• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • susmar72

Vi4 och Germany: kroppen är på gång, 6 blåsor var mindre än 10 mm. Nytt vul på måndag.

• MissBoring
    susmar72 skrev 2013-01-17 22:05:57 följande:
    Vi4 och Germany: kroppen är på gång, 6 blåsor var mindre än 10 mm. Nytt vul på måndag.

Men härligt du också är på gång nu
  • MissBoring

Älva, hur kom det sig att ni valde Tjeckien? Har här på fl hört flera olika alt länder men ditt har inte kommit upp tidigare. Fröken Nyfiken

• Bambi2

Älva - Då förstår jag; - Om den Tjeckiska kliniken vill göra sista VUL för att själva kunna bestämma när ägglossningssprutan ska tas så förklarar detta varför de vill att du ska vara där så tidigt i cykeln. Dessutom kan du vara rätt lättstimulerad och kanske utvecklar du fina blåsor på kort tid.
    Jobbigt om du inte kan ta ut sjukledighet.. Önskar jag kunde råda dig men vet inte själv mer än att jag också berättade på jobbet om min IVF och sa att jag ville sjukanmäla mig de 1,5 dagarna. Det gick bra men hade det gällt längre tid kanske det hade blivit svårare. Annars verkar det vara trevligt att åka till Tjeckien! Kanske kan det bli som en lite ovanlig minisemester, om ni lyckas slappna av och inte oroa er för mycket.

• Älva1973

MissBoring: det var nog för att jag läst om andra som varit där. Jag lade ner tid på att leta upp olika kliniker på olika forum, både svenska och utländska. Pratat med några som varit och de rekommenderade den kliniken :)
    Jag kollade allt från Thailand till Jordanien, Spanien, Cypern mfl.

Bambi2: jag tror att jag får några dagar men ska väl vara glad för att vi får ledigt utan protester ;)

• germany
    susmar72 skrev 2013-01-17 22:05:57 följande:
    Åh, så skönt att höra att där fanns folliklar. Fler än sist dessutom, visst hade du totalt 4 folliklar då som läkaren räknade med?

Miss B - Så spännande att kika in här sen i e.m och höra rapport om hur dina små ägg har levt natten :)
  • mba12

Susmar, jätte bra med 6 folliklar! Heja heja

Själv fyller jag år idag :( man blir inte yngre varje dag! 42 år!

• Vi 5

susmar, härligt! Nu får de fortsätta växa på sig i fin takt.

MsB, tänker på dig! Nu är kl mellan 10 och 12 och jag gissar att du sitter på helspänn.

mba, grattis på din födelsedag!     

Älva, fint planerat! Hoppas att du iaf kan få en del sjukdagar.

cff, tack för artikeln, intressant läsning. Jag blev lite fundersam kring det där med bentäthet, men jag antar att det mer var i förhållande till sjukdomarna än till DHEA.

Själv har jag barit en besvärlig patient och mejlat läkaren och bett om mer förklaring till rekomendationen att vänta två cykler. Hade verkligen velat börja i nästa, kommer ju närmare och närmare 42 års dagen. Om det handlar om allmäntillstånd så mår jag ju redan rätt bra, men om de tänker att äggkvaliteten kan påverkas av infektionen borde man kanske eg. vänta ännu lite längre...     

• MissBoring

Ja, Vi4, dom höll mig på halster ganska läng men tillslut så ringde en sköterska och sa att 3 stycken hade blivit befruktade! Så enl min tidigare statestik borde iaf en kunna bli en fining att få tillbaka Drömmer

• cff
    MissBoring skrev 2013-01-18 12:03:35 följande:
    Ja, Vi4, dom höll mig på halster ganska läng men tillslut så ringde en sköterska och sa att 3 stycken hade blivit befruktade! Så enl min tidigare statestik borde iaf en kunna bli en fining att få tillbaka Drömmer
    Skönt (jag vet hur otroligt stressande det är innan man får svar på om något befruktats)! Är det transfer imorgon?