• PimPim1

Tips om dhea

Hej

Jag har svårt att bli gravid och problemet är troligtvis dålig äggkvalitet pga ålder ( 43 ). Jag har troligtvis fungerande ägglossning men blir inte gravid och mannen är inte problemet... Jag planerar inte IVF i detta läge utan tänker försöka på egen hand. Jag har läst att dhea skulle kunna förbättra äggkvalitet och bestämt mig för att det är värt ett försök. Har beställt 7 keto dhea men det används mest av det som tränar hårt och det finns i stort sett ingen info på svenska som rör fertilitet. Däremot finns det internationella fertilitetsstudier som visar på mycket positiva effekter men det verkar vara i ett tidigt skede så det kommer nog dröja innan man får se behandling med dhea i sverige. Nu söker jag erfarenheter från er som använt dhea i syfte att bli gravid. 

Finns det någon som kan bidra med lite tips och berätta hur det har funkat för er? 

Hur har ni doserat, när på dagen osv?  

Dhea ska ju ha positiv inverkan även på embyoutveckling och vi som är över 40 har ju troligtvis mycket låga värden (dhea sjunker i kroppen från 20 års ålder) Har ni slutat med dhea vid graviditet?

Tacksam för alla tips!   

• Svar på tråden Tips om dhea
  • MissBoring
    cff skrev 2013-01-16 10:59:54 följande:
    missboring - siffran 200-300 hittade jag på Malpanis hemsida: www.drmalpani.com/estradiol.htm
    Vad hade du för värde (kanske är det olika enheter)? 
    hmm det där verkar ju stämma.. så då finns ju en väldigt stor risk att jag nu kommer bli överstimulerad nu istället Obestämd med tanke på att jag max har 8 blåsor och värdet är 4000... i länken så skrev dom ju att flera kliniker väljer att avbryta om värdet överstiger 3000... suck... jaja nu är det som det är, hoppas det blir bra iaf Glad

Gulle dig Vi4! Hjärta
    Hur mår du och hur går tankarna nu? 
  • MissBoring

* jag vet ju du ska köra en IVF till men jag minns inte hur det va med tankar om preparat etc

• cff

MissBoring skrev 2013-01-16 12:15:37 följande:
    hmm det där verkar ju stämma.. så då finns ju en väldigt stor risk att jag nu kommer bli överstimulerad nu istället Obestämd med tanke på att jag max har 8 blåsor och värdet är 4000... i länken så skrev dom ju att flera kliniker väljer att avbryta om värdet överstiger 3000... suck... jaja nu är det som det är, hoppas det blir bra iaf Glad

Jag tror att det rör sig om olika enheter (den gången jag tog Östradiol fick jag svar i pmol/L).

150-200 pg/ml östrogen = 550-730 pmol/L

Om ditt provsvar var 4000 pmol/L så skulle det i så fall motsvara 5,4-7,3 mogna folliklar. Så det låter som att dina blåsor är alldeles fina. Ledsen att jag skapade förvirring.
    Lycka till med ÄP Glad
  • MissBoring
    cff skrev 2013-01-16 13:37:47 följande:

Jag tror att det rör sig om olika enheter (den gången jag tog Östradiol fick jag svar i pmol/L).

150-200 pg/ml östrogen = 550-730 pmol/L

Om ditt provsvar var 4000 pmol/L så skulle det i så fall motsvara 5,4-7,3 mogna folliklar. Så det låter som att dina blåsor är alldeles fina. Ledsen att jag skapade förvirring.
    Lycka till med ÄP Glad
    Aha, men vad fint då verkar det ju stämma toppen toppen Solig tur du fick lite reda i det där.. jag är inte så bra på att tyda sånt där Skäms
  • germany
    MIss B - Vad himla bra att du agerade och krävde VC att ordna så att du fick ta ett nytt E2 prov! Tror minsann att vi lär oss längs resans gång att "tuffa till oss" inte bara acceptera och säga "ja & amen", inte sant? Glad
    Gissa om jag kommer att tänka på dig i morgon bitti! Hoppas allt går finfint med allt.
    Ser fram emot din rapport sen. PS: Lätt överstiumlering sägs bara vara bra för att få ett plus!
    LYCKA TILL!

Anemon - Så lesamt att ni fick avbryta pga för få folliklar :(
    Det var ju erat sista försök...Men hoppas att ni känner att ett sista försök är ändå inte är avslutat, utan att ett sista försök är när man kommit ända fram till ÄP i allafall. Nästa sista gång behöver inte se ut lika som det resultat ni fick nu. Huvudsaken ett ägg blir befruktat och delar sig som det ska så finns alla chanser i världen!

Styrkekram!

Älva - Spännande med sprutstart! Ska bli lika spännande för en själv att följa din resa längs behandlingen.
    Önskar dig också all lycka till längs vägen.

