad tråkigt kvinna72!! Att det inte blev något! Kan nästan föreställa mig hur det känns för dig nu.. Det är min stora oro.. Att det inte blir något ägg..

Precis som hitcher skriver: så många förhoppningar och drömmar som bara seglar iväg...:(

Om jag inte har fått någon mens till torsdag ringer jag kliniken..då kanske jag kan fråga lite snällt om varför de inte svarar på mail..?

Jag önskar jag kunde stå på mig lite mer och kräva lite svar.. Men jag tycker det är svårt att ta plats, precis som jag inte hade rätt att vara där... Jag vet att det bara är så i min fantasi..

• germany

Tack finaste ni för alla era ord!
    Jag tackar så här till alla då det blir för mkt att skriva om jag svarar var och en av er.
    Men jag har läst varje inlägg och jag önskar vi hade ett trollspö som vi kunde svinga och göra att allt kommer att gå bra för oss alla. Många av er är ledsna och deppiga för att barnverkstaden verkligen suger energi ifrån oss......Det SKA vända för dig, dig, dig och dig och flera dig & mig.

Jag tycker mkt om att lyssna på musik och får ofta upp väldigt betydelsfulla låtar i mitt huvud bara så där apropå.
    Det som direkt dök upp nu är denna melodi

"Tänd ett ljus och låt det brinna,
    låt aldrig hoppet försvinna
    det är mörkt nu,
    men det blir ljusare igen..."

Skitjobbigt att inte alltid se ljuset nånstans där i mörkret, fråga den som inte känner så!
    Så länge vi kämpar och hoppas så har vi chansen, även om det är en tortyrresa längs vägen, tyvärr....

Många varma kramar til er alla!

• Älva1973

Vaknade med mens i morse... i dag blir det till att jubla för den. Nästa månad kommer jag nog bryta ihop om den kommer. Det blir till att hämta ut recepten idag och börja med spruta i morgon. Vi har även samtalet med arbetsgivaren kvar att göra. Tänkte be att få göra det idag... usch är så nervös att jag skriver dubbla bokstäver med skakiga händer. Tänk om han nekar oss sjukledigt? Orkar inte börja bråka. usch.. oroar mig alltid så  mycket i förväg. Önskar att jag hade något från FK att skriva ut. Har bara skrivit ut sidan som fanns på barnlängtan.com än så länge. För om vi ändå ska berätta vad vi ska göra så kan vi köra helt öppna kort med vad det innebär. 

• MissBoring

Men inte måste du berätta för chefen att du ska va sjukskriven? Jag kan inte kolla din länk i mobilen men i vilket fall som helst så har man ju en vecka man kan va sjuk utan intyg... förstår att det är skönt med öppna kort men för det behöver du inte tala om att du tänker va sjukskriven.. eller så får du lägga fram det med att du kommer va sjukskriven pga ingreppen som ingår! Lycka till!

• Vi 5

pippi, så trist att din inte får din mens, nu när du vill ha den. Jag hade vanlig mens, lite sparsammare, men under några fler dagar än vanligt den gången jag nedreglerades.

Älva, heja, heja för att detta är den sista mensen du får på länge! Jag tänker att det kanske är skönt att berätta om att ni ska göra IVF och att du kommer behöva vara sjukskriven under en period, men annars kan du ju som MsBoring skriver vara hemma en vecka utan intyg (7 dagar är det väl?) Och, ja det var otäckt med bröstsmärtan och kändes väldigt pinsamt att åka ambulans, jag brukar dra mig för att åka till VC för att inte vara till besvär, så jag tycker verkligendet var jobbigt trots att alla försökrade mig om att bröstsmärtor är allvarliga och att det även an bli mkt allvarligt om lungan kollapsar osv. Kändes iaf lite bättre...

Kvinna, fy så himla tåkigt med ditt ÄP, läs gärna tillbaka lite  i tråden där Hemulen skriver om hur hon gjorde för att få fler mogna folliklar. det var visserligen utifrån att hon har PCOs, men det var intressant. Skönt att köra på i cykeln direkt efter. 

Germany, hoppas du kan andas ut lite och tack för alla hejarop till oss i tråden!  

cff, tack för din tumhållning, och för svar om hur dina näraliggane plock blev. Intressant!

Här blev det nu en rejäl blödning, och inga mer test behövs, det är solklart slut på detta kortvariga plus. Jag har nu varit så inställd på det att jag mest är lättad att det kommer igång nu och inte dröjer. Jag ringde Fertilitetscentrum som tyckte jag skulle vänta med IVF till nästa cykel, både då jag gått en vecka över tiden och även äter penicillin mm. Om nu det inte blir knas med denna cykel så att den förlängs bör vi hinna ett IVF innan makens resa.
    Jag började med mina Prasteron igen idag, jag lyckades ju få en väns pappa att skriva ut till mig, men jag inser att det nog bara räcker till ca 25mg om dagen i under denna månad. Jag vågar inte fråga dem igen, så frågan är om jag ska köpa mer från DHEA.com, men jag behöver ju eg. inte så mkt klarar ju inte mer än 50mg om dagen, så kanske ska jag nöja mig med 25mg om dagen.   

• Anemon

Germany! Grattis, så glad när jag läste att det går bra. Vad bra att ni till slut åkte in. Hoppas att du nu kan få lite lugn och börja njuta av att du faktiskt är gravid!

Kvinna, så tråkigt att det inte gick vägen. vet hur det är.

För mig är jag osäker på om DHEA är rätt. Har nu ätit 4 månader och fick avbryta behandling i går pga få blåsor. Äggstockarna verkar helt ha lagt av och endast en blåsa var på gång. Det hör skulle vara vår sista IVF behandling innan vi skiftar spår till ÄD. Så ledsen i går med mycket tårar och klarade inte av att gå tillbaka till jobbet, men idag mest förbannad över att kroppen verkar ge upp innan jag gjort det. Jag ville ju prova en sista gång! Vi ska ta nya prover så vi vet aktuellt läge och diskutera med läkarna under februari vad vi ska göra men just nu vet jag inte om jag orkar ned en "ny" sista behandling.