• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • Älva1973
    Vi 4 skrev 2013-01-15 12:13:51 följande:
    Älva, heja, heja för att detta är den sista mensen du får på länge! Jag tänker att det kanske är skönt att berätta om att ni ska göra IVF och att du kommer behöva vara sjukskriven under en period, men annars kan du ju som MsBoring skriver vara hemma en vecka utan intyg (7 dagar är det väl?) Och, ja det var otäckt med bröstsmärtan och kändes väldigt pinsamt att åka ambulans, jag brukar dra mig för att åka till VC för att inte vara till besvär, så jag tycker verkligendet var jobbigt trots att alla försökrade mig om att bröstsmärtor är allvarliga och att det även an bli mkt allvarligt om lungan kollapsar osv. Kändes iaf lite bättre...
    MissBoring skrev 2013-01-15 11:37:22 följande:
    Men inte måste du berätta för chefen att du ska va sjukskriven? Jag kan inte kolla din länk i mobilen men i vilket fall som helst så har man ju en vecka man kan va sjuk utan intyg... förstår att det är skönt med öppna kort men för det behöver du inte tala om att du tänker va sjukskriven.. eller så får du lägga fram det med att du kommer va sjukskriven pga ingreppen som ingår! Lycka till!
    Det gick jättebra nu på mötet, han blev glad och det var inge problem att få vara ledig. Han hade många goda råd att komma med, han är klok och förstående och mycket mänsklig (vilket jag innerst inne redan visste men inte vågade tänka) Flört Känner mig så lättad ...verkligen. Dessutom hade han och "alla andra" redan listat ut det redan efter mitt MA i somras. Så det är nog bara till det bättre att berätta, man kanske dessutom blir av men den inre stressen som man inte kan påverka själv.  Ska försöka släppa all ångest och oro jag haft i kroppen nu en längre tid, men det kommer krävas lite mental styrka.

Så nu kör vi fullt ut. Börjar spruta Gonal-f i morgon och tar en dag i taget Glad

Vi4: Jag förstår att du tyckte det var pinsamt med ambulansfärden, det hade nog jag också tyckt  Men skönt ändå att allt gick bra. 
  • MissBoring

Älva vad härligt!! Fint med bra chefter, synd dom inte är så många  Flört

• MissBoring

Hej tjejer. Jag skrev aldrig igår, men Vc hade skickat iväg mitt prov utan personnummer på så kliniken ringde igår och sa de kan ju inte alnalysera detta prov... så där stod vi igår utan indikationer på om vi skulle ta Ovitrellen eller inte Skrikandes Läkaren kollade gamla journaler och räknade sanolikhter och sa vi skulle köra! Var tveksam men tänke att okej..vad finns det att göra..
    Sen blev jag så förbannad så jag ringde VC och sa de får fixa en ny analys själva här i stan på labb. Jag sa att jga ska vlä iaf få kunna bespara mig 25000 kr om jag får svaret imorgon (idag) för är då värdet dåligt så kan vi ju vlja att avbryta då!
    MEN nu ringde sköterskan och sa provet har kommit ikapp och är jätte bra Solig t.om att hon lät väldigt glad i telefonen och sa hon va så glad för vår skull att provet va bra eftersom vi haft så mycket otur hittills, så nu tar vi en dag i taget framöver Drömmer Imorgon kl 08,00 blir det äp!

• cff
    MissBoring skrev 2013-01-12 17:08:45 följande:
    1. varför ska man itne blanda medicin i doset? och vilka mediciner syftar du på?

Medicinen måste vara kvar i originalförpackningen när man reser utomlands. Det är för att tullen skall veta vad det är för piller man har med sig. Här hemma skulle jag inte klara mig utan dosetten (dosetterna) :)
  • cff

Missboring - härligt att blodprovet var bra. Jag antar att det var Östradiol (jag får ju inte göra några såna blodprov när jag gör IVF så jag har inte full koll utan har bara läst om det på nätet)? I så fall är det ju toppen för det visar väl på hur många mogna folliklar man faktiskt har (200-300 pg/ml/mogen follikel).
    Jag tror att jag skall försöka få en remiss så att jag kan ta detta också i kommande cykel.