Hitcher, Vi4, Cff, mba12, kvinna 72  och andra som jag säkert nu har missat pga av att ni varit så flitiga att skriva :)
    Mina tankar går till er också. Du Cff hoppas jag alldeles snart är igång med stimuleringen. Gissa om jag kommer att sitta som på nålar när du ska in på dina kommande VUL Solig

Sa vi inte i fjol att år 2013 ska bli ett bättre år för oss ALLA!
    Svårt att pränta in det i skallen....men vi hjälps åt så kanske det går lite lättare.
  • MissBoring
    Anemon ber om ursäkt men jag har missat ditt inlägg! Usch vad trist när ni skulle göra ett bra avslut å så blir det pannkaka. Hoppas ni snart landar i ett nytt beslut! kram
  • germany
    Linköping - Må erat sista IVF försök få bli det bästa någonsin! Oavsett vad som händer och sker så hoppas jag ni har andra dörrar öppna okså (tänkte på ÄD). Men givetvis så hoppas jag att ni slipper påbörja en helt ny resa.
    Hoppas du skriver här och berättar hur allt går.

Anne - Hoppas det går bra för dig på ditt nya jobb. Lät spännande med planerna som du och din man verkar ha.
    Roligare att öppna något eget och det tillsammans. Hoppas också att du finner styrka som du kan fylla din kropp och själ med. Snart är det inte länge förrän ni borde få besked om att det är dags. Tror att ni kommer att ha goda chanser. Hoppas också att ni får en ung donator som producerar massa fina ägg så det finns att välja på.

Katt (Katflickan för mig som inte alla kanske vet :) - Inboxar dig, men inte idag då tiden inte räcker till riktigt som jag vill just nu. Men tack för allt stöd och all hjälp så länge.
  • MissBoring

Germany, blir varm för alla tankar och lycka till Solig

• Lillstoran

Hejsan allesammans!

Igår fick vi en mycket söt liten flicka genom planerat kejsarsnitt på Karolinska Sjukhuset. 3580 gram och 49 cm lång.

Kejsarsnittet gick bra men jag har fortfarande rejält ont och kommer att bli kvar här, i vart fall tills imorgon. Sedan kan jag förhoppningsvis åka hem.

Det var väldigt omtumlande att bli föräldrar och jag kunde inte hålla tillbaka glädjetårarna som strömmade ned för kinderna när vi fick hålla henne för första gången. Vilka små tår och fingrar. Vilka underbara kinder! HjärtaHjärta

Nu ska jag bara återhämta mig, landa och komma hem.

Föräldragruppen börjar längre fram och vi är ca 10 par, i varierande ålder som fått barn samtidigt och bor på samma ställe i Stockholm. Allt mellan 17 - 43 år och det är kul och berikande med människor med olika ålder och bakgrund. 

Det kom som en total överraskning för merparten av vännerna på Face Book {#emotions_dlg.flower}. Barndomsvänner jag känt väldigt länge, nära vänner som vetat ända sedan vecka 5, personer i min omgivning som vetat efter RUL var klart - men det har funnits en "tysk överenskommelse" mellan oss att inte berätta för någon, om något skulle gå fel in i det sista.

Som det känns nu så är jag väldigt nöjd med ett barn, det känns "lagom". Kommer nog inte att starta IVF igen även om jag faktiskt skulle hinna få ett barn till. Nu vill jag bara gosa med min lilla flicka och ta promenader och umgås med mamma på dagarna. 

• Vi 5

Germany, tack, tack, så gullig du är!

Lillstoran, Grattis till er flicka!

MsBoring, ja tankarna går för fullt här. Mest har det varit kring om det är bästa att vänta en cykel eller om äggen just nu skulle kunna tänkas vara tillfälligt i god form, men jag hade precis bestämt att vänta, vilket Fertilitetscentrum ju rekommenderade med tanke på migg tidiga mf. Men nu fick jag precis ett mejl från hemortsyn som hade pratat med en läkare på Fertilitetscentrum och de tyckte båda att jag skulle vänta till näst-nästa cykel och alltså ha en normal mens mellan, ffa med tanke på den allvarliga infektionen. Då blir det ju inte ev. ÄP förrän v 12. Jag som allra helst hade velat köra före jul om inte julstängningen hade krånglat till det. Och nu kommer beslutsångesten som ett brev på posten, Tänk om äggen just nu är i särskilt bra form? Och att det är särskilt gynnsamt nu. Skulle det inte räcka att vänta denna cykel, jag blir ju inte yngre direkt. Varje månad kan ju vara avgörande. Dessutom tog jag blodprov idag som visade att sänkan gått ner, så penicillinet verkar ha bitit iaf. Å andra sidan är det ändå vårt sista försök, och vi kan ju göra hemmaförsök så länge,även om just det inte är särskilt lockande tyvärr. Obestämd På vilka sätt tänker de att infektionen spelar roll? Tusen frågor och massor av beslutsvånda kom över mig. Tar som vanligt gärna emot tankar från er som står lite utanför och kanske ser med klarare ögon.