Tack för tipset om att värma i handen - jag har inte alltid varit så nog med det  - skall vara det den här gången. Skall också testa låret och kärlekshandtagen (just när jag skall ta sprutor är jag otroligt tacksam för mitt extra hull :).  

• MissBoring
    cff skrev 2013-01-16 10:33:23 följande:

Missboring - härligt att blodprovet var bra. Jag antar att det var Östradiol (jag får ju inte göra några såna blodprov när jag gör IVF så jag har inte full koll utan har bara läst om det på nätet)? I så fall är det ju toppen för det visar väl på hur många mogna folliklar man faktiskt har (200-300 pg/ml/mogen follikel).
    Jag tror att jag skall försöka få en remiss så att jag kan ta detta också i kommande cykel.

Tack för tipset om att värma i handen - jag har inte alltid varit så nog med det  - skall vara det den här gången. Skall också testa låret och kärlekshandtagen (just när jag skall ta sprutor är jag otroligt tacksam för mitt extra hull :).  

Jag är också tacksam för hullet när sprutan ska in, tänk att bara sticka in i skinnet FörvånadSkrattande
    gör du så med att värma lite, har gått super bra för mig denna gången och då har jag ju ändå på slutet sprutat in  450 ei så det är ju en del som ska in..

Ja, det är Östadiol som kollas men det kan nog inte stämma med att man kan utläsa antalet mogna folikar!? för jag har 6 som läkaren räknar med att kunna plocka och 2 till som ligger strax efter men resten har legat så långt efter att gyn inte ens mätt dem så jag kan inte ha så många mogna som mitt prov visade.. däremot så är det ju så att värdet ska visa att folikarna är mogna att plockas! Hoppas hoppas nu bara att det inte bara är så att det krånglat så mycket att värdet är högt och bra men folikarna tomma.. men men jag ska försöka inte fundera så mycket nu utan ta ett steg i taget och va glad åt att provet äntligen visade bra Solig
  • Vi 5

Anemon, så himla jobbigt och tråkigt att det blev för få blåsor. Det är ju också svårt att känna efter vad man vill när man är så mitt inne i besvikelsen. Du/ni kanske behöver några dagar för att landa lite innan ni beslutar om det var sista försöket eller inte.Om det inte var sista egna försöket så ska du kanske ändå prova att fortsätta med DHEA (om du inte hardåliga värden). Det ska ju dels inte påverk antal folliklar, och dels verkar det ta lite längre tid innan man ser effekt. Tänk på de som plussat i tråden, Germany, Hemulen och jag även om mitt slutde med mf) så har vi alla ätit över 6 månader.

MsBoring, men attans så det krånglar för er denna gång. Bra att du röt ifrån och ännu bättre att provet såg bra ut! Nu 17 ska ÄP i morgon vara bästa möjligt! Kommer att hålla mina tummar hårt för dig!   

Älva, fantastiskt så bra md chefen. Sköntatt slippa "mörka" och dölja och kunna få förståelse. Beröm chefen mkt för det så denne fotsätter med sitt positiva beteende    

cff, jag har också funderat på att börja med dosett, men inte kommit mig för. Är det nästa ckel du kommer att köra igång igen?    

• cff

ps på andra sidor står det 150-200 per mogen follikel...

• MissBoring
    cff skrev 2013-01-16 10:59:54 följande:
    missboring - siffran 200-300 hittade jag på Malpanis hemsida: www.drmalpani.com/estradiol.htm
    Vad hade du för värde (kanske är det olika enheter)? 

Ja hade 4000 idag, dom sa att det ska va mellan 2-3000 för att det ska göras äp. Sen är det ju lite individuellt. Sist hade jag 2800 och fick 5 mogna av 7 plockade ägg